Voiko vauvan laittaa ulos päiväunille, kun ulkona on pakkasta -25 astetta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hei"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä en oo koskaan tajunnu ihmisiä, jotka sysäävät vauvan nukkumaan päiväunia ihan kuinka isoon pakkaseen tahansa. Sitä vois ite kokeilla, kuinka mukavaa on nukkuessaan hengitellä jääkylmää ilmaa.

[QUOTE="just";25556080]Mä en oo koskaan tajunnu ihmisiä, jotka sysäävät vauvan nukkumaan päiväunia ihan kuinka isoon pakkaseen tahansa. Sitä vois ite kokeilla, kuinka mukavaa on nukkuessaan hengitellä jääkylmää ilmaa.[/QUOTE]

Ilma ei ole jääkylmää, jos ymmärtää vuorata vaunut kunnolla.

no mutta toi nyt on vaan tyhmää. se vuoraaminenkaan ei ole hyvä juttu.. miks pitää tollasilla pakkasilla raahata lapsi ulos..

eipä tuosta mitään haittaakaan ole ollut, sen takia ulos koska esikoisen kanssa ulkoiltiin niin olisiko pitänyt jättää yksin sisälle?!?!?

ulkoapäin kun vuoraa kopan ja kuomun niin hyvin menee. sisälle vaatetta kunnolla, lämpöpussi ja makuupussi niin hyvin nukuttaa.

ja neuvolasta kysyin asiasta eikä ne keksineet syytä miksi ei voisi nukuttaa jos kerran ei palele.

Enpä juuri yli kymmenen asteen pakkasessa lasta ulkona nukuta, ellei ole sitten ihan pakko käydä kaupassa tms. päiväuniaikaan.

Ulkona nukuttaminen on suositus ajalta, jolloin melkein joka torpassa oli hirveä määrä lapsia ja tunkkainen sisäilma. Nykyään sisäilman laatu on niin paljon parempi, että varmasti sisällä nukuttaminen on esim. 15 asteen pakkasella terveellisempi vaihtoehto.

[QUOTE="vieras";25556126]Toki voi. Keuhkosairaudet on kivoja. :)[/QUOTE]

eipä meillä keuhkosairauksia ole ollut sen enempää kuin muillakaan...

kerokaapan te VIISAAT sittten miten te käytte ulkona taaperon ja vauvan kanssa kun pakkasta on kolmekin viikkoa yli-15 jos kerran pakkasraja on se? oletteko te niitä huonoja äitejä jotka ovat laiskana sisällä koko tuon ajan ja samalla pilaatte lapsenne esimerkillänne?

meidän korkeuksilla ei pientä pakkasta pelätä eikä isompaakaan ja ulkoillaan aian.

[QUOTE="vieras";25556180]eipä meillä keuhkosairauksia ole ollut sen enempää kuin muillakaan...

kerokaapan te VIISAAT sittten miten te käytte ulkona taaperon ja vauvan kanssa kun pakkasta on kolmekin viikkoa yli-15 jos kerran pakkasraja on se? oletteko te niitä huonoja äitejä jotka ovat laiskana sisällä koko tuon ajan ja samalla pilaatte lapsenne esimerkillänne?

meidän korkeuksilla ei pientä pakkasta pelätä eikä isompaakaan ja ulkoillaan aian.[/QUOTE]

En tiedä, olenko viisas vai en, mutta ainakin minä käytin kommentissani sanoja "jos ei ole pakko". Jos on pakko mennä ulos, niin sitten on mentävä ulos. Varmasti vauva säilyy hengissä ulkona, ihan niin kuin taaperokin varmasti selviää hengissä ilman päivittäistä ulkoilua jos on syystä tai toisesta pakko olla sisällä.

[QUOTE="tuija";25556060]en ymmärrä ulkona nukuttamista.. siis lapsihan oppii siihen mihin se opetetaan. siis ulkona nukkuminen on opittu tapa.. meillä vauva on heti opetettu nukkumaan kaikki unensa omassa sängyssä ja ei osaa nukkua ulkona vaikka olen jokus yrittäny, nukkuu noin 15 min ja on kiukkuinen kuin amppari loppupäpivän ;)[/QUOTE]

Niin voihan sitä noinkin ajatella.. Meillä vauva nukkkui ensimmäiset kolme kuukautta sisällä, päiväunet kestivät maksimissaan tunnin verran. Sitten kokeilin kerran ulkona nukuttamista ja vauva nukkuikin kolmen tunnin unet. Siitä lähtien meillä on nukuttu päiväunet ulkona ja huomattavasti paremmin siellä nukkuu. N -15 astetta on minulla rajana. Sitten nukkuu sisällä, vaikka päivä meneekin kiukutellen.

