Voisinko jotenkin vaikuttaa vauvani unirytmiin..? Olen väsynyt.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vastauksia pyydetään hartaasti.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vastauksia pyydetään hartaasti.

Vieras
Nyt kaikki sympatiat peliin, pliis. Olen oikeasti väsynyt.

Vauva 4kk nukkuu öisin ihan hyvin, syö klo 3-6 välillä yleensä, ja alkaa siinä aamuyöllä 5 aikaan herättelemään vähintään puolen tunnin välein pyörimisellään ja kitinällä. Siinä saa tuttia olla antamassa KOKO AJAN, muuten ei hiljaista tule. Tutti ei vaan meinaa pysyä suussa, kun vauva pyörii sängyssään. Joskus otan viereen nukkumaan aamusta 6-7 aikaan, että saisin itse levätä vähän pidemmän ajan kerrallaan, jolloin nukumme 8-8.30 asti. Asento ei vaan ole itselleni mikään hyvä.. Aamuisin olen väsynyt. Ei vaan riitä niin pätkittäin nukuttu yö minulle. :(

Ja päivät. Vauva haluaa nukkua tosi usein, 1,5-2 tunnin välein, mutta uni kestää vain 1/2 tuntia! Hyvässä lykyssä 40min. :( Omaa aikaa äidillä ei ole oikeastaan koskaan. Nyt on alkanut tuntumaan rankalta, odotan, että vauva kävisi nukkumaan, ja kun sitten käy, alan jo tuskastua ajatuksesta, että kohta se jo taas herää. :( En saa mitään välillä tehtyä sillä välillä kun vauva nukkuu, en vaan jaksa. Joskus taas juoksen huoneesta toiseen laittamassa äkkiä tiskit tai pyykit koneeseen, koska siistiminen on paljon helpompaa kun vauva nukkuu.

Lisäksi vauva ei osaa nukkua (joskus syödäkään) muualla kuin kotona. Minnekään ei siis voi lähteä. Kotona ollaan eristyksissä.

Voisiko päiväunia ja valveillaoloa hienovaraisesti jotenkin korjailla meille vanhemmillekin ystävällisemmäksi?

Muuten lapsi on aurinkoinen ja ihana hoitaa, ei siinä mitään, mutta väsyttää vaan. :(

Toi on niin vauva kohtaista, meillä molemmat tytöt alkoi 4-5kk päiväunia nukkuia vain pienissä pätkissä kunnes tein niin etten nukunnat enää päikkäreitä ulkona vaan omassa sängyssä sisällä ja sit alkoivat nukkua tosi hyvin pitkiä pätkiä ja toisten vauvat taas nukkuu vain pihalla tunti tolkulla. Sun nyt täytyy vaan kokeilla kaikkia mahdollisia kikkoja että löydät sen omalle vauvalle oikean jutun.

Sympatiat täältä. Unirytmi kuulostaa valitettavan normaalilta ja siihen vaikuttaminen tässä vaiheessa on aika hankalaa. Kannattaa mennä nukkumaan heti, kun vauva menee unille, jotta saat edes mahdollisimman pitkät unet. Päiväunia tuossa iässä on usein noin 3kpl, joten voithan yrittää pitkittää unien väliä jotta unista tulisi hiukan pidemmän. Ja liikkeelle vaan. Kyllä nukkumiset ja syömiset sujuu kodin ulkopuolella. Jollei muuten niin pienellä harjoittelulla ;)

Aivan kun meidän poika tuolloin. Ei löytynyt sopivaa kikkaa ja päikkäreitä ei osannut nukkua kun pätkissä. 5kk sitten alko nukkua edes 1h kerrallaan. Tosi raskasta toi on kun itse ei saa hetken rauhaa ja levätäkin pitäs.

