Voiko olla umpisuolen tulehdus ilman kuumetta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Vai onko tämä tavallista oksennustautia?
Tyttö valitti jo viime yönä huonoa oloa. Aamulla oksensi. Ja sen jälkeen kolme kertaa päivän aikana, nyt ollut jo useamman tunnin oksentamatta. Mitään ei ole syönyt, juonut vaan.
Vatsa on paineltaessa arka navan paikkeilta ja siitä alemmas, myös oikealta alhaalta painettaessa.
Tyttö on kuitenkin ollut sen ajan, mitä oksentamattakin, virkeä ja hyväntuulinen, leikkii veljensä kanssa. Kun kysyn mahasta, sanoo, että on kipeä, mutta ei valita muuten.
Kuumetta ei ole ja ikä 7v.
Uskallanko olla yön yli viemättä lääkäriin. Sisko oksensi sunnuntaita vasten yöllä.

Alkuperäinen kirjoittaja mamma ja pojat:
Jos ois umppari niin ei kävelis.
Varmaan joku pöpö mikä jyllää , kun kerran siskokin oksentanut.
Näin mäkin haluaisin ajatella, mutta anoppi sai mutkin epäilemään, kun oli sitä mieltä, että vois olla umppari.
Laitoin tytön hyppimäänkin, hyppi tasajalkaa ja yhdellä jalalla ja mahaan sattuu hyppiminen, mutta ei paljon.

Luulen, sttä kerran sisarkin on oksentanut, että kyse on jostain vatsataudista. Yleensä umpilisäkkeentulehdukseen kuuluu myös kuume yhtenä oireena. Jos vatsa on kovin tyhjä saattaa sekin aiheuttaa kipua. Jos kivut yltyvät tai tulee jotain muuta/jatkuu kauemmin niin sitten lääkäriin.

No kyl se varmaan se hyppiminen enemmän sattuis jos ois umpparista kyse ja muutenkin kipu pahenis. Veikkaisin et on ihan tavan mahatauti kysessä. Seuraile vointia ja juomisia pieniä määriä kerrallaan.

No, mä uskon teitä. Mä en ole ikinä nähnyt tai kokenut umpparia, mun miehellä on ollut ja anopilla. Mies ei oo kotona ja anoppi uskotteli mulle, että tytöllä vois olla se.

Höpsis.
Mulla leikattiin tulehtunut umppari rv:lla 22 ja pystyin hyvin kävelemään jne... mahakipu alkoi ylävatsasta ikäänkuin närästyksenä, paha olo ei mennyt pois, kipu siirtyi oikealle alavatsaan yhteen kohtaan. Oli tulehtunut ja leikattiin. (puolitoista vuotta sitten...) Kuumetta ei noussut, lämpöä vähän ennen leikkausta 37.

Tässä tulee vähän pitkä tarina mutta voi joskus olla tunneista kiinni...
Meillä poika, oli sillo 20v, asuu yksin. Perjantaina illalla oksenti kerran ja valitti että maha vähän kipeä. Lauantaina pientä kuumetta 37,2 ei joka kerta mitattaessa ja maha yhä kipeä, mutta hän oli käynyt kaupungilla kaupassa pyörällä ongelmitta... no menin hänen luokseen ja käskin näyttää tarkalleen mistä kipeä.. oli siitä navan kohtaa ja vinosti oikealle, siis umppariin päin. Minulta itseltäni leikattu umpisuoli 1,5 vuotiaana joten oma äitini oli tietenkin aika paniikissa ja aloin jo itsekkin jo epäillä, et kait olis paras tarkistaa.
Menimme ensiapuun, lääkäri koputteli mahaa jännästi ja heti oli diagnoosi valmis tuo oli klo 21 he soittivat päivystävän kirurgin paikalle, alkoivat valmistaa leikkaukseen, laittoivat tipan ym ja 21.30 hän oli matkalla leikkaus saliin JA kuulemma n. 5 tunnin kuluttua se olis puhjennut., Ja silloin olis kaikki toisin. Lääkäri sanoikin että ihmeen vähän vaivoja mutta joillakin se voi vaan olla lähes kuumeeton ja melkein oireetonkin.
Mutta nyt on täällä pohjanmaalla onkin oksennustautia liikkeellä, ystävämme poika okseni 4 päivää kaiken ulos kävivät jo lääkäris kun alettin epäillä jos on alkanut jo kuivua, mutta oli vielä ok ja sit 5 päivä alkoi kaikki pysyä sisällä.

