voiko työnantaja tehdä näin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23592004]Ei se mihinkään katkea. Voihan molemmat vanhemmatkin olla töissä hoitovapaan aikana, jos vaikka mummo tms hoitaa lasta kotona.[/QUOTE]

Puhut nyt ihan eri asiasta kuin ap.

Kelasta voi kyllä hakea kotihoidontukea ihan kuinka monessa pätkässä vaan, mutta ap puhuu siitä, että työnantajalla ei ole lain mukaan velvollisuutta antaa hänelle hoitovapaata TYÖSTÄÄN kuin kaksi pätkää.

[QUOTE="vieras";23592004]Ei se mihinkään katkea. Voihan molemmat vanhemmatkin olla töissä hoitovapaan aikana, jos vaikka mummo tms hoitaa lasta kotona.[/QUOTE]

joo eihän se vaikuttakaan kht-maksamiseen eli kelalle se on ihan sama. Mutta työnantajalle on kaksi eri asia, oletko hoitovapaalla vai vuosilomalla (viimeinen rinnastetaan töissä oloon).

[QUOTE="vieras";23592022]Voi olla ihan käytäntö monella työpaikalla, että lomarahat maksetaan pois tiettyyn aikaan mennessä, eikä niitä joi jättää jemmaan. Sitä kyllä ihmettelen, ettei mun mielestä työnantaja voi kieltäyty sulle niitä maksamasta jo vanhempainvapaan jälkeen. Mut mun mielestä toisaalta sehän on ihan sama ootko silloin jo kotihoidontuella vai et, kun saa sit senkin vielä siihen päälle. Eikä se hoitovapaa mihinkään katkea, vaikka lomaa pitäisitkin samalla, siinä työnantajasi on väärässä.[/QUOTE]

Joo, munkin mielestäni kuulostaa omituiselta, ettei työnantaja antais sun pitää niitä lomia heti vanhempainvapaan päätteeks. Siis kuulostaa ihan kiusan tekemiseltä... Mutta kuten jo kirjoitinkin pariin viestiin, niin ei sen pitäis aiheuttaa sulle mitään ongelmia, että oot lomalla sitten samaan aikaan kun hoitovapaallakin.

Olen ilmoittanut 2kk ennen että jään kotihoidontuelle mutta käski odottaa että sieltä eräs henkilö ottaa yhteyttä ja otti vasta nyt. Minkä minä sille teen jos asiat tapahtuu hitaasti. Onkohan mitään merkitystä sillä että kun mulla loppuu äitiysloma, on kesälomakausi vasta alussa ja sen voi pitää tämänkin vuoden puolella. Sinun äitiysloma loppui kesälomakauden lopussa. Mutta en tosiaan tiedä onko sillä mitään merkitystä.

onko sulla mustaa valkoisella, että olet jo hoitovapaasta ilmoittanut ja työnantaja siihen vastannut. Silloinhan ei ole mitään ongelmaa. Sä pidät hoitovapaasi nyt ja maksakoon pomo sitten lomarahat hoitovapaan aikana.

[QUOTE="mie";23592043]joo eihän se vaikuttakaan kht-maksamiseen eli kelalle se on ihan sama. Mutta työnantajalle on kaksi eri asia, oletko hoitovapaalla vai vuosilomalla (viimeinen rinnastetaan töissä oloon).[/QUOTE]

Työnantaja voi painavasta syystä kieltää hoitovapaan, mut tuo vuosiloman pitäminen ei todellakaan ole sellainen, etteikö työntekijä voisi olla hoitovapaalla.

Äitiysloman alun palkan kai saa, jos on vaikka viikon töissä välissä... tai näin olen käsittänyt. Kannattaa keskustella liiton kanssa asiasta. Sieltä se selviää, mitä sinä voit tehdä ja mitä työnantaja voi tehdä. Jokatapauksessa hoitovapaata haet heti siitä alkaen, kun äitiysloma loppuu. Työnantaja ei voi kieltäytyä antamasta hoitovapaata. Ja yleensä kai käytännössä pidetään lomat äitiysloman jälkeen, jolloin saat myös palkan osalta hoitovapaa aikaa.

