Voiko täs tilantees soittaa poliisit etsimään henkilöä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kuinka on
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kuinka on

Vieras
Eli eräs henkilö on menettänyt läheisen ystävänsä ihan tässä vähän aikaa sitten ja on ollut poissa tolaltaan ja "masentunut" jne tämän asian johdosta. Nyt sitten tuli riitaa siitä kun hän ei ole syönyt ja juonut kunnolla ja yritettiin houkutella häntä syömään jotain. Veti herneet täysin nenään ja lähti läiskimään jonnekin autolla eikä oo mitään kuulunu tuntiin. Ei vastaa puhelimeen tms. Kun pelottaa ettei tee itselleen mitään tms ja kun ei mieleltään ole kyllä tasapainossa niin että olis ajokuntoinenkaan.
Anteeksi tyhmä kysymys, pitäisi kai tätäkin kysyä hätäkeskuksesta eikä täältä.

Ei poliisi tee mitään. Aikuinen ihminen "saa" kadota. Alle vuorokauden jos on ollut kateissa, niin ne ei jalkaa lonkauta.
Jos tuttusi ei ole suoraan sanonut, että lähtee nyt tekemään itselleen jotain, niin ei poliisi tee mitään.

Tunti on tosi lyhyt aika.

Mutta hätänumeroon voi soittaa, antaa henkilön & auton tuntomerkit, ja poliisit voi sitten ehkä pitää silmänsä auki...Joskus olin nääs kaverin tukena vähän vastaavassa tilanteessa. Aktiivisesti tuskin etsivät kuitenkaan.

Niin mä arvelinkin että eivät ehkä vielä pidä asiaa minään kun on noin vähän aikaa. Siksi en kehdannu ees soittaa ja kysyä. Mutta kun tämä henkilön henkiset resurssit on kyllä aika nollilla tällä hetkellä ja pelottaa että jos se ajaa kolarin, vetää jonneki kalliota päin sillä autolla tms. Eikö se vaikuta asiaan mitenkään?

Jos se henkilö on ollut oikeasti selkeästi itsetuhoinen, niin mun mielestä on aiheellista soittaa häkeen. Siis jos se on jotain muutakin kuin poissa tolaltaan ja lainausmerkeissä masentunut (mitä ikinä tarkoittaakaan..) ja vaikkapa antanut ymmärtää aikovansa tehdä itselleen tai muille jotain, niin soita.

• Tykkää
Reactions: Pesky Pixie
Alkuperäinen kirjoittaja Kaunishäntäinen orava;26497963:
Jos se henkilö on ollut oikeasti selkeästi itsetuhoinen, niin mun mielestä on aiheellista soittaa häkeen. Siis jos se on jotain muutakin kuin poissa tolaltaan ja lainausmerkeissä masentunut (mitä ikinä tarkoittaakaan..) ja vaikkapa antanut ymmärtää aikovansa tehdä itselleen tai muille jotain, niin soita.

No ei se mitään sanonu, lähti vaan meneen. Kai se pitää vaan yrittää saada sitä kiinni/oottaa että tulee takas. Toivottavasti ei tee mitään peruuttamatonta. Kun ei tiiä onko niin että se vaan läks "tuulettamaan" itteään ja tulee sitte takas vai mikä tuli.

[QUOTE="vieras";26497979]Jos on selkeästi ilmaissut olevansa itsetuhoinen, niin otetaan hakuun. Pelkkä toisen arvio siitä, että saattaisi olla itsetuhoinen, ei riitä.[/QUOTE]

No sen mielestä "millään ei oo enää mitään väliä". Sen takia sitä ei oo haluttanu ees syödäkään. Ja sitte ku
yritettiin että söis ees jotain niin sillä palo käämit ihan totaalisesti. Mutta kuten jo kirjotin niin lähtöhetkellä se ei kyllä mitään sanonu tai uhannut tms.

[QUOTE="aapee";26497988]No ei se mitään sanonu, lähti vaan meneen. Kai se pitää vaan yrittää saada sitä kiinni/oottaa että tulee takas. Toivottavasti ei tee mitään peruuttamatonta. Kun ei tiiä onko niin että se vaan läks "tuulettamaan" itteään ja tulee sitte takas vai mikä tuli.[/QUOTE]

Inhottava tilanne. Toivottavasti saat hänet pian kiinni!

