Voiko/pitäisikö yökuivaksi opettaa?Miten?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuja?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apuja?

Vieras
Poika kohta 3,5v ja yövaippa edelleen.Ja ihan märkä.Silloinkin,kun herää yöllä ja käytetään pissalla.Päiväunilla toisinaan kuiva.Päiväkuiva on,kuitenkin,jos sanoo että pissahätä,on mentävä heti,eikä 2 min päästä,koska silloin jo ehtii lirahtaa.Pitäiskö kohta alkaa tekemään jotain?Mitä?Vai odottaa,että oppii itsekseen.Kun tuntuu,että muilla tämä ikäiset jo yölläkin ilman vaippaa...

Mä odotin siihen asti että vaippa alkoi olla aamulla kuiva, sitten jätin vaipan pois.

Musta tuntuisi nöyryyttävältä opettaa lapsi kuivaksi antamalla sen pissata sänkyynsä... Etenkin kun mulla on sikeäuninen lapsi joka ei siihen olisi herännyt vaan olisi nukkunut märällä loppuyön.

Alkuperäinen kirjoittaja Tumpula:
Mä odotin siihen asti että vaippa alkoi olla aamulla kuiva, sitten jätin vaipan pois.

Musta tuntuisi nöyryyttävältä opettaa lapsi kuivaksi antamalla sen pissata sänkyynsä... Etenkin kun mulla on sikeäuninen lapsi joka ei siihen olisi herännyt vaan olisi nukkunut märällä loppuyön.

Niinpä,tätä minäkin olen ajatellut,että ei kait sitä voi nuin vaan pois jättää,kun sitten on joka yö kaikkia ihan pissassa.Märässä ja kylmässä kun nukkuu,niin sitähän voi saada vaikka minkä tulehduksenkin.Mutta yks tuttu sanoi,että heillä on opetettu just nuin,että vaippa vaan pois ja parissa yössä oppinut.Milloin yleensä yövaippa jää pois,ts.milloin asiaan aletaan puuttua jos ei itsestään ala vaippa kuivana olemaan?

Juuri käytiin ja sanoivat, että lasta ei voi opettaa yökuivaksi, vaan hän oppii sen itse viimeistään viiden vuoden ikään mennessä. Vaipan pois ottaminen ei myöskään auta, vain nöyryyttää lasta. Itsellä myös saman ikäinen poika, joten tässä sitä vain odotellaan sitten.

Alkuperäinen kirjoittaja Neuvolasta terveisiä:
Vaipan pois ottaminen ei myöskään auta, vain nöyryyttää lasta.

Kiva kuulla että neuvolassa ollaan samoilla linjoilla mun kanssa. Ehkä mä en sitten kauhean pahasti ollut väärässä. :D

Yökuivuus edellyttää vasopressiini-nimisen hormonin riittävää eritystä. Ko. hormoni vähentää yöaikaista virtsaneritystä. Jos hormonia ei vielä erity tarpeeksi, lapsi kastelee. Yökuivaksi ei siis voi opettaa... Useimmilla vasopressiinia erittyy riittävä määrä viiteen ikävuoteen mennessä.

Meillä kans odotellaan. Iltajuomista on rajoitettu (ja iltapäivällä katotaan että juo kunnolla). Nyt on parina yönä ollu kuiva, mutta laitan vielä vaipan. Meillä esikko sanoi ite, että ei vaippaa, ja sit ei enää pissannu yöllä (oli vasta 2v 2kk)

Alkuperäinen kirjoittaja Neuvolasta terveisiä:
Juuri käytiin ja sanoivat, että lasta ei voi opettaa yökuivaksi, vaan hän oppii sen itse viimeistään viiden vuoden ikään mennessä. Vaipan pois ottaminen ei myöskään auta, vain nöyryyttää lasta. Itsellä myös saman ikäinen poika, joten tässä sitä vain odotellaan sitten.