Meillä 4,5 kk vauva nukkuu päivällä aika katkonaisia unia, joskus asiaan auttaa se etten heti ota sängystä pois vaan kitinän alettua rauhoitan lapsen sänkyyn ja tuttia uudestaan suuhun ja kun on uudestaan saanut unesta kiinni, nukkuu ihan kivasti pari tuntia.Jos vauva on juuri oppinut kääntymään mahalleen, saattaa se vaikuttaa uniinkin. Nukkuminenkin on taito joka täytyy lapsille opettaa ja uudelleen nukahtaminen, jos uni jostain syystä keskeytyy. netistä löytyy varmaan tietoa miten vauvan unen saa rauhoitettua. mun esikoinen oli tosi huono nukkuja, enkä osannut oikeen tehdä asialle mitään ja vuoden ajan olinki aika haamun näkönen kun puoli tuntia sai kerrallaan nukkua :) mut sitten se oppi itsestään nukahtaan vähän vahingossa kun pistin tytön sänkyyn ja juttelin kaverin kanssa niin tyttö oli sillä välin nukahtanut itse omaan sänkyyn, ilman ainaista kärryissä tai sylissä hyssyttelyä.

Onko muuten hampaita tulossa? Sekin saattaa asiaan vaikuttaa... Osaako lapsi itse nukahtaa sänkyyn kun laitat sinne? Jos lapsi huitoo paljon, saattaisiko kapalointi auttaa tai sitten peitoista rullatta makkaroita vauvan molemmille puolille että tulee turvallinen olo?

Jos vauvalla ei aamuyöstä olekaan mitään oikeaa hätää, vaan hyörii ja pyörii unissaan. Ja sitten sinä heräät hyörinään ja herätät vauvankin. Kokeilisin yötä eri huoneissa vauvan kanssa. Syöttämiselle joku tuoli valmiiksi vauvan viereen, että sujuu siinä tilassa ja valaistuksessa mahd. yksinkertaisesti. Näin heräisit todella vain silloin, kun vauva oikeasti kaipaa sinua.

Mulla oli esikoinen samanlainen päiväunien osalta. Stressasin hirveästi kotitöistä, kunnes hoksasin, että tyttö katseli vaikka mitä touhuja tyytyväisenä sitteristä. Vaihdoin hoitamaan pyykit ja tiskit ja jopa omat suihkussa käyntini niihin aikoihin, kun vauva oli pirteimmillään. Vauva oli tyytyväinen ohjelmasta ja minä sain ainakin olla rauhassa tekemättä mitään sitten, kun nukkui.

Ja sitten vielä: Älkää jääkö kotiin eristyksiin. Totuta vauvasi nukkumaan rattaissa ja syömään kodin ulkopuolella käymällä päivittäin jossain. Onko lähellä vaikka avointa päiväkotia tai asukaspuistoa, tai ystäviä. Jos olet käynyt vain vähän missään, lienee kyse myös siitä, että sinä jännität asioiden sujumista ja se tarttuu vauvaan. Keksi "turvallisia" kohteita alkuun. Ulkona käyminen piristää teitä molempia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä 4,5 kk vauva nukkuu päivällä aika katkonaisia unia, joskus asiaan auttaa se etten heti ota sängystä pois vaan kitinän alettua rauhoitan lapsen sänkyyn ja tuttia uudestaan suuhun ja kun on uudestaan saanut unesta kiinni, nukkuu ihan kivasti pari tuntia.Jos vauva on juuri oppinut kääntymään mahalleen, saattaa se vaikuttaa uniinkin. Nukkuminenkin on taito joka täytyy lapsille opettaa ja uudelleen nukahtaminen, jos uni jostain syystä keskeytyy. netistä löytyy varmaan tietoa miten vauvan unen saa rauhoitettua. mun esikoinen oli tosi huono nukkuja, enkä osannut oikeen tehdä asialle mitään ja vuoden ajan olinki aika haamun näkönen kun puoli tuntia sai kerrallaan nukkua :) mut sitten se oppi itsestään nukahtaan vähän vahingossa kun pistin tytön sänkyyn ja juttelin kaverin kanssa niin tyttö oli sillä välin nukahtanut itse omaan sänkyyn, ilman ainaista kärryissä tai sylissä hyssyttelyä.