Alkuperäinen kirjoittaja Kaunishäntäinen orava;26498005:
Inhottava tilanne. Toivottavasti saat hänet pian kiinni!

Kun ei se vastaa puhelimeen. Vastais ees ja sanois missä on niin jos kokee tarvetta olla yksin ja omassa rauhassa niin saaha se olla. Mutta kun ei tiiä.

Kyllä hätänumeroon voi soittaa, tuskin siellä mitään kovin kiireellistä tehdään, mutta osaavat kyllä arvioida, kuinka kiireellinen tilanne on. Poliisi voi sitten tavoittaessaan vaikka jutella hiukan hänen kanssaan :) Sinuna nyt vaan odottaisin kyllä jonkin aikaa ja koittaisin tavoitella kaveria, jos ei pitkiin aikoihin mitään kuulu niin soittaisin hätäkeskukseen ja selittäisin tilanteen.

[QUOTE="gemma";26497713]HYVÄ että kysyit tätä täältä, etkä tukkinut hätäkeskuksen linjaa joltain oikeesti apua tarvitsevalta!!![/QUOTE]

Mä en oikein ymmärrä näitä vastauksia. Jos on oikeasti huoli ja hätä, niin hätäkeskukseen soittaminen on ihan asiallista. Eri asia, jos on soittamassa selvää pilapuhelua. Hätäkeskukseen voi soittaa monesta syystä, eikä sen syyn tarvitse aina suinkaan olla se, että joku on justiinsa kuolemassa. Heidän tehtävänsä siellä on arvioida asian kiireellisyys.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Eivät vielä tee mitään,mutta voivat ottaa auton rekkarin ja merkin ylös,ja pysäyttää jos tulee vastaan ja vähän jututtaa,ja sanoa et omaiset kaipaavat.Soita häkeen.

Joskus menneinä vuosina kaveri laittoi epäilyttäviä viestejä... soitin hälytyskeskukseen, jonka jälkeen poliisit soitti mulle ja kyseli lisää.. ja kyllä hakivat ihan aktiivisesti ihmistä(sanoin että on taipuvainen itsetuhoisuuteen)

Eli eräs henkilö on menettänyt läheisen ystävänsä ihan tässä vähän aikaa sitten ja on ollut poissa tolaltaan ja "masentunut" jne tämän asian johdosta. Nyt sitten tuli riitaa siitä kun hän ei ole syönyt ja juonut kunnolla ja yritettiin houkutella häntä syömään jotain. Veti herneet täysin nenään ja lähti läiskimään jonnekin autolla eikä oo mitään kuulunu tuntiin. Ei vastaa puhelimeen tms. Kun pelottaa ettei tee itselleen mitään tms ja kun ei mieleltään ole kyllä tasapainossa niin että olis ajokuntoinenkaan.

Ihmiseen vaikuttaa lääkkeet ja hormonit! riippuu mitä lääkkeitä! Se syömisen jättäminen vähän haiskahtaa että käyttää lääkkeitä?Ne voi tehdä myös muita oireita! Mutta jos ihminen tiedostaa että käyttää lääkettä se voi tehdä myös masennus oireita!

[QUOTE="vieras";26498062]Ihmiseen vaikuttaa lääkkeet ja hormonit! riippuu mitä lääkkeitä! Se syömisen jättäminen vähän haiskahtaa että käyttää lääkkeitä?Ne voi tehdä myös muita oireita! Mutta jos ihminen tiedostaa että käyttää lääkettä se voi tehdä myös masennus oireita![/QUOTE]

Häh? Ei käytä mitään lääkkeitä.

Se riippuu oliko känässä!Miks raportoit syömisen? yleensä humalaiseslle annetaan kahvia ei ruokaa! Se voi oksentaa nen pois ja tukehtua!ei se siitä suuttunut! Se suuttu holhoamisesta! Ei varmaan tasapainossa! soita kytät jos lähti ajaelmaan känässä!

Ainakin tuossa Poliisit-ohjelmassa näkyy välillä sellaisia tehtäviä, joissa he soittavat tai käyvät jonkun ovella, josta omaiset tai ystävät ovat olleet huolissaan. Onko siinä sitten se taikasana, että tämä kyseinen henkilö on itse uhannut tappaa itsensä?

