Voiko tuloillani ottaa 310 000e lainan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lainaa.....?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Emme maksaisi yhtiövastiketta, koska kyseessä olisi pieni ok-talo, jossa todella edulliset asumiskustannukset.

Kuten jo kirjoitin, meillä on vakuudet täysin kunnossa, niissä ei ole mitään onglemaa.

Mua kiinnostaisi kuulla enemmän noista ok-talon edullisista asumiskuluista. Eikö pk-seudulla ole jo pelkästään kiinteistövero todella korkea? Mm. vesimaksut, lämmitys, roskat ja talon kunnossapito, jossa kannattaa varautua tulevaisuuden isompiin remontteihin, paljonko nämä tulisi kustantamaan?

Itse harkitsisin anopin asunnon myymistä. Sillä rahalla saisi lainasummaa pienemmäksi, eikä korot veisi niin suurta osaa. Onko ap laskenut, paljonko tuon 310 000 lisäksi tulisitte maksamaan korkoa koko 25v. laina-aikana?

Ei kai se anopin asunto sun ole vaan miehesi ja lastesi ja miksette muuta anopin asuntoon? Omakotitalo pkseudulla ei kyllä voi olla edullinen asumiskuluiltaan kuten tuolla aikaisemmin todettiin, kiinteistöverot, jätehuolto jne. Ja muistaakseni useimmat pankit vaativat nykyisin säästöjä useamman kymppitonnin reaalivakuutena lainaan ja lainaa hakiessa menonne syynätään tarkkaan nimenomaan siksi että lasketaan millaista lyhennystä pystytte maksamaan eli millaiseen lainaan teillä on mahdollisuus. Vakuutena voitte toki käyttää anopin asuntoa jos ette sitä halua myydä. Bruttotulojakaan ette voi tuijottaa koska verot ja muut maksut syövät siitä melkoisen osan

Sen lainan erä olisi 1300e/kk. Eikö kuullosta sittne hurjalta vaikka maksaa vuokraa 1400e/kk 4h+k asunnosta kamalassa pk-seudun kauheimmalla alueella kamalassa murjussa? Tämä ihan vertailun vuoksi.

http://www.sato.fi/fi/loyda-koti/vuokra-asunnot/vantaa/hakunila/heporinne-4/40675

Jokatapauksssa maksan vuokraan nykyään 1200e/kk ja tarvitsemme isomman asunnon. Pk-seudulla hinnat ovat nyt tosi kalliita.

Laina- aika kannattaa laskea 20 vuoden maksuajalla. Pankit suosii sitä nykyään.

Niin, toinen meistä on jo nyt ilman normaaleja tuloja. Nythän juuri näkee, onko meillä kykyä maksaa tuota lainaa. Nostaisimme toki lainaa osissa ja maksasimme alkuun vain korkoja. Vuokra 3h+k 67m2 asunnosta on nyt 1200e/kk.

Jos ostaisitte valmiin talon, niin miten ihmeessä voisitte nostaa lainaa vain osissa ja miksi maksaisitte vain korkoja? Oletteko siis rakentamassa?

Aivan sama puhuu asiaa eli jos olette todellakin hankkimassa valmista asuntoa/taloa laina nostetaan silloin kokonaisuudessaan, eihän sitä edes tuossa tapauksessa saa osissa nostettuakaan. Ja kyllä lainan nostettuasi alat sitä välittömästi lyhentämään, kyseessä ei ole mikään opintolaina. Jää vähän sellainen olo ettei alkuperäisellä kirjoittajalla ole hajuakaan miten rahoitusmaailma toimii

Mua kiinnostaisi kuulla enemmän noista ok-talon edullisista asumiskuluista. Eikö pk-seudulla ole jo pelkästään kiinteistövero todella korkea? Mm. vesimaksut, lämmitys, roskat ja talon kunnossapito, jossa kannattaa varautua tulevaisuuden isompiin remontteihin, paljonko nämä tulisi kustantamaan?

Itse harkitsisin anopin asunnon myymistä. Sillä rahalla saisi lainasummaa pienemmäksi, eikä korot veisi niin suurta osaa. Onko ap laskenut, paljonko tuon 310 000 lisäksi tulisitte maksamaan korkoa koko 25v. laina-aikana?

Ei varauduta mihinkään remppoihin, koska talo olisi uusi. Kiinteistövero olisi 400e vuodessa, lämmityskulut minimaaliset, koska pienehkö asunto ja maalämpö.
Kulut ovat todellakin max 200e/kk tuossa asuessa. Jos ostaisimme jonkun osakkeen, perheasunnoissa jo hoitokulut olisivat sen 400e/kk.

En ole laskenut korkoja, koska emme kuitnekaan aio pitää sitä lainaa 25v ajan.

Anopin asuntoa emme haluaisin vielä myydä.

