Voisiko mahdollisimman moni vastata..kysymys koskeen perheenne varallisuutta,taloutta jne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Ainotar"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Ainotar"

Vieras
Olemme molemmat keskipalkkaisissa töissä ja meillä on kaksi lasta. Olemme mieheni kanssa molemmat aika säästäväistä sorttia. Opiskeluajat selvittiin vanhempiemme avustuksella ilman lainoja. Pari vuotta sitten ostettiin asunto, jonne tehtiin remonttia noin kymppitonnilla ja uusittuun jonkun verran huonekaluja yms. Mulla on kyllä ihan sisustusmakua ja meillä on ihan kivannäköistä. Rahaa ei silti todellakaan olisi uusia kaikkia huonekaluja ja saada joka huoneesta sellainen "viimeisen päälle avotakkakamaa". Asuntolainaa meillä on "vain" 150t euroa, sillä säästössä meillä oli 30t, joista maksettiin sitten remonttia, kodinkoneita, sohvat, lapsille uudet sängyt yms yms. Me asutaan maalla ja meillä on pakko olla kaksi autoa. Mun oma pikkuopel on vm -98 ja miehen volvo v40 taitaa olla vuosimallia 2001. Isompaan autoon oli parin tonnin laina, mutta se on maksettu.
Asuntolaina, asumiskulut, verot, vakuutukset, yllätysmeno, muut laskut, harrastukset, ruoka yms niin eipä meillä oikeasti paljon rahaa käteen jää.
Säästöön halutaan kuitenkin laittaa joka kuukausi rahaa ja kerätään lapsille ns. pesämunaa, ettei tarvitse sitten kotoa pois muuttaessa heti kituuttaa.

Mä ihmettelen miten kaikilla muilla on varaa jatkuvasti sisustaa ja laittaa kotia hienoksi ja samalla on varaa matkustella kotimaassa ja ulkomailla käydään vähintään kerran vuodessa, autot on uusia, vaatteet viimeisen päälle merkkivaatteita, käydään ulkona paljon syömässä jne? Miten teillä on rahaa kaikkeen?
Ymmärtäisin, jos se olisi se yksi asia, johon rahaa syynätään, mutta kun tuntuu että kaikilla on rahaa kaikkeen?

Montako aikuista taloudessa on ja montako lasta ja minkä ikäisiä? Paljonko te tienaatte? Oletteko saanut perintöjä, voittoja tms, mikä vaikuttaisi merkittävästi talouteenne?
Onko teillä lainaa ja jos on niin paljon? Millaiset autot ja paljonko mahd. lainaa?
jääkö kuussa paljon säästöön?

Kai mä olen hitusen kateellinenkin muille, kun on rahaa sisustaa, matkustaa, shoppailla, syödä hyvin, harrastaa, ajaa uusilla autoilla yms..

Kaikilla ei ole rahaa kaikkeen, se vain susta näyttää siltä.

Meillä vain yksi auto, keskitulot ja säästöön menee kuukaudesta riippuen 700-1500 euroa. Pääasiassa mu ja miehen eläkesäästöjä. Kaksi kertaa vuodessa käydään ulkomailla. Me ollaan tosi tarkkoja rahan kanssa, koti ei ole viimeisen päälle sisustettu eikä auto uusi. Siinä ne meidän salaisuudet.

Se mihin käytetään rahaa on matkustaminen ja elektroniikka (=läppärit, ipadit yms tietotekniikka). Kaikesta muusta yritetään vähän säästää.

nettotulot noin 3500 kuussa, lisäksi jonkin verran pääomatuloja. Talolainaa noin 120 000 jäljellä. Lapsia 2. Kaksi uudehkoa velatonta autoa. Ei talon lisäksi muuta velkaa. Ollaan säästäväisiä eikä osteta mitään mihin ei ole käteisvaroja (taloa lukuunottamatta). Ulkomaanmatkoja satunnaisesti. Jää säästöön 200-500 kuussa. Perintöa on saatu kiinteistön muodossa, siitä tulee pääomatuloa lisäksi.

