Voinko mennä lapsettomuushoitoihin ilman miestä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mantamaria
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mantamaria

Vieras
Yritystä on takana kohta 2 vuotta ja olen käynyt kahdella gynekologilla perustutkimuksissa, eikä mitään lapsettomuutta aiheuttvaa tekijää ole löytynyt. Kumpikin heistä oli jo kirjoittamassa miehelleni lähetettä spermatutkimuksiin, minä olisin siis vienyt lähetteen hänelle. Mieheni ei missään tapauksessa halua mennä tutkituttamaan spermaansa vaan pitää ajatusta täysin mahdottomana (olen useita kertoja koittanut vihjailla ja ehdottaa suoraan). Miehelläni on perussairautensa takia käytössä lääkitys joka usein vaikuttaa spermanlaatuun, mutta hän ei itse usko lääkityksellään olevan vaikutusta. Ikää on 30 ja en tästäkään syystä mielellään enää odottaisi kovin kauaa hoitojen aloittamisen kanssa. Järkyttävä vauvakuume on vaivannut minua jo paljon pidempään kuin miestäni ja ehkä tästäkin syystä olen kärsimätön odottamaan. En myöskään haluaisi erota sen takia ettei mieheni suostu hoitoihin.

Voinko siis mennä hoitoihin ja niissä käytettäisiin jonkun tuntemattoman miehen spermaa vaikka minulla on ehkä käyttökelpoinen mies kotona? Joutuuko silloin käymään psykologin keskusteluissa, siis samoissa joissa yksin hedelmöityshoitoja hakevat joutuvat käymään? Vähän kyllä jännittää miten mieheni tähän suhtautuisi koska on aina kertonut haluavansa oman lapsen/lapsia ei vain usko että emme niitä välttämättä ilman apua tule koskaan saamaan.

Myös muilta vastaavassa tilanteessa olleiden kokemuksia kaipaisin tai vinkkejä vaikkei kokemusta vastaavasta tilanteesta olisikaan, kiitos!

Eikö luovutettuja anneta vain sinkuille? Eli en oikein usko että saisit niitä käyttää. Aika todennäköistähän tuo on että miehessäsi on vikaa, joten hänet kyllä pitää tutkia ennen kuin mitään muuta edes suunnitellaan.

[QUOTE="vieras";23704015]Eikö luovutettuja anneta vain sinkuille? Eli en oikein usko että saisit niitä käyttää. Aika todennäköistähän tuo on että miehessäsi on vikaa, joten hänet kyllä pitää tutkia ennen kuin mitään muuta edes suunnitellaan.[/QUOTE]

Hah! Kyllä niitä luovutetaan naispareille, sinkuille, pariskunnille, eli kaikille heille jotka sitä tarvitsee

[QUOTE="huh";23704032]Hah! Kyllä niitä luovutetaan naispareille, sinkuille, pariskunnille, eli kaikille heille jotka sitä tarvitsee[/QUOTE]

No joojoo, mutta ei niitä sen takia anneta, että mies ei suostu antamaan näytettä!!!

No tuskinpa voit.Ja tosiaan hoidot aloitetaan aina helpoimmasta eli miehen sperman tutkimisella.....Eikö olis sit vaan helpompaa hypätä vieraissa ja hommaa paksuksi silleen kuin aloittaa kalliit hoidot yksin ja lapsi ei sit kuitenkaan biologisesti olis miehes....
Hohoijaaa,mistä näitä taas tulee!!!

Kyllä sä saat mennä ja käyttää lahjoitettua spermaa. Se vaan maksaa aika tavalla, hinnaston näet lapsettomuushoitoja antavan klinikan nettisivuilta. Kuka tahansa saa mennä lapsettomuushoitoihin yksinään, vaikka olisi naimisissakin. Mutta hoitoon kuuluu kaikki se, mitä yksinäisellekin kuuluu, kun mennään hedelmöityshoitoja tekemään.
On meinaan tosi kallista puuhaa, saattaa sun mies tulla toisiin aatoksiin kun kuulee hinnan.

paljonkohan noihin hoitoihin saattaa oikeasti upota rahaa kaikenkaikkiaan? Olen katsellut eri klinikoiden hinnastoja (kun kaikkialla toitotetaa, että hoidot ovat niin kalliita), mutta mielestäni kuitenkin hinnat vaikuttavat sellaisilta, että ne pystyy hyvin maksamaan vaikka mentäisiinkin "pidemmän ja vaikeimman kaavan mukaan". Varsinkin kun kaikkia käyntikertoja ei tarvitse maksaa heti vaan sitä mukaan kun niissä käy. Olen laskenut, että noin 1000 € pystyisin kuukaudessa satsaamaan hoitoihin (siis käyttämään joka kuukausi palkastani tuon summan jos en ihan hirveästi muuhun isompaan käytä rahojani) ilman, että säästötiliin rahoihin tarvitsee koskea. Tuolla 1000e kuitenkin saa aika monta erilaista tutkimusta ja hoitoa. Tuskin kuitenkaan kaikkea edes pystytään tekemään samankuukauden aikana.
Olenko kuitenkin ihan väärässä jos kuvittelen tuollaisella kuukausibudjetilla lähteväni lapsettomuushoitoihin? Säästötililtä voisi myös tarvittaessa ottaa rahaa, mutta ensisijaisesti haluan aina koittaa pärjätä niin, että kuukausituloni riittävät.

