Voiko pph kieltäytyä ottamasta hoitolapsia tässä tilanteessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti ja pph
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti ja pph

Vieras
Olen vasta äskettäin aloittanut pph:n työt. Tiedän, että oman lapsen sairastuessa se on palkatonta. Lapsi on ollut kuumeessa ja yskässä nyt muutaman päivän, ja mietin että voinko kieltäytyä ottamasta hoitolapsia jos haluaisin hoitaa oman lapseni kuntoon?
Vaikea keskittyä työhön, kun painaa huoli lapsesta, ja pitäisi häntäkin pystyä hoitamaan muiden lasten ohella, tuntuu mahdottomalta yhdistelmältä.
Lisäksi mietin, mikäli kyseessä onkin SI, ei varmaan hoitolapsia edes saisi ottaa, välttääkseen tartuntaa ja taudin turhaa levittämistä.
Minulla siis kolme hoitolasta oman 3,5vuotiaan lisäksi.

Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Aina jos oma lapsesi on sairaana niin kieltäydyt ottamasta vieraita hoitoon.
Tämä on ihan lakisääteinen.

Ai, tästäpä en ole kuullutkaan. Pph:n ohjaaja sanoi että saa ottaa, jos jää hoitamaan sairasta lasta kotiin niin se on sitten palkatonta (eli ihankuin olisi pelotellut, etten vain tee niin...)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Ai, tästäpä en ole kuullutkaan. Pph:n ohjaaja sanoi että saa ottaa, jos jää hoitamaan sairasta lasta kotiin niin se on sitten palkatonta (eli ihankuin olisi pelotellut, etten vain tee niin...)

minkälainen phh olet jos edes mietit ottavasi hoitolapset sairastuun kotiisi kun oma on kipeänä..?

Alkuperäinen kirjoittaja .:

minkälainen phh olet jos edes mietit ottavasi hoitolapset sairastuun kotiisi kun oma on kipeänä..?

Huono ilmeisesti... Vaan eipä nuo äiditkään sen parempia ole, kun olen ilmoittanut että meillä tälläistä kuumetautia on ja silti pitää lapset hoitoon tuoda...

Alkuperäinen kirjoittaja maissihiiri:
Ootko siis kunnalla töissä? Pitäis olla 3 päivää palkallista vapaata kun lapsi sairastuu. Näin meillä ainakin kunnalla.

Kunnalla olen. Eikä ole palkallista päivääkään, tämmöinen on pph:n tes.

Huono ilmeisesti... Vaan eipä nuo äiditkään sen parempia ole, kun olen ilmoittanut että meillä tälläistä kuumetautia on ja silti pitää lapset hoitoon tuoda...
No jos äidit ovat töissä he eivät voi olla pois sen takia että hoitajan lapsi on sairastunut.. sinun pitää ilmoittaa että olet estynyt lapsesi sairauden takia ottamaan lapsia jolloin hoitolapsesi menevät varahoitopaikkaan joka ei ole hoitovanhempien järjestettävä asia vaan heillä pitää olla osoitettuna varahoitopaikka.

No ne äidit taas ei voi olla töistä pois vaan sen takia että pph:n lapsi on kipeä. Eli turha sun on syyttää hoitolasten vanhempia (vai pelkkiä yh äitejäkö ne on?) vaan ilmotat että et ota hoitolapsia vaan ne menee varapaikkaan. Vai pääseekö teillä muka varapaikkaan jos kuitenkin suostut ottamaan lapset hoitoon?

Täällä on katastrofaalinen tilanne päivähoidossa, päiväkoti on ylipaikoilla eikä koulutettuja pph:jia ole saatavilla, itsekin aloitin työt muutaman päivän varoitusajalla. Joten enpä usko että ihan heti saavat varahoitopaikkoja kolmelle lapselle kaivettua, tulee vaan lisää ylitäysiä ryhmiä...
Itse jos sairastun, saan toki sairaslomaa, mutta työnantajahan ei maksa palkkaa uudelle työntekijälle, joten nyt jos jäisin s-lomalle niin kelan päivärahalle suoraan.

Se taas ei ole sun vikasi, eikä myöskään hoitolasten vanhempien vika, että ryhmät ovat täynnä. Mua lähinnä korpeaa se että odotat että hoitolasten vanhemmat jäävät palkatta töistä pois koska omasi on kipeä. Palkaton tilapäinen hoitovapaa kun koskee vain oikeutta jäädä kotiin kun oma lapsi sairastaa. Eli haluat rusinat pullasta -sekä palkan, että hoitolapsettomat päivät- ja syytät siitä hoitolasten vanhempia jos näin ei käy.