Voi olla että monella se elintaso on lainaa. On eri asia onko asuntolainasi maksettu alle 10 vuodessa vai otatko 25 vuoden laina-ajan. Jälkimmäinen helpottaa elämää nyt, mutta maksaa kokonaiskustannuksiltaan enemmän ja olisiko kiva maksaa sitä asuntoa vielä yli 50 vuotiaana?

Helposti toi lainanlyhennyksen koko antaa useamman satasen keskituloisessa perheessä enemmän "käyttörahaa" kuukautta kohti.

Keskipalkkaisia ollaan, 5 lasta ja lisäksi 2 etälasta.
Suuri, remontoitava talo, lainaa saman verran kuin ap:lla.
Yksi korkeahintaisempi auto josta ei velkaa, mutta toinen on hommattava lähitulevaisuudessa jos palaan vanhempainvapaalta työhön. Loppuvuoden olen kh-tuella ja joudumme kituuttamaan.
Rahaa ei jää säästöön, kaikki menee lähivuosina kodin kunnostukseen ja lasten tarpeisiin. Reissaamiseen on käytössä mökki ja myös vanhempieni kakkosasunto Virossa.

Kaksi aikuista ja kolme lasta. Rahaa tällä hetkellä hitusen yli 3000€ kun olen kotihoidontuella. Yksi auto, josta ei ole lainaa. Asuntolainaa noin 125000€ jäljellä. Ei käydä ulkomailla, mutta kotimaassa reissataan vuosittain ympäri sukulaisia ja lisäksi käydään perusristeilyllä kerran pari vuodessa. Rahaa jää säästöön kuukausittain hyyyyvin vähän jos lainkaan.

Olisikohan tuo suurimmalta osaltaan tosiaan laina-rahaa - ehka noita 20v asuntolainoja?
Olen itse miettinyt samaa joka kerran kun olen Suomeen matkustanut. Upeita kaksikerroksisia kannustaloja on nousemassa melkein joka nurkkaan ja pihalla seisoo kaksi autoa seka mopoauto/skootteri.

Kaikkein eniten olen ehka ihmetellyt nuorison rahankayttoa, joka nayttaa usein olevan aika surutonta. Ehka nykyajan vanhemmilla vaan on enemman rahaa kuin omilla 90-luvun alussa. Muistan itse viela teini-iassa katselleeni ojan pielia jos vaikka loytyisi hylattyja pulloja... Pennissa miljoonien alku :O)

Olemme keskivertoa enemman tienaava perhe. Saastamme talla hetkella tuohon "kannustalo unelmaan", koska olemme paattaneet etta jarjettomiin asuntovelkoihin emme ryhdy. Rahaa kolmihenkisessa perheessa (+ kaksi elainta) menee ruokaan noin 100-150 euroa viikko riippuen mita on ostoslistassa. Yritan tehda viikonloppuisin aina isoja satseja pakkaseen. Meilla on yksi auto - molemmat kaytamme julkisia/pyoria tyomatkoihin, ja autolla yleensa ajetaan nuo isommat kauppareissut seka sukulaisreissut.
kulkemiskulut kaikkineen (sis auton verot, julkiset, bensat, vakuutus yms) pyorii n 200eur/kk.
sahko/vesi/lammitys - 50-70eur/kk
vaatteisiin kolmelle ihmiselle (keskitamme kaikki ostot "outlet" paikkoihin, eli ostamme harvoin) n 1-2Teur vuodessa.
Kirppareita kierran esim kirjojen/CD/DVD:n takia, ja luettuani/katsottuani, laitamme esineet taas kiertoon. Matkoilla kaymme n kaksi kertaa vuodessa, siihen kuluu yhteensa n 2-3teur.

Taloudellisesti ottaen, asenteeni on etta jos emme voi k.o asiaa ostaa ilman luottokorttia/lainaa yms, emme sellaista tarvitse. Kun johonkin joutuu saastamaan jonkin aikaa, sita osaa arvostaakin hieman eika kaikki ole "kertakayttokulttuuria".

Montako aikuista taloudessa on ja montako lasta ja minkä ikäisiä?
2 aikuista ja toistaiseksi ainoastaan 1 lapsi joka on 2.

Paljonko te tienaatte?
Bruttona jonkun verran päälle 45000 vuodessa.

Oletteko saanut perintöjä, voittoja tms, mikä vaikuttaisi merkittävästi talouteenne?
Ei olla.
Onko teillä lainaa ja jos on niin paljon?