Onko muuten hampaita tulossa? Sekin saattaa asiaan vaikuttaa... Osaako lapsi itse nukahtaa sänkyyn kun laitat sinne? Jos lapsi huitoo paljon, saattaisiko kapalointi auttaa tai sitten peitoista rullatta makkaroita vauvan molemmille puolille että tulee turvallinen olo?

Hampaita... en tiedä... kuolannut on ja syönyt käsiään jo vaikka kuinka kauan. Ei ainakaan näy ikenissä.
Ei osaa itse nukahtaa, nukuttaminen on raskasta sekin, syliin nukkuu itkun saattelemana. Joskus nukuttaminen vie tunninkin. Yhdessä vaiheessa vein vain sänkyyn ja silittelin, niin nukahti tutin kanssa.
Kapalointia ei ollakaan kokeiltu pitkään aikaan, uskon kyllä, että huuto siitä ahdistamisesta tulisi. :)
Makkaroita peitosta teen. :)

kyllä meillä vauvojen kanssa alkoi aamut useasti klo 5-6, vielä kolme vuotiaanakin heräsi aamu kuudelta,,lapset nyt on semmoisia.
unohda ne kotityöt ja tee ne miehen kanssa yhdessä,,lepäät ne pikkuajat kun vauva on päikkäreillä.

liian tuttua...

mä oon kokeillu eri juttuja mut mikää ei oo onnistunut. meil vauva tosin pienempi vielä et koitetaan paremmalla ikää uudelleen (nyt n.3kk). ei nukahda itsekseen tai jos harvoin nukahtaa nii tissiltä suoraan siirrettynä just oikeaan aikaan. se onkin hankala se oikea aika aina... kantoliinaan ei nukahda kovin usein tai just huudon saattelemana. syliin ei ollenkaan. Jaksaa valvoa n. tunnin kerrallaan jonka jälkeen taas nukkuu kork. tunnin...

Meillä on se ongelma kylään lähdettäessä, että en saa nukkumaan mihinkää. Huutaa siis vaan. Kotona parempi, joten ei olla juuri kyläilty... :/

Kuulostaa tutulta, tosin meillä heräili yölläkin tunnin-parin välein. Päivällä sain joskus tsägällä itse nukuttua, jos otin vauvan viereen rinnalle ja nukahdettiin molemmat siihen. Sain ainakin hetkeksi itsekin torkahdettua. Ei muuta kuin illalla nukkumaan samaan aikaan kuin vauva ja päivällä heti nukkumaan kun vauvakin nukahtaa ja unohdat kaiken muun. Jossain vaiheessa helpottaa kyllä! Meillä edelleen valvotaan yöt ja aamulla herätään viiden kuuden aikaan, mutta päivällä onneksi nukkuu 2-3 tunnin päikkärit, että saa itsekin levätä (lapsella ikää 1v 4kk) Jaksuja sinne!!

Tutulta kuulostaa :hug: Meillä on TÄSMÄLLEEN samanlaiset unirytmit, jos niitä edes miksikään rytmeiksi voi sanoa. Poika on nyt 5kk ja kolme viikkoa sitten aloitettiin kiinteätkin, jos niillä olisi ollut jotain vaikutusta. Ei ollut. Kantoliinasta on mulle jonkun verran apua, mutta ei se siihen väsymykseen tietysti auta. Me vuorotellaan miehen kanssa viikonloppuisin ja nyt, kun mies on lomalla. Eli joka toinen yö on mun ja joka toinen yö on miehen hoitovuoro (syötöt on tietysti mun hoidettava, mutta muuten). Se auttaa jonkun verran. Tsemppiä!

