Voiko tästä tuore äiti loukkaaantua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kaikkeesitä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Ihmebantussa on niiiin ihme juttuja. Mikä oli jakson teema? Joku huumorin rajojen kokeilu?

Ehkä ihmebantun tarkoituksena ei ole ollakaan perinteistä "hauskaa", vaan juurikin kokeilla rajoja. Hyvä sketsiviihde voi olla muutakin kuin slapstickia. Ihmiset kauhistelevat monia asioita, esim. kehitysmaiden kurjia oloja, mutta kun telkkari sulkeutuu, niin ei se enää kiinnosta. On se kurjaa, kun afrikan lapsia kuolee, mutta mitäs kaikkea se meidän laura halusikaan joululahjaksi? Lähdenpä shoppailemaan, vaikka uusia vaatteita henkkamaukalta. Ei sillä, että kehitysmaiden ongelmat olisivatkaan yksittäisen ihmisen ratkaistavissa, mutta jos katsotte ihmebantua, niin siinä otetaan kantaa juurikin tuollaiseen ajattelutapaan ja tekopyhyyteen. enkä tarkoita nyt juuri sitä vauvavitsiä.

"Komedian on tarkoitus viihdyttää ja olla hauska. Volanen ja Korpela taisivat olla teatterikorkean kurssilta pois missä puhuttiin komediasta.

Masaimies on tainnut olla poissa niillä peruskoulun tunneilla, joissa käytiin läpi länsimaisen teatterin synty: muinaisessa Kreikassa syntyivät kaksi päätyyppiä, tragedia ja komedia. Ja jo muinaisessa Kreikassa komedia oli kaikkea muuta kuin kepeää pieruhuumoria, josta suomalaiset (sivistyskansa kun ovat?) tuntuvat pitävän: ehei, jo silloin komedia oli hymyssäsuin kerrottua tragediaa, jossa komedialeima antoi mahdollisuuden esittää ja ilmaista kipeitä, kiellettyjäkin aiheita ilman sensuuria.

Miksi luulet kautta ihmiskunnan historian taiteen ja komedian kaikissa muodoissaan olleen totalitaristisissa yhteiskunnassa eräät ankarimmin säädellyistä ilmaisumuodoista? Hitleristä, Mussolinista, Putinista tai Berlusconista ei sopinut / sovi pilailla valtakunnanverkossa - vitsissä kun saattaa olla puolet totisinta totta."

Eli tässä Hesari keskustelupalstalta otetussa lainauksessa nyt kiteytyy ne ajatukset ihmebantun suhteen, joita en osannut omin sanoin ilmaista.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mutta löydän sketsin idean sitä kautta, että siihen nyt oli otettu nuo vauvat ja vauvavitsit esimerkiksi asiasta, joka varmasti järkyttää suurinta osaa ja menee mustan puolelle. Kun katsoja huomaa, miten mustaa se onkaan, voi tarkastella omia reaktioitaan ja huomata miten epäsovinnaista se onkaan, mutta oivaltavaa.Vauvojen tilalla olisi voinut olla vaikka vanhukset, ei sitä pidä ottaa henkilökohtaisesti, mun mielestä idea oli lähinnä siinä, että oli valittu juttu, joka on varmasti epäsovinnainen ja erilaista verrattuna perinteiseen mukahauskaan slapstick-komediaan. Kantaaottavaa.
Sinä ja minä määritellään ilmeisesti sana "oivaltava" vähän eri tavalla?

Koonti: Otetaan jotain joka VARMASTI järkyttää ja on VARMASTI epäsovinnainen, tarkkaillaan omia reaktioita ja havaitaan että olenpas järkyttynyt, onpa epäsovinnaista. Tämä on sinun määritelmäsi mukaan OIVALTAVAA?

Samaten määrittelemme näköjään "kantaaottavankin" jotenkin eri lailla, koska en edelleenkään tiedä mikä on mielestäsi se kanta joka tässä on otettu? Sekö, että varmasti suurinta osaa ihmisistä järkyttävät asiat ovat suurimman osan mielestä järkyttäviä? Vaiko se, että varmasti epäsovinnaisia asioita pidetään varmasti epäsovinnaisina? Hauki on kala?

Alkuperäinen kirjoittaja nih:
Ihmebantussa on niiiin ihme juttuja. Mikä oli jakson teema? Joku huumorin rajojen kokeilu?