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti itsekin:
Se taas ei ole sun vikasi, eikä myöskään hoitolasten vanhempien vika, että ryhmät ovat täynnä. Mua lähinnä korpeaa se että odotat että hoitolasten vanhemmat jäävät palkatta töistä pois koska omasi on kipeä. Palkaton tilapäinen hoitovapaa kun koskee vain oikeutta jäädä kotiin kun oma lapsi sairastaa. Eli haluat rusinat pullasta -sekä palkan, että hoitolapsettomat päivät- ja syytät siitä hoitolasten vanhempia jos näin ei käy.

ja sulle tiedoksi, pph on oikeutettu palkkaan kuten kuka tahansa muukin vanhempi sen kolme päivää ja piste. Se mihin ne hoitolapset menee ( vaikka sit sinne ylitäyteen päiväkotiin) ei ole pph:n asia olla siitä huolissaan tai jättää sen takia omansa hoitamatta.

Alkuperäinen kirjoittaja halootaas:
sulla on oikeus olla se KOLME palkallista päivää lapsen hoidon takia poissa ja piste jos olet kunnallinen hoitaja.

No kun ei ole!
Tes:ssa ei ole tuollaista kohtaa, muilla aloilla kyllä pätee mutta pph:t ovat ainoita joita tuo ei kosketa!

Täällä on katastrofaalinen tilanne päivähoidossa, päiväkoti on ylipaikoilla eikä koulutettuja pph:jia ole saatavilla, itsekin aloitin työt muutaman päivän varoitusajalla. Joten enpä usko että ihan heti saavat varahoitopaikkoja kolmelle lapselle kaivettua, tulee vaan lisää ylitäysiä ryhmiä...
Itse jos sairastun, saan toki sairaslomaa, mutta työnantajahan ei maksa palkkaa uudelle työntekijälle, joten nyt jos jäisin s-lomalle niin kelan päivärahalle suoraan.

No aina ne pph lapset varahoitoon tullessaan menee ylipaikoille..siis etkö tiedä mitään pph työstä?? miten voi noin puutteellisilla tiedoilla oleva ihminen olla pph? onko sulla mitään koulutusta asiaan ees? Kyllä munkin lapset menee päiväkotiin jos pph sairastuu..hoitosopimusta tehdessä on kirjattu se päiväkoti mihin menevät ja se on aina se sama. ei siellä mitään ylimääräsiä paikkoja ole lapsia varten.

sulla on oikeus olla se KOLME palkallista päivää lapsen hoidon takia poissa ja piste jos olet kunnallinen hoitaja.

No kun ei ole!
Tes:ssa ei ole tuollaista kohtaa, muilla aloilla kyllä pätee mutta pph:t ovat ainoita joita tuo ei kosketa!

kyllä koskee. En tosin tiiä missä kunnassa olet, mutta meillä ainakin.

Hoitolapset varahoitopaikkaan, se on ihan selkeä homma tuossa jutussa. Ja tietysti, jos ainoa vaihtoehto on MLL:n hoitaja, niin kuntahan sen sitten on velvollinen maksamaan.

Ihan yleisellä tasolla huomautus, että kyllä se hoitolastenkin vanhemmille voi olla aika rankkaa, että pph tai hänen lapsensa ovat sairaana, eikä varahoitopaikasta tietoakaan. Käytännössä lapset joudutaan silloin viemään summa mutikassa ties mihin. Ja vanhemmat eivät tietenkään voi olla omista töistään pois sen tähden, että pph tai hänen lapsensa on sairaana. Meillä on aikanaan ollut yksi sellainen pph, joka itse tai lapsensa olivat aina sairaana. Itse asiassa lapsemme olivat enemmän erilaisissa varahoitopaikoissa kuin omalla hoitajallaan. Ja lopulta sitten tietystä varahoitajasta tehtiinkin lastemme oma pph eli siirtyivät sinne.

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti itsekin:

ja sulle tiedoksi, pph on oikeutettu palkkaan kuten kuka tahansa muukin vanhempi sen kolme päivää ja piste. Se mihin ne hoitolapset menee ( vaikka sit sinne ylitäyteen päiväkotiin) ei ole pph:n asia olla siitä huolissaan tai jättää sen takia omansa hoitamatta.

Sulla taisi mennä lainaukset pieleen? Mä en ole pph, en tiedä mitään tarkempaa muusta kuin oman alani VES:stä, joten olen ap:n kertoman varassa. Ja juuri kuten sanottu, (ensimmäinen lause) ei ole pph:n vika että ryhmät on täynnä, kuten ei ole myöskään hoitolasten vanhempien vika.

Eli jos ap:n lapsi on kipeä, hän ilmoittaa että hoitolapsia ei nyt tule tänne, vaan menevät varahoitoon. Eikä niin että valittaa täällä kun lapset tuodaan hoitoon vaikka on sanonut että oma lapsi on kipeä, MUTTA varahoitoonkaan ei pääse koska pph kerran on periaatteessa valmis lapset ottamaan.

Yhteistyössä