Voinko lainata lapseltani rahaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiukkapaikka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiukkapaikka

Vieras
Tilanne kutakuinkin sellainen, että rahasta on tiukkaa seuraavat pari kuukautta kun työtilanteeni on hieman murrosvaiheessa. Pitäisi kuitenkin korjaantua muutaman kuukauden päästä. Nyt on kuitenkin akuutti rahoitusvaje, muutama sata euroa puuttuu. Teoriassa voisi olla mahdollista pärjätä ilman tuota lapselta lainaamista kun omalla säästötilillä on juuri ja juuri tarpeeksi rahaa laskuihin, mutta sitten pitäisi tyyliin syödä makaronia ja puuroa tämän kuun lapsilisiin asti.

Lapsella on säästötili, jonne olen laittanut 20€/kk. Noin sata euroa on sukulaisilta saatua rahaa, loput 650€ on niitä minun sinne jemmaamia. Nyt tässä harkitsen, että lainaisinko sieltä lapsen tililtä muutaman satasen ja laittaisin sitten kaiken takaisin viimeistään jouluna... Luultavasti päädyn lainaamaan, mutta ajattelin vielä kysyä palstalaisilta mielipidettä asiaan! :)

Mitä siis itse tekisit, onko tällainen mielestäsi kovin moraalitonta? Lapseni on nyt 3-vuotias, joten ihan hetkeen hän ei noita rahoja ole nostamassa :D

No järjetöntä olis olla ottamatta jos sitä rahaa kerta toisella tilillä on. Puhuthan itsekin lainasta- laina on sellainen joka maksetaan takaisin. Ei siinä setelissä ole kulmaa taitettuna että tasan varmasti juuri sen rahan jonka Irma-täti hälle antoi, lapsi sitten saa käyttöönsä.

Jäin vaan pohtimaan sitä, että kun lapselta itseltäänhän ei asiasta oikein voi kysyä... :) Ja entä jos sössinkin raha-asiani kuitenkin pahempaan jamaan? :( Mutta kyllähän minä nyt saisin asiat korjattua ennen kun lapsi noita rahoja tarvitsee. Nuo on tarkoitettu käytettäviksi joskus 15-20v iässä, esimerkiksi kielireissuun, mopoon, ajokorttiin tms, mitä nyt lapsi sitten tahtoo tai tarvitsee siinä iässä.

Mä olen joutunut lainaamaan moneenkin kertaan. Kaikkien lahjaksi saatujen rahojen lisäksi olen myös itse laittanut lasten tilille rahaa. Jokainen lainaamani summa on tarkasti mulla ylhäällä ja lyhentelen velkaani varojeni mukaan.

Lapsen ollessa tuon ikäinen asialla ei taida olla merkitystä, mutta haluan tuoda toisenkin näkökulman asiaan. Mieheni vanhemmat lainasivat häneltä rahaa, kun hän oli ala-asteiässä. On hirvittävää kuunnella, kuinka hän kertoo säästäneensä syntymäpäivä- ja joulurahoja vanhempiaan varten, koska oli niin huolissaan rahasta ja siitä selviääkö perhe. Hän ei koskaan ostanut niillä mitään itselleen, vaan säästi koska vanhemmat jossain vaiheessa taas tarvitsevat niitä. Hän onkin sanonut, ettei omalle lapselleen koskaan tee niin.

[QUOTE="a.p";24312591]Jäin vaan pohtimaan sitä, että kun lapselta itseltäänhän ei asiasta oikein voi kysyä... :) Ja entä jos sössinkin raha-asiani kuitenkin pahempaan jamaan? :( Mutta kyllähän minä nyt saisin asiat korjattua ennen kun lapsi noita rahoja tarvitsee. Nuo on tarkoitettu käytettäviksi joskus 15-20v iässä, esimerkiksi kielireissuun, mopoon, ajokorttiin tms, mitä nyt lapsi sitten tahtoo tai tarvitsee siinä iässä.[/QUOTE]

Näkyyhän se tiliotteesta, kuka rahaa on nostanut tai tilille laittanut. Voithan laittaa maksupalveluun valmiiksi summat ja pvm koska maksat rahat takaisin.

