voiko pelkkää rintamaitoa saava 3 kk vauva olla läski?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surullinen äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surullinen äippä

Vieras
HEI!
Meidän poikavauva syntyi yli 4 kiloisena. Olen imettänyt täysin vauvan tahtiin ja poika onkin kasvanut huimaa vauhtia. Nyt käyttää jo 68-72 vaatteita ja painaa yli 7kg. Hämmentävää on ollut kuulla toisten kommentteja miten vauva on tosi pulska, ihan läskistä puhuttu. Miehenikin on nyt alkanut puhua siitä imetänkö liikaa ja että tähän tahtiin vauvasta tulee läski. Omasta mielestäni vauva on pyöreä, kuten vauvojen kuuluukin olla. Iso on ollut koko ajan verrattuna esim. esikoiseen. Voiko imettämistä sitten jotenkin säädellä?Olen imettänyt todellakin vauvan tahtiin.

anna mennä vaan.. ei voi imettää liikaa. Maito on vähän vetisempää kuin korvikkeet eli sekin vaikuttaa syöntikertoihin yms. hoikistuu kyllä kun liikkeelle lähtee.

Tuommoiset kommentit toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos! On se kumma, että pyöreä vauva on liina lihava ja hoikka taas liiaan laiha. Miksi jo vauvojen pitäis olla samasta muotista revittyjä!? Kyllä se pyöreys siitä sulaa pois kunhan vauva pääsee liikkeelle, vauvaiän pulluukuudella ei ole mitään tekemistä myöhemmän painon kanssa.

Ei vauva ole läski. Toiset ovat pyöreämpiä kun toiset ja ajan myötä kasvu tasaantuu. Omani syntyi 3,5kg ja kasvoi kauheaa vauhtia kunnes tuossa 10kk-1v alkoi paino tasaantua ja nyt 1v5kk on jo aivan keskikokoa. Pituutta tosin piisaa. Sekin jo alkaa vaikuttaa kun vauva lähtee liikkeelle.

Meillä myös vajaa 4kk poika on kasvanut huimaa vauhtia. Oli vähän reilu 3-kilonen syntyessään ja nyt painaa n. 8kg, vaatekoot on 68-74 ja nekin alkaa tuntua nafteilta. Meidän poikaa on myös sanottu läskiksi (varsinkin vanhemmat ihmiset) ja monet on vertaillu omiin lapsosiinsa (tyyliin meidän poika oli ton kokonen vasta puolivuotiaana). No tuskin ovat sillä mitään pahaa tarkoittaneet, mutta kyllä tässä itekin on miettinyt, että pitäisikö tässä jotenkin alkaa säännöstellä tuota syömistä. Kyllähän meillä nimittäin usein syödään. Mutta nämä kommentit rohkaisee, annetaan siis mennä vain nykyiseen tahtiin!

No mä en sanoisi ketään vauvaa läskiksi. Mutta kyllä rintamaidolla voi kasvaa varsin vauahdikkaasta ja ihanan pullukaksi. Toiset vauvat vaan on sellaisia. Kannattaa kuitenkin muistaa, että kun vauva lähtee liikumaan, alkaa pyöreyskin kadota. Harva pari vuotias, joka on normaaliruokavaliolla, on läski, vaan silloin on kyse väärästä ruokavaliosta. Vauva saakin olla pullukka.
Meillä esikoinen oli ihan sopusuhtainen ja kakkosta sanoin itekkin "jytkyksi", koska oli todella mistä ottaa kiinni. Mutta eipä nyt 4 vuotiaana ole mitään niistä makkaroista jäljellä.

fat-baby-03-thumb.jpg

Toivottavasti tuon painonkehitys ei jatku samanlaisena. :(

Alkuperäinen kirjoittaja Maura:
anna mennä vaan.. ei voi imettää liikaa. Maito on vähän vetisempää kuin korvikkeet eli sekin vaikuttaa syöntikertoihin yms. hoikistuu kyllä kun liikkeelle lähtee.

Sori pilkunviilaus, mut aina kalskahtaa korvaan toi maidon "vetisyys". Mun korvaan kuulostaa jotenkin negatiiviselta. Kun tosiasiassahan rintamaito on vain niin hyvin SULAVAA, että lapsi voi syödä sitä todella tiuhaankin tahtiin. :)

Meillä poika syntyessään 4340g ja 3 kk oli 7970 g ja 63,5 cm. 10kg meni rikki jo 5 kk ikäisenä. Pelkällä rintamaidolla siis. Tai vähän aloiteltiin kiinteitä maistelemaan 4,5 kk. Sen jälkeen tahti tasaantuikin, vaikka kylläkin edelleen on iso poika, mutta kuulemma oikein sopusuhtainen (lääkärin mukaan 1,5v-neuvolassa). Me vanhemmat olemme todella pitkiä ja hoikkia, joten en usko pojan näillä geeneillä ja ruokatottumuksillamme kovin paksuksi tulevan. Anna pojan syödä maitoa rauhassa!

meillä vauva painoi kanssa yli neljä kiloa, imetin aina kun lapsi sitä tahtoi ja meillä painettiin kolmekuisena kilon vähemmän kuin teillä, nou hätä. jotkut lapset on pulleita syntyessään ja koko vauva ajan, nyt tuo mun parivuotias on aivan normaali parivuotiaan kokoinen, se kasvu siis tasaantuu ajan kanssa.
kunhan ei sitten niitä kiinteitä tuputa niin ei maha kasva kauheeta vauhtia :D maltti on valttia.

