voiko työnantaja...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jybis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

jybis

Aktiivinen jäsen
18.12.2006
9 237
0
36
voiko työantaja antaa kirjallisen varoituksen luvattomasta poissaolosta sen takia että on lähettäny pomolle viestin saikusta sunnuntai iltana heti kun tapaturma on käynyt (ei ole siis viitsinyt soittaa koska on sunnuntai ja kello n.22.00)ja saikkualppu on viety?
aika ihmeellistä mun mielestä.kaveri oli saanu,silti muut työntekijät ilmoittavat viestillä sairastumisesta eivätkä saa varotuksia.
tätä mun kaveria haukutaan esim. säälittäväksi ja työnjohtaja pn mukana tässä "Kiusaamisessa".itse pomo joka asuu toisella paikkakunnalla ei vastaa kaverin puheluihin tms.

Jos on sairaslomalappo ei ole silloin luvaton poissaolo, ja en itse ikinä viesteillä ilmoittaisi koska et voi olla varma että menee perille. Jos viestiä ei ole tullut niin sitten on luvaton, milläpä todistat onko viesti mennyt perille?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos on sairaslomalappo ei ole silloin luvaton poissaolo, ja en itse ikinä viesteillä ilmoittaisi koska et voi olla varma että menee perille. Jos viestiä ei ole tullut niin sitten on luvaton, milläpä todistat onko viesti mennyt perille?

Joo, mutta joissain tapauksissa olosuhteet huomioon ottaen, eihän se ole luvaton poissaolo, kun on toimittaa lääkärintodistuksen ensitilassa.
Jos paha onnettomuus tms, niin voi olla hiukka vaikea ilmottaa työnantajalle heti

Ei kai pomo voi noin toimia, mutta jollei tapaturma sitä estä niin musta olis asiallisempaa soittaa, kun ilmoittaa saikusta tekstiviestillä. Vaikkakin sit ois soittanu vasta aamulla. Ja tosiaan aina ne tekstiviestit ei mee perille.

Alkuperäinen kirjoittaja annu:
Ei kai pomo voi noin toimia, mutta jollei tapaturma sitä estä niin musta olis asiallisempaa soittaa, kun ilmoittaa saikusta tekstiviestillä. Vaikkakin sit ois soittanu vasta aamulla. Ja tosiaan aina ne tekstiviestit ei mee perille.

Mutta ap.hän kirjoitti lopussa että pomo ei vastaa ko. työntekijän puheluihin? hankala silloin ilmoittaa
:/

Ei kuulosta ihan lailliselta toiminnalta, kun sairaslomalappu kuitenkintoimitettu heti kun mahdollista.

Kuulostaa vähän siltä, ettei pomo kykene mihinkään inhimilliseen toisen huomioonottamiseen. Normaali pomo olisi huolissaan työntekijästä ja ehkä tiedustelisi, miten hän voi.

missäs vaiheessa työnantaja sai tiedon tuosta sairaspoissaolosta.
Minun mielestäni työntekijä on velvollinen välittömästi ilmoittamaan sairastumisestaan tai tapaturmassa (oli siinä vaiheessa lappu kädessä tai ei) koska työnantajalla pitää olla sitten siihen vuoroon kuitenkin riittävä määrä työntekijöitä. mistä hän muuten tietäisi sijaista kysyä?

meillä ainakin käytäntö,että sairastuessa ilmoitetaan esimiehelle puhelimitse ei tekstiviestein eikä toisen työkaverin kautta.Jos näin on kuitenkin tehty,poissaolo on luvaton vaikka olisi sairaslomatodistus..

Alkuperäinen kirjoittaja ihkuraksupoksu:

Mutta ap.hän kirjoitti lopussa että pomo ei vastaa ko. työntekijän puheluihin? hankala silloin ilmoittaa

Ei kuulosta ihan lailliselta toiminnalta, kun sairaslomalappu kuitenkintoimitettu heti kun mahdollista.