Ei kai se anopin asunto sun ole vaan miehesi ja lastesi ja miksette muuta anopin asuntoon? Omakotitalo pkseudulla ei kyllä voi olla edullinen asumiskuluiltaan kuten tuolla aikaisemmin todettiin, kiinteistöverot, jätehuolto jne. Ja muistaakseni useimmat pankit vaativat nykyisin säästöjä useamman kymppitonnin reaalivakuutena lainaan ja lainaa hakiessa menonne syynätään tarkkaan nimenomaan siksi että lasketaan millaista lyhennystä pystytte maksamaan eli millaiseen lainaan teillä on mahdollisuus. Vakuutena voitte toki käyttää anopin asuntoa jos ette sitä halua myydä. Bruttotulojakaan ette voi tuijottaa koska verot ja muut maksut syövät siitä melkoisen osan

Anopin asunto on annettu mulle, mutta eipä sillä ole väliä kun yhteiset rahat. Emme muuta anopin asuntoon, koska siellä ei ole meille töitä, eikä sinne mahdu meidän perhe.

Meillä on vakuudet kunnossa, siitä ei ollut tässä kyselyssä kyse.

Aivan sama puhuu asiaa eli jos olette todellakin hankkimassa valmista asuntoa/taloa laina nostetaan silloin kokonaisuudessaan, eihän sitä edes tuossa tapauksessa saa osissa nostettuakaan. Ja kyllä lainan nostettuasi alat sitä välittömästi lyhentämään, kyseessä ei ole mikään opintolaina. Jää vähän sellainen olo ettei alkuperäisellä kirjoittajalla ole hajuakaan miten rahoitusmaailma toimii

Ai. Olen tähän mennessä vasta ostanut 2 asuntoa nostamalla lainaa osissa, maksaen alkuun vain korkoja. Näin kaikki rakennusyhtiöt aina kauppaavat uusia asuntojaan.

Miksi maksaisitte vain osissa, siis millä tavalla tarkoitat osissa? Miksi korkoja alussa? Miten perustelette tuon pelkkien korkojen maksamisen alussa pankille "?Ei ole varaa maksaa sitä lainaa ja oletetaan, että mies löytää töitä?" Alkaa kuulostaa ap aika pahalta, mutta menkää nyt sinne pankkiin kuitenkin. Osaavat varmasti kertoa suuntaa-antavasti, missä vaiheessa voisitte tulla uudestaan ja minkälaiseen lainaan olisi juuri nyt mahikset.

Ai. Olen tähän mennessä vasta ostanut 2 asuntoa nostamalla lainaa osissa, maksaen alkuun vain korkoja. Näin kaikki rakennusyhtiöt aina kauppaavat uusia asuntojaan.

Jos olet jo ehtinyt ostaa 2 asuntoa, niin kyllähän sulla sitten on enemmän säästöjä kuin 10.000 euroa. Omistatko vielä nuo asunnot? Varsinkin, kun ovat olleet uusia niin ovat myös olleet aika hintavia.

Annettu sinulle? Ihan virallisestiko? Kuka maksoi lahjaveron tai vaihtoehtoisesti ennakkoperinnöstä kannettavan veron, joka on varmaan ollut aikamoinen kun et varsinainen perillinen ole? Itse olen käsittänyt että uuden valmistuvan asunnon hankkiessasi siinä on tietty osuus jonka joudut maksamaan rakennuttajalle heti ja sen jälkeen loput normaalisti asuntolainana, liekö tuo asia jotenkin muuttunut viime aikoina. Ja mieletöntä maksaa alussa vain korkoja, varsinkin usemamman sadan tuhannen lainassa...

Miksi maksaisitte vain osissa, siis millä tavalla tarkoitat osissa? Miksi korkoja alussa? Miten perustelette tuon pelkkien korkojen maksamisen alussa pankille "?Ei ole varaa maksaa sitä lainaa ja oletetaan, että mies löytää töitä?" Alkaa kuulostaa ap aika pahalta, mutta menkää nyt sinne pankkiin kuitenkin. Osaavat varmasti kertoa suuntaa-antavasti, missä vaiheessa voisitte tulla uudestaan ja minkälaiseen lainaan olisi juuri nyt mahikset.

Uudiskohteet maksetaan aina osissa. RS-järjestelmä. Korkoja vain aluksi, koska ihmiset eivät halua maksaa kaksia asumismenoja. Siinä kestää, kun uusi asunto on valmis.

AIka harvalla on varaa maksaa kaksia asumiskuluja tai kahta lainaa.

Annettu sinulle? Ihan virallisestiko? Kuka maksoi lahjaveron tai vaihtoehtoisesti ennakkoperinnöstä kannettavan veron, joka on varmaan ollut aikamoinen kun et varsinainen perillinen ole? Itse olen käsittänyt että uuden valmistuvan asunnon hankkiessasi siinä on tietty osuus jonka joudut maksamaan rakennuttajalle heti ja sen jälkeen loput normaalisti asuntolainana, liekö tuo asia jotenkin muuttunut viime aikoina. Ja mieletöntä maksaa alussa vain korkoja, varsinkin usemamman sadan tuhannen lainassa...

