Voiko pettämisen antaa anteeksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mies30kymenlaakso
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä käräyttäisin tämän pettäneen miehen myös. Miksi hänellä olisi oikeus päästä kuin koira veräjästä ja jatkaa "onnellista" kulissielämäänsä jossa vaimo kuvittelee että kaikki on hyvin. Minua tuo risoisi niin paljon että antaisin miehen kuulla kunniansa ja kertoisin henkilökohtaisesti hänen vaimolleen minkälainen mies hänellä on.

Pettäminen on niin syvältä ja loukkaa monia henkilöitä, silmä silmästä hammas hampaasta on minun mielipide. Olisi pitänyt ajatella asiaa ennen kuin ryhtyi pettämäään, jälkikäteen kun käry on käynyt on enää turha esittää katuvaa kun on jo pa.kat housussa.

Minä käräyttäisin tämän pettäneen miehen myös. Miksi hänellä olisi oikeus päästä kuin koira veräjästä ja jatkaa "onnellista" kulissielämäänsä jossa vaimo kuvittelee että kaikki on hyvin. Minua tuo risoisi niin paljon että antaisin miehen kuulla kunniansa ja kertoisin henkilökohtaisesti hänen vaimolleen minkälainen mies hänellä on.

Pettäminen on niin syvältä ja loukkaa monia henkilöitä, silmä silmästä hammas hampaasta on minun mielipide. Olisi pitänyt ajatella asiaa ennen kuin ryhtyi pettämäään, jälkikäteen kun käry on käynyt on enää turha esittää katuvaa kun on jo pa.kat housussa.

Otat tietenkin yhteyttä miehen vaimoon. Sovitte vaikka tapaamisen. Tapaamisen jälkeen kerrotte petturikumppaneillenne tavanneenne ja harrastaneenne seksiä kostomielessä (vaikka ette olisikaan, voitte vaikka valehdella - onhan teitäkin kusetettu ja teillekin valehdeltu)

Viimeksi muokattu:
En ole koskaan ymmärtänyt sitä, että joku harrastaa seksiä kostomielessä. Siinähän 'likaa' vain oman pesänsä.

Valehtelu loukkausmielessä onkin jo eri juttu. Jos siihen ryhtyy, kannattaa se tehdä kunnolla. Ei mitään kertapano-lällälläätä, vaan usean kuukauden kestävä seksisuhde jonkun hottiksen kanssa. Tähän tarkoitukseen voi vaikka vuokrata seuralaispalvelusta itselleen sopivan tyypin. Itse en tekisi näinkään, mutta en lähtisi kivittämään ihmistä joka temppuun turvautuu ja saa siitä revanssimielen.

Käsitteen tasolla voisi asiaa purkaa siten, että tällaisessa tapauksessa kyse alkaa olla jo armahtamisesta. Eli siitä, että ihminen kokonaisuudessaan annetaan anteeksi tai siitä, että annetaan anteeksi kaikki - myös ne, jotka ovat anteeksiantamattomia.

Niin kuin moni muu tunteen tasolla kulkeva asia, voi pettäminenkin olla sellainen, johon ei ole mitään syytä - ei ainakaan järjellistä. Niinpä asiaa käsitellessä saattaa tulla hakattua päätä seinään kerta jos toinenkin. Pettäminen on asia, joka monessa tilanteessa (ei toki aina) on anteeksiantamatonta eli asia, jonka vääryys tuntuu käsittämättömältä. Silti minkään anteeksiantaminen ei ole mahdotonta ja väittäisin, että elämässä anteeksiantamattomista teoista armahtaminen on jopa välttämätöntä. Ihmisiähän me täällä olemme jokainen ja siten jokainen voi yhtä lailla tehdä virheitä. Jos vain mitenkään voit, mielestäni sinun kannattaa yrittää antaa anteeksi.

Vielä olennaisempaa kuin anteeksianto, on se, miten suhteenne kehittyy tästä eteenpäin. Sinulla saattaa olla haluja, jotka eivät edistä suhteen jatkumista, jos sitä haluat. Esimerkkinä vaikka se, että haluat kostaa miehelle, kenen kanssa vaimosi on sinua pettänyt. Mielestäni kannattaisi toisten suhteiden vahingoittamisen sijaan keskittyä omaan. Lisäksi ongelmaksi saattaa tulla se, että toiseen on vaikea luottaa ja että tekisi mieli kostaa täten vaimollekin jotenkin se, miten kärsit. Joka tapauksessa aina suhteessa eläminen on "petollista luottamusta toiseen". Suhde ei epäilystä parane - päin vastoin. Pettämisen uusiutuminen on todennäköistä, jos vaimosi alkaa kokemaan suhteenne ahdistavana.

Tärkeää on huomata se, että jos armahdat, armahduksen täytyy olla täydellinen. Armahdus ei tarkoita sitä, että suhteenne jatkuu, vaan sitä, että et aseta mitään uusia vaatimuksia vaimollesi etkä kosta pettämistä kenellekään.

