Voinko kieltäytyä antamasta lapsia isälleen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Harmaana

Vieras
Yritän lyhyesti kertoa taustoja.
Erosin lasten isästä kolme vuotta sitten. Mies oli/on patologinen narsisti, ja erittäin väkivaltainen kaikin mahdollisin tavoin minua kohtaan. Eron jälkeen mies on häiriköinyt minua niin, että olen joutunut vaihtamaan numeroni, olemaan yhteydessä sosiaaliviranoimaisiin, käyn terapiassa jne.

Mies on tavannut lapsiaan kolme kertaa näiden vuosien aikana. Soittaa säännöllisen epäsäännöllisesti. Tämän vuoden aikana tulleet puhelut ovat laskettavissa yhden käden sormilla.

Olin keväällä yhteydessä perhe- ja kasvatusnlaan tämän asian takia. Sieltä suositeltiin että isän pitää olla ennen tapaamista säännöllisessä puhelinkontaktissa lapsiinsa (ei ole ollut. Viimeksi soitti 2vkoa sitten, sitä edellinen joskus talvella) Samoin oli myös ehtoina, että isä hakee itse lapset (johon ei suostunut) jne.

Isä ilmoitti tässä kerran että tulee huomenna hakemaan lapset. Kun en suostunut viemään lapsia työpäivän jälkeen parin sadan kilometrin päähän, haukkui minut ja asia jäi siihen. Nyt siltä saralta on ollut pelottavan hiljaista. Pelkään että isä tulee oikeasti huomenna meille, oven taakse riehumaan. On kaivellut osoitteeni jostain. Ne suositukset, joiden ehdolla saan lapset antaa, niitä isä ei ole toteuttanut. Yhteydenpito, jota lähinnä olisin kaivannut lasten osalta, on jäänyt taas. En tiedä, mitä teen jos isä ilmestyy oven taakse. Onko minun pakko antaa hänelle 4- ja 6-vuotiaat lapset jotka eivät ole nähneet isäänsä vuoteen eivätkä jutelleet kuluneen vuoden aikana kuin alle 10 kertaa? Vanhempi oireilee jo muutenkin isäsuhteensa takia niin paljon, että käyn hänen kanssaan perheneuvolassa. Nuorempi tuskin oikeasti edes ymmärtää, mitä isä tarkoittaa.

Mitä mä teen jos se hullu ilmestyy oven taakse? Auttakaa :(

Mä en ole tehnyt tapaamissopimusta ollenkaan ja olen yh. Mun lasten ei tarvitse tavata isäänsä, eikä tule uhkasakkoa, koska tapaamissopimusta ei ole. Sinuna ottaisin lastenvalvojaan yhteyttä ja lätkisin faktat pöytään. Mä sain aikoinani perheneuvolan psykologeilta lausunnon, että pienemmälle lapselle ei tee hyvää tavata isäänsä.

Tilanne on parantunut vuosien mittaan, kaikkien onneksi. Sopimusta ei ole, mutta tapaamisia kuitenkin on.

Lisäys: Poliisi voi myöntää heti paikalla väliaikaisen lähestymiskiellon. Jos tulee oven taakse, soita poliisit, älä avaa ovea, älä edes keskustele hänen kanssaan.

Soitat poliisit. tai katoat paikan päältä.Jos teillä on tapaamissopimukset tehtynä, niin silloin lapsilla on oikeus tavata isäänsä. Soita lastenvalvojalle ja varmista. Mutta jos on joitain ehtoja jotka on jääneet täyttymättä, niin silloin ei tietenkään tarvitse antaa lapsia mukaan.

Onko teillä kirjallinen sopimus tapaamisista? Jos ei, niin sinun ei tarvitse antaa lapsia isälleen. Tunnut nyt pelkäävän oikeasti, joten suosittelen sinua menemään lasten kanssa ensi- ja turvakotiin ja sitä kautta hoitamaan teille asiat kuntoon.

Olen ollut lastenvalvojaan yhteydessä, samoin ihmiset kasvatus- ja perheneuvolasta. Mutta se ihminen ei ymmärrä tilannetta ollenkaan. Kasvatus- ja perheneuvolan asiantuntijat ovat sitä mieltä, että mikäli heidän suosittelemat ehdot eivät täyty, niin on lapsille haitallista tavata isäänsä. Ja ne ehdot eivät todellakaan ole täyttyneet, mutta mitään virallisiahan ne eivät tietenkään ole.
Tapaamissopimukset on, mutta isä ei ole toiminut niiden mukaan tähänkään saakka. Niissä lukee tyyliin kerran kuukaudessa ja loma-aikoina sitten pitempiä pätkiä. Isä on tavannut tähän saakka lapsensa ainoastaan kerran vuodessa viikon kerrallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Harmaana:
Olen ollut lastenvalvojaan yhteydessä, samoin ihmiset kasvatus- ja perheneuvolasta. Mutta se ihminen ei ymmärrä tilannetta ollenkaan. Kasvatus- ja perheneuvolan asiantuntijat ovat sitä mieltä, että mikäli heidän suosittelemat ehdot eivät täyty, niin on lapsille haitallista tavata isäänsä. Ja ne ehdot eivät todellakaan ole täyttyneet, mutta mitään virallisiahan ne eivät tietenkään ole.
Tapaamissopimukset on, mutta isä ei ole toiminut niiden mukaan tähänkään saakka. Niissä lukee tyyliin kerran kuukaudessa ja loma-aikoina sitten pitempiä pätkiä. Isä on tavannut tähän saakka lapsensa ainoastaan kerran vuodessa viikon kerrallaan.

Ota yhteys oikeusaputoimistoon ja lähedt oikeusteitse hakemaan tapaamissopimuksen muutosta. Se on nyt ainoa mitä voin ajatella tässä tehtäväksi.

Mitä tuohon väliaikaiseen lähestymiskielton vaaditaan? Mulla ei ole näyttöä uhkailuista tms, kun eksä tekee ne aina puhelimitse, ei koskaan kirjallisena tekstarein tai sähköpostiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Nos habebit humus:
Ota yhteys oikeusaputoimistoon ja lähedt oikeusteitse hakemaan tapaamissopimuksen muutosta. Se on nyt ainoa mitä voin ajatella tässä tehtäväksi.

Juuri näin. Ja sitä ennen pysyttelet poissa kotoanne lasten kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Harmaana:
Mitä tuohon väliaikaiseen lähestymiskielton vaaditaan? Mulla ei ole näyttöä uhkailuista tms, kun eksä tekee ne aina puhelimitse, ei koskaan kirjallisena tekstarein tai sähköpostiin.

Tuskinpa saat sitäkään jos todisteita ei ole. En näe muuta vaihtoehtoa kuin lähteä pois muutamaksi päiväksi :(

Yhteistyössä