Ei senttiäkään.
Millaiset autot ja paljonko mahd. lainaa?
Ei autoja.
jääkö kuussa paljon säästöön?
Kuussa säästetään 500-1000 euroa.

Me ehkä näytetään siltä, että rahaa on. Yli 400t€ uusi talo hyvällä alueella, juuri ostettu ja uudet kalusteet, toinen ihan uusi auto ja toinen muutaman vuoden vanha. Matkustellaan paljon, esim jouluna menemme mieheni kanssa kahdestaan ensin ja sitten koko perheen kera. Käymme syömässä ravintolassa väh. 2 kertaa viikossa sekä ulkona mieheni kanssa pari kertaa kuussa.

Itse olen kotona ja mieheni tienaa nettona+ lapsilisät 4000 sekä säästöillä ostettu toinen talo, josta tulot 1000€kk. Lainaa jäljellä 100t€. Olimme ennen kolmen lapsen syntymää molemmat töissä ja säästimme. Sekä koko ajan säästämme, jos emme tarvitse, emme osta. Esim vaatteita ei osteta huviksi, vaan tarpeeseen. Toki alennusmyynneistä aina pitää ostaa. Aina joissakin asioissa säästämme, mitä ulkopuoliset eivät välttämättä näe.

[QUOTE="Vieras";27215236]Me ehkä näytetään siltä, että rahaa on. Yli 400t€ uusi talo hyvällä alueella, juuri ostettu ja uudet kalusteet, toinen ihan uusi auto ja toinen muutaman vuoden vanha. Matkustellaan paljon, esim jouluna menemme mieheni kanssa kahdestaan ensin ja sitten koko perheen kera. Käymme syömässä ravintolassa väh. 2 kertaa viikossa sekä ulkona mieheni kanssa pari kertaa kuussa.

Itse olen kotona ja mieheni tienaa nettona+ lapsilisät 4000 sekä säästöillä ostettu toinen talo, josta tulot 1000€kk. Lainaa jäljellä 100t€. Olimme ennen kolmen lapsen syntymää molemmat töissä ja säästimme. Sekä koko ajan säästämme, jos emme tarvitse, emme osta. Esim vaatteita ei osteta huviksi, vaan tarpeeseen. Toki alennusmyynneistä aina pitää ostaa. Aina joissakin asioissa säästämme, mitä ulkopuoliset eivät välttämättä näe.[/QUOTE]

Lisätään vielä, että säästöön menee 1000-2000€. Ja vanhemmat usein heittävät rahaa koko perheelle. Tonni silloin ja kakskyt tällöin. Nuo laitetaan aina lasten tileille.

Meillä kahden aikuisen talous, tulot on keskiluokkaa/pienehköt. Eka lapsi tuloillaan. Ostetiin omakotitalo heti kun talous oltiin saatu siihen malliin että pystytään lainaa hoitamaan nyt, sekä tulevaisuudessa. Vähän alta vuosi sitten otettiin asuntolainaa 138 000 20 v laina-ajalla. Pari tuhatta on vanhoja autolainoja jäljellä. Enää ei aiota kylläkään ottaa autolainaa, kun näin jälkikäteen ajateltua ole kovinkaan järkevää. Säästöjä ei tällä hetkellä ole kun tuo remontointi vie aikalailla rahaa. Välillä jotain isompia hankintoja/maksuja maksellaan luotolla. Välillä saadaan rahaa hyvinkin säästöön, mutta säästöt yleensä käytetään johonkin, hyödylliseen kylläkin. Meillä on yksi auto jonka arvo n. 15000. Rahaa käytettään mahdollisuuksien mukaan matkailuun, elektroniikkaan ja kotiin. Haluttiin hankkia oma koti nyt kun sitä tarvitaa. Lapset halutaan kasvattaa omakotitalossa. Toki oltaisiin voitu säästää ja tehdä töitä selkä hiessä ja hankkia oma koti ja asuntolaina kymmenen vuoden päästä kun taloudellinen tilanne on vieläkin parempi. Mutta haluttiin tehdä se nyt kun sitä taloa tarvitaan. Tyhmää ostaa omakotitalo kun lapset on yläasteella, sitten siinä asutaan max. 10v ja huomataan että talo on ihan liian iso kahdelle. Meille raha-asiat eivät olet tärkeimpänä elämässä. Riittää että pärjätään, jääkaapissa on ruokaa ja koti on viihtyisä. Kaikki ylimääräinen käytetään matkailuun, joka on meille molemmille henkireikä.