Ihan virallisesti se asunto on mun. En mene tarkemmin selittämään, mutta kaikki on kyllä tehty lain mukaan. RS-järjestelmä ei ole muuttunut tietääkseni pitkään aikaan.

Aikoinaan itse pankissa lainasta sopimassa kun oltiin niin oltaisiin saatu suurempikin kuin lopulta otettiin, (200 000) mutta säästöjä oli tuossa vaiheessa meillä jo 190 000 ja yhteenlasketut bruttotulot 95 000/vuodessa, tästä on aikaa 7 vuotta, en tiedä mikä tilanne olisi nyt kun tulot ovat 110 000. Mutta tarkasti laskettiin tulot ja varsinkin menot, silloin meillä kaksi lasta, nykyisin kolme ja pankki tosiaan haluaa tietää kaikki menot sun brassivahauksista auton maksuihin että pystyvät laskemaan sinun kannaltasi järkevän lyhennyserän suuruuden. Muistaakseni meille saatiin tuolloin 1100 euron lyhennys/kk, sillä summalla jäi edelleen rahaa säästöönkin. Ja tuossa tapauksessa lainaa nostettiin sitä mukaa kun saimme taloa rakennettua johon meni noin vuosi jonka jälkeen lainan lyhennys alkoi hetimiten, korkoa maksettiin sitä mukaa nostetun lainasumman kasvaessa.

Eikös rs-kohteessa makseta pelkkää lainan korkoa vain siinä tapauksessa ettei maksa yhtiölainaa heti pois? Jos sen maksaa samantien kun muuttaa uuteen kotiin niin maksat vain normaalit vastikkeet ja tietysti lyhennät omaa lainaasi.

AP:lla on tuon lainan myötä kaikki ainekset koossa konkurssiin. Pienikin vastoinkäyminen, kuten muutaman kuukauden työttömyys, korkojen nousu, pitempi sairausloma, lapsenhankinta, ongelma talon kanssa, jne. aiheuttaa tilanteen, jossa tulot eivät riitä lainojen makseluun, ja sitten lähtee kaikki alta pois. Pankit eivät myöskään enää mielellään myönnä todella pitkiä lainoja, ja finanssivalvonta suosittaa, että käteistä pitäisi löytyä lainasta ainakin se 10%, eli teidän tilanteessa 31 000 euroa, ennen kuin lainan voi saada.

Kyllähän näitä nyyhkytarinoita on pilvin pimein, missä talous on suunniteltu niin, ettei mitään vastoinkäymisiä tule, ja sitten kun ensimmäisen vastoinkäymisen myötä kaikki omaisuus lähtee alta, ihmetellään ällistyneenä sitä, ettei yhteiskunta tullutkaan apuun maksamaan ylimitoitettujen lainojen lyhennyksiä.

Rs-järjestelmä ei koske omakotitaloja. Jos ap puhuu erillistaloista, niin silloin niistä maksetaan yhtiövastiketta, jolla katetaan kiinteistövero, jätehuolto ym. Ristiriitaisia tietoa ap antanut...

Käytätät siis tuttavien autoa ja pidät itse matkakorvaukset?

Ehkäpä ap:n korvaukset koostuvat päivärahoista? Niistäkin tuollaisen 300e/kk saa kyllä, jos reissuhommia tekee. Eikä välttämättä tarvitse näihin työmatkoihinsa autoa lainkaan.

Pelkkien korkojen maksua ei voi kyllä suositella kenellekään. Tulee vielä se aika, kun lainaakin täytyisi lyhentää. Ja mahdollisten lasten syntyessä ja kasvaessa, niiden menot keventävät tilipussia vuosi vuodelta enemmän. Toki, jos on hyvin luottavainen perheen tulotason nousuun, niin sitten ei haittaakaan, mutta turvallisempaa olisi laskea toisinpäin.

Nyt alkaa kuulostaa jotenkin kikkailulta ja laskelmoinnilta.... mun korvaan se kuulostaa eteilevältä konkurssilta.

Ap. Halunnetta myös elää. Eikä pelkästään maksaa lainaa hamaan elämänne tattiin? Valitettava fakta pk -seudulla asuessa ettei suht hyvätuloisellakaan vaan ole varaa isompaan/hienompaan kotiin kuin vetämällä kuristusliinan kaulan ympärille. Mitä elämältä sitten haluaa...velkahelvetin kauniissa puitteissa. Vai vähän rosoiset puitteet mutta mahdollisuuden elää.

Vinkkinä. Itsellä asuntolainaa jäljellä karvan päälle 100te. Tulot tuplat teidän tuloista. Ikää 40+ ja olen ihan kypsä velkavankeuteen. Maksettu on jo 12 vuotta. Vajaa kymmenen jäljellä....ja arvaappa mitä. Meillä alkaa ne remontit painaa päälle. Se uusi talo ei enää ole uusi...

Yhteistyössä