Voinko jäädä hoitovapaalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paljon kysymyksiä..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Paljon kysymyksiä..

Vieras
Olen tammikuussa palannut takaisin töihin hoitovapaalta ja olen nyt osittaisella hoitovapaalla. Kesälomaa on muutama hassu päivä ja miellläni lapsille lomaa järjestäisin.
Eli onko mulla oikeus ilmoittaa työnantajalle, että pidän heinäkuun hoitovapaata? Vai onko hoitovapaan pitäminen jotenkin työnantajasta kiinni? Voinko ylipäätään olla hoitovapaalla jos en luovu hoitopaikasta, mutta en myöskään hae kotihoidontukea?

Et ole silloin hoitovapaalla, vaan palkattomalla vapaalla, jonka työnantaja päättää. Mutta jos päädyt hakemaan hoitovapaata, niin ilmoitusajan kuluessa sitä on haettava ja työnantajan myös määrättävä. Mutta hoitopaikan kyllä taidat menettää siinä sivussa.

Nuorin lapsi täyttää ennen kesää 2v ja yhden ilmoituksen hoitovapaasta olen työnantajalle tehnyt. Ymmärtääkseni toinen ilmoitus olisi työnantajan hyväksyttyä.
Palkaton loma olisi ollut itselleni parempi, mutta siihen ei työnantaja suostu. Siis ihan yleinen käytäntö, ettei palkattomia juuri anneta.

Joo 2kk ennen pitää ilmoittaa.
Tuntuu tylsältä, ettei perheenä meillä olisi mitään lomaa yhdessä 1,5 vuoteen ja vain sen takia että halusimme hoitaa lapset hiukan pidempään kotona. Lomia ei saanut säästellä, vaan ne oli pidettävä lomakautena ja päällekkäin hoitovapaan kanssa viime kesänä...

Jos jäät hoitovapaalle, menetät hoitopaikan, mutta esimiehen on se myönnettävä, mikäli ilmoitat siitä vähintään 2 kk etukäteen.

Jos taas mielit palkattomalle vapaalle eli et luovu hoitopaikasta, etä hae kotihoidontukea, ei esimiehen ole sitä pakko myöntää.

Onko todella noin, koska tammikuun olin hoitovapaalla.ilman kotihoidontukea tietysti. Ja lapsilla oli hoitopaikka, jossa isompi kävi osa-aikaisesti ja pienemmän kanssa harjoiteltiin.
Ei töistä mitään kyselty, eikä tullut mieleen sinne ilmoitella. Kelaan toki ilmoitin, etten kotihoidontuen päättymisestä.

Alkuperäinen kirjoittaja Paljon kysymyksiä;28296663:
Onko todella noin, koska tammikuun olin hoitovapaalla.ilman kotihoidontukea tietysti. Ja lapsilla oli hoitopaikka, jossa isompi kävi osa-aikaisesti ja pienemmän kanssa harjoiteltiin.
Ei töistä mitään kyselty, eikä tullut mieleen sinne ilmoitella. Kelaan toki ilmoitin, etten kotihoidontuen päättymisestä.

Tuo kuulostaa kyllä jotenkin hoitovapaasysteemin hyväksikäyttämiseltä. Siis yleensähän hoitovapaa otetaan siksi, että halutaan hoitaa lapset kotona, eikä heillä ole hoitopaikkaa kodin ulkopuolella. Nyt haluat käyttää tätä oikeutta siihen, että voitte lomailla yhdessä. Ymmärrän sinun puolesi asiasta, mutta silti siinä tuntuu olevan jotain vinossa. Ilmeisesti työpanostasi tarvittaisiin kesällä nyt kun olet työhön palannut ja se nyt on aivan ilmiselvä seuraus hoitovapaalla olemisesta, että sen jälkeen ei heti ole tavallista määrää lomaa käytettävissä.

Tokihan minä hoidan lapset tällöin kotona. Ainoa ero vain on, että ne hoitopaikat olisi olemassa. Pienemmästä joudumme vielä maksamaan hoitomaksunkin koska ei ole ollut 12kk hoidossa, eikä ilmaiseen kuukauteen ole oikeutta. En nosta kotihoidontukea jne.
Itse käsitän tuon niin, että järjestelmä rankaisee heitä joilla on mahdollisuus ja halu pitää lapsia kotona pidempään kuin 9kk. Lapset saa lomailla kuitenkin, mutta onhan se riepottelua mummilta toiselle.