[QUOTE="Vieras";27215236]Me ehkä näytetään siltä, että rahaa on. Yli 400t€ uusi talo hyvällä alueella, juuri ostettu ja uudet kalusteet, toinen ihan uusi auto ja toinen muutaman vuoden vanha. Matkustellaan paljon, esim jouluna menemme mieheni kanssa kahdestaan ensin ja sitten koko perheen kera. Käymme syömässä ravintolassa väh. 2 kertaa viikossa sekä ulkona mieheni kanssa pari kertaa kuussa.

Itse olen kotona ja mieheni tienaa nettona+ lapsilisät 4000 sekä säästöillä ostettu toinen talo, josta tulot 1000€kk. Lainaa jäljellä 100t€. Olimme ennen kolmen lapsen syntymää molemmat töissä ja säästimme. Sekä koko ajan säästämme, jos emme tarvitse, emme osta. Esim vaatteita ei osteta huviksi, vaan tarpeeseen. Toki alennusmyynneistä aina pitää ostaa. Aina joissakin asioissa säästämme, mitä ulkopuoliset eivät välttämättä näe.[/QUOTE]

(olemme itse tarkkoja rahan käyttäjiä joten mistään kateudesta ei ole kyse) Nettotulot 4000 euroa josta säästöön menee 1000-2000 euroa ja tuosta maksatte kaikki kulunne, käytte pari kertaa viikossa ravintolassa + vielä pari kertaa kuussa vielä miehen kanssa. Noihinhan menee jo helposti 400? Ja ihan tosissaan väität että noilla teidän tuloilla olette hankkineet 400000 euron talon + vielä toisen velattoman talon. Kerrohan nyt ihan rehellisesti että kuinka julmetusti saatte avustuksia vanhemmiltanne ;)

Aapeen tapauksessa ihmettelen sitä, että olette keskituloisia ja mielestänne säästäväisiä mutta asuntoa ostaessa rahaa oli VAIN 30000 euroa. Aika ristiriitainen yhtälö. Me ollaan pienituloisia ja säästettiin muutamassa vuodessa 20000 euroa, joten keskituloista olisi säästetty vielä enemmän varsinkin pitemm'llä ajalla.

Meillä on hyvät tulot, elktronikka etc vimpan päälle. Matkustetaan busineksessä ja ostetetaan merkkivaatteita(boss, dior, miumiu) urheiluauto ja maasturi, toinen maasturi toisssa maassa. Omaisuutta on, tonttejakin mutta ei asuntoa, ollaan vuokralla (firma maksaa) säästöön menee minimi. Eli ei kaikki ole aina sitää miltä se näyttää. Eikä tarvi olla lainaa :) perintonä tulossa 2x puolet talosta ja metsää sekä koruja ja osakkeita.

käteen saadaan noin 8000e/kk tällä hetkellä. ei olla nyt hikipinkona painettu töitä vaan otetaan rennommin. meitä on siis 2+2 leikki-ikäistä.
velkaa ei ole, omakotitalossa asutaan, kaksi autoa( viime vuoden mallia molemmat)+ 6 harrastusautoa( offroad), palkoista ei ole takoituskaan saada säästöön niillä yritetään maksaa eläminen aina kuukauden ajan.

Meillä on sama tilanne tilanne ku teillä. Rahaa omaan asuntoon ja perustarpeisiin. Ihan ok, koti ja autot, mutta "keskinkertaista". Samoin vaatteet on siistit, mutta ei huippumerkkejä jne.. Mies töissä ja minä opiskelija. kun pääsen töihin, on vähän enemmän esim säästää matkusteluun, mut ei edelleenkään törsätä joka kuukausi kaikkeen. Asuntolainaa vain 96, 000€ ja muuta velkaa ei ole. Visa on, mutta emme sitä käytä. Käteistä säästän ja ostan mitä tarvetta kulloinkin on.

Yhteistyössä