Voisitko olla parisuhteessa henkilön kanssa joka on...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tír na nÓg
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Teit isäin astuman;28472412:
Entä jos on sodassa tappanut jonkun? Isoisäni oli viisivuotisen sotareissunsa aikana sen verran pahoissa paikoissa ja koko ajan etulinjassa, että tappoi varmaan omakätisesti vähintään 50 vihollista ja välillisesti paljon enemmän johtaessaan komppaniaa.

Niin no, eipä tainut kovin moni sodasta tervejärkisenä palata...

Kaikkiin ehdoton ei, eikä todellakaan ole merkitystä sillä onko istunut/saanut teostaan tuomiota, en voisi edes kuvitella olevani sellaisen ihmisen kanssa edes kaveri tahi tutustua jossakin niin, että voisin sellaiseen ihmiseen rakastua.

Vain, jos tappo tai pahoinpitely olisi itsepuolustuksesta aiheutunut ja vain yksi kerta elinei tyyppi, joka on jatkuvasti joutunut kahnauksiin. Raiskauksiakin on niin monenlaisia, että suoralta en menisi sanomaan, riippuen siis minkätyyppinen raiskaus olisi ollut kyseessä.

Kerrotko millaisia raiskauksia on ja mitkä sun mielestä niissä on niitä lieventäviä asianhaaroja?

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
Jos on kyseessä pahoinpitely, murha/tappo, rattijuoppous, raiskaus, eläinsuojelurikos tai muu vastaavanlainen niin en.

Katsoisin läpi sormien eikä haittaisi ollenkaan jos kyseessä olisi talous- tai huumausainerikoksen tehnyt.

Raiskaajan ja tappajan kanssa en olisi suhteessa. Taposta tuomittuja kuuluu kaveripiiriini parikin kappaletta ja ovat ok. Talousrikoksista tuomittuja en tunne, mutta mistäs sen tietää vaikka kuitenkin tuttavissa on, tosin epäilen.

Mieheni luonteen tuntien olisi mahdollista, että hän ehkä olisi voinut pahoinpidellä esim. jonkun pedofiilin, jos olisi jotain laitonta toimintaa nähnyt. Tai naisenhakkaajan tms. Ei minua moinen tuomio haittaisi miehen tilillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;28471636:
Raiskannut, tappanut tai pahoinpidellyt jonkun? Olisiko sillä eroa onko hänet tuomittu rikoksestaan?
Tai voisitko katsoa läpi sormien talousrikosta?

en jos on raiskannut tai tappanut..mutta kyllä jos on yks pahoinpitely. sillä ei oo väliä onks tuomittu vai ei!

Raiskaajalle ehdoton ei.
Kunnostautunut tappaja/pahoinpitelijä olisi ok, joka olisi saanut elämänsä raiteilleen.

Sen verran sanon että hirveän monet nuoret miehet siinä alle parikymppisenä elää "aikakauden" kun kapakan edessä saattaa tulla jotain nujuamista ja siinähän ei kovin kummoista tappelua tarvitse että tuomio on pahoinpitely. Tunnen monta,monta perheenisää ja kunnollista miestä jotka ovat käräjillä nuorena olleet tappelujupakoista. Tietenkään sellainen ei ole hyväksyttävää sinänsä, eikä toivottavaa, mutta olisi se kyllä huvittavaa jopa jos esim. reilu 30-vuotias, normaali, työssäkäyvä ja kiltti mies saisi siksi pakit että on yli 10 vuotta sitten tintannut jota kuta turpaan nakkikioskin jonossa alkaneessa rähinässä.

En voisi seurustella raiskaajan/tappajan kanssa. Pahoinpitelyn voisin ymmärtää, jos olisi kertaluontoinen juttu ja sille olisi jokin syy. Enkä tarkoita, että hyväksyisin väkivallan käytön, mutta voisin harkita parisuhdetta siitä huolimatta.

Raiskaajalle ehdoton EI !

Tunnen monia jotka ovat pahoinpidelleet yms.. Nykyään kunnollisia työsskäyviä ihmisiä. Osa naimisissa ja lapsiakin on.
Ovat katuneet tekojaan kyllä.

Raiskaus ja tappo on paha. En olisi ikinä suhteessa sellaiseen ihmiseen missään muodossa.
Pahoinpitely... hmmm... no mä en taida tuntea montakaan miestä, joka ei olisi joskus pahoinpidellyt jotakin muuta nuoruudessaan.

Jos on kyseessä pahoinpitely, murha/tappo, rattijuoppous, raiskaus, eläinsuojelurikos tai muu vastaavanlainen niin en.

