Voiko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uuno
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Uuno

Vieras
vauvan istumaan oppimista harjoittaa jotenkin? Milloin? Vai odotellaanko esim syöttötuoliin laittamista tai rattaissa selkänojan ylösnostoa siihen asti kun vauva itse osaa nousta lattialla istumaan?

Meillä vauva istui sylissä noin 3,5 kk iästä alkaen tuettuna. Bumbo-tuolissa alkaen samoista ajoista... Syöttötuoliin 5 kk iässä ja 2 viikkoa siitä oppi itse nousemaan istumaan :)

...niin ja rattaissa oli puoli-istuvassa asennossa ennen kuin oppi itse istumaan. Nyt kun osaa istua, on selkänoja vauvan hereillä ollessa ihan ylhäällä. Tykkää katsella maisemia :)

Vauvan istuttamista ei saa missään nimessä kiirehtiä. Liian varhain istutetuille vauvoille voi tulla myöhemmin selkävaivoja. Kannattaa odottaa siihen asti, että vauva itse alkaa väkisin pöngätä itseään istuma-asentoon. Suositushan olisi odottaa 6 kuukauden ikään asti.

Pienen vauvan selkäranka on kaareva, mutta suoristuu vähitellen. Selkäranka ei jaksa kannatella ison pään painoa. Siksi ei saa istuttaa liian aikaisin. Vasta kun selkäranka on suoristunut, vauva voi istua huoletta. Neuvolassa voi kysyä, joko selkä näyttää valmiilta istuttamiseen.

5kk neuvolassa sanottiin, että istuu selkä suorana. mutta unohdin kysyä tosta istuttamisesta. No, eipä tässä mikään kiire ole ja kohta on sitten jo 6kk neuvola jossa saavat sanoa miltä näytää! Kiitos vastauksista!

Mikä hirveä kiire on istuttaa ja kävelyttää lasta?? Kyllä se oppii kun on sen aika. Jokainen oppii istumaan omassa tahdissaan. Ei se tee lapsesta sen arvokkaampaa, miten aikaisin se minkäkin taidon oppii. En ymmärrä miksi vanhemmat yrittävät väen vängällä tehdä lapsestaan kehittyneemmän, kuin mitä se on.
Minua ainakin hirvittää katsoa kun rattaissa työnnetään istuin pystyssä lasta, joka ei selvästikään osaa vielä ilman tukea istua ja rotkottaa siinä rattaissa ihan etukenossa, kun ei tasapaino pidä yhtään.
Onhan se kyllä totta että monetkaan 5 kuukautiset lapset eivät viihdy makuultaan rattaissa kun sieltä ei näe mitään, mutta kokeilkaa siinä tapauksessa enemmin reppua tai kantoliinaa, kun pilaatte toisen selän kenties loppuiäksi..

Edellinen kirjoittaja puhuu asiaa. Omiinkin korviini särähti tuo istumisen harjoittaminen. Vauvat oppivat istumaan omaa tahtiaan hyvinkin eri aikaan. Kun vauva on valmis istumaan, sen kyllä huomaa. Voihan sitä neuvolassa testatakin ja katsoa, onko suojaheijasteet tulleet.

Voi, enpä ole tuotakaan tullut ajatelleeksi. Vauva on 3,5 kk ja usein esim. hesarin luen aamuisin niin, että lapsi istuu toisen jalkani päällä ja tuen häntä käsivarrellani, nojaa siis kättäni vasten. Onko tästä siis haittaa?

Meillä sanottiin 4 kk neuvolassa kysyi että olenko istuttanut jo vauvaa ja sanoi että saa istuttaa sylissä,olinkin jo jonkun aikaa sitä ennen pitänyt istuma-asennossa omaa mahaani vasten tuettuna sylissä. Syöttötuoliin kuulemma voi laittaa jos istuu selkä suorana n. 5 kuisena. Vauva nyt siis 7 kk ja istuu itse selkä aivan suorana.. Parempi ryhti kuin mamilla :)

Enkös juuri tuossa aikaisemmin todennut että ei tässä mikään kiire ole? Kun tosiaankaan ei ole, olkoot vauva niin pitkään kun lystää kun on mulle viimeinen oma sellainen! Tosiaankaan en kuulu näihin mainitsimiisi vanhempiin "hyvä ihme".
Kunhan kysyin, anteeksi vaan taas kerran sanavalintani arvon naiset.

Yhteistyössä