Voiko reilu 2-vuotiasta rangaista...(ruoka-asiaa)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En rankaise. Syo kun on nalka ja juo kun janottaa. Ruoka-aikana kaikki istuu poytaan mutta en ala syomaan pakottamaan enka syomattomyyden takia ketaan rankaisemaan. En tajua miks pitais?
Mun mielesta rankaiseminen kuuluu jotenkin ihan erikaliperin tekoihin.

Alkuperäinen kirjoittaja tt:
minä vielä syöttäisinkin jos siten menee ruoka paremmin, en siis koko ruokaa mutta niin että pääsee alkuun. meillä olleet usein ennakkoluuloisia et sitten kun alkuun pääsee niin ruoka maistuukin.. mutta olen varmaan liian lepsu kun vielä joskus syötän 2-vuotiasta?

Meillä syötetään lähes kokonaan 2vuotias, ei ole vielä tullut "minä itte" vaihetta.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja jk:
Mä sain aina ton ikäset syömään sanomalla, et menee muuten tukkaan.
Ai että laitat ruoan sen tukkaan vai mitä?

No ei vaan lusikka lähenee ja suu pitää avata, tai ruoka voi osua tukkaan. jostain syystä se tepsii meillä. Tai se, että ruoka tulee "koneella" niiku tiäks brum brum. Tietty siinä vaiheessa, ku suun pitäs aueta, kone pitää kimeää piippiip-ääntä, joka ilmeisesti on lapsesta niin epämiellyttävä, että suu aukeaa silkasta ihmetyksestä.

On ollut tosi hankalia syöjiä molemmat jossain vaiheessa. Mieluummin mä teen tiettäväksi, että on pakko syödä, kuin poistan pöydästä jolloin lapsi oppii siihen, että pääsee halutessaan kesken pois pöydästä, kunhan tarpeeksi pelleilee.

sä taidat puhua nyt vähän nuoremmasta lapsesta kuin ap? siis ap:n lapsi oli jo yli 2-vuotias, et kai sä sen ikäistä enää syötä?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja tt:
minä vielä syöttäisinkin jos siten menee ruoka paremmin, en siis koko ruokaa mutta niin että pääsee alkuun. meillä olleet usein ennakkoluuloisia et sitten kun alkuun pääsee niin ruoka maistuukin.. mutta olen varmaan liian lepsu kun vielä joskus syötän 2-vuotiasta?

Meillä syötetään lähes kokonaan 2vuotias, ei ole vielä tullut "minä itte" vaihetta.

Jos meillä edelleen jatkettaisiin tuotta syöttämislinjaa, niin luultavasti saisin syöttää vielä 3-vuotiastakin. Kun tuo lapsi kuitenkin osaa itse jo syödä, niin saisi sitten tehdäkin jo niin, eikö? Ja meillä ei se alun syöttäminen auta mitään, vaan sitten saisi syöttää kaiken ruoan, jos sille linjalle lähtee.

No ei vaan lusikka lähenee ja suu pitää avata, tai ruoka voi osua tukkaan. jostain syystä se tepsii meillä. Tai se, että ruoka tulee "koneella" niiku tiäks brum brum. Tietty siinä vaiheessa, ku suun pitäs aueta, kone pitää kimeää piippiip-ääntä, joka ilmeisesti on lapsesta niin epämiellyttävä, että suu aukeaa silkasta ihmetyksestä.

On ollut tosi hankalia syöjiä molemmat jossain vaiheessa. Mieluummin mä teen tiettäväksi, että on pakko syödä, kuin poistan pöydästä jolloin lapsi oppii siihen, että pääsee halutessaan kesken pois pöydästä, kunhan tarpeeksi pelleilee.

sä taidat puhua nyt vähän nuoremmasta lapsesta kuin ap? siis ap:n lapsi oli jo yli 2-vuotias, et kai sä sen ikäistä enää syötä?

Varmasti syötän, jos ei itse syö.

miksi? :o

miksi? :o

Koska jos lapsi on niin laiha, että käyriä seurataan, siksi. Enkä jaksa sitä ruualla sotkemista. nyt ne on jo niin isoja, ettei tarvii tollasta.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Voi voi:
Jotenkin vaan tuntuu itsestä ilkeältä, kun tietää, että toisella on nälkä, mutta ei vaan ruoka kelpaa :(

Olet liian hempeä. Tolla asenteella et pitkälle pötki äitiydessäsi.

:o :headwall:

Turhaan hakkaat päätäsi seinään. Ajatteles järjellä: sinä itsekin syöt jos sulla on tarpeeksi nälkä. Kyllä lapsikin oppii syömään vaikka sitä vähemmän tykättyä silloin kun sillä ON tosiaan NÄLKÄ. Mutta jos sinusta lapsen nirsoilu nälässä ollessaan tuntuu ilkeältä niin huhhuh... tervetuloa vaan suuremmat ongelmat!

Alkuperäinen kirjoittaja sinkkuäiti:
Niin ja siis se että "joutuu" pois ruokapöydästä kun ei syö, ei ole rangaistus.
Pöydästä vaan poistutaan jos ei maistu tai ei ole nälkä.

Samaa mieltä, ei ole rangaistus eikä siitä pidä erikseen rankaista. ei hän nälkään kuole jos yksi ateria jää välistä

Turhaan hakkaat päätäsi seinään. Ajatteles järjellä: sinä itsekin syöt jos sulla on tarpeeksi nälkä. Kyllä lapsikin oppii syömään vaikka sitä vähemmän tykättyä silloin kun sillä ON tosiaan NÄLKÄ. Mutta jos sinusta lapsen nirsoilu nälässä ollessaan tuntuu ilkeältä niin huhhuh... tervetuloa vaan suuremmat ongelmat!