Katsoisin läpi sormien eikä haittaisi ollenkaan jos kyseessä olisi talous- tai huumausainerikoksen tehnyt.

Täh, sun mielestä ois ihan ok, että ukkos ois myynyt huumausaineita nuorisolle yms. Taitaa sulla itselläsi olla huumausainerikollisuus tausta, jos kerran sellaista et pidä minnään...

Oonko mä ainoa, jonka mielestä myös pahoinpitely on vakava asia, mitkä siinä on niitä lieventäviä asianhaaroja. "No joku siinä jonossa rupes vittuileen, niin tirpasin siltä hampaat kurkkuun"? Mun mielestä pahoinpitely kertoo ihmisen arvaamattomasta käytöksestä, varsinkin jos on tapahtunut kännissä, niin mikä estää sen tapahtumasta uudelleen.

• Tykkää
Reactions: fortunate
En mä voisi seurustella pahoinpitelijän, raiskaajan/hyväksikäyttäjän tai tappajan kanssa.

Tappaa ja pahoinpidellä voi tietysti monesta syystä ja tuttavapiiriinkin kuuluu mies, joka istuu murhasta jonka motiivina oli perheessä paljastunut lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö (uhri tekijänä tässä).
Kunnioitan jollain lailla tuon miehen tekoa (eli taipumuksiaan toteuttaneen miehen murhaamista), mutta itse en haluaisi olla parisuhteessa niin impulsiivisen henkilön kanssa.
Pahoinpitelyyn tuosta samasta syystä (pedofilia tmv) suhtaudun hieman leväperäisemmin, eli sen voisin "hyväksyä", vaikka impulsiivisuudesta sekin kertoo.

Talousrikos ei haittaisi yhtään, kuten ei myöskään jotkut huumausainerikokset tai vankilassa oleminen/ollut joskus totaalikieltäytymisen vuoksi.
Totaalikieltäytyjää kunnioittaisin. Veronkiertoon suhtaudun myös hyvin suopeasti.

Raiskannut tai tappanut - en todellakaan. Pahoinpidellyt, riippuu vähän. Jos kyseessä jokin snägärijonossa baarin jälkeen sattunut nahistelu, josta tuomittu, voisin. Mutta jos ihan joku vakava, törkeä pahoinpitely niin eri asia.

• Tykkää
[QUOTE="vieras";28473504]Täh, sun mielestä ois ihan ok, että ukkos ois myynyt huumausaineita nuorisolle yms. Taitaa sulla itselläsi olla huumausainerikollisuus tausta, jos kerran sellaista et pidä minnään...[/QUOTE]

Tätä minäkin jäin ihmettelemään. Ymmärtäisin jos tässä olisi vaikkapa pilvenpoltto jota aikalailla moni on testaillut jossain kohtaa nuoruuttaan, mutta siihen jos lisättäisiin pirit ja muut paskat niin.....Ei haittais yhtään?

[QUOTE="vieras";28473518]Oonko mä ainoa, jonka mielestä myös pahoinpitely on vakava asia, mitkä siinä on niitä lieventäviä asianhaaroja. "No joku siinä jonossa rupes vittuileen, niin tirpasin siltä hampaat kurkkuun"? Mun mielestä pahoinpitely kertoo ihmisen arvaamattomasta käytöksestä, varsinkin jos on tapahtunut kännissä, niin mikä estää sen tapahtumasta uudelleen.[/QUOTE]

Hmm... No näkemieni tapausten perusteella sen estää se kun ihminen kasvaa aikuiseksi. Henkisesti painavat asiat on korjattu jne...
Viinahan ei mielestäni tuo esille ihmisen "oikeaa luonnetta" vaan se aukaisee padot käsittelemättömien asioiden ja pahan olon purkamiseen. Tiedän tyyppejä joille ns. "viina ei sopinut" nuorena vaan tuli tappeluja jne. Mutta sitten kun muu elämä oli kondiksessa esim. lapsuuden traumat käsitelty, ahdistava parisuhde loppunut jnejne. niin ei ole viinakaan enää vaikuttanut vaan tasaisia ja leppoisia kavereita ovat kun on se elämä uomansa löytänyt.
Kuten kirjoitin väkivalta ei koskaan ole hyväksyttävää mutta ainakin pienessä maalaiskaupungissa kahakat olivat nuoruudessani ihan "normihommaa" perjantai-illan pillurallipaikoissa. Eri kaveriporukat ottivat mittaa toisistaan jossain parkkipaikoilla, kai se oli sellaista kakaroiden junttimaista mittelöä. Mutta enpä kyllä tiedä montaakaan jotka sillä linjalla olisi enääyli 20-vuotiaina jatkaneet vaan ovat sitten tosiaan kasvaneet aikuiseksi :)

Simppeli vastaus: en. En voisi olla parisuhteessa myöskään huumausaine- tai eläinsuojelurikoksen tehneen ihmisen kanssa. Rikokset kertovat jo niin paljon ihmisen arvomaailmasta, että tuskinpa mulla hirveästi olisi yhteistä tällaisen ihmisen kanssa.

