Voisiko joku selittää mulle, miksi persut laittais eläkerahat johonki maantien rakentamiseen?

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;23290409:
Eilen tekstitv:stä moisen pätkän luin, ja en tajunnu siitä mitään, jos joku tajuava yksilö luki sen, niin voisko selittää mulle, miksi se olis niiden mielestä loistava idea?

Kai idea oli, että Suomen valtioon sijoittaminen on luotettavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;23290425:
Joo, mutta miksi eläkerahoja yleensä pitäis johonkin sijoittaa?

tÄTÄ MÄKIN JÄIN EILEN MIETTIMÄÄN, KUN ASIAN UUTISISTA KUULIN. Oho. sori capsit.
Niin, siis mä oon luullut että niillä on tarkoitus maksella eläkkeitä, mut näköjään oon ollutkin väärässä? Eläkemaksuina kerättävät varat meneekin ihan vaan valtiolle, kiitokseksi siitä että saadaan asua ja tehdä töitä Suomessa?

tÄTÄ MÄKIN JÄIN EILEN MIETTIMÄÄN, KUN ASIAN UUTISISTA KUULIN. Oho. sori capsit.
Niin, siis mä oon luullut että niillä on tarkoitus maksella eläkkeitä, mut näköjään oon ollutkin väärässä? Eläkemaksuina kerättävät varat meneekin ihan vaan valtiolle, kiitokseksi siitä että saadaan asua ja tehdä töitä Suomessa?

Niin mäkin oon luullu, mutta nyt olen hieman hämmentynyt :p

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;23290466:
Niin mäkin oon luullu, mutta nyt olen hieman hämmentynyt :p

Mä oon luullu, että mun pankkitalletukset makaa pankissa hyvässä tallessa ja turvassa, eikä pankki tee niille mitään kuin korkeintaan maksaa korkoa.

Osa eläkemaksuista menee suoraan maksuun eläkkeinä ja osa, liian pieni osa, sijoitetaan mahdollisimman tuottavasti jotta tulevillakin polvilla olisi eläke ja eläkemaksu pysyisi mahdollisimman pienenä.

Jos hetken miettii paljonko vaikka itse maksaa eläkemaksua (ja lisää siihen sen mitä pomo puolestasi maksaa), tajuaa varmasti ettei se riitä minkäännäköiseen eläkkeeseen. Joten pottia on pakko kasvattaa sijoituksilla, muuten olisi niin suuret eläkemaksut ettei palkasta jäisi jäljelle mitään/olemattomat eläkkeet. Näin olen käsittänyt.

Persut haluaisivat eläkerahojen sijoittamista Suomeen ihan siitä syystä, että tällöin ne rahat samalla edistäisivät muutenkin suomalaisten etuja (työllisyys jne).

Jos hetken miettii paljonko vaikka itse maksaa eläkemaksua (ja lisää siihen sen mitä pomo puolestasi maksaa), tajuaa varmasti ettei se riitä minkäännäköiseen eläkkeeseen. Joten pottia on pakko kasvattaa sijoituksilla, muuten olisi niin suuret eläkemaksut ettei palkasta jäisi jäljelle mitään/olemattomat eläkkeet. Näin olen käsittänyt.

TyEL-maksu on 22.5 prosenttia maksetuista palkoista ja siitä työntekijän osuus on 4.7%. Siitä kertyisi sievoinen rahasto eläkettä varten kunhan ihmiset tekisivät tarpeeksi pitkän työuran, eli noin 40 vuotta. 60-luvulla kun nykyinen työeläkejärjestelmä otettiin käyttöön oli eläkemaksu viisi prosenttia palkoista ja se on yksi syy siihen miksi eläkesysteemi on kriisissä.

Virallinen selitys: Sillä saadaan työtä suomalaisille ja sitä kautta taloutta paremmaksi. (Tämä siis niille persujen potentiaalisille äänestäjille, joilla älyttömyyssuodattimet on kytketty pois päältä joko syntymästä asti tai sitten tässä ylettömässä "persut pelastavat" -huumassa)

Oikea selitys: Maaseudun ääniä on perinteisesti aina kalastettu siltarumpupolitiikalla, ja sitä tämä nimenomaan on. Ei ollut vahinko, että juuri Pohjanmaa mainittiin samassa yhteydessä.

Soinilta jäi sopivasti mainitsematta, että kyseessä olevien eläkerahojen sijoittamiselle tarvitaan ihan todellista suoraa tuottoa, eikä eduskunnalla edes ole keinoja eläkerahastojen käyttämiseksi tiehankkeille. Yksityisten eläkeyhtiöiden rahojen käyttöä ei edes eduskunta voi ohjata mihinkään tiettyyn hankkeeseen, ja kunnallisen eläkerahaston tuotto oli esim. viime vuonna 11,5% - siinäpä Soinillakin olisi selittämistä, miten niistä Pohjanmaan teistä tuollaista tuottoa eläkerahaston rahoille saisi (se ilmeisesti on poissuljettua, että tienkäytöstä kerättäisiin korvamerkittyä tienkäyttömaksua)?

Mutta: tälläkin populistisella vedollaan Soini saa taas asioista tietämättömät hurraamaan ja hänen "nerokkuuttaan" ylistämään. "Keisarin uudet vaatteet" all over again!

Oikea vastaus tähän kysymykseen on se, että persut ovat aivan vitun tyhmiä.

:laugh:

Ei voi muuta kuin nauraa. Olisikohan persujen kannattanut ensin katsoa, mitä niillä rahoilla tehdään ja vasta sitten aloittaa popoli-sopuli-älämölön?

[QUOTE="qaz";23291407]Oikea vastaus tähän kysymykseen on se, että persut ovat aivan vitun tyhmiä.

Ei voi muuta kuin nauraa. Olisikohan persujen kannattanut ensin katsoa, mitä niillä rahoilla tehdään ja vasta sitten aloittaa popoli-sopuli-älämölön?[/QUOTE]

eteran tj kommentoi asiaa välittömästi, että juuri noihan me toimimmekin. Eläke-Tapiolan tj komppasi

[QUOTE="qaz";23291420]eteran tj kommentoi asiaa välittömästi, että juuri noihan me toimimmekin. Eläke-Tapiolan tj komppasi[/QUOTE]

Niin näköjään tekivätkin, esim. Uuden Suomen nettisivuilta löytyi artikkeli aiheesta.

Linkki tosin jäi spämmifiltteriin... :rolleyes:

Kuumimmat

Yhteistyössä