Voisiko joku neuvoa ehkäisyasiassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja liis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

liis

Vieras
Voisiko joku neuvoa seuraavassa ongelmassa: Syön e-pillereitä, viimeiset kuukautiset loppuivat sunnuntaina ja aloitin syömään uutta pillerilevyä, söin 2 pilleriä ja keskiviikkona unohdin ottaa pillerin ja olin yhdynnässä, sen jälkeen olen ottanut pillerit normaalisti torstaina ja tänään perjantaina. Tiedän että mikäli en söisi pillereitä tapauksessani keskiviikko olisi ns "varma päivä", mutta miten pillerien syönti/unohdus tässä vaiheessa kiertoa voi vaikuttaa raskaaksi tulemiseen, luin että jälkiehkäisy pitäisi ottaa 72h sisällä yhdynnästä, onko minun syytä ottaa se vai tästä eteenpäin käyttää yhdynnöissä myös kondomia tämän kuukautiskierron ajan. Lukisiko palstaa kukaan sairaanhoitaja/terv.hoitaja/ lääketieteen osaaja?

Minulle kävi kerran noin. Unohtui ottaa liuskan 3. pilleri. Sattumalta oli samana päivänä lääkäri joka ohjeisti käyttämään kondomia koko loppukierron (kun en ollut ollut yhdynnässä edeltäneinä päivinä ei tullut sitten puheeksi tuo jälkiehkäisypilleriasia. Muistelen kuitenkin opiskeluajoiltani että alkukierron pilleriunohteluihin kannattaa suhtautua hyvin vakavasti.

Kuulemma jos unohtaa liuskan ensimmäiset pillerit, on raskaaksi tulon vaara huomattavasti suurempi verrattuna siihen että unohtaisi lopusta.

Kehottaisin sinua soittamaan esimerkiksi päivystykseen ja sieltä tiedustelemaan (tai sitten kipaiset apteekissa kysymässä jos oman ehkäisypilleripakkauksesi potilasohjeissa ei erikseen asiasta mainita?) sen sijaan että annat kohtalosi ratketa tämän palstan neuvojen turvin (ei sillä etteikö täällä olisi asiantuntevia neuvojia, mutta monesti ihmiset esiintyvät netissäkin ilman oikeaa pätevyyttä).

itse syön (mercilon) pillereitä, eka viikolla unohduksen jälkeen ainakin tällä merkillä pitää käyttää seuraavat 7 päivää kondomia....jälkiehkäisyä ei tarvita...mutta kannattaa lukea käyttöohje, voi vaihdella merkittäin.

Kiitos vastauksista, soitin terveysneuvontaan ja sairaanhoitajan kanssa juttelimme asiasta, hän sanoi että jatkan pillereitä normaalisti ja kondomin käyttö 7 seuraavaa vuorokautta. Hän sanoi ettei jälkiehkäisy ole tarpeellinen. Munasolu ei kait sitten ehdi irrota ensimmäisenä pillerin unohduksen jälkeisenä vuorokautena, mutta seuraavan viikon ajan tulee olla muukin ehkäisy.

Yhteistyössä