voiko työtön jäädä hoitovapaalle??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minka"

Vieras
siis miten se nyt menee... olen ollut kotona/työttömänä 6 kk:tta (äippäloman jälkeen) ja meillä lapset sairastelee sitä tahtia että ajattelin jäädä kotiin ihan kokopäiväiseksi kotiäidiksi. Miten se onnistuu, ilmoitanko työkkäriin että jään hoitamaan lapsia kotiin vai ilmoitanko kelaan?? Kelassa eivät osanneet neuvoa (?) joten kait se on sitten työkkäri mikä tietää mitä tehdään, vai?

No ilmoitat ensin työkkäriin ja anot sitten kotihoidon tukea kelalta. Molempiahan et voi saada yhtäaikaa - siis työttömyyskorvausta ja kotihoidontukea. Jos olet ansiosidonnaisella niin häviät tietysti rutkasti rahaa,mutta eipä ole sitten pelkoa töihin joutumisesta tai typeristä kursseista tai karensseista - jos siis aiot joka tapauksessa kotona olla ja sulla on alle kolmevuotiaita lapsia.

Ihmettelen, jos Kelassa eivät osanneet neuvoa asiassa... Ymmärtääkseni työtön voi yhtälailla olla hoitovapaalla, jos kotona on alle 3-vuotiaita lapsia. Sitten kai vain työkkärin kirjoilta Kelan piiriin.

no ekkö sä oo jo kotona. Ainaki sun tekstistä ymmärsin, et oot ollu äippäloman jälkeen 6kk työttömänä. Saakko sit työttömyyskorvausta vai mitä rahaa saat? toki sä voit hakee kotihoidon tukea, mutta sit et saa muuta.

joo, olen kotona mutta meillä on ollut melkein jatkuva sairastelukierre syyskuusta alkaen ja pelkää että miten jaksan käydä töissä (jos siis edes saan töitä) kun yöt ja päivät ovat vähäväliä yhtä niistämistä ja itkua. Nuorin on 1 vuotta ja hän sairastelee nyt ehkä eniten. Tuntuisi niin julmalta lähteä viemään häntä hoitoon kun tuntuu että juuri kun tokenee yhdestä sairaudesta niin seuraavaa pukkaa. Saan siis tällä hetkellä ansiosidonnaista liitolta ja tiedän että tulotaso laskee ihan törkeästi mutta haluaisin niin kovasti että nuorimmaiseni saisi vielä hetken olla kotona. Mitäköhän kela maksaa jos jään kotiin?? Onko se jotain 300€/kk?

Minä olen piakkoin jäämässä tuolle kotihoidontuelle. Sen jälkeen voin sanoa, että taatusti jatkuu työttömänä ja pitkään mm. ison rikosrekisterini vuoksi.

Yhteistyössä