Äitiysloman alun palkan kai saa, jos on vaikka viikon töissä välissä... tai näin olen käsittänyt. Kannattaa keskustella liiton kanssa asiasta. Sieltä se selviää, mitä sinä voit tehdä ja mitä työnantaja voi tehdä. Jokatapauksessa hoitovapaata haet heti siitä alkaen, kun äitiysloma loppuu. Työnantaja ei voi kieltäytyä antamasta hoitovapaata. Ja yleensä kai käytännössä pidetään lomat äitiysloman jälkeen, jolloin saat myös palkan osalta hoitovapaa aikaa.

Mun ei tarvinnut ainakaan olla päivääkään töissä hoitovapaalta äitiyslomalle siirryttyäni. Tosin en koko 3 ensimmäiseltä kuukaudelta saanut palkkaa, kun meni äitiysloman alku osittain hoitovapaan kanssa päällekäin.

[QUOTE="vieras";23592059]onko sulla mustaa valkoisella, että olet jo hoitovapaasta ilmoittanut ja työnantaja siihen vastannut. Silloinhan ei ole mitään ongelmaa. Sä pidät hoitovapaasi nyt ja maksakoon pomo sitten lomarahat hoitovapaan aikana.[/QUOTE]

Ei ole koska kun kysyin(varmistin) että pitihän se ilmottaa kirjallisena, niin sanoi että pitää ja käski odottaa tämän henkilön yhteydenottoa. Ja se lähetti nyt kaavakkeet jolla se ilmotetaan.

toi äitiysloma-ajan palkka ei ole mikään lakisääteinen juttu vaan joko työehtosopimuksessa tai vielä useammin ihan työnantaja kohtainen. Työnantajalla voi olle mysö käytäntö, että jotta olisi oikeus äitiysloma-ajan palkkaan, pitää olla töissä vaikka 6kk ennen äitiysloman alkua (meidän työpaikalla näin). Eli ei se viikko aina riitä...

[QUOTE="mie";23592102]toi äitiysloma-ajan palkka ei ole mikään lakisääteinen juttu vaan joko työehtosopimuksessa tai vielä useammin ihan työnantaja kohtainen. Työnantajalla voi olle mysö käytäntö, että jotta olisi oikeus äitiysloma-ajan palkkaan, pitää olla töissä vaikka 6kk ennen äitiysloman alkua (meidän työpaikalla näin). Eli ei se viikko aina riitä...[/QUOTE]

Ei todellakaan ole työnantajakohtainen vaan ehdottomasti työehtosopimuksesta riippuva.

Ei ole koska kun kysyin(varmistin) että pitihän se ilmottaa kirjallisena, niin sanoi että pitää ja käski odottaa tämän henkilön yhteydenottoa. Ja se lähetti nyt kaavakkeet jolla se ilmotetaan.

Kuulostaa jo senkin puolesta tosi v-mäiseltä työnantajalta. Mä olisin sinne kiikuttanut lapun vaan, että jään hoitovapaalle ja piste. Ja vaatinut kuittauksen tiskiltä, että on lappu mennyt perille.

Luultavasti tässä on kyseessä RAHA, jonka työnantaja siis haluaa maksaa mulle vasta syksyllä, eikä kesällä kun tulee paljon muidenkin lomarahoja ym. maksettavaksi mutta haluaa sen joka tapauksessa tämän vuoden menoihin kirjata.

Vois soittaa liittoon mutta tuskin viitsin alkaa tappeleen. Menetän sitte äitiysloma-ajan palkan tai menen töihin muutamaksi viikoksi, pahimmassa tapauksessa.

[QUOTE="vieras";23592109]Ei todellakaan ole työnantajakohtainen vaan ehdottomasti työehtosopimuksesta riippuva.[/QUOTE]

Joo työehtosopimushan nämä sanelee. Meillä tulee palkka kun siirtyy hoitovapaalta äitiylomalle.