Itse olen kerran soittanut hätäkeskukseen, kun eräs toisella paikkakunnalla asuva ihminen sanoi puhelimessa tekevänsä itsemurhan. Toisaalta ajattelin, että ei se ehkä mitään teekään, kunhan haluaa huolestuttaa minut. Soitin kuitenkin häkeen ja oli joku kuulemma käynyt tämän ihmisen ovella kyselemässä onko kaikki ok. Sai ehkä siinä kuitenkin muistutuksen, ettei tuollaisilla asioilla leikitä.

Jos tässä ap:n tapaukessa tämä henkilö on niin sekavassa mielentilassa alkoholin tai ahdistuksen tai minkä tahansa vuoksi, johan se olisi hyvä saada pois liikenteestä ennen kuin tapahtuu jotain onnettomuuksia. Vaikeahan sitä tietty on sanoa, aikooko tehdä jotain tai onko niin sekava, että olisi onnettomuuden riski olemassa. Vai haluaako olla vaan yksin.

Ainakin tuossa Poliisit-ohjelmassa näkyy välillä sellaisia tehtäviä, joissa he soittavat tai käyvät jonkun ovella, josta omaiset tai ystävät ovat olleet huolissaan. Onko siinä sitten se taikasana, että tämä kyseinen henkilö on itse uhannut tappaa itsensä?

Itse olen kerran soittanut hätäkeskukseen, kun eräs toisella paikkakunnalla asuva ihminen sanoi puhelimessa tekevänsä itsemurhan. Toisaalta ajattelin, että ei se ehkä mitään teekään, kunhan haluaa huolestuttaa minut. Soitin kuitenkin häkeen ja oli joku kuulemma käynyt tämän ihmisen ovella kyselemässä onko kaikki ok. Sai ehkä siinä kuitenkin muistutuksen, ettei tuollaisilla asioilla leikitä.

Jos tässä ap:n tapaukessa tämä henkilö on niin sekavassa mielentilassa alkoholin tai ahdistuksen tai minkä tahansa vuoksi, johan se olisi hyvä saada pois liikenteestä ennen kuin tapahtuu jotain onnettomuuksia. Vaikeahan sitä tietty on sanoa, aikooko tehdä jotain tai onko niin sekava, että olisi onnettomuuden riski olemassa. Vai haluaako olla vaan yksin.

Ne jotka sanoo ei ne tapa mutta on niitäkin että tappaa! joten 50/50. Ne jotka sitä hautoo mielessään tekee sen ! ilman kyselemättä! Ne jotka kysyy haluaa sen tiedon jostain että en tappas! Ne jotka ei sano ne pitää tuntea! Moni ei tiedä!

Ehdottomasti pitää ilmoittaa hätäkeskukseen tai suoraan poliisille jos vaan mahdollisuus on.
Oman elämänsä hallinnan menettänyt ihminen on aina riski sekä itsellensä ja muille kanssakulkijoille, olkoonkin kysymys sitten päihteistä tai mielenterveysongelmista.

[QUOTE="gemma";26497713]HYVÄ että kysyit tätä täältä, etkä tukkinut hätäkeskuksen linjaa joltain oikeesti apua tarvitsevalta!!![/QUOTE]

Just joo. Jos jostain hiton irto koiristakin pitää soittaa hätäkeskukseen ni haloo hei. Jos kaverilla on hätä ja tiiä mitä tekee itselle ni joo ei saa soittaa:o

[QUOTE="mies";26498352]Ehdottomasti pitää ilmoittaa hätäkeskukseen tai suoraan poliisille jos vaan mahdollisuus on.
Oman elämänsä hallinnan menettänyt ihminen on aina riski sekä itsellensä ja muille kanssakulkijoille, olkoonkin kysymys sitten päihteistä tai mielenterveysongelmista.[/QUOTE]

On aivan turha soitella suoraan poliiseille. Ne käskee kummiskin soittamaan häkeen. Eivät tee mitään ennenku saavat käskun häkestä.
Soittelin itse yhdestä irtokoirasta suoraan laitokselle ni käskivät vaan soittamaan hätäkeskukseen että ei me mitään tehdä ennen ku käsketään. Ihan hölmöä.

Yhteistyössä