Itse en ole nukuttanut alle puolivuotiasta ollenkaan ulkona ja yli puolivuotiaalla pidän pakkasrajana -10, jos on tuuleton ilma niin -13 menettelee. Kylmemmällä nukutan eteiseen rattaisiin. Ja vanhempi jo 1,5v, en ole ajatellut vielä siirtää sänkyyn nukkumaan. Miettikääpä kuinka iso osa kätkytkuolemista on sattunut niin, että vauva on ollut vaunuissa yksin topattuna nukkumassa.

[QUOTE="joo";25556309]No annapas joku linkkivinkki jossa tuo todetaan, kun kerran tunnut olevan niin varma.[/QUOTE]

"Tällä hetkellä keskeisiä tutkimussuuntia ovat lapsen hengityksen ja lämmön säätelyn kehittymättömyys " <--- Tämä lause ainakin ihan käpy ry:n sivuilta. Ja kun lukee kätkytkuolemaan kuolleen vanhemman kertomuksia, niin usein niissä on vauva nukkunut ulkona pakkasella, ehkä hieman nuhaisena. Eipä sitä ennustaa voi kuka kätkytkuolemaan kuolee, se on salakavala, ennustamaton ja pelottava asia, mutta haluan minimoida kaikki riskit omien lapsieni kohdalla.

[QUOTE="juu";25556102]Ilma ei ole jääkylmää, jos ymmärtää vuorata vaunut kunnolla.[/QUOTE]

Mitä järkee siinä sillon on? Vuoraat vaunut niin et hyvä kun happi kulkee? Miksei lapsi voi nukkua sisällä sängyssään, varmasti mukavampaa kuin topattuna paksusti vuoratuissa vaunuissa. En ymmärrä.

"Tällä hetkellä keskeisiä tutkimussuuntia ovat lapsen hengityksen ja lämmön säätelyn kehittymättömyys " <--- Tämä lause ainakin ihan käpy ry:n sivuilta. Ja kun lukee kätkytkuolemaan kuolleen vanhemman kertomuksia, niin usein niissä on vauva nukkunut ulkona pakkasella, ehkä hieman nuhaisena. Eipä sitä ennustaa voi kuka kätkytkuolemaan kuolee, se on salakavala, ennustamaton ja pelottava asia, mutta haluan minimoida kaikki riskit omien lapsieni kohdalla.

Babyidea - Vauvan hoito - K Tuon linkin takana lisää tietoa aiheesta. Esim. ruotsissa neuvotaan, että vauvoja ei saa laittaa talvella ulos nukkumaan.

[QUOTE="tuija";25556060]en ymmärrä ulkona nukuttamista.. siis lapsihan oppii siihen mihin se opetetaan. siis ulkona nukkuminen on opittu tapa.. meillä vauva on heti opetettu nukkumaan kaikki unensa omassa sängyssä ja ei osaa nukkua ulkona vaikka olen jokus yrittäny, nukkuu noin 15 min ja on kiukkuinen kuin amppari loppupäpivän ;)[/QUOTE]

Jos nukuttaisin vauvan sisällä, emme pääsisi koko päivänä ulos. Kuopus nukkuu unet noin klo 9.30 - 11.30, keskimmäinen noin 13 - 15 ja kuopus taas noin 15 -17. Ulkoilemme aamusta, jolloin vauva nukkuu vaunuissa ja taas iltapäivällä, kun vauva nukkuu. Jos minun pitäisi nukuttaa kuopis sisällä, ainoa päivän ulkoilu olisi noin klo 18 aikaan, kun olemme syöneet ja mies on tullut kotiin.

Meillä vanhemmat lapset ovat nukkuneet kaksia päiväunia noin vuoden ikään, joten kärjistetysti sanoen tulee aika pitkä vauvavuosi, jos ulkona ei saa olla silloin, kun vauva nukkuu.

[QUOTE="Mimi";25556481]Jos nukuttaisin vauvan sisällä, emme pääsisi koko päivänä ulos. Kuopus nukkuu unet noin klo 9.30 - 11.30, keskimmäinen noin 13 - 15 ja kuopus taas noin 15 -17. Ulkoilemme aamusta, jolloin vauva nukkuu vaunuissa ja taas iltapäivällä, kun vauva nukkuu. Jos minun pitäisi nukuttaa kuopis sisällä, ainoa päivän ulkoilu olisi noin klo 18 aikaan, kun olemme syöneet ja mies on tullut kotiin.

