voiko ottaa vauvan viereen yöllä...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt äiti

Vieras
Kertokaapas voiko vauvan 8kk antaa nukkua öitä vanhempien sängyssä jos haluaa myöhemmin opettaa omaan sänkyyn..???

Nykytilanne se, että meidän perheessä ei nuku kukaan, vauva itkee 1-2 tunnin välein ja vaatii hyssyttelyä tai tissiä. Nukkuu omassa sängyssä, omassa huoneessa. En vaan kertakaikkiaan jaksaisi tätä yöshowta, edes takaisin talsimista kahden huoneen välillä! :(

Ajattelin, että jatkossa otan vauvan viereeni nukkumaan loppuyön kun ekan kerran herää. Joutaa kai sitä opetella nukkumaan koko öitä omassa sängyssä myöhemminkin? Vai teenkö nyt virheen, onko 1 vuotiaan opettaminen omaan sänkyyn vielä hankalampaa, eli kannattaisiko sitkeästi yrittää omassa sängyssä nukkumista kunnes lapsi joskus siihen pystyisi??

Varaudu kakkaan........... Mut mä en sitä heitä. Meillä oli pojalla tossa iässä just tota. Tosin nukku meidän huoneessa mut omassa sängyssään. Käviskö teille sellanen? 10kk vielä vaati tissiä, vaikkei nälkä ollu. Mä kyllästyin, siirsin pojan omaan huoneeseen ja kas: alkoi nukkua. Aikansa kutakin. Voimia.

Ota vierelle. Ihan yhtä hyvin lapsen voi opettaa myöhemmin nukkumaan itsekseen, varsinkin jos kuitenkin alkuillasta nukutat omaan sänkyyn.

Lisäys Tuo sängyn vierelle ottaminen on myös hyvä idea!

Ota viereen. Meillä ainakin rauhoittui ihanasti yöt, kun lopetin sen pakolla omaan sänkyyn yrittämisen. Kyllä se lapsi sitten myöhemminkin sinne omaan sänkyyn oppii. Tietysti lapset ovat erilaisia ja mikä sopii yhdelle ei välttämätä sovi toiselle. Meille vaan sopi tosi hyvin se, että lapsi nukkuu vieressä.

Meidän lapset on nukkuneet elämänsä vieressä. Kolmevuotias jo nukkuu osan yöstä yksinkin, osaa nukahtaa itse sänkyyn, mutta 1v4kk nukkuu vieläki mun vieressä. En usko, että haluavat koko elämäänsä mun vieressä nukkua joten vieressä annan olla niin kauan ku yöt sujuu parhaiten näin.

Ei tuollaista nyt kukaan jatkuvasti jaksa :hug: ota vaan viereen. Mulla pinnis vieressä ja normisti syötän yösyötöt istuen sängynlaidalla ja laitan vauvan sitten takaisin omaan sänkynsä jatkamaan unia, mutta sitten kun huomaan että alan pilkkiä syötöllä, otan viereen nukkumaan. Näin käy jos vauva hihhuloi aamuyön tunteina nousten 1-2 tunnin välein syömään.

Vauva/lapsi oppii paljon helpommin nukkumaan omassa sängyssä kun nukkumisesta on tehty turvallista alusta asti eikä siihen ole liitetty mitään huudatus sessioita ja yksinäisyyttä pienenä.

Ota vauva vaan viereen kun tarvitsee läheisyyttä, vauvalle paras ja selvästi koko perheelle!
Siirtyy sitten omaan sänkyyn kun on taas valmis siihen!

Minä ottaisin viereen! Meillä nukutaan perhepedissä jonka vieressä on lastensänky, ja taapero yleensä on parisängyssä nukahtamishetkeensä asti, jolloin just ennen nukahtamistaan kierähtää omaan sänkyynsä ja nukkuu siellä kunnes aamukuuden maissa kierähtää vielä loppu-uniksi muiden viereen. Tuon ikäinen, 8kk ikäinen siis, tajuaa hyvin jo oman erillisyytensä ja siksi voi kaivata äitiä lähelleen öisin.

Jos jostain syystä perhepeti tuntuu susta vaikealta (vaikka ite siis suosittelen kokeilemaan!) niin entä vauvan sängyn nostaminen teidän sängyn viereen, tai patja vauvan huoneen lattialle että voisit nukkua siellä ja silitellä vauvaa ilman huoneesta toiseen ravaamista?

Kiitos kun jaksatte vastailla !