Hello,

Näin alkuun syvät pahoitteluni. Tiedän tunteesi ja osaan kuvitella myös vaimosi fiilikset. Yksi ainoa neuvo (tai ehkä parikin) - älä jää yksin. Apua saa ja kannattaa hakea, koska yksin pirunpyörästä voi olla todella hankala päästä pois ja sen myötä eteenpäin. Mä näkisin yhden ratkaisevan asian olevan vaa'ankielenä sille, miten homman pitäisi jatkua - onko suhde ohitse, katuuko vaimo sitä AIDOSTI ja onko hän AIDOSTI valmis jatkamaan (=yrittämään) sinun kanssasi. Pahinta olisi, että ette saisi hommaa selvitettyä ja jäisitte molemmat nk. löysään hirteen roikkumaan...

Olen kokenut vastaavan tilanteen pöydän toiselta puolelta katsottuna. En ole saanut vielä anteeksi, mutta tiedän itse muuttuneeni ajatusmaailmaa myöten. Tiedän tehneeni elämäni suurimman virheen riskeeraamalla itselleni kaikkein tärkeimmät asiat. Mutta NYT elän saadakseni asiat kuntoon. Arvet olen varmasti toimillani jättänyt, mutta teen kaikkeni niiden arpien vaalentamiseksi... Itselläni / meillä on keskustelusta ammattilaisen kanssa ollut suuri apu - älä siis jää yksin...

Toivon tsemppiä ja voimia! Lisäksi toivon liitollenne onnellista jatkoa... uskon teidän saavan asiat selvitettyä ajan kanssa - sen jälkeen se liitto on kuin kiveen hakattu ja kestää!

Jos toisin korteni keskusteluun myös.

Oma tilanne se että minä hommasin sivusuhdemiehen, johon rakastuin ihan täysillä. Erinäiset seikat kuitenkin olisivat estäneet käytännön tasolla vakavan ns. oikean suhteen tämän miehen kanssa, eli pidin salakivaa hänen kanssaan. Kunnes jäin kiinni. Setvittiin mieheni kanssa asiaa, mies suhtautui asiallisesti, käytiin kalliit terapiat jne. Minua vaadittiin tietty jättämään yhteydenpito tähän salamieheen. Yritin mutten siihen pystynyt. Valehtelin siis jopa terapeutille. Olin niin sekaisin etten tiennyt mitä tehdä, en todellakaan.

Olisin halunnut pitää mieheni, koska pidin hänestä, mutta aidan takana oleva ruoho oli liian vihreää lopultakin. Seksielämämme meiltä käytännössä loppui jo ajat sitten. Ja joskus kun yritimme terapeutinkin neuvosta kokeilla sitä "väkisin", se oli kauheaa. Homma päättyi lähes aina mun itkuun. Mulla oli ikävä sitä toista miestä. Oma mieheni oli ymmärtäväinen loppuun asti. Loppu kuitenkin lopulta tuli ja laitoimme avioeron vireille. Nyt asun jo yksin mutta olen edelleen hiukan sekaisin että mitä ihmettä tuossa tapahtui.

Viimeksi muokattu:
Vaimon ja tämän toisen miehen voisi tappaa, pettäminen on pahinta mitä toiselle voi tehdä. Tämä olisi siis paras ongelma hoito...

Muutamissa Välimeren ja latinalaisen Amerikan maissa ja arabimaissa huoraavan vaimon ja tämän salarakasmiehen pistäminen kylmäksi on moraalisesti täysin sallittua - jopa suotavaa. Oikeusasteet suhtautuvat erittäin hellämielisesti kunniamurhaan. Mikä oikein onkin.

Viimeksi muokattu:
Muutamissa Välimeren ja latinalaisen Amerikan maissa ja arabimaissa huoraavan vaimon ja tämän salarakasmiehen pistäminen kylmäksi on moraalisesti täysin sallittua - jopa suotavaa. Oikeusasteet suhtautuvat erittäin hellämielisesti kunniamurhaan. Mikä oikein onkin.

Ollaan nyt kuitenkin täällä Suomessa, joten pysyttäisiköön kuitenkin tämän maan lainsäädännössä. Toivottavasti eri asioissa ja jatkossakin tai minä muutan Norjaan...

Viimeksi muokattu:
Ehkä voi, sinulla on vaan pitkä ja rakas tie kuljettavana. Itselläni on vajaa vuosi tapahtuneesta ja uskoisin olevani nyt selvillä vesillä. Kehottaisin keskustelemaan vaimosi kanssa vaikka kipeetä tekeekin, jos onnistut siinä olet matkalla parempaan. Hae apua- tukea myös saman kokeneilta, itseän on auttanut valtavasti tällä palstalla kirjoittelu ja varsinkin erään henkilön tuki ja ajatukset. ( tunnistaa varmaan jos vielä palstaa seuraa )Sitä sanotaan että aika parantaa haavat , ehkä niin käy ehkä ei. Onnea kuitenkin teidän pitkälle matkalle.

Yhteistyössä