Alkuperäinen kirjoittaja Paljon kysymyksiä;28296697:
Tokihan minä hoidan lapset tällöin kotona. Ainoa ero vain on, että ne hoitopaikat olisi olemassa. Pienemmästä joudumme vielä maksamaan hoitomaksunkin koska ei ole ollut 12kk hoidossa, eikä ilmaiseen kuukauteen ole oikeutta. En nosta kotihoidontukea jne.
Itse käsitän tuon niin, että järjestelmä rankaisee heitä joilla on mahdollisuus ja halu pitää lapsia kotona pidempään kuin 9kk. Lapset saa lomailla kuitenkin, mutta onhan se riepottelua mummilta toiselle.

Siis kuinka rankaisee? Sinä olet työsuhteessa työnantajaasi, eikö niin? Olet palannut työelämään, vaikka sinulla olisi vielä ollut mahdollisuus olla hoitovapaalla. Nyt haluat ottaa uuden pätkän hoitovapaata,mitä varmaankaan työnantajasi voi sinulta evätä. Oikeasti en kyllä tiedä sitä, voitko pitää hoitopaikan samaan aikaan kuin olla hoitovapaalla työpaikastasi, eiväthän ne tavallaan liity yhteen, siis työnantaja ei myönnä hoitopaikkoja, eikä hoitopaikkoja myöntävä myönnä hoitovapaata. Etkä ole siis kotihoidontukeakaan hakemassa. Joten varmaankin tuo onnistuu, mutta ymmärrän sen, että työnantajan puolelta asia ei ole miellyttävä, työntekijä jonka työnpanoksen työnantaja on laskenut saavansa, ei olekaan käytettävissä. Et varmaan oikeasti tarkoittanut sen olevan epäreilua, ettei sinulla ole nyt lomaa käytettävissäsi?

Tiedän useammankin ihmisen, jotka ovat palanneet vuoden alussa töihin ja kuitenkin pitäneet kesän hoitovapaata.

Kaksi kuukautta aiemmin pitää ilmoittaa työnantajalle.Jos nuorin lapsesi on alle 3v. niin pitäisi onnistua vapaan pitäminen.

Päivähoitopaikkaa ette menetä, mutta maksut joudut maksamaan.

Kotihoidontukeen et ole oikeutettu, koska teillä on päivähoitopaikka.

Kyllä mä tavallaan tarkoitan, että on työnantajalta epäreilua evätä palkaton vapaa. Eikä kyse ole, että työt olisi minun panoksesta juurikaan kiinni. Suuri firma, jossa tuuraajia riittää. Palkallisen loman kertymättömyyden vapaaehoisekta vanhempainvaoaalta ymmärrän toki täysin. Eikä rahasta ole laisinkaan kyse nyt.
Paljon esillä on ollut viime aikoina lasten oikeus lomaan.. Minunko lapsillani ei ole oikeutta lomaan vanhempiensa kanssa, koska perhe ei halunnut ihan pikkuista hotoon viedä. Ennen lapsia tein töitä usean vuoden ilman loman lomaa, mutta nykyään arvojärjestys on erilainen.

Alkuperäinen kirjoittaja Paljon kysymyksiä.;28296791:
Kyllä mä tavallaan tarkoitan, että on työnantajalta epäreilua evätä palkaton vapaa. Eikä kyse ole, että työt olisi minun panoksesta juurikaan kiinni. Suuri firma, jossa tuuraajia riittää. Palkallisen loman kertymättömyyden vapaaehoisekta vanhempainvaoaalta ymmärrän toki täysin. Eikä rahasta ole laisinkaan kyse nyt.
Paljon esillä on ollut viime aikoina lasten oikeus lomaan.. Minunko lapsillani ei ole oikeutta lomaan vanhempiensa kanssa, koska perhe ei halunnut ihan pikkuista hotoon viedä. Ennen lapsia tein töitä usean vuoden ilman loman lomaa, mutta nykyään arvojärjestys on erilainen.

Okei nyt ymmärrän. Ottaisit mieluummin sen palkattoman vapaan, kuin jäisit hoitovapaalle. Tämän kannan ymmärrän. Enkä oikein sitä, miksi työnantaja ei päästä palkattomalle siinä missä on pakko päästää hoitovapaallekin. Liekö kustannukset kuitenkin erit, ainahan me maksamme työnantajillemme jotain, olimmepa töissä tai emme, siis enemmän kuin omasta palkkanauhasta ilmenee. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Paljon kysymyksiä.;28296791:

Ei minusta oikein voi tuolleen asetella, että tässä työnantaja olisi viemässä sinun lapsiltasi oikeutta lomaan. Työelämässä kun ollaan, siihen liittyy tietyt realiteetit ja sinun valinnoistasihan tässä on kyse. Eikö vaan?