Pinnasänky oli aluksi meidän makkarissa, mutta tyttö heräsi tosi helposti kaikkiin ääniin, esim. silloin kun oli jo itse nukkumassa ja me tultiin sinne perässä nukkumaan. Siksi siirsin pinnasängyn omaan huoneeseen kun vauva oli n. 6kk.

Ekat 3 tuntia nukkuu nykyisin sikeästi inahtamatta mutta puolen yön aikaan alkaa heräily joka jatkuu läpi yön. Ja tosiaan sitä tissiä vaatii vieläkin monesti nukahtaakseen vaikkei sitä tietty enää muuten ravitsemuksellisesti öisin tavitsisi. En vaan oikein haluaisi huudattaakaan pientä.. helpompi saada hiljaiseksi sillä tissillä. Mutta tämä jatkuva heräily syö naista !! :( Oon niin loppu että huhhuh. Aamuisin tyttö herää puoli 8 pirteänä kuin peipponen (samaa ei tosiaan voi sanoa äidistä).

Eli ehkä voisin hyvällä omalla tunnolla ottaa jo ekan heräämisen jälkeen tytön viereeni ja aloittaa vasta vähän myöhemmällä iällä omassa sängyssä koko yön nukkumisen opettelun?

Hmm.. en ole kuullut mitään noin hupaisaa, että 8kk nukkuisi yksin omassa huoneessa. Jos lapsella olisi ikää 8-v. niin ymmärtäisin paremmin. Paljon järkevämpää on laittaa pinnasänky äidin sänkyn viereen. Pinnasängyn äidin puoleisen laidan voi laskea alas, jos tuntuu helpommalta. Monet tekevät myös niin, että äiti/isä ja vauva nukkuvat samassa huoneessa kahdestaan. Tällöin toinen vanhemmista saa nukkua koko yön kunnolla. Jos otat viereesi, laita vauva seinän puolelle, ei vanhempien väliin.

No niin, tuossahan sitä kannatusta olikin jo tullut viereen ottamiselle, eli taidanpa tehdä niin. Kiitos avusta mammat, josko sitä taas jaksaisi vähän eteenpäin...! =)

Lapset on erilaisia. MEillä esikoinen nukkui hyvin alusta asti omassa sängyssään ja siirtyi aikoinaan ongelmitta omaan huoneeseenkin. Kuopus taas nukkui parhaiten vieressä. Oli jo vuoden, kun siirtyi omaan sänkyyn ja omaan huoneeseen. Olin kuullut varoituksia että yli puoli vuotiasta on vaikea totuttaa omaan sänkyyn, mutta eipä tuo niin hankalaa ollut. Pääasia on, että kaikki nukkuu. Nukuin joskus kuopuksen kanssa niinkin, ttä hän oli omassa sängyssään, mutta nukuttiin käsi kädessä. Rauhoitti yön sekin :D

Meilla otin tytön viereen kun heräs yöllä syömään, koska en pysynyt itse hereillä. Kun lopetti tissittelyn, nukkui taas omassa sängyssään ja ihan hyvin. Jossain vaiheesssa nukahtamisen kanssa alkoi olla ongelmia ja pääsin helpommalla kun otin viereen. Kun mies kotona, nostettiin tyttö omaan sänkyyn jatkamaan unia ;). Nyt nukkuu viidettä yötä omassa sängyssä taas, tosin meidän huoneessa, mut nukahtaa sinne melkein itsestään.. Et meillä ainakin erilaisia kausia on ollut ja toimittu sen mukaan mikä helpoimmalta tuntuu.. Mun mielestä voi unohtaa kaikki "säännöt" ja toimia niin mikä parhaalta tuntuu.. tyttö nyt 1 1/2v

Meillä tuo 8kk nukkuu aamuyöhön asti omassa sängyssä ihan ongelmitta, tuossa 4-5 aikaa kun herää niin ei kyllä takas omaa sänkyy nukahda (joskus kyllä ) Otan sitten viereen missä nukutaan sitten joskus jopa 9 asti =) Tää ratkaisu on meille paras, kaikki saavat kunnon yöunet ja päivällä ei olla kun nukkuneen rukouksia..Sitäkin ollaan joskus oltu =)

on nukuttu pikkuisesta asti omas sängys omas huonees enkä viereeni ota.
olen huomannut et kun pienestä asti opettaa omaan sänkyyn niin ainakin itse pääsee
vähemmällä tappelulla enkä ymmärrä niitä jotka nukuttavat lapset viereen tai nukkuvat lastensa kanssa samassa sängyssä...

Yhteistyössä