Voiko pankin sijoitusneuvoihin luottaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Vai onko (tai no varmasti on) oma lehmä ojassa? Keneltä saisi oikeasti hyviä neuvoja? Rahaa olisi n 30t, ja täytyisi keksiä jotain järkevää. Asunnon ostoa (lainalla) olen miettinyt. Mutta onko se hyvä vaihtoehto?

Vai onko (tai no varmasti on) oma lehmä ojassa? Keneltä saisi oikeasti hyviä neuvoja? Rahaa olisi n 30t, ja täytyisi keksiä jotain järkevää. Asunnon ostoa (lainalla) olen miettinyt. Mutta onko se hyvä vaihtoehto?

Liity vaikka ekana fb:n Sijoituskerho-ryhmään, tulee ehkä vähän parempia neuvoja kuin täällä, jossa lähes kaikki tuntuu olevan persaukisia.

Itse en kyllä pahemmin luota pankkien neuvoihin. He aina suosittelee omia rahstojaan, jossa isot kulut.

Itse laittaisin puolet rahoista uudiskohteeseen (pitää olla lainaa, jottaa verotushyöty) ja puolet vaikka kuluttomaan rahastoon. Toki kaikki riippuu riskienottohalusta ja aikavälistä.

Jos kysyt joltain "virkailijalta", niin tuskin saat hyviä neuvoja. Lue nyt pari kirjaa sijoittamisesta noin alkuun. Jos sinulle näytetään käppyröitä pankissa, miten hyvin on tämäkin rahasto tuottanut niin ota huomioon, että ne käppyrät kuvaa menneisyyttä. Pankeissa näytetään aina sellaisia johtonousuisia käppyröitä, sinut puhutaan ympäri, koska siinä tilanteessa et välttämättä huomaa jotain yksityiskohtaa, joka sitten muuttaakin kaiken toisenlaiseksi.

Sijoitusneuvot, lääketieteellinen konsultaatio, elämänohjeet, parisuhdeneuvonta, käytetyn auton valintaneuvot, yleinen tiedonhaku, kaikki näistä hoituvat tämän palstan kautta.

Asuntotuotanto on nyt tapissa -> vanhojen asuntojen hinnat laskevat, kun tulee ylitarjontaa. Lisäksi suurin osa jo rakennetuista on homeessa tai muuten täyttä kuraa.

Asuntohinnoissa on järjetön kupla siksi, että eläkeyhtiöt jne hakevat sijoituksilleen tuottoa. Eivät vastaa realitaloutta. Sama pätee osakkeisiin, EU on painanut sikana rahaa markkinoille, eli osakkeet tulevat romahtamaan sitten kun EU vetää painokoneet kiinni.

Vapaasti käytössä oleva tili voi olla hyvä jos on tarkoitus sijoitella johonkin kiinteään. Norwegian maksaa 1,75% korkoa ja se on ulkomaan pääomatuloa, josta voi tehdä vähennyksiä tappioista. Suomalaiset pankit perivät lähdeveroa ja siitä ei voi tehdä vähennyksiä.

Kulta on nyt edullista, mutta se on aina ollut kovin spekulatiivinen sijoituskohde. Raaka-aineiden hinnat nousevat aina kun taloudella menee hyvin. Minä pohtisin noin pienen summan sijoittamista hajauttamalla eri raaka-aineisiin.