On oikeus palkkaan jos siirryn hoitovapaalta äitiyslomalle, mutta jos olen työnantajalle sille ajalle ilmoittanut hoitovapaan, hänen ei tarvitse silloin maksaa palkkaa.

minulla kävi niin, että hoitovapaalla ollessani jäinkin uudestaan äitiyslomalle, ja liitostani kyllä sanottiin, että se ei saa estää palkanmaksua. Minun piti vain ilmoittaa työntajantajalleni että keskeytän hoitovapaan ja siirryn äitiyslomalle. Tästä asiasta on muistaakseni joku käynyt ihan oikeudessa ja oikeus on todennut, että koska kyseessä on ennakoimaton/yllättäväkin syy (mistä sitä tietää millon raskautuu..) niin palkka kuuluu maksaa normaalisti. Luulen että tämä sama koskee myös sinua.

Olen ilmoittanut 2kk ennen että jään kotihoidontuelle mutta käski odottaa että sieltä eräs henkilö ottaa yhteyttä ja otti vasta nyt. Minkä minä sille teen jos asiat tapahtuu hitaasti. Onkohan mitään merkitystä sillä että kun mulla loppuu äitiysloma, on kesälomakausi vasta alussa ja sen voi pitää tämänkin vuoden puolella. Sinun äitiysloma loppui kesälomakauden lopussa. Mutta en tosiaan tiedä onko sillä mitään merkitystä.

Ok sinun ilmoituksesi riittää sitten ja työnantaja ei voi pakottaa pitämään lomaa kodinhoidonvapaan aikana. Joten aloita heti khvapaa ilman lomaa. Pidä loma vaikka sitten ensi kesänä koska sinullehan ei khvapaan aikana kerry lomapäiviä.

minulla kävi niin, että hoitovapaalla ollessani jäinkin uudestaan äitiyslomalle, ja liitostani kyllä sanottiin, että se ei saa estää palkanmaksua. Minun piti vain ilmoittaa työntajantajalleni että keskeytän hoitovapaan ja siirryn äitiyslomalle. Tästä asiasta on muistaakseni joku käynyt ihan oikeudessa ja oikeus on todennut, että koska kyseessä on ennakoimaton/yllättäväkin syy (mistä sitä tietää millon raskautuu..) niin palkka kuuluu maksaa normaalisti. Luulen että tämä sama koskee myös sinua.

Kunnallisen alan ennakkotapaus. Mulla oli vastaava tilanne, mutta en halunnut alkaa riitelemään työnantajan kanssa ja viemään asiaa käräjille, joten tyydyin lyhyempään palkka-aikaan.

Joo työehtosopimushan nämä sanelee. Meillä tulee palkka kun siirtyy hoitovapaalta äitiylomalle.

Muistaakseni tässä on vielä se, että jos menee uuteen työpaikkaan niin pitää olla ollut 6kk ennen kuin on oikeus palkkaan. Ja kai se työnantaja voi palkan maksaa jos haluaa vaikka työehtosopimus ei velvoittaisikaan. Eli siinä mielessä työnantajakohtaista.

Loppujen lopuksi pienipalkkaisella alalla se erotus ei niin suurensuuri ole, saako palkkaa vai äitiyspäivärahaa. Alussahan äippärahaakin saa 90% palkasta. En lähtis kyllä oikeuteen sen takia. Puhun siis vain itsestäni.
Olen ennenkin siis pitänyt lomani sujuvasti äitiysloman perään eikä ole mitään ongelmaa ollut mutta ilmeisesti vaikuttaa se että on kesälomakausi ja moni muukin pitää niitä lomiansa. Ja joskus on mennyt muutaman päivän päällekkäin eli äitiysloma on alkanut ennen hoitovapaata, menetin kyllä palkan niiltä päiviltä.

Ihmetyttää kyllä suuresti että oikeastikko työnantaja pystyy määräämään, että katkaisen hoitovapaan.

Yhteistyössä