Joo niin syön, mutta lapsi uhmassa ei varmaan ajattele asiaa samalla järjellä mitä aikuinen. Eikö siis musta saisi tuntua yhtään huonolta, jos ajattelen omaa lastani ja kun tiedän, ettei lapsi osaa asiaa ajatella niin kuin aikuinen, eikä ymmärrä sitä, että itse siinä vaan kärsii? Mä en nyt jotenkin tajua tuota sun pointtiasi?

Mä en koskaan muista, että mulla ois ollut lapsena nälkä. En muista yhtään ruokaa, jota olisin syönyt mielelläni tai vapaaehtoisesti. Mä saatoin olla syömättä vaikka kuinka kauan, eikä mulla ollut semmosta tunnetta, kuin nälkä. Kiukku mull sen sijaan kyllä oli.

Alkuperäinen kirjoittaja meiks:
Alkuperäinen kirjoittaja sinkkuäiti:
Niin ja siis se että "joutuu" pois ruokapöydästä kun ei syö, ei ole rangaistus.
Pöydästä vaan poistutaan jos ei maistu tai ei ole nälkä.

Samaa mieltä, ei ole rangaistus eikä siitä pidä erikseen rankaista. ei hän nälkään kuole jos yksi ateria jää välistä

Ei nyt varmaan tarttis siihen rangaista-sanaan jäädä roikkumaan, kun kuitenkin ketjun luettuaan tietää mistä on kyse.

Joo niin syön, mutta lapsi uhmassa ei varmaan ajattele asiaa samalla järjellä mitä aikuinen. Eikö siis musta saisi tuntua yhtään huonolta, jos ajattelen omaa lastani ja kun tiedän, ettei lapsi osaa asiaa ajatella niin kuin aikuinen, eikä ymmärrä sitä, että itse siinä vaan kärsii? Mä en nyt jotenkin tajua tuota sun pointtiasi?

Uhma... on niin helppoa aina ottaa se lapsen uhma kilvekseen. Kyllä uhmaikäinen ymmärtää vaikkei ole ymmärtävinään. Sano suoraan vaan, ettet jaksa sitä penskasi uhmaa! Ja mitä pointtini ymmärtämiseen tulee, niin sen joko tajuaa tai sitten ei.

Mä rangaistuksen sijasta, yrittäisin panostaa kannustamiseen tuon ikäisellä. Esim. " syö vielä 5 isoa lusikallista, niin sitten voit jo syödä jälkkäriä"

eieieieijei... siis tuolla tavalla sä "myönnät" lapselle että se ruoka on just jotain pahaa, josta pitää vaan selvitä että sais hyvää jälkkäriä. lapsi ei koskaan totu syömään sitä ruokaa vaan pitää sitä automaattisesti pahana kun äitikin palkitsee jälkkärillä siitä, että sen syömisestä on ylipäätään selvinnyt.

Alkuperäinen kirjoittaja ei näin:
Mä rangaistuksen sijasta, yrittäisin panostaa kannustamiseen tuon ikäisellä. Esim. " syö vielä 5 isoa lusikallista, niin sitten voit jo syödä jälkkäriä"

eieieieijei... siis tuolla tavalla sä "myönnät" lapselle että se ruoka on just jotain pahaa, josta pitää vaan selvitä että sais hyvää jälkkäriä. lapsi ei koskaan totu syömään sitä ruokaa vaan pitää sitä automaattisesti pahana kun äitikin palkitsee jälkkärillä siitä, että sen syömisestä on ylipäätään selvinnyt.

Jaa, no kyllä lapset joita on tuolla tavalla suostuteltu on ihan hyviä syömäreitä tänä päivänä. Ja siis en tarkoittanut että joka kerta ois hyvä käyttää tuota, mut jos on joku tietty ruoka tai tietty kerta kun laps ei syö.

Ja mitä pointtini ymmärtämiseen tulee, niin sen joko tajuaa tai sitten ei.

Mä en sitä pointtia sitten varmaan ymmärtänyt, enkä ymmärrä, joten voit varmaan poistua koko ketjusta :whistle:

Juu niin ajattelinkin poistua, mutta en suinkaan sen vuoksi että sinä niin kehoitit. :D Onnea vaan valitsemallasi tiellä.... :D

Alkuperäinen kirjoittaja Voi voi vielä kerran:
Ja mitä pointtini ymmärtämiseen tulee, niin sen joko tajuaa tai sitten ei.

Mä en sitä pointtia sitten varmaan ymmärtänyt, enkä ymmärrä, joten voit varmaan poistua koko ketjusta :whistle:

Juu niin ajattelinkin poistua, mutta en suinkaan sen vuoksi että sinä niin kehoitit. :D Onnea vaan valitsemallasi tiellä.... :D

Niin, no se varmaankin on sun mielestä harvinaista, että äiti-ihmisellä on tunteet? :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja oho:
kuinka teidän 2-vuotiaat suostuu enää olemaan syötettävinä?? :o sen ikäisethän on jo niin "isoja", siis ainakin omasta mielestään.

Meillä 1v10kk osaa syödä itse, mutta on vissiin kivempaa kun "äiti auttaa".

Yhteistyössä