Lainaa vain. Maksa lapselle korkoa lainastasi, niin hyödytte molemmat. Turha niitä rahoja on siellä pankissa nollakorolla makuuttaa. Itse olen monesti lainannut lapsilta lompakosta käteistä velkalappua vastaan. Korkoa en ole maksanut, vaikka se olisi ollut hyvä tapa.

[QUOTE="vieras";24312632]Lapsen ollessa tuon ikäinen asialla ei taida olla merkitystä, mutta haluan tuoda toisenkin näkökulman asiaan. Mieheni vanhemmat lainasivat häneltä rahaa, kun hän oli ala-asteiässä. On hirvittävää kuunnella, kuinka hän kertoo säästäneensä syntymäpäivä- ja joulurahoja vanhempiaan varten, koska oli niin huolissaan rahasta ja siitä selviääkö perhe. Hän ei koskaan ostanut niillä mitään itselleen, vaan säästi koska vanhemmat jossain vaiheessa taas tarvitsevat niitä. Hän onkin sanonut, ettei omalle lapselleen koskaan tee niin.[/QUOTE]

Tuollaista en ole koskaan tullut ajatelleeksikaan. Surullista.

Kyllä voit lainata minun mielestäni, ei se lapsi sen rahan päälle ymmärrä vielä, oleellisempaa on että hänkin saa muutakin lautaselle kuin makaroonia ja kaurapuuroa :)

Mun vanhemmat "lainasi" multa ja veljeltä kun me oltiin alakouluikäisiä. Se olis ollut ihan OK mutta eivät ryökäleet maksaneet takaisin. Siitä eteenpäin pantiin haisemaan heti jos vähänkin saatiin rahaa.

Mutta siis olis OK jos maksaa takaisin.

[QUOTE="vieras";24312632]Lapsen ollessa tuon ikäinen asialla ei taida olla merkitystä, mutta haluan tuoda toisenkin näkökulman asiaan. Mieheni vanhemmat lainasivat häneltä rahaa, kun hän oli ala-asteiässä. On hirvittävää kuunnella, kuinka hän kertoo säästäneensä syntymäpäivä- ja joulurahoja vanhempiaan varten, koska oli niin huolissaan rahasta ja siitä selviääkö perhe. Hän ei koskaan ostanut niillä mitään itselleen, vaan säästi koska vanhemmat jossain vaiheessa taas tarvitsevat niitä. Hän onkin sanonut, ettei omalle lapselleen koskaan tee niin.[/QUOTE]

Onneksi tuskin enää koskaan rahatilanne näin pahassa jamassa! :) Olen opiskellut kotihoidon tuen turvin ja valmistun nyt syksyllä, sain jo vakituisen työpaikan, mutta se alkaa vasta syyskuun puolessavälissä :( Lapsi täytti kolme jo toukokuussa, niin muutama kuukausi on pitänyt elää säästöillä ja vähäisillä keikkatöillä. Tästedes näyttää hyvältä! Olen siis yksinhuoltaja, enkä voinut puolisoon nojata tässä hieman kiperässä tilanteessa.

no mä ajattelen ton asian niin, että eihän äidin tallettamat rahat ole edes tämän 3 vee lapsen! tulevaisuudessa kielikursseihin ja mitä niitä oli, mutta näiden kuukausien aikana siis ruokaan ja muuhun tarpeelliseen. tarviiko niitä edes maksaa takaisin vaan jatkaa säästämistä sitten kun taloudellinen tilanne sallii. se tädiltä tms saama rahasumma on asia erikseen ja sen verran pitäisi tilille siis mun mielestä vähintään jättää..

Rahan lainaaminen ei ole paha asia, vaan se, että lapselle on tullut huoli toimeentulosta ja tunne, ettei perhe pärjää ilman hänen säästöjään. Minulle on rahan lainaamisesta jäänyt hyvä mieli.

no mä ajattelen ton asian niin, että eihän äidin tallettamat rahat ole edes tämän 3 vee lapsen! tulevaisuudessa kielikursseihin ja mitä niitä oli, mutta näiden kuukausien aikana siis ruokaan ja muuhun tarpeelliseen. tarviiko niitä edes maksaa takaisin vaan jatkaa säästämistä sitten kun taloudellinen tilanne sallii. se tädiltä tms saama rahasumma on asia erikseen ja sen verran pitäisi tilille siis mun mielestä vähintään jättää..