Umpparin oireisiin ei välttämättä kuulu kuume, ja ihminen pystyy kävelemään, mutta hyppiminen (tärinäkipu) saa aikaan kipua. Jos lapsi pystyy hyppäämään tasajalkaa tai jakkaralta maahan, eikä kipua tule, on umppari epätodennäköinen.

Ensimmäinen oire on lähes poikkeuksetta navan seudussa tuntuva kipu. Kivun siirtyminen oikealle alavatsalle liittyy jo pidemmälle ehtineeseen tulehdukseen.

Kyllä minä veisin lapseni noilla oireilla lääkäriin. Voi toki olla vaikka pissatulehdus, mutta voi olla umpparikin.

Alkuperäinen kirjoittaja kaksonen67:
Mutta nyt on täällä pohjanmaalla onkin oksennustautia liikkeellä, ystävämme poika okseni 4 päivää kaiken ulos kävivät jo lääkäris kun alettin epäillä jos on alkanut jo kuivua, mutta oli vielä ok ja sit 5 päivä alkoi kaikki pysyä sisällä.

Kävin seinäjoella tuon vanhemman tytön kanssa lauanaina, olisko sieltä sitte saatu?
Mittasin kuumeen taas, nyt oli vähän lämpöä, mutta kun painelin mahaa, niin keskeltä aristi ja VASEMMALTA puolelta myös, muttei oikealta. Eikös umppari ole oikealla?!

Voi olla umppari vaikkeis olis kuumetta. kuume on yleensä lievää. Itse asiassa umpparin oireet voi olla todella vaihtelevat ja kipu voi olla aluksi ihan koko vatsallakin.
Mutta huom, yleensä umpparipotilaat ei arista mahaa painellessa, vaan silloin kun painaminen lopetetaan ns. irtipäästökipu,
Kohtaa on vaikea löytää ja sitä kutsutaan nimellä Mc.Burneyn piste..
Muita oireita:
- Lievä lämmönnousu
- tärinäkipu, hyppiminen provosoi
- kipu voi alkaa epämääräisenä kokovatsalla ja painottuu sitten oikalle alavatsaan
- pahoinvointia voi olla

Yleensä umpparipotilaat ei ole hirveän kipeitä eivätkä kävele ns. kaksinkerroin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Kävin seinäjoella tuon vanhemman tytön kanssa lauanaina, olisko sieltä sitte saatu?
Mittasin kuumeen taas, nyt oli vähän lämpöä, mutta kun painelin mahaa, niin keskeltä aristi ja VASEMMALTA puolelta myös, muttei oikealta. Eikös umppari ole oikealla?!
Umpparikipu tuntuu aluksi muualla(kin) vatsalla, mutta siirtyy sitten oikealle alavatsalle.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamu Uninen:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Umpparikipu tuntuu aluksi muualla(kin) vatsalla, mutta siirtyy sitten oikealle alavatsalle.
Mutta ei siis arista sitä oikeaa puolta nyt ollenkaan.
Apua, mä en varmaan uskalla nukkua ollenkaan. Mistä mä tiedän, pitääkö lähteä lääkäriin vai ei.
Vai voisinko uskoa, että tyttö ei nukkuisi, jos olis tarpeeksi kipeä umpparista???