No tuskinpa voit.Ja tosiaan hoidot aloitetaan aina helpoimmasta eli miehen sperman tutkimisella.....Eikö olis sit vaan helpompaa hypätä vieraissa ja hommaa paksuksi silleen kuin aloittaa kalliit hoidot yksin ja lapsi ei sit kuitenkaan biologisesti olis miehes....

Just. Siis ihan oikeesti ihmiset, tää on kyllä keskustelupalsta, mutta voiko tälläisiä "mielipiteitä" kutsua keskusteluksi. Varsinkaan kun mitään tietoa asiasta ei näytä olevan. Että mistä näitä taas tulee...?

Ap, musta on tosi surullista että mies ei oikein ymmärrä tilannetta. Hänen tulisi varmaan jotain muuta kautta saada tietoa lapsettomuudesta, hedelmättömyydestä ym. jotta ymmärtäisi että ongelma ei poistu odottelemalla. Ja että vika tosiaan voi olla myös hänessä. Ja ettei lapsen tekeminen ole vain sinun asiasi, jos kuitenkin yhdessä aiotte pysyä ja yhteistä lasta kaipaatte.

Mun ystävällä oli sama tilanne, hänen miehensä ei myöskään suostunut. Nyt mun ystävä on 43, erosivat miehen kanssa kaksi vuotta sitten. Ystäväni on ilmeisesti luopunut jo ajatuksesta omasta lapsesta (en ole uskaltanut puhua nyt asiasta eikä ole itse ottanut asiaa esille), on halunnut äidiksi 28-vuotiaasta saakka ja yritti kaikkensa että olisi tullut raskaaksi, söi lääkkeitä ja ravasi lääkärillä yksin. Se oli todella surullista. Ja on edelleen.

[QUOTE="vieras";23704041]No joojoo, mutta ei niitä sen takia anneta, että mies ei suostu antamaan näytettä!!![/QUOTE]

Ei ollutkaan kyse siitä!
Vaan vastasin tähän hölmöön väitteeseen
"Eikö luovutettuja anneta vain sinkuille? "
Niin ei anneta vain sinkuille.

:D
Eihän missään perheessä jos on luovutetulla sukusolulla raskauduttu lapsi ole biologisesti kummankin :D Ja jos menee vieraisiin niin se lapsiko oisi miehen :D
Ehkä helpompaa sekä lapsen että suhteen kannalta on se lahjoitetulla sukusolulla raskautuminen kun hypätä vieraisiin. Että Hohhoijaa mistä näitä tulee :D :D

paljonkohan noihin hoitoihin saattaa oikeasti upota rahaa kaikenkaikkiaan? Olen katsellut eri klinikoiden hinnastoja (kun kaikkialla toitotetaa, että hoidot ovat niin kalliita), mutta mielestäni kuitenkin hinnat vaikuttavat sellaisilta, että ne pystyy hyvin maksamaan vaikka mentäisiinkin "pidemmän ja vaikeimman kaavan mukaan". Varsinkin kun kaikkia käyntikertoja ei tarvitse maksaa heti vaan sitä mukaan kun niissä käy. Olen laskenut, että noin 1000 € pystyisin kuukaudessa satsaamaan hoitoihin (siis käyttämään joka kuukausi palkastani tuon summan jos en ihan hirveästi muuhun isompaan käytä rahojani) ilman, että säästötiliin rahoihin tarvitsee koskea. Tuolla 1000e kuitenkin saa aika monta erilaista tutkimusta ja hoitoa. Tuskin kuitenkaan kaikkea edes pystytään tekemään samankuukauden aikana.
Olenko kuitenkin ihan väärässä jos kuvittelen tuollaisella kuukausibudjetilla lähteväni lapsettomuushoitoihin? Säästötililtä voisi myös tarvittaessa ottaa rahaa, mutta ensisijaisesti haluan aina koittaa pärjätä niin, että kuukausituloni riittävät.

Meillä ainakin Väestöliitossa oli niin, ettei tarvinnut heti maksaa pois, vaan sinne sai kertyä ns. "laskua odottamaan". Itse kuitenkin maksoin säännöllisesti hoitoja pois, kun jossain vaiheessa ne kuitenkin on maksettava.

Tuolla tonnilla per kuukausi pääsee jo pitkälle.

Yhteistyössä