Alkuperäinen kirjoittaja KolmeKertaa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
se, että kaikki maksut menevät bruttotulojen mukaan (päivähoito jne) ja kuitenkaan verotus ei mitenkään huomioi, montako ihmistä palkalla elää. Esim. yhdestä keskipalkasta jää paljon vähemmän käteen, kun kahdesta pienestä palkasta. Yhden palkan verotus on isompi kuin kahden pienen ja käteen jää vain vähän rahaa. silti päivähoitomaksut voivat olla jopa isommat siitä yhdestä palkasta.
Samoin työmarkkinatuessa huomioidaan puolison bruttotulot,eikä silti verotus huomioi mitenkään montako ihmistä palkalla oliisi tarkoitus elättää.
Kyllä lapsiperheet on kurjistettu.
Näinhän se menee. Puhutaan tuloloukusta, usein on parempi, että toinen on kotona tai opiskelee, saa tukien muodossa enemmän käteen kuin kaksi pienituloista keskiluokkaista. Tulojen pitää olla yli 3000e kuussa brutto, jotta voi sanoa että viivan alle jää plussaa. Suurin osa Suomen verotulosta kerätään alemmasta keskiluokasta, joka siis maksaa yhteiskunnan viulut ja itse laskee, mihin omassa taloudessa on varaa. Tukien varassa elävät ja toisaalta suurituloiset eivät maksa niin paljon, kun katsotaan koko verokertymää. Keskiluokka siis kurjistuu.
Minä taas olen sitä mieltä, että suomessa pakotetaan töihin kaikki, yhden palkan verotus on niin iso, että jos toinen on työtön tai opiskelee, näkee nälkää keskituloinen perhe. YHdestä keskituloisesta palkasta menee täydet päivähoitomaksut pienessä perheessä (2 lasta) ja keskituloinen maksaa valtavat verot, vaikka oma perhe näkee nälkää. Kun ei verotus tai päivähoitomaksut huomioi, että keskituloiselle ei jää verojen jälkeen paljon mitään niihin päivähoitomaksuihin, kun on vain yksi palkka käytettävissä.
Esim. jos olisi kaksi pientä palkkaa, rahaa jäisi huomattavasti enemmä käteen, koska verot molemmilta pienet