Voisiko joku helpottaa jännitystäni? (gyneasiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sandra
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sandra

Vieras
En ole ikinä käynyt oikealla gynekologilla muuta kuin tietty papa-testeissä. Huomenna olen menossa tutkituttamaan, mistä 60 vrk:n kierto johtuu nyt kun toista vauvaakin yritämme saada. Miten siis tutkitaan onko minulla esim. PCO? Tehdäänkö sisätutkimus? Ultra? Miten ultrataan?

Jännittää ihan hirveästi minkä tuomion sieltä saa, joten osaako joku kertoa miten tutkitaan, että edes sen osalta jännitys helpottaisi vähän?

Mä kävin aikoinaan tutkimuksissa pitkän kuukautiskierron takia koska lasta ei kuulunut.
Ultrattiin alakautta ja selvisi että mulla on PCO. Sisätutkimusta ei tehty. Lisäksi otettiin tietysti verikokeita ja kyseltiin kaikenlaista sekä minulta että mieheltä.

Alkuperäinen kirjoittaja Siksakkia:
Mä kävin aikoinaan tutkimuksissa pitkän kuukautiskierron takia koska lasta ei kuulunut.
Ultrattiin alakautta ja selvisi että mulla on PCO. Sisätutkimusta ei tehty. Lisäksi otettiin tietysti verikokeita ja kyseltiin kaikenlaista sekä minulta että mieheltä.

Ehtiikö tuon kaiken tehdä 20 minuutin ajalla kun sain vain sen pituisen? Vai joudunko mennä uudelleen..

Gyne tekee sisätutkimuksen, ultran sisäkautta (ei satu), kyselee sulta kierrosta ja sinä tietty kyselet kaikki mikä sinun mieltä askarruttaa. Laita kysymykset varmuuden vuoksi paperille, niin et jännityksessä unohda kaikkea.

Ekalla tutkimuskäynnillä ei varmaan mitään "tuomioita" anneta, vaan lääkäri kartoittaa tilanteen ja ehkä ehdottaa lisätutkimuksia. PCO ei aina näy selvästi ultraamalla, mutta luulisin, että lääkäri sen perusteella näkee jos ihan selkeä PCO.

Ehtii tehdä kaiken 20 minuutissa. Verikokeisiin saat lähetteen labraan. Osa niistä pitää mahdollisesti ottaa tiettyinä kierronpäivinä.

Ensiapuna varmaankin saat Terolutit tai Primolutit joilla yritetään pitää kk-kierto säännöllisenä.

Kannattaa etukäteen kirjoittaa lapulle kaikki mietityttävä että voit käynnillä ottaa asiat esille. Eli just tutkimukset, lääkkeet, verikokeet jne.

Kuinka kauan teillä on ollut yritystä?

Alkuperäinen kirjoittaja tsemppiä matkaan:
Ehtii tehdä kaiken 20 minuutissa. Verikokeisiin saat lähetteen labraan. Osa niistä pitää mahdollisesti ottaa tiettyinä kierronpäivinä.

Ensiapuna varmaankin saat Terolutit tai Primolutit joilla yritetään pitää kk-kierto säännöllisenä.

Kannattaa etukäteen kirjoittaa lapulle kaikki mietityttävä että voit käynnillä ottaa asiat esille. Eli just tutkimukset, lääkkeet, verikokeet jne.

Kuinka kauan teillä on ollut yritystä?

Yritystä ei ole ollut kuin vasta 2 kiertoa, mutta menkkojen väli ollut jo kolme kiertoa tuon 60 vrk ja ennen sitä myös tosi epäsäännölliset. Pakko vaan jo nyt tutkia kun iltaisin en edes unta saa kun mietin yritetäänkö ihan turhaan...

Kannattaa se tutkia nopeesti jos on rahaa mennä yksityiselle. Saa ainakin tietää missä mennään, vaikka se uutiset olisivatkin epämieluisia. Toi käynti tulee kuitenkin oleen ihan helppo kuten jo sanottu, ei tarvi jännittää. :hug:

Yhteistyössä