Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Kun jokaisesta omasta toiveesta ja avunpyynnöstä haukutaan ja syyllistetään, niin aina vain yrittää mennä itseensä ja muuttua. Nyt vain tuntuu, että olen tullut pisteeseen, jossa en näe mitään mahdollisuuksia omaan muuttumiseeni enää eikä mulla ole voimiakaan enää miettiä minkälaisena kelpaisin. Kun tämän kerron miehelle, saan kuulla olevani diktaattori ja se tuntuu järjettömän pahalta. Itsestäni ei tunnu siltä, vaan että olen olosuhteiden uhri, mutta haluan tästä päivästä ja huomisesta paremman. Koen kuitenkin, että mies ei yritä samaa täysillä, kuten minä, vaan vetää syvyyksiin jatkuvasti. On vaikeaa olla sen tietoisuuden kanssa, että mies ei ymmärrä eikä hyväksy minua ja käytöstäni, tarvettani laittaa rajat jaksamiselleni ja suojella lapsia.
Mulla on kokemusta vähän samantyylisestä miehestä (seksikuvioita myöten, meillä mies syytti kaikkia ongelmia ja käytöstään siitä, etten anna tarpeeksi seksiä, seksiä oli pakko saada vaikka olisin ollut miten ahdistunut ja itkenyt samalla). Näin jälkeenpäin ajatellen (siis muunkin käytöksensä perusteella) hänen täytyi olla jollainlailla persoonallisuushäiriöinen, vaikka suhteen aikana miehen kaikkien haukkujen ja lyttäämisen seurauksena syytin itseäni hänen käytöksestään. Mikä sinällään oli aivan irrationaalista, koska hänen käsityksensä minusta oli täysin päinvastainen sille, mitä esim. kaikki edelliset poikaystäväni ja ystäväni olivat minusta sanoneet. Mutta kun päivittäin kuulee jotain asiaa joka tilanteessa, siihen on vaikea olla uskomatta. Jo jatkuva henkisen väkivallan pelko alkaa musertaa ihmisen todellisuudentajua.
Kilttiä, muiden hyvää ajattelevaa ihmistä on kamalan helppoa manipuloida syyttämällä itsekkääksi, se oli minunkin ongelmani ja sai pysymään suhteessa niin pitkään. Yritin aina olla vielä kiltimpi, joustaa ja ymmärtää miestä siinä toivossa, että se auttaisi
Minusta sinun ei kannata odottaa mieheltä hyväksyntää tai ymmärrystä. Hän on sairas ja näkee asiat omalta kannaltaan värittyneesti, hän tuskin kykenee normaaliin empatiaan ainakaan tällä hetkellä. Itseäni auttoi suhteesta irti se, kun tajusin, etten voi odottaa mieheltä normaalia aikuisen, vastuullisen ja rakastavan ihmisen käytöstä. Hän tuskin koskaan kykenisi sellaiseen, vaikka tekisin mitä, meille ei tulisi normaalia parisuhdetta, jossa minullakin olisi tilaa olla kokonainen ihminen tunteineen. Silloin kun oli pakko olla tekemisissä, aloin suhtautua häneen kuin edesvastuuttomaan lapseen, jolta ei voi odottaa normaalia käytöstä. Ei hän pahuuttaan niin käyttäytyny, vaan sairauttaan.
Luonnollisesti noista lähtökohdista suhteeseen jääminen ei kuitenkaan ollut mikään vaihtoehto. En olisi kestänyt sellaista elämää enää montaa vuotta, nyt selvisin suhteesta "pelkällä" masennuksella.