Meillä vanhemmat lapset ovat nukkuneet kaksia päiväunia noin vuoden ikään, joten kärjistetysti sanoen tulee aika pitkä vauvavuosi, jos ulkona ei saa olla silloin, kun vauva nukkuu.[/QUOTE]

harvemmassa paikassa on koko vauvavuoden -15 tai reippaammin pakkasta.

[QUOTE="Mimi";25556481]

Meillä vanhemmat lapset ovat nukkuneet kaksia päiväunia noin vuoden ikään, joten kärjistetysti sanoen tulee aika pitkä vauvavuosi, jos ulkona ei saa olla silloin, kun vauva nukkuu.[/QUOTE]

Jokainen perhe varmasti tietää, mikä on itselle paras toimintatapa. Teidän tapanne on teille paras.

Mutta noin yleisesti: kun kerran moni jättää lapsensa ulos nukkumaan itkuhälyttimen kanssa ja itse puuhailee sisällä päiväuniaikaan, niin kai tämän voi periaatteessa tehdä käänteisestikin. Eli vauva sisälle nukkumaan ja äiti & esikoinen pihalle leikkimään.

[QUOTE="just";25556450]Mitä järkee siinä sillon on? Vuoraat vaunut niin et hyvä kun happi kulkee? Miksei lapsi voi nukkua sisällä sängyssään, varmasti mukavampaa kuin topattuna paksusti vuoratuissa vaunuissa. En ymmärrä.[/QUOTE]

Happi kulkee ja ilma pysyy lämpimänä. Omani ovat ulkona nukkuneet paljon paremmin päikkärinsä kuin sisällä.

Itsellä 4 kk vauva, jonka kanssa nyt opettelemme sisällä nukkumista, kun pakkasta -14 astetta. Muutaman kerran olen jo tänä talvena "huijannut" pientä pukemalla ja menemällä ulos nukuttamaan, jonka jälkeen olen kantanut kantokopan viileään eteiseen. Nyt kun on luvattu kunnon pakkasviikkoa, päätin että meidänkin on nyt opeteltava nukkumaan omassa sängyssä ilman vippaskonsteja. Kolmas päivä menossa ja tänään on jo mennyt paremmin, ap unet kesti yli kaksi tuntia! Toki tyyppi oli ihan poikki, kun viime yönä herättiin 7 (!) kertaa itkeskelemään. Tämä arvatenkin johtui siitä, että eilisen päikkärit meni ihan penkin alle (max 40 pätkiä kolme). Mutta nyt jo valoa tunnelin päässä.
Virallinen pakkasraja kai alle puolivuotiaalle on -10 astetta.

Meillä 8kk ikänen vauva ja todennut jos pakkasta on -10 tai yli, en ulos laita. eilen oli -10,5. vaatetta oli riittävästi(oli lämpimät sormet ym kun heräsi) mutta huulet aivan siniset.
Meillä on tuollainen kylmä eteinen(ei kuitenkaan pakkasta) jossa saa nukkua (ulkovaatteisiin puettuna) vaunuissa niinä kertoina kun en ulos laita.

Mitä ihmettä sä ap teet sitten, kun se vauvasi kasvaa niistä vaunuista ulos? Jätät päiväunet siihen?

Tää vauvan ulkona nukuttaminen on kyllä ihan ihme suomalainen tapa. Täytyyhän sitä osata sisälläkin nukkua, entä kun lapsi on 2 v eikä kuitenkaan pärjää ilman päiväunia? Laitat vauvanvaunuihin? Entä päiväkodissa?

Tommonen taju pakkanen, aika tumpelo taidat olla että moisia edes kyselet.

tää on niin totta...muksu jo 2 vee ja aina nukkunut pihalla päikkärit, nyt vaan on pakko totuttaa nukuttamaan sisällä, aika tuskasta touhua, kun on tottunut olemaan pihalla nukkumassa. ei tietenkään nuku meillä ainakaan sisällä enää niin pitkiä unia, mutta nou kan duu...kohta kummiskin päiväkoti edessä ja nytkin pakkasta sen verran että sit tapellaan hetki jos toinenkin, että nukahtaa sisällä!

Siis mä en oo koskaan voinut ymmärtää tota että vauvat tyrkätään ulos nukkumaan ja itse makoillaan tyytyväisinä sisällä! Menkää sinne vaunujen eteen seisoskelemaan!!

[QUOTE="vieras";25557413]Siis mä en oo koskaan voinut ymmärtää tota että vauvat tyrkätään ulos nukkumaan ja itse makoillaan tyytyväisinä sisällä! Menkää sinne vaunujen eteen seisoskelemaan!![/QUOTE]

niin minä ainakin olenkin. yleensä työnnän vaunuja kaksi kolme tuntia ympäri kyliä lenkin muodossa.

Yhteistyössä