En voisi, raiskaaja ja tappaja olisivat heti poissuljettuja. Pahoinpitelijäkään ei houkuta.
Edellyttäen siis, että raiskaus olisi todella tapahtunut, eikä kyseessä olisi jonkun naisen keksimä tekaistu raiskausyritys, kun on vaikka alkanut katua miehensä pettämistä. Jos pahoinpitely olisi itsepuolustusta (ja oikeassa suhteessa siihen toisen tekemään "hyökkäykseen" nähden) tai syyte tullut esimerkiksi siitä, että on mennyt vaikka keskeyttämään toisen pahoinpitelyn tai raiskausyrityksen, niin en mä silloin välttämättä laittaisi liinoja kiinni.

Enkä mä kyllä talousrikollisenkaan kanssa alkaisi mihinkään, niillä kun on se tapa, että koko ajan liikkuvat ns. harmaalla alueella. Mahdollisesta tuomiosta huolimatta. Niitä kiinnostaa vaan raha.

[QUOTE="jop";28473623]En voisi, raiskaaja ja tappaja olisivat heti poissuljettuja. Pahoinpitelijäkään ei houkuta.
Edellyttäen siis, että raiskaus olisi todella tapahtunut, eikä kyseessä olisi jonkun naisen keksimä tekaistu raiskausyritys, kun on vaikka alkanut katua miehensä pettämistä. Jos pahoinpitely olisi itsepuolustusta (ja oikeassa suhteessa siihen toisen tekemään "hyökkäykseen" nähden) tai syyte tullut esimerkiksi siitä, että on mennyt vaikka keskeyttämään toisen pahoinpitelyn tai raiskausyrityksen, niin en mä silloin välttämättä laittaisi liinoja kiinni.

Enkä mä kyllä talousrikollisenkaan kanssa alkaisi mihinkään, niillä kun on se tapa, että koko ajan liikkuvat ns. harmaalla alueella. Mahdollisesta tuomiosta huolimatta. Niitä kiinnostaa vaan raha.[/QUOTE]

Luuletko, että mies sanois ihan rehellisesti, että tulipa raiskattua eräs nainen. Tottahan se nyt kaunistelee tapahtunutta, mistä sä tiedät sata varmasti kuka puhuu totta? Mä en ainakaan seurustelis miehen kanssa jota edes epäillään raiskauksesta.

• Tykkää
Hmm... No näkemieni tapausten perusteella sen estää se kun ihminen kasvaa aikuiseksi. Henkisesti painavat asiat on korjattu jne...
Viinahan ei mielestäni tuo esille ihmisen "oikeaa luonnetta" vaan se aukaisee padot käsittelemättömien asioiden ja pahan olon purkamiseen. Tiedän tyyppejä joille ns. "viina ei sopinut" nuorena vaan tuli tappeluja jne. Mutta sitten kun muu elämä oli kondiksessa esim. lapsuuden traumat käsitelty, ahdistava parisuhde loppunut jnejne. niin ei ole viinakaan enää vaikuttanut vaan tasaisia ja leppoisia kavereita ovat kun on se elämä uomansa löytänyt.
Kuten kirjoitin väkivalta ei koskaan ole hyväksyttävää mutta ainakin pienessä maalaiskaupungissa kahakat olivat nuoruudessani ihan "normihommaa" perjantai-illan pillurallipaikoissa. Eri kaveriporukat ottivat mittaa toisistaan jossain parkkipaikoilla, kai se oli sellaista kakaroiden junttimaista mittelöä. Mutta enpä kyllä tiedä montaakaan jotka sillä linjalla olisi enääyli 20-vuotiaina jatkaneet vaan ovat sitten tosiaan kasvaneet aikuiseksi :)

No mutta samalla tavalla alle parikymppisen pillunhimoissa suorittama raiskaus menee nuoruuden piikkiin.
Etenkin jos edes väkivaltaa ei ole käytetty, niin eihän sellainen raiskaus ole mitään perusteelliseen pahoinpiyelyyn verrattuna.

Ei sillä, että itse voisin tietoisesti seurustella kummankaan kanssa.
Tosin jos sitä joskus nelikymppisenä esimerkiksi rupeaa seurustelemaan, niin tuskin tulee kauheasti kyseltyä, mitä tyyppi on tehnyt teininä.

Yhteistyössä