Rintamaitoa ei voi saada liikaa - olisi eri asia jos olisi korvikevauvasta kyse - silloin pitäisi ehkä rajoittaa... Mutta siis näillä tissilapsilla ne "läskit" sulaa kun lähtee liikkeelle - korvikevauvoilla ne tahtoo jäädä.

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Rintamaitoa ei voi saada liikaa - olisi eri asia jos olisi korvikevauvasta kyse - silloin pitäisi ehkä rajoittaa... Mutta siis näillä tissilapsilla ne "läskit" sulaa kun lähtee liikkeelle - korvikevauvoilla ne tahtoo jäädä.

No mistäs tällainen voi johtua? Kiinnostaisi tietää, että miten ne korvikevauvojen läskit eroaa rintaruokittujen läskeistä.

Imetä rauhassa niin usein kuin vauva haluaa ja ole ylpeä hyvin kasvavasta vauvastasi. :) meilläkin vauva kasvoi tosi hyvin ensimmäiset seitsemän kuukautta ja sain kuulla ihmettelyjä siitä kuinka vauva on niin pulska. Itse vastasin vain, että hyvähän se on kun lapsi syö ja kasvaa hyvin, eikä tarvitse olla huolissaan.

Nyt tuo pulska,iso vauva on 2,5v. ja useimpia ikäisiään pienempi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No mistäs tällainen voi johtua? Kiinnostaisi tietää, että miten ne korvikevauvojen läskit eroaa rintaruokittujen läskeistä.

Kai se johtuu siitä, että A) korvike ei vastaa rintamaitoa ominaisuuksiltaan, kovia rasvoja esim. ja B ) korvike pysyy koko syötön ajan samanlaisena ja rintamaito muuttuu lopuksi rasvaisemmaksi ja vauva tietää siitä lopettaa imemisen tai siis tulee täyteen ja C) tuttipullon tuttiosa saattaa stimuloida kitalakea niin, että vauva vain imee vaikka ei olisi varsinaisesti nälkä.

En tiedä, onko imetyspropagandaa, mutta näin olen kuullut. Peace kaikille ruokintatavasta riippumatta.

Kai se johtuu siitä, että A) korvike ei vastaa rintamaitoa ominaisuuksiltaan, kovia rasvoja esim. ja B ) korvike pysyy koko syötön ajan samanlaisena ja rintamaito muuttuu lopuksi rasvaisemmaksi ja vauva tietää siitä lopettaa imemisen tai siis tulee täyteen ja C) tuttipullon tuttiosa saattaa stimuloida kitalakea niin, että vauva vain imee vaikka ei olisi varsinaisesti nälkä.

En tiedä, onko imetyspropagandaa, mutta näin olen kuullut. Peace kaikille ruokintatavasta riippumatta.

Joo peace vaan, mutta ihan noin vain en kyllä näitä argumentteja hyväksyisi vastaukseksi kysymykseen "miten korvikeruokitun vauvan läski eroaa rintaruokitun läskistä?" Ennemminkin nämä vastaisivat kysymykseen "Miksi korvikeruokittu on useammin läski kuin rintaruokittu?" Mutta tosiaan peace vaan, en minä tästä mitään rintaruokinta vs. korvikeruokinta -taistelua halua saada aikaiseksi.

no ei se pyöreys ole pysyvää...

meitin pikkukakonen oli syntyessään 4450 ja 55 cm, 3kk iässä8435g ja 67 cm ja käytössä oli 74 cm vaatteet.
tusota oikeestaan alkoikin sitten se kasvun tasoittuminen. nyt täyttää pian 2v ja ihan normi pikkumies on. oli vaan niin kova kiire kasvaa. eli nyt mittaa varmaan 90cm ja painoo 15-16kg ei o vielä ollu neuvolaa mutta 1,5v iässä oli 86cm ja 14,3kghieman isompi kuin isoveljensä aikanaan mutta ei mitenkään lihava enää...

Alkuperäinen kirjoittaja surullinen äippä:
HEI!
Meidän poikavauva syntyi yli 4 kiloisena. Olen imettänyt täysin vauvan tahtiin ja poika onkin kasvanut huimaa vauhtia. Nyt käyttää jo 68-72 vaatteita ja painaa yli 7kg. Hämmentävää on ollut kuulla toisten kommentteja miten vauva on tosi pulska, ihan läskistä puhuttu. Miehenikin on nyt alkanut puhua siitä imetänkö liikaa ja että tähän tahtiin vauvasta tulee läski. Omasta mielestäni vauva on pyöreä, kuten vauvojen kuuluukin olla. Iso on ollut koko ajan verrattuna esim. esikoiseen. Voiko imettämistä sitten jotenkin säädellä?Olen imettänyt todellakin vauvan tahtiin.

Ei ole läski. Ensimmäisen 5kk aikana pitäisi painoa tulla kilo per kuukausi meidän lääkärin mukaan. Vauva sitten kyllä laihtuu kun alkaa syömään kiinteitä ja liikkumaan. Meidän typy syntyi 4-kiloisena, 6kk oli 9.5kg ja nyt 13kk on 10.2kg.

Yhteistyössä