Sympatiat myös täältä! Muistan hyvin tuon ajan, nyt tyttö8,5kk. Tuossa iässä hän nukkui kyllä n. 2h päikkäreitä ja ulos oli laitettava, sisällä ei nukkunut lainkaan, tai pitkän itkuisen kanniskelun jälkeen ehkä 30min. Pitää vaan löytää se sopiva paikka ja nukuttamisjuttu, toisethan nukkuvat vain pikkupätkiä, meillä onneks vetele pidempiä. Mutta tuo huutaminen oli kamalaa, jos oltiin vaikka kylässä tai oli kauhea pakkanen ja piti nukuttaa sisälle, huutoa kesti kans varmaan tunnin ennenkuin siihen syliin nukahti. Ja aamuisin meillä oli sama juttu, viimeinen unipätkä oli levoton ja jouduin ottamaan viereeni ja siinä ei sitten ite kunnolla saanut levättyä kun oli niin huono asento, olin itekin tooosi väsynyt päivisin. Me käytiin vyöhyketerapiassa, koska uskoin sen kitinän olevan masuvaivaa, sieltä meille löyty apua ainakin yöuniin, niistä tosiaan tuli levollisempia ja tämä ammuyön levottomuus jäi pois. Mutta onneksi nämä ovat vain vaiheita, pian helpottaa, se sai mutkin jotenkin jaksamaan...vaikka välillä oli todella epätoivoista.:) Koita jaksaa, kyllä se siitä josain vaiheessa.

Alkuperäinen kirjoittaja mamma ja pojat:
Onko teillä minkäänlaista tukiverkostoa olemassa, isovanhempia, ystäviä?
Jotka vois tulla vaikka viemään vauvaa ulos et saisit levättyä. Ootko neuvolassa tuosta puhunut, perhetyökin vois varmaan olla mahdollinen.

Mikä on perhetyö??

no voin lohduttaa sinua sillä että vieläkin väsyttävämpiä vauvan unirytmejä on, meinaan meidän vauva nukkui muutaman minuutin kerrallaan ja yhteensä sen 30-40min koko päivän aikana, yöllä heräili jatkuvasti monta kuukautta, nytkin kohta 9kk on hyvä yö jos herää 2-3kertaa yöllä. päivisin onneksi nukkuu 2unet ja onneksi yleensä yli 30min(km.30min-1,5h kerralla), äitiä väsyttää vieläkin mutta nyt ehtii jopa tehdä jotain.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Jotka vois tulla vaikka viemään vauvaa ulos et saisit levättyä. Ootko neuvolassa tuosta puhunut, perhetyökin vois varmaan olla mahdollinen.

Mikä on perhetyö??

perhetyö oli meillä sitä että täti joi kahvia ja höpötti! eli ei tehnyt mitään,täysin hyödytön ammatti minusta. totes vaan että kaikki on meillä hyvin :D

Mikä on perhetyö??

Perhetyöntekijä tulisi teille kotiin ja hoitaisi vauvaa niin saisit vähän omaa aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja äippä:

Mikä on perhetyö??

perhetyö oli meillä sitä että täti joi kahvia ja höpötti! eli ei tehnyt mitään,täysin hyödytön ammatti minusta. totes vaan että kaikki on meillä hyvin :D

Tämä ei aina ole näin , riippuu paljon työntekijästä ja onko yksityiseltä tai kaupungin puolelta. Jokasen kaupungin perhetyöntekijöillä on erilainen toimenkuva, joissain tosiaankin istutaan ja jutellaan se 2-3t, joissain sit ihan konkreettisesti autetaan hoitamalla lapsia jne.

Mikä on perhetyö??

Perhetyöntekijä tulisi teille kotiin ja hoitaisi vauvaa niin saisit vähän omaa aikaa.

Kuten meillä. Hyödytti oikeasti mua tuo apumuoto.

Alkuperäinen kirjoittaja äippä:

Mikä on perhetyö??

Kiitos vaan, näin meitä arvostetaan.

Yhteistyössä