Voiko ULOSOTTO pakottaa isäni myymään talonsa, jotta PERINNÖNJAKO saadaan tehtyä ja minun velkani maksettua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "apua"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"apua"

Vieras
Eli äitini on kuollut jonkin aikaa sitten, isäni asuu heidän omistamassaan talossa, päätimme yhdessä sisarusteni kanssa, että perinnönjakoa (ja ositusta) ei tehdä, vaan isä asuu talossa niin kauan kuin haluaa.

Nyt kuitenkin kuulin, että ulosotto aikoisi tehdä niin, että pakottaa isän myymään talonsa, jotta minun ulosottovelkani saataisiin maksettua kun perinnönjako on tehty ja olen saanut oman osuuteni talosta saaduista rahoista. Voiko tämä olla totta? Eikös leskellä ole kuitenkin oikeus asua talossa vaikka kuolemaansa asti?

Ei voida pakottaa. Isälläsi oikeus asua niin kauan kuin haluaa.

Muistakaa kuitenkin, että myyntivoittovero on kuolinpesä kohtainen eli jos ulosotto vie osuutesi ennen veron maksua kun aikanaan asunnon myytte ja olet edelleen rahaton, niin vero lankeaa muille.

[QUOTE="Zzz";25648368]Muistakaa kuitenkin, että myyntivoittovero on kuolinpesä kohtainen eli jos ulosotto vie osuutesi ennen veron maksua kun aikanaan asunnon myytte ja olet edelleen rahaton, niin vero lankeaa muille.[/QUOTE]

Öööö... häh? Ei oikein leikkaa.

Tulee muille tieto, tottakai, koska ovat osakkaita.
Mun käsityksen mukaan nykyään voidaan kuolipesän omaisuus huutokaupata,
mutta lesken oikeudella jäädä asumaan. Ostaja siis vai sijoittaa kiinteistöön tai tilaan.

voi paska, jos tää on totta mitä "Jep" kirjoitti. :(

Se tästä puuttuiskin, että isä ja sisarukset sais tietää mun rahavaikeuksista, ulosotosta jne. Varmaan menis välit lopullisesti, jos mun velkojen takia joutuis myymään talon tai ainakin se olis jotenkin valvonnan alaisena.

[QUOTE="vieras";25648594]Kuinka paljon sinulla on velkaa? Jos kyse muutamasta tonnista, niin sen joku varmaan sinulle lainaisi.[/QUOTE]

Minulla kaikkineen noin 25000e ja miehelläni (joihin ei kyllä mun perintöä kai käytettäis?) vähintään saman verran.

Juu, totta se on, on kokemusta mulla itselläni vastaavasta tilanteesta.
Meillä rahoitettiin velat sitten muulla keinoin pois. Ja ulosotto antaa kyllä aikaa järjestää asia, ei ne salaa tee mitään toimenpiteitä.
Mut osakkaille ne kirjeet lähettää, että kiinteistö on ulosmitattu. Osakkaatkaan eivät voi sitä silloin myydä ilman ulosoton mukana oloa.
Kannattaa nyt kiireellä mennä sopimaan ulosottoon asioiden hoidosta.

[QUOTE="Jep";25648612]Juu, totta se on, on kokemusta mulla itselläni vastaavasta tilanteesta.
Meillä rahoitettiin velat sitten muulla keinoin pois. Ja ulosotto antaa kyllä aikaa järjestää asia, ei ne salaa tee mitään toimenpiteitä.
Mut osakkaille ne kirjeet lähettää, että kiinteistö on ulosmitattu. Osakkaatkaan eivät voi sitä silloin myydä ilman ulosoton mukana oloa.
Kannattaa nyt kiireellä mennä sopimaan ulosottoon asioiden hoidosta.[/QUOTE]
Mutta tässä tapauksessa on lesken asumisoikeus, jonka päältä ei voi kävellä.

[QUOTE="vieras";25648622]Mutta tässä tapauksessa on lesken asumisoikeus, jonka päältä ei voi kävellä.[/QUOTE]

Nimenomaanhan juuri näin tuolla aiemmin kirjoitin.
Voivat huutokaupata, mutta lesken oikeudella hallita kiinteistöä.

Mutta onko silloin kyse perillisten veloista vai esim. siitä, että kuolleella on ollut velkoja ja hänen leskellään asumisoikeus. Ei kuulosta kovin realistiselta, että talo huutokaupataan tässä tapauksessa.

[QUOTE="vieras";25648656]Mutta onko silloin kyse perillisten veloista vai esim. siitä, että kuolleella on ollut velkoja ja hänen leskellään asumisoikeus. Ei kuulosta kovin realistiselta, että talo huutokaupataan tässä tapauksessa.[/QUOTE]

Talo voidaan huutokaupata. Mummollani meinasi käydä omaisuuden kanssa niin. Ongelmana on vain se, että talon omistajalla on ikuinen käyttöoikeus. Eli kunnes kuolema omistajan talosta erottaa, kukaan ei sitä taida haluta.

Luulisi, että huutokauppahinta jäisi tosi pieneksi, kun kerran talossa on asukas, jolla on oikeus asua siinä elämänsä loppuun saakka. Onko sitten muka reilua, että se kostautuu muille pesän osakkaille? Talosta jääkin käteen vain murto-osa sen todellisesta arvosta. Tietty jos joku sisaruksista haluaa ostaa talon edullisesti, hänelle tästä on etua. Vaihtoehtona on sitten ttietty sekin, etä sisaruksille tulee töllistä tappelu, kun kaikki haluavat ostaa sen halvalla ja sitten onkin koko lössi riidoissa. :| Ei ole helppoa, ei.

Yhteistyössä