Voiko parasetamolia ottaa alkoholin kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Päätä särkee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Päätä särkee

Vieras
Mulla ei ole buranaa eikä panadolia, mutta viime kesän umpparileikkauksen jäljiltä on 500mg para-tabseja ja yks tekis mieli ottaa ku taas alko päätä särkemään ja baariin pitäis lähteä.

Voi, mutta maksa joutuu tuplatöihin. Parasetamoli on ns. maksatoksinen aine. JOten humalasta voi tulla kovempi, kun maksa polttaa hitaammin. Mutta nuorenahan sitä otettiin tarkotuksella just ton takia :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Mä olen luullut että buranat ovat niitä kolmiolääkkeitä joita ei saa ottaa alkon kanssa. Joten olen ottanut aina panadolia huppelissa jos on tarvetta ollut :O

no ei ne kyllä mitään kolmiolääkkeitä ole. mulla oli maksa-arvoissa häikkää, niin en saanut buranaa yms ollenkaan käyttää, ainoastaan parasetamolia.

Alkuperäinen kirjoittaja Rinsessa-Ryysynen:
Kyllä voi. Itse asiassa paracetamoli yhdessä alkon kanssa käytettynä yllättäen suojaa maksaa!

Onko näin? Otin paracetamolia klo 12 tänään (500 mg) ja nyt tekisi mieli ottaa muutama siideri, kun lapsikin meni mummulaan ja peli alkaa. Miten on, uskaltaako ottaa? Vai jätänkö väliin nuo muutamat siiderit?

Parasetamoli on sinänsä maksalle haitallinen aine. Tutkimuksissa on todettu, että samaan aikaan otettu alkoholi suojaa maksaa parasetamolin haitallisuudelta. Tutkimus: DrugDex 2002, Riordan
ja Williams 2002, Scmidt ym. 2002

Kun olin nuori ei ollut muita särkylääkkeitä normaalisti käytössä kuin parasetamolia sisältävät ja asetyylisalisyylihappo eli disperin. Ei ne senajan juopot lääkkeisiin kuolleet vaan aivan normaaleihin vanhuuden mukanaan tuomiin vaivoihin. Jotkut veti hota-pulveria krapulaan jos sitä oli tai jotain näistä, että pystyi töihin lähtemään. Silloinkin kaikista varoistettiin ja saarnattin sormi pystyssä.
Vanhemmaksi tullessa oli sairalaassa kesätöissä ja ihmettelin kun lääkärit veti vappubileiden jälkeen särkylääkkeitä ja kyseli onko muilla krabbis, kun oltiin risteilyllä. Täällä näitä tabuja olisi ja jotkut piikitti myös vitamiineja päälle.

Yhteistyössä