Mä olen samaa mieltä. Ei sun vielä edes tarvitse säästää 3v:n kielikursseihin. Tänään on nyt.

[QUOTE="vieras";24312820]Mä olen samaa mieltä. Ei sun vielä edes tarvitse säästää 3v:n kielikursseihin. Tänään on nyt.[/QUOTE]

Aikuistumisen kynnyksellä oleva lapsi vaatii aika paljon rahaa :) Tällä hetkellä tuo lapsi ei kuluta melkein mitään, mitä nyt tarhamaksut tulevat ja vaatteisiin menee. Yksinhuoltajana en tahdo ottaa riskejä sen kanssa, ettei olisikaan mitään ponnahduslautaa tarjottavaksi sille aikuistuvalle lapselle. Minusta on aika vastuutonta ajatella, ettei tarvitse säästää rahaa mihinkään vaan pistää haisemaan sen mitä saa.

Saan vakituisen työpaikan nyt, mutta tuskin tulen koskaan olemaan mikään huippupalkkainen. Siksi koen paremmaksi säästää sen parikymppiä kuussa lasta varten sen sijaan, että siinä 15-20v iässä lohkaisisin jättisummia palkastani lasta varten ja eläisin itse nälissäni ;) Säästänhän jatkuvasti omallekin säästötililleni rahaa, ja se on ollut kullan arvoista nyt kun tuli tämä tiukka tilanne, jossa olen lähes täysin tulottomana muutaman kuukauden.

mun lapsien tilit on suljettuja, ne saavat ne käyttöön vasta kun ovat 18v. tileille menee molmepien tileistä joka kuukausi rahaa ja samoten kaikkina synttäreinä,jouluina jne.

emme siis pääse niihin käsiksi vaikka kamala tarve tuiskin. mutta jos se ois mahdollista niin varmaan lainaisin senverran että sillä sais ruoat ostetuksi. meillä on kyllä luottokortti että sen varaan voi laskea jos tuollainen tiukka kuukausi tulee.

[QUOTE="a.p";24312876]Aikuistumisen kynnyksellä oleva lapsi vaatii aika paljon rahaa :) Tällä hetkellä tuo lapsi ei kuluta melkein mitään, mitä nyt tarhamaksut tulevat ja vaatteisiin menee. Yksinhuoltajana en tahdo ottaa riskejä sen kanssa, ettei olisikaan mitään ponnahduslautaa tarjottavaksi sille aikuistuvalle lapselle. Minusta on aika vastuutonta ajatella, ettei tarvitse säästää rahaa mihinkään vaan pistää haisemaan sen mitä saa.

Saan vakituisen työpaikan nyt, mutta tuskin tulen koskaan olemaan mikään huippupalkkainen. Siksi koen paremmaksi säästää sen parikymppiä kuussa lasta varten sen sijaan, että siinä 15-20v iässä lohkaisisin jättisummia palkastani lasta varten ja eläisin itse nälissäni ;) Säästänhän jatkuvasti omallekin säästötililleni rahaa, ja se on ollut kullan arvoista nyt kun tuli tämä tiukka tilanne, jossa olen lähes täysin tulottomana muutaman kuukauden.[/QUOTE]

sä teet juurikin fiksusti kun säästät lapselles rahaa. ihan kivasti oot sinne jo säästänykkin. 20€ kuukaudessa seuraavat 12vuotta tekee kuitenkin jo 2880€ plus noi mitkä olet jo säästänyt sekä sukulaisten rahalahjat. sillä lapsi tosiaan saa ajokortin ja pienen pesämunan tai ajokortin ja jotain muita isompia hankintoja. tätä varten mekin säästetään. lapsia on kolme niin mitään hirveitä summia sinne ei tule kertyyn mutta olen laskenut että 18v ajassa kerkiää jokaisen tilille kertyyn 4000€ plus ne mitkä mummut ja papat sinne on laittanut.

Yhteistyössä