Voinko ottaa kyypakkauksen tabletin kun en tiedä mikä mua pisti ja se tapahtui jo eilen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pistoksen uhri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pistoksen uhri

Vieras
Eilen alkuillasta mua pisti joku pihalla. Tai siis näin oletan koska en tuntenut mitään pistosa vaan yhtäkkiä alkoi käsivarressa kutista ja kohosi patti. Myöhemmin se kohta oli n. keskeltä vaaleanruskea ja sitten ympärillä oli punainen alue. Näyttää vähän mustelmalta. Ei siis mitään punaista rengasta kuten punkin puremasta tulee vaan sellainen turvonnut kohta joka kauttaaltaan hennonpunainen. Otin illan aikana kaksi mun allergialääkkeitä ja laitoin kortisonirasvaa, kutina hellitti.

Varmuudeksi piirsi kynällä viivat missä kohtaa turvotus menee ja nyt on yön aikana levinnyt sivusuuntaan tuo turvotus ja punaisuus. On suurimmillaan levinnyt n.2cm ja siis vain yhdestä reunasta.

Olen nyt laittanut taas rasvaa, mutta ei se kyllä kutinaan auttanut. Allergialääkettä en ole vielä ottanut. Tuo aluea tuntuu lämpöisemmältä kuin muu iho.

Vai pitäisikö vain soittaa päivystykseen ja kysyä mitä tehdään. Mä näköjään reagoin herkemmin nykyään pistoksiin, herkkä olen kyllä aina ollut.

Allergialääkettä ne käskee sieltä päivystyksestä ottamaan, voithan kysellä sieltä paljonko sitä voi enintään ottaa päivässä. Ei tuo vielä hirveän pahalta kuulosta. Joskus saa antibioottikuurin, joskus kortisonikuurin allergialääkkeiden lisäksi, jos rupeaa ihan muodottomaksi menemään tai tulee nokkosrokon tapaisia oireita. Alkukesän puremat on yleensä aina pahimpia. Tuo punoitus ja kuumotus kuulostaa ihan tutulta, väliin menee kivikovaksi. Pahimmillaan turpoaa niin, että rupeaa menemään mustelmille.

Soittaisin kyllä päivystykseen ja kysyisin sieltä. Kyytablettihan pitäisi ottaa mahdollisimman pian purema jälkeen ja sekin vain lieventää mahdollisia oireita, silti pitäisi periaatteessa hakeutua hoitoon.

Suosittelen soittamaan sinne päivystykseen ja kysymään sieltä.

Mun pojalle tuli vähän samantapainen ja täältäkin silloin kyselin kuvan kera. Siinä oli tosin tummemman punaista reunoilla. Päivystyksessä sitten sai kahta eri lääkettä jotka auttoivat, eivät osanneet sanoa mikä oli pistänyt, mutta allergiareaktio oli.

Punkin puremaa epäilin itse kun lääkäriin lähdettiin, onneksi ei sellainen ainakaan ollut

Yhteistyössä