Voinko mielestänne jättää vauvan isovanhempansa hoitoon vajaaksi tunniksi, ja mennä taaperon kanssa muskariin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Minulla on puolitoistavuotias taapero, ja 2kk:n ikäinen vauva. Mies ei ole enää kuvioissa mukana, ollenkaan.

Tarkoitus on ollut, että ilmoittaisin taaperon ikäisilleen suunnattuun muskariin (jossa siis vanhempi aina lapsen kanssa) joka pidetään kerran viikossa 45 minuutin verran. Tuona aikana vauva olisi isovanhempansa hoivissa. Voinko hyvällä omallatunnolla tehdä noin, vai pitäisikö jättää menemättä...?

Tätä mietin, sillä jutellessani ystäväni kanssa kuulin aikamoista kritiikkiä siitä, miten noin pientä lasta ei saisi jättää noinkaan lyhyeksi aikaa kenellekään muulle, vaan pitäisi ennemmin sitten jättää vaikkapa menemättä tuollaisiin paikkoihin, kuten taaperoille suunnattuun muskariin.

Itse vain olen sitä mieltä, että elämä ei voi pysähtyä vauvan syntymään. Siis tällä tarkoitan sitä, että täytyyhän mun ottaa huomioon myös taapero ja se, mistä hän kenties voisi nauttia ja mikä hänelle voisi olla hyväksi.

Mitä mieltä siis olette? Miten itse tekisitte?

Ilman muuta jätät mummolle ja annat toiselle näin omaa aikaa itsesi kanssa. Meillä suositteli tällaista neuvolassa kun esikoinen alkoi mustasukkaiseksi ja mm. alkoi kiusata päiväkodissa pienempiään.

Älä edes mieti, jos isovanhempiin on välit kunnossa. Noin lyhyestä ajasta ei ole mitään haittaa. Vauva kun todennäköisesti nukkuu tuon ajan! Tottakai menette muskariin.

Taidanpa sitten ilmoittaa taaperon muskariin, välittämättä tämän mainitsemani tyypin poikkipuolisista mielipiteistä... :) Ajattelinkin, että sellainen "kahdenkeskeinen" aika esikoisen kanssa voisi olla oikein hyvä juttu, kun ei sitä juuri muuten ole.

• Tykkää
Reactions: Leenuliinukka
Tottakai voit jättää. Itsekin jättäisin vaikka yleisesti olenkin ollut hyvin kiinni vauvoissani.

Jos isä ei ole kuvioissa niin sitäkin tärkeämpää olisi että lasten elämässä olisi joitain muita aikuisia mukana. Vaikka juuri se mummo. Niin lasten itsensä kuin äidinkin takia ja tuskin se mummokaan sitä pahalla ottaisi.

tottakai voit jättää! aikahan on tosi lyhyt ja lapsi hyvässä hoidossa! meillä taaperon muskarissa on muutamalla ollut vauva mukana (ovat sellaisia helpon oloisia, kaukalossa tyytyväisenä nököttäviä tapauksia).. mutta jos isovanhempi hoitaa niin ensisijaisesti veisin sinne ja nauttisin kahdenkeskisestä ajasta esikoisen kanssa :)

Voi jättää. Mä jouduin mennä paikkaamaan yhtä sairaslomaa, kun vauva oli 2,5 kk ja oli tyytyväisenä vuoroin mun siskojen ja pääasiassa mun anopin luona pitkiäkin aikoja päivästä. Kävin vaan imettämässä välillä. Ja ihan ok 1,5 v on tällä hetkellä. Silti eniten mun perään vaikka paljon on ollut hoidossa. Ei vierasta ketään eikä ole koskaan vierastanut ja sosiaalinen kuin mikä. Heti hyökkää sinne missä on muita lapsia. (ainut lapsi meillä)

Minä olen pikkuvauvojen kanssa hoitanut tämäntyyppiset hoidot niin, että olen syöttänyt lapsen ja pakannut vaunuihin. Isovanhempi on sitten tuon pätkän työnnellyt vauvaa vaunuissa ulkona, eikä vauva ole huomannutkaan äitinsä poistumista. Mutta tämä siksi, että isovanhemmat ovat olleet hieman arkoja vauvan hoitajia. Ihan varmasti tunnin hoito sujuu hyvin miten vaan. Tietenkin menette muskariin, varmasti ihana juttu isosisarukselle.

No kyllä minä jätin vauvan isovanhemmalle taaperon muskarin ajaksi. Muskari kesti kolme varttia ja matkat noin 15 minuuttia. Pukemiset ehkä viitisen minuuttia. Eli reilun tunnin oli vauva useampaankin otteeseen mummin valvonnassa nukkumassa ;).

sillä sun kaverillas ei taida olla lapsia ollenkaan? hohhoi, mitä jeesustelua. käytä vaan hyväksi mahdollisuus viedä vauva hoitoon ja antaa isommallekin hetkeksi äidin jakamaton huomio :)