Kiitokset vastauksesta!Tätä juuri hain! =) Eipä muuta kuin odotellaan sitten.Eiköhän opi kun aika on.

Alkuperäinen kirjoittaja hanna:
Meillä kans odotellaan. Iltajuomista on rajoitettu (ja iltapäivällä katotaan että juo kunnolla). Nyt on parina yönä ollu kuiva, mutta laitan vielä vaipan. Meillä esikko sanoi ite, että ei vaippaa, ja sit ei enää pissannu yöllä (oli vasta 2v 2kk)

Meillä ei kyllä mielestäni riipu tuosta juomisesta,onko vaippa märkä vai kuiva.Paitsi sillain,että jos esim.illalla juo huomattavasti tavallista enemmän,tulee pissat viimeistään aamulla yli vaipasta.Auttaako tuo,ja onko edes järkevää sanoa,että et saa vettä illalla vaikka janottaisi,ettei vaan tule pissat housuun yöllä?Vai miten tuo käytännössä toteutetaan?

Tuohon juomis hommaankin kommentoi neukkatäti, että jos lasta janottaa illalla, niin pakko sitä juotavaa on antaa. Muuten on sitten janoinen yöllä ja jokainen meistä tietää miten kurjaa se on. Eriasia tietysti on joku mehulla tissuttelu, mutta hyvin ainakin tuosta meidän pojasta näkee onko jano oikeasti, koska muuten ei vesi putoa :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hanna:

Meillä ei kyllä mielestäni riipu tuosta juomisesta,onko vaippa märkä vai kuiva.Paitsi sillain,että jos esim.illalla juo huomattavasti tavallista enemmän,tulee pissat viimeistään aamulla yli vaipasta.Auttaako tuo,ja onko edes järkevää sanoa,että et saa vettä illalla vaikka janottaisi,ettei vaan tule pissat housuun yöllä?Vai miten tuo käytännössä toteutetaan?

Veden juomisesta ei riipu, mutta jos tarjolla on mehua, limsaa ym, lapsen ja aikuisenkin tulee juotua enemmän kuin on jano. Lisäksi jotkut juomista pissattavat enemmän kuin toiset, arvaa vaan muistanko enää niitä. Taisi keväällä olla kaksplussassa juttua asiasta. Silloin kun kuivana pysyminen on siinä ja siinä voi kokeilla pissalla käymistä ennen ja jälkeen hampaiden pesun. Oppii kun oppii, ei asialle paljon mahda.

Mä olen antanut pojalle vettä iltaisin jos se pyytää, sillä ei tunnu olevan juurikaan vaikutusta. Ennen pissa tuli, nykyään ei enää tule. Riippumatta juomisesta tai juomattomuudesta.

Siitä hormonista se tosiaan tuntuu olevan kiinni.

Meillä myös 4 vuotiaalla yövaippa.Neuvolassa sanoivat että katsotaan sitten 5v.-neuvolassa mitä tehdään,on kuulemma ihan yleistä..Vaippa aina märkä aamuisin vaikka kävisikin yöllä vessassa.Lohduttavaa lukea ettei olla ainoita.

Tyttö on 3v 8kk ja meilläkin on vaippa edelleen joka aamu ihan täysi :) . Yökuivaksi ei tosiaan voi oppia, vaikka päiväkodin täti olikin toista mieltä :headwall: . Kerran tyttö kysyi, että saako hän nukkua ilman vaippaa. Pistettiin pari kerrosta lakana-froteesettejä alle ja tyttö pissasi kaksi kertaa yön aikana, eikä edes herännyt siihen. Seuraavana yönä meillä oli vaippa, tytön omasta tahdosta. Hän on ainoa päiväkotiryhmässään, joka käyttää päikkäreillä vaippaa, mutta se ei kuulemma haittaa häntä ollenkaan. Mieluummin vaippa kuin se nöyryytys, että peti on märkä.

Yhteistyössä