Onhan tekstiviestit keksitty. Jos en saa pomoani kiinni kun olen ilmoittamassa sairauslomasta, niin laitan hänelle tekstiviestinä saman asian. Jää ainakin jälki, että olen ilmoittanut asiasta.
Hänellähän on todiste, että on ilmoittanut sairauslomasta ja vielä sairauslomatodistus asiasta, joten olen kyllä sitä mieltä että varoitus on tullut ihan jostain muusta asiasta...

Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Alkuperäinen kirjoittaja ihkuraksupoksu:

Onhan tekstiviestit keksitty. Jos en saa pomoani kiinni kun olen ilmoittamassa sairauslomasta, niin laitan hänelle tekstiviestinä saman asian. Jää ainakin jälki, että olen ilmoittanut asiasta.
Hänellähän on todiste, että on ilmoittanut sairauslomasta ja vielä sairauslomatodistus asiasta, joten olen kyllä sitä mieltä että varoitus on tullut ihan jostain muusta asiasta...

Siis voiko joku väittää, että nykypäivänä ei tekstiviesti menisi perille...se saattaa viivästyä, mutta menee aina perille...

ainakin tuo viestillä ilmottaminen on muilta työntekijöiltä sallittu..ihmeellistä munki mielestä tuo.
kaveri siis poikkas kätensä sunnuntaina ja lähetti heti viestin ettei pysty töitä tekemään ainakaan maanantaina,oi sitten pari päivää saikulla.yritti vielä maanantaina soittaa pomolleen muttei tää vastannu.

pomo väitti tänään puhelimessa varoituksen olevan aiheellinen,ja se nimenomaan tuli luvattomasta poissaolosta.

neuvoinkin kaveria soittamaan liittoon ja ysymään niiden mielipidettä,aika mielivaltaista on ollut se meno siellä työpaikalla aikasemminkin..voiskohan tässä olla josku ulos savustus juttu menossa?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ei ole mikään luvaton poissaolo jos työnantajalle ei esim.tapaturman takia pysty heti ilmoittamaan !Kun sairaslomatodistus on kirjoitettu ei työnantaja sitä voi millään oikeudella mitätöidä-lääkäri päättää sairasloman tarpeellisuudesta,ei työnantaja!-
Tottakai jokaisen pitää pyrkiä mahdollisimman pian ilmoittamaan sairaslomasta,illalla kirjoitetut sairaslomat ilmoitetaan työnantajalle yleensä seuraavana aamuna-aikaisemmin niitä ei tarvitse ilmoittaa.
Vai meinaako joku tosissaan että jos makaat kolme päivää tajuttomana sairaalassa etkä TÄMÄN VUOKSI ole ollut kykenevä ilmoittamaan työnantajalle olevasi sairaalassa(eikä kukaan muukaan sitä ole voinut tehdä)niin olet "laittomasti"pois työpaikalta ja saat potkut?hei haloo !

Alkuperäinen kirjoittaja jybis:
ainakin tuo viestillä ilmottaminen on muilta työntekijöiltä sallittu..ihmeellistä munki mielestä tuo.
kaveri siis poikkas kätensä sunnuntaina ja lähetti heti viestin ettei pysty töitä tekemään ainakaan maanantaina,oi sitten pari päivää saikulla.yritti vielä maanantaina soittaa pomolleen muttei tää vastannu.

pomo väitti tänään puhelimessa varoituksen olevan aiheellinen,ja se nimenomaan tuli luvattomasta poissaolosta.

neuvoinkin kaveria soittamaan liittoon ja ysymään niiden mielipidettä,aika mielivaltaista on ollut se meno siellä työpaikalla aikasemminkin..voiskohan tässä olla josku ulos savustus juttu menossa?

Juurikin sellainen on menossa lue alhaalta kirjoittamani jossa kerrotaan ettei se ole luvaton poissaolo -ja tuohan on aivan naurettavaa käytöstä työnantajalta kun hän on parhaansa mukaan nopeasti ilmoittanut asiasta.
Yhteys liittoon-älä anna työnantajan jyrätä itseäsi ja toimia laittomasti!!!!

Yhteistyössä