Siinä vaiheessa kun oksentelin mä olin todella kipeä ja kävelin kaksin kerroin. Toisaalta kipu hellittää puhjetessaan, mutta silloin nousisi varmaankin se kuumekin :/ Mielestäni oireet viittaavat enemmän vatsaflunssaan yms. Mutta jos vatsa on pitkään kipeä niin kannattaa sielä lääkärissä käydä edes varmuuden vuoksi.

Jos työntäisisit sormesi lapsesi peräsuoleen ja lapsi huutaisi tällöin kivusta (ei noluksesta) niin ainakin olisi syytä epäillä umpparia.

Mulla kun oli umppari niin kyllä minä kävelin vaikka sattui.
Ajoin itse autolla sairaalaankin! Ei se ole kaikilla sama...

Itselläni nousi joitakin vuosia sitten kuume eräänä perjantai-iltana ja vatsaan sattui, mutta mulla sattui ylävatsaan eniten. Horkassa palelin peittojen alla ja tärisin. Lauantai-aamulla kuume oli poissa ja kipukin melkein. Olin jo lähdössä töihin, kun mies kuitenkin suostutteli käymään lääkärissä.

Tutkimusten (tehtiin gynetkin) ja verikokeiden (tulehdusarvot eivät olleet lainkaan koholla) jälkeen lääkäri teki kuitenkin päätöksen, että leikataan. Onneksi. Umppari oli tosi tulehtunut ja puhkeaminen lääkärin mukaan lähellä.

Terve kaikille, oli pakko kanssa kirjoittaa tänne kun googlella yritin etsiä tietoja umpisuolentulehduksesta. Mulla alkoi sairaana olo viime viikon maanantaina, epäiltiin keuhkoputkentulehdusta, sain sairaslomaa ja menin pe uudestaan kun pyydettiin tulla jos olo vielä olisi kipeä. Silloin ma oli crp 30 ja pe se oli laskenut 23, noh sain antibioottikuurin ja lisää saikkua.

Eilen pystyin olemaan yhden päivän töissä (kuuri loppui eilen!) ja taas eilen illalla kun kotiin menin niin kuumetta + uutena asiana sattui aluksi oikeaan kylkeen kun hengitti. Lääkäri epäili että maksa on vain ärtynyt kun on kipeänä ja antibioottikuurilla. Noh tänään tämä kipu on sitten muuttunut pistäväksi kivuksi joka säteilee hieman alaselkään ja tuntuu oikealla puolella hieman kylkiluun alapuolella. Lämmönnousu vaihtelee, välillä on kuumetta ja välillä ei, tänään kun lääkärissä kävin oli crp yhä 30 vaikka kuuri loppui vasta eilen.

Kokeilin tuota hyppimistä, pistää hieman, mutta ei todellakaan paljoa! Ei okseta tms. Olen huolissani sillä tiedän, että umppari sattaa puhjeta juurikin ylähengitystieinfektion jälkitautina. Lääkäri tosin oli tänään (eri kuin muina päivinä) sitä mieltä että tämä mun kipu EI OLE MITÄÄN, sillä maksa-arvot ovat ok. Joten mikä avuksi?

Kiitos jo etukäteen, että jaksoit lukea näinkin pitkän stoorin. Ja kiitos vastauksista. :)

No itse epäilen tätä myös vahvasti, sillä esim. yskiessä, hikan aikana, noustessa ylsö, makuulla, aivan koko ajan pistää tuohon kylkeen. Ainoa ongelma on siinä että asun korvessa ja täällä ei ole muuta kuin kämänen tk ja päivystäjä oli tänään kun kävin niin todella epäkohtelias yms, joten lähetettä tuksin heruis mihinkään muualle että saisin apua......tää on niin pattitilanne oikeesti. ja kun muutenkaan eivät osaa sanoa mikä tauti mulla on..

Siskollani leikattii just umppari.. muita oireita ei ollu ku mahakipu ja oksentel välillä.. eka aattelivat et ois ruoka myrkytys mut ei kestä niin montaa päivää ku sillä oli mahakipu kestäny. Kävelemään jne pysty ihan normaalisti, välil vihlas vaa kovempaa...

Yhteistyössä