Muistan kuulleeni, että noin 3 % naisista olisi sellaisia, että rintarauhasen koko ei riitä maidontuotantoon ns. alunperinkään. Sitä, mistä tämä tieto on, en muista, ja kukin saakin harjoittaa vapaasi lähdekritiikkiä! Muut maidontuotannon loppumisen syyt ovat sitten niitä jo täällä useaan otteeseen mainittuja, jotka yleensä liittyvät vastasyntyneen kuntoon, imuotteeseen, äidin kuntoon jne.
Mun mielestä jokainen päättää itse, milloin on mielestään yrittänyt tarpeeksi - ja seisoo sitten sen päätöksen takana. Uskon, että täällä on monia valistuineita ihmisiä, jotka varmasti ovat yrittäneet juuri sen aikaa, kun ovat jaksaneet tai halunneet, ja hyvä niin!
Usein kuitenkin Suomessa on tilanne varmasti myös sellainen, ettei meillä äideillä ole riittävästi etukäteistietoa imetyksestä ja sen mahdollisista ongelmakohdista. Neuvolassa ei kyllä aihetta sivuttukaan ennen vauvan syntymää ja syntymän jälkeenkin vain kysyttiin, että kauanko ajattelit imettää... (omiaan luomaan paineita). Toisenlainen lähestymistapa olisi tarpeen. Jo sairaalassa parempaa imetysohjausta, neuvoja pumppauksesta, ja imetyskoulutuksen saaneita terkkareita terveyskeskuksiin. Itse olen kaikkin ongelmakohtiin - rikkinäiset rinnan päät, tiheän imun kauden, rintaraivarit , haluttomuus syödä päivällä- joutunut hakemaan avun netistä, tk:ssa ei kyllä näihin osattu sanoa melkein mitään. Se on sääli.
Aihe on tosi arka - sen huomaasiitä, kuinka tämäkin keskustelu on kiihtynyt. Usein näin käy imetyskeskusteluissa, mutta silti on hyvä, että asiasta keskustellaan. Uskon, että sekä imetyksessään onnistuneet että epäonnistuneet saavat uutta näkökulmaa asiaan. Näin ainakin toivon. Ja tosiaan olen senkin kanssa samaa mieltä - niin kuin joku jo kirjoitti - että jos ei jostain syystä nykyaikana halua imettää, niin sekin pitäisi olla ihan hyväksyttävää. Tosin, yhteiskunta voisi kyllä suuremmalla imetysmyönteisyydellä houkutella useampia yrittämään ja onnistumaan.
Luulen, että Suomessa ollaan menossa parempaan suuntaan. Kun kuuntelen oman äitini ja anopin ikäluokan imetyskokemuksia 70-luvulla ja 80-luvun alussa, niin huomattavasti aktiivisemmin ja pidempään imettävät nyt oman ikäluokkani kanssasisaret.