Voiko työnantaja kieltäytyä antamasta hoitovapaata?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihanainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ihanainen

Vieras
Otsikko huonosti muotoiltu, mutta tässä siis tarkemmin: Olen aikeissa pitää äitiysloman jälkeen hoitovapaata muutaman kuukauden. Sitten ajattelin mennä vähäksi aikaa töihin ja jäädä uudelleen hoitovapaalle ihan vaan pariksi kuukaudeksi, yli kesän. Tämä aika on meillä töissä tosi hankalaa lomien vuoksi ja muutenkin, mutta haluaisin olla kesän lasten kanssa kotona. Voiko työnantaja olla myöntämättä minulle hoitovapaata kyseiseksi ajaksi vedoten esim. sesonkiin tms.?

Hoitovapaalle jääminen on lakisääteinen oikeus. Voit hakea hoitovapaata kaksi kertaa alle 3-vuotiaan lapsen hoitamista varten. Eli vastaus kysymykseen: ei voi kieltäytyä.

ei voi, mutta miusta ois ehkä reilumpaa työnantajaa kohtaan olla menemättä ollenkaan töihin siinä välissä. sit sulla ehkä olis se sama sijainen koko ajan, jo ä-loman ajalta, ei tulis pomolle siitä ongelmia... en tiiä

Ei voi kieltäytyä. Itellä loppuu nyt lokakuun alussa äippäloma, ja työnantajalle ilmoitin et oon ens syksyyn ainaki hoitovapaalla, mutta keikkailen töissä tekemässä tunteja jonkuverran. En hakenu hoitolisää ollenkaan ton takia. Mutta hoitorahaan/lapsilisäänhän se ei vaikuta (?)

Alkuperäinen kirjoittaja salla:
2 kertaa on lain mukaan myönnettävä, joten ei voi vedota sesonkiin. osittainen on vähän eri juttu

eli jos kahdesti olen jo ilmottanut jatkavani niin välttämättä en saa enää jatkaa hoitovapaalla??? siis työnantaja voi kieltäytyä antamasta hoitovapaata lisää?

Hoitovapaajakso on vähintään kuukauden, ja lain mukaan vanhemmilla on oikeus pitää hoitovapaan enintään kahdessa jaksossa. Joissain tilanteissa työnantajan kanssa voidaan sopia useimmista jaksoista.

Alkuperäinen kirjoittaja voi vee:
2 kertaa on lain mukaan myönnettävä, joten ei voi vedota sesonkiin. osittainen on vähän eri juttu

eli jos kahdesti olen jo ilmottanut jatkavani niin välttämättä en saa enää jatkaa hoitovapaalla??? siis työnantaja voi kieltäytyä antamasta hoitovapaata lisää?

Jep juurikin näin.

Juu ja luultavasti kieltäytyy. Ettekö te lue ennekuin toimitte että miten kannattaa toimia?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Juu ja luultavasti kieltäytyy. Ettekö te lue ennekuin toimitte että miten kannattaa toimia?

miksi kieltäytyisi aikana jolloin ihmiset on lomautettuna muutenkin? kuten meillä.

Alkuperäinen kirjoittaja wikipediasta:
Hoitovapaajakso on vähintään kuukauden, ja lain mukaan vanhemmilla on oikeus pitää hoitovapaan enintään kahdessa jaksossa. Joissain tilanteissa työnantajan kanssa voidaan sopia useimmista jaksoista.

No minä olen esim. sopinut että tehdään väitsekkaus tammikuussa että jatkanko syksyyn saakka, vaikka sitten onkin jo kolmas kerta kun jatkan, on mustaa valkosella tästä asiasta.

Alkuperäinen kirjoittaja ???:

miksi kieltäytyisi aikana jolloin ihmiset on lomautettuna muutenkin? kuten meillä.

No jos toinen vaihtoehto on että haetaan pienissä pätkissä ja ollaan kesä pois, niin...

Meillä ainakin yhdeltä evättiin hoitovapaa kesäkuukausilta työvoimapulaan vedoten!Olis siis ollu töissä syys-toukokuun ja hoitovapaalla kesä-elokuun

Jos hän ei ollut aiemmin pitänyt hoitovapaata tai oli pitänyt sitä yhden jakson, niin työnantaja on toiminut lainvastaisesti.

No esim koska jos et palaa niiden kahden pitämäsi hoitovapaan jälkeen töihin, sut voidaan katsoa irtisanoutuneeksi. Näin ollen jotain toista ei ehkä tarvitsekaan lomauttaa.

Eli sinä olet nyt toisella jaksolla, mihin saakka olet ilmoittanut olevasi ja mihin saakka haluaisit olla?

olen ilmoittanut olevani vuoden loppuun saakka ja haluaisin nyt kuitenkin olla kevääseen asti. pitää soitella pomolle pian.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
No esim koska jos et palaa niiden kahden pitämäsi hoitovapaan jälkeen töihin, sut voidaan katsoa irtisanoutuneeksi. Näin ollen jotain toista ei ehkä tarvitsekaan lomauttaa.

varmaan tietysti eriasia jos asiasta sovitaan toisin?

Alkuperäinen kirjoittaja argh:
varmaan tietysti eriasia jos asiasta sovitaan toisin?
Tottakai. Lait määräävät työntekijälle minimioikeudet ja työnantajalle minimivelvollisuudet. Mitä työnantaja ja työntekijä sitten keskenään enemmän sopivat, on täysin sallittua.