Ehkä ihmebantun tarkoituksena ei ole ollakaan perinteistä "hauskaa", vaan juurikin kokeilla rajoja. Hyvä sketsiviihde voi olla muutakin kuin slapstickia. Ihmiset kauhistelevat monia asioita, esim. kehitysmaiden kurjia oloja, mutta kun telkkari sulkeutuu, niin ei se enää kiinnosta. On se kurjaa, kun afrikan lapsia kuolee, mutta mitäs kaikkea se meidän laura halusikaan joululahjaksi? Lähdenpä shoppailemaan, vaikka uusia vaatteita henkkamaukalta. Ei sillä, että kehitysmaiden ongelmat olisivatkaan yksittäisen ihmisen ratkaistavissa, mutta jos katsotte ihmebantua, niin siinä otetaan kantaa juurikin tuollaiseen ajattelutapaan ja tekopyhyyteen. enkä tarkoita nyt juuri sitä vauvavitsiä.
Eli Ihmebantu ottaa kantaa tekopyhyyteen tekopyhästi hurskastelemalla sillä että heillä olisi joku syvempi näkemys maailmantuskaan, kun he pelaavat varmanpäälle ja koittavat populistisesti kohahduttaa asioilla jotka varmuudella kohahduttavat?

Harrastajateatterit ottavat ohjelmistoon pieruhuumoria ja kännissä sönköttäviä äijiä, koska haluavat pelata varman päälle eivätkä kykene itse luomaan huumoria. Ihmebantu soseuttaa vauvoja koska haluaa pelata varman päälle eikä itse kykene kohahduttamaan oivaltavasti.

Ehkä ihmebantun tarkoituksena ei ole ollakaan perinteistä "hauskaa", vaan juurikin kokeilla rajoja.
Rajojen kokeilussa on yleensä ideana se, että koitetaan kuinka pitkälle voidaan mennä, ETSITÄÄN niitä rajoja. Ei se, että otetaan VARMUUDELLA rajan ylittävä asia ja huudellaan sieltä rajan takaa että kattokaa, se raja menee tuossa ja me ollaan nyt piiiiiiitkällä yli rajojen.

Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
"...vitsissä kun saattaa olla puolet totisinta totta."

Ei hyvää päivää :o

Siitä sit vaan kokeileen tehosekoittimia.

Tuo pätkä oli vain vertaus, josta ei kannata pomia nyt vain yhtä osaa, ja en viitannut nyt kyseiseen vauvapätkään, vaan puhuin koko sarjasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä:

Eli Ihmebantu ottaa kantaa tekopyhyyteen tekopyhästi hurskastelemalla sillä että heillä olisi joku syvempi näkemys maailmantuskaan, kun he pelaavat varmanpäälle ja koittavat populistisesti kohahduttaa asioilla jotka varmuudella kohahduttavat?

Harrastajateatterit ottavat ohjelmistoon pieruhuumoria ja kännissä sönköttäviä äijiä, koska haluavat pelata varman päälle eivätkä kykene itse luomaan huumoria. Ihmebantu soseuttaa vauvoja koska haluaa pelata varman päälle eikä itse kykene kohahduttamaan oivaltavasti.

Noh, eikö kaikki televisiossa näytettävä ole populistista, mitä muutakaan se voisi olla sellaisen median kautta olla? Populismi on ihan ok, paitsi tieteen tekemisessä.Oletko katsonut ihmebantua?

Pystytkö sinä määräämään jokaisen katsojan henkilökohtaiset rajat myös? Jos ihmebantun sketsit menevät vauhdilla sinun rajojesi yli, oletko varma, että muiden katsojien? Mihin luulet sitten ihmebantun suosion perustuvan, jos se ei ole toimivaa viihdettä ja lähinnä tylsää ja yllätyksetöntä?

Noh, eikö kaikki televisiossa näytettävä ole populistista, mitä muutakaan se voisi olla sellaisen median kautta olla? Populismi on ihan ok, paitsi tieteen tekemisessä.Oletko katsonut ihmebantua?

Pystytkö sinä määräämään jokaisen katsojan henkilökohtaiset rajat myös? Jos ihmebantun sketsit menevät vauhdilla sinun rajojesi yli, oletko varma, että muiden katsojien? Mihin luulet sitten ihmebantun suosion perustuvan, jos se ei ole toimivaa viihdettä ja lähinnä tylsää ja yllätyksetöntä?

ööööh.... minä sanoin Ihmebantun pyrkivän tarkoituksellisiin ylilyönteihin kohahduttamisella, ja sinusta minä puhun "tylsästä ja yllätyksettömästä"?

Sinä itse sanoit että Ihmebantu on "melkein taidetta". Mutta jos nyt olet muuttanut mielesi ja olet sitä mieltä että se on vain populistista alatyylin huumoria siinä missä joku Jope Ruonansuu, niin sitten olemme samaa mieltä. Keskustelu voidaan siltä osin lopettaa.

Sivuhuomiona en malta kuitenkaan olla kysymättä, että onko sinusta todellakin hyvin vaikeaa arvioida missä katsojien henkilökohtaiset rajat menevät vauvojen soseuttamisen suhteen? Koetko todella epävarmuutta siitä onko sen suhteen kyseessä vain minun henkilökohtainen mieltymykseni, vai voisiko ihmiskunnan yleistä asennetta pikkuvauvojen kidutusmurhiin jollain tapaa luodata, ehkä jopa ennustaa?

