Voinko jäädä hoitovapaalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paljon kysymyksiä..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minusta sinä voit hakea hoitovapaata menettämättä hoitopaikkaa. Et vaan voi saada kotihoidontukea, mutta hoitovapaalla ja kotihoidontuella ei sinänsä ole mitään tekemistä keskenänsä. Hoitovapaan myöntää työnantaja ja kotihoidontuki tulee Kelalta. Jos sulla on se toinen jakso käyttämättä, työnantajan on myönnettävä sulle hoitovapaata.

Alkuperäinen kirjoittaja Paljon kysymyksiä;28297618:
On juu lapsilla parin kuukauden loma, mutta arvostamme perheen yhteistä aikaa. Isin kanssa pätkä ja äidin kanssa muutama päivä. Sekin on tavallaan siviseikka. Onko mulla oikeus hoitovapaaseen? Tuossa kysymys ja perusteita olen laittanut useampaan viestiin.
Perheitä on paljon eilaisia, meillä vietetään lomat mielellään yhtä aikaa. Kaikki lomarahat sun muut otamme vapaiksi jne.
Työnantajan on hoitovapaa annettava, se perustuu ihan lakiin. Toinen ilmoitus kertani on käyttämättä. Täytyykö ne hoitopaikat perua sitten ja hakea uudelleen, samoin kuin ekalla kerralla.

Koeta nyt ymmärtää eli teet kuten minä:

1) ilmoitat hoitovapaan pitämisestä työnantajalle 2 kk ennen hoitovapaata
2) ilmoitat päiväkotiin lapsen loma-ajat ja pidät hoitopaikan. Et ilmoita päiväkotiin hoitovapaasta

Itse olin ensimmäisen kesän töihin palattuani kuukauden hoitovapaalla, lapset olivat yksityisellä hoidossa enkä siis saanut kotihoidontukea vaan yksityisen hoidon tukea pph:lle, mutta pph:n loman ajalle en myöskään tarvinnut varahoitopaikkaa kun hoidin lapset itse kotona hoitovapaalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Paljon kysymyksiä;28296818:
Niin minulle olisi aivan sama antaako työnantaja palkattoman vapaan vai jäänkö hoitovapaalle. Palkatonta ei nyt kuulemma järjesty. Vain viikkoa pyysin, eli joustavuus on kyllä huipussaan! Ja nekin muutamat päivät jotka lomaa on ei pystytty järjestämään kuukauteen jolloin muu perhe on lomalla.
Lähinnä nyt mietin saanko jäädä hoiovapaalle jos en luovu hoitopaikoista? Tähän en aio ryhtyä jos takuuta samoista paikoista ei ole loman jälkeen ja sitähän harvemmin on.

Mistä ne siellä hoidossa tietää, oletko lomalla vai hoitovapaalla? Ei meillä kukaan ole koskaan kysynyt päiväkodissa loman syitä tai perusteita. Ilmoitat sinne vain, että olet kesälomalla heinäkuun ajan.

Vai onko käytäntö muuttunut jotenkin niin, että Kela ilmoittaa päiväkoteihin kaikki hoitovapaalla olevat? Jos näin, niin etköhän voi päiväkodin johtajan kanssa sopia asiasta, ettei lapsesi menetä hoitopaikkaa noin lyhyen loman takia. Vetoa tähän viime aikoina tapetilla olleeseen lomakeskusteluun.

Päiväkodissa itseasissa jo puhuin asiasta heille on aivan sama onko lapsi hoidossa, sairaana tai lomalla vaikka minä olisin hoitovapaalla. Keskustelu käytiin lähinnä siitä syystä, että me kuitenkin nuorimmisen hoidosta joudumme maksamaan koko kesältä, vaikka hän lomailee. Meidän kunnassa ei tunneta ilmaisia lomakuukausia kuin se lakiin perustuva 12. Kuukausi..
Kotihoidontukea en aio tietenkään hakea.

Kiitos vastauksista :) eniten juuri on mietittänyt onko työnantajala mahdollisuus sabotoida hoitovapaani..
Ilmoitan siis maanantaina olevani hoitovapaalla heinäkuun ja päiväkotiin, että lapset lomailee kesä-heinäkuun :)
Toivottavasti kaikki järjestyy!