Itsellä ei ollut ekana kesänä lomaa. Päiväkodista kyseltiin jo keväällä ketkä pitää lapsen lomalla 2-3 kesäkuukautta, nämä kuukaudet olisi maksuttomia ja saavat pitää kuitenkin hoitopaikan. Vaikka näin ei olisi ollutkaan olisin ottanut töistä hoitovapaata.

Tuolloin ilmoitin 2 kk ennen hoitovapaata työnantajalle, että pidän kesä- ja heinäkuun hoitovapaata, mutta päiväkotiin en tätä hoitovapaata ilmoittanut, enkä Kelaan koska en olisi edes saanut kotihoidon tukea kun lapsella oli hoitopaikka.

Niin minulle olisi aivan sama antaako työnantaja palkattoman vapaan vai jäänkö hoitovapaalle. Palkatonta ei nyt kuulemma järjesty. Vain viikkoa pyysin, eli joustavuus on kyllä huipussaan! Ja nekin muutamat päivät jotka lomaa on ei pystytty järjestämään kuukauteen jolloin muu perhe on lomalla.
Lähinnä nyt mietin saanko jäädä hoiovapaalle jos en luovu hoitopaikoista? Tähän en aio ryhtyä jos takuuta samoista paikoista ei ole loman jälkeen ja sitähän harvemmin on.

Alkuperäinen kirjoittaja Paljon kysymyksiä;28296564:
Joo 2kk ennen pitää ilmoittaa.
Tuntuu tylsältä, ettei perheenä meillä olisi mitään lomaa yhdessä 1,5 vuoteen ja vain sen takia että halusimme hoitaa lapset hiukan pidempään kotona. Lomia ei saanut säästellä, vaan ne oli pidettävä lomakautena ja päällekkäin hoitovapaan kanssa viime kesänä...

Lain mukaan sulla olisi ollut oikeus säästää nuo lomat siihen kun palaat töihin. Ei olisi ollut mikään pakko pitää lomia vanhempain- eikä hoitovapaalla!

Ilmoitat töissä että olet kesällä hoitovapaalla joko koko kesän tai kesä ja heinäkuun tai yhden kuun. Työnantajalle ei tarvitse Ilmotella mitään hoitopaikka tai tukiasioita. Saat vapaan ja saat pitää hoitopaikan, mutta et saa rahaa. Niin voi tehdä!

Alkuperäinen kirjoittaja Paljon kysymyksiä;28296818:
Niin minulle olisi aivan sama antaako työnantaja palkattoman vapaan vai jäänkö hoitovapaalle. Palkatonta ei nyt kuulemma järjesty. Vain viikkoa pyysin, eli joustavuus on kyllä huipussaan! Ja nekin muutamat päivät jotka lomaa on ei pystytty järjestämään kuukauteen jolloin muu perhe on lomalla.
Lähinnä nyt mietin saanko jäädä hoiovapaalle jos en luovu hoitopaikoista? Tähän en aio ryhtyä jos takuuta samoista paikoista ei ole loman jälkeen ja sitähän harvemmin on.

Voit jäädä! Ei sinun hoitopaikkaan tarvitse ilmoittaa että olet hoitovapaalla! Kyllä muutkin lapset ovat esim. Mummilassa koko kesän menettämättä hoitopaikkaa!

Pidä hoitopaikka, mutta sano että lapset lomailee kuukauden tai niin kauan kun pidät hoitovapaata. Jos kyselevät kuka hoitaa niin kerro että teillä on äiti ja isä ja mummi vuorotellen lomalla. Päiväkotiin ei tarvi hoitovapaasta ilmoittaa eikä töihin hoitopaikoista. Nyt kiireesti ilmoittamaan hoitovapaa töihin, se pitää tehdä 2 kk ennen!

Mutta onhan sun lapsella lomaa miehen kanssa ja vielä erillinen pätkä sinunkin kanssa, eli ihan oikea loma. En ymmärrä tuota väitettäsi, että työnantaja evää lapseltasi loman. Häh???

On juu lapsilla parin kuukauden loma, mutta arvostamme perheen yhteistä aikaa. Isin kanssa pätkä ja äidin kanssa muutama päivä. Sekin on tavallaan siviseikka. Onko mulla oikeus hoitovapaaseen? Tuossa kysymys ja perusteita olen laittanut useampaan viestiin.
Perheitä on paljon eilaisia, meillä vietetään lomat mielellään yhtä aikaa. Kaikki lomarahat sun muut otamme vapaiksi jne.
Työnantajan on hoitovapaa annettava, se perustuu ihan lakiin. Toinen ilmoitus kertani on käyttämättä. Täytyykö ne hoitopaikat perua sitten ja hakea uudelleen, samoin kuin ekalla kerralla.