Siis musta tossa ei ollut mitään hauskaa. Harvemmin olen tätä typerämpää ja tyhjänpäiväisempää nähnyt. Tunnen myötähäpeää tekijöiden puolesta. Todella noloa tehdä noin surkeaa "viihdettä".

ööööh.... minä sanoin Ihmebantun pyrkivän tarkoituksellisiin ylilyönteihin kohahduttamisella, ja sinusta minä puhun "tylsästä ja yllätyksettömästä"?

Sinä itse sanoit että Ihmebantu on "melkein taidetta". Mutta jos nyt olet muuttanut mielesi ja olet sitä mieltä että se on vain populistista alatyylin huumoria siinä missä joku Jope Ruonansuu, niin sitten olemme samaa mieltä. Keskustelu voidaan siltä osin lopettaa.

Sivuhuomiona en malta kuitenkaan olla kysymättä, että onko sinusta todellakin hyvin vaikeaa arvioida missä katsojien henkilökohtaiset rajat menevät vauvojen soseuttamisen suhteen? Koetko todella epävarmuutta siitä onko sen suhteen kyseessä vain minun henkilökohtainen mieltymykseni, vai voisiko ihmiskunnan yleistä asennetta pikkuvauvojen kidutusmurhiin jollain tapaa luodata, ehkä jopa ennustaa?

Itse en pidä kyseistä vauvapätkää sen enempää huonolla tavalla rajoja ylittävänä kuin vaikka aake kallialan "mannea". Pidän mustasta huumorista, ja vauvapätkä oli sitä. Mikä tekee juuri sellaisesta rajan ylityksestä huonoa tai sopimatonta? mielestäni on ihan suotavaa ylittää rajoja, hyvässä ja pahassa, siis viihteessä ja taiteessa. Tulkinta on taas aina subjektiivista. Ei kyseinen sketsi ole henkilökohtainen loukkaus tai todellinen väkivallan uhka, niin kuin moni tuntuu ajattelevan.Yhtä moni taas ei. Miten ihmebantu sitten on niin suosittu?

Alkuperäinen kirjoittaja sääli:
Siis musta tossa ei ollut mitään hauskaa. Harvemmin olen tätä typerämpää ja tyhjänpäiväisempää nähnyt. Tunnen myötähäpeää tekijöiden puolesta. Todella noloa tehdä noin surkeaa "viihdettä".

No, jos se on mielestäsi huonoa, niin ainakin rehellisesti sitä, eikä keskinkertaista varmasti jokaiselle sopivaa höttöä ilman riskejä.

Itse en pidä kyseistä vauvapätkää sen enempää huonolla tavalla rajoja ylittävänä kuin vaikka aake kallialan "mannea". Pidän mustasta huumorista, ja vauvapätkä oli sitä. Mikä tekee juuri sellaisesta rajan ylityksestä huonoa tai sopimatonta? mielestäni on ihan suotavaa ylittää rajoja, hyvässä ja pahassa, siis viihteessä ja taiteessa. Tulkinta on taas aina subjektiivista. Ei kyseinen sketsi ole henkilökohtainen loukkaus tai todellinen väkivallan uhka, niin kuin moni tuntuu ajattelevan.Yhtä moni taas ei. Miten ihmebantu sitten on niin suosittu?

Eli ihminen tehosekoittimeen ja imetään pillillä on sun mielestä huumoria. Tappaminen, kiduttaminen ja kannibalismi on tulkintasi mukaan huvia??? En ole aiemmin kuullutkaan Ihmebantusta, ja tämän jälkeen en kyllä haluakaan. Menisivät ne "taiteilijatkin" tutkituttamaan päänsä. Samaa voisin suositella lämpimästi sinulle ap.

Ehkä vähän väärä foorumi tällaisille keskusteluille. Ja palstamammat tuskin olisivat muutenkaan ihmebantun kohderyhmää. Turha takoa täällä päätä seinään .Älylliselle keskustelulle viihteestä, taiteesta ja vaikka siitä populismista on omat fooruminsa, joilla se keskustelu voi olla jopa hedelmällistä. Täällä ei.

Alkuperäinen kirjoittaja observer:
Ehkä vähän väärä foorumi tällaisille keskusteluille. Ja palstamammat tuskin olisivat muutenkaan ihmebantun kohderyhmää. Turha takoa täällä päätä seinään .Älylliselle keskustelulle viihteestä, taiteesta ja vaikka siitä populismista on omat fooruminsa, joilla se keskustelu voi olla jopa hedelmällistä. Täällä ei.

Kerrohan nyt tyhmälle palstamammalle, mikä tuollaisessa huumorissa on se pointti, jota en ymmärrä. Mitä siinä siis ajetaan takaa?

Alkuperäinen kirjoittaja observer:

Juuri tätä minäkin olin tulossa sanomaan.