voiko vauvalle antaa vesijohtivettä vai keittäisittekö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
vauva 2 kk, ja ei nyt tartte ottaa kantaa siihen tarviiko tuon ikäinen vettä vai ei...

tuttipulloja en enään keitä kuin kerran viikossa, muuten pesen nekin vaan kraanavedellä.

Keitettiin! Vaikka terveelle aikuiselle ei mitään oireita vedestä tulekaan, pieni vauva on eri asia. Meillä aikoinaan neuvolasta neuvottiin keittämään niin kauan, kuin vauva ei vielä itse liiku. Fiksu neuvo! Ei tartte paljon järjellä ajatella, kun ymmärtää, että siinä vaiheessa ne bakteerit tulee jo muualta. Samoin tuttipullot keitettiin tohon asti.

Nykyään ohje on, että voi antaa kraanasta suoraan kylmää vettä. Tuttipullojen keittäminen on myös nykyään arveluttavaa, sillä siinä keittää maitorasvan samalla pulloihin kiinni. Itse käytin ajoittain noin pienellä kraanavettä, mutta pääosin (ihan varmuuden vuoksi) keitin. Nyt nelikuisena, kun maistelee jo kiinteitä, otan veden suoraan kraanasta.

Noh, mulle ohjeistettiin, että sitten kun vauva alkaa syömään kiinteitä, niin vettä ei enää tarvitse keittää. Toisaalta mä en kyllä sitä ennen vettä vauvalleni edes antanut, oli rintaruokinnassa eikä tarvinnut vettä mihinkään. Pullovauvoilla lienee toisin, vai kuinka, en oo niin perehtynyt näihin asioihin...?

Nuorimmaiseni syntyi reilu 1,5kk sitten ja silloin synnäriltä annettiin ohjeeksi että kaupungin vesijohtoverkossa kylmää vettä ei tarvitse keittää. Mikäli vesi tulee omasta kaivosta, kannattaa keittää varmuuden vuoksi.

Yhteistyössä