Voisko joku auttaa äp rahasta + lisästä kysymys.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kiittää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kiittää

Vieras
Olen nyt kotihoidontuella ja siirryn äitiysrahalle maaliskuussa.

Hoitolisää mulle maksetaan 160e, verotetaanko se erikseen vai kattaako äp rahan veroitus hoitolisänkin?

Minimillä siis olen. Kiitos vastauksista, huomenna pitää soittaa kelalle ja laskettaa verokortti etuuksia varten, niin riittääkö kummallekkin sama verokortti vai pitääkö laskea kummallekkin oma?

Alkuperäinen kirjoittaja Tyttöni Tuulispää:
En tiedä ymmärsinkö kysymyksesi oikein, mutta eihän hoitolisää makseta, jos saa äitiyspäivärahaa.

Hoitorahaa ei makseta, hoitolisä riippuu perheen muista tuloista, tänään tuli päätös jonka mukaan hoitoraha= 0e mutta hoitolisä 160e äitiys ja vanhempainraha kauden ajalta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä mullekin maksettiin!

No sitähän minäkin, hoitoraha ja hoitolisä on kaks eri asiaa.

hoitoraha + hoitolisä = kotihoidontuki

Hoitorahan saa kaikki, mutta hoitolisä riippuu tuloista.

Hoitorahaa en saanut,lisän kyllä

Lasten kotihoidon tuen hoitorahasta on vähennetty ajalta .... Teille myönnetty vanhempainraha 380e/kk.Vähennyksen jälkeen hoitorahaa ei jää maksettavaksi.
Hoitolisää sain 168.10e.

Niin?????

HoitoLISÄÄ voi hakea jos siirtyy kotihoidontuelta äitiyspäivärahalle ja lapseni on alle 3-vuotias ja tänään tuli PÄÄTÖS että hoitoLISÄÄ saan äitiysraha ja vanhenpainraha kaudelta 160euroa.

OMG

Miten voi saada yhtä aikaa äitiyspäivärahaa ja kotihoidontukea???

Ei voikaan saada yhtäaikaa sitä hoitorahaa, mutta hoitolisää voi hakea siitä alle kolmevuotiaasta toisesta lapsesta, näin ainakin mulle kelassa sanottiin.

Kotihoidontuki, kun perheeseen syntyy uusi lapsi

Kun perheeseen syntyy uusi lapsi, kotihoidon tuen hoitorahaa ja hoitolisää voidaan maksaa vanhempainpäivärahan maksuaikanakin perheen muista lapsista. Silloin hoitorahana maksetaan hoitorahan ja äitiys- ja vanhempainpäivärahan erotus.

Esimerkki

Äiti saa nuorimmasta lapsestaan vanhempainrahaa 750 ?/kk. Nuorimmaisen lisäksi äiti hoitaa kotona perheen 2-, 5- ja 6-vuotiaita lapsia, joista hän hakee hoitorahaa.

Hoitorahaa maksetaan aina siltä osin kuin lapsista maksettavien hoitorahojen määrä ylittää päivärahan määrän:
hoitoraha 294,28 ? + sisarkorotukset 60,46 ? + 60,46 ? - 750 ? = 0 ?.

Tässä esimerkissä hoitorahaa ei jää maksettavaksi, sillä vanhempainpäivärahan määrä ylitti hoitorahan määrän. Perheen nuorimmasta lapsesta ei voida maksaa hoitorahaa, sillä perhe saa lapsesta vanhempainrahaa. Tällöin sitä ei myöskään huomioida hoitorahalaskelmassa.

Hoitolisää perhe voi saada, mikäli perheen kokonaistulot jäävät alle sallitun rajan. Hoitolisässä vanhempainpäiväraha otetaan tulona huomioon. Jos hoitolisästä jää maksettavaksi vähemmän kuin 16,81 ?/kk, tukea ei makseta.

Esimerkki

Äiti saa nuorimmasta lapsestaan vanhempainrahaa 17? päivässä eli 425 ?/kk. Nuorimmaisen lisäksi äiti hoitaa kotona perheen 2-, 5- ja 6-vuotiaita lapsia, joista hän hakee hoitorahaa.

Hoitorahan määräksi lasketaan:
hoitoraha 294,28 + sisarkorotukset 60,46 + 60,46 = 415,20 ?/kk.

Vanhempainpäivärahasta huomioidaan tulona se osa, joka ylittää niiden hoitorahojen määrän, johon perhe on tuona aikana oikeutettu eli 425 - 415,20 = 9,80 ?. Kun perhe hakee hoitolisää, tulona huomioidaan siis 9,80 ?.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/170701122305EH?openDocument

Ok. Oli kyllä ihan uutta tietoa mulle.

Ja tässä minulle tänään saapunut kirje:

Lastenhoidon tukenne on tarkistettu *piip ajalta* alkaen seuraavasti:

Lastenhoidon tuki on myönnetty lapsesta

*piip piip*

Kotihoidontuki:

HoitoRAHA *piip ajalle* 0,00e/kk
HoitoLISÄ *piip ajalle* 160,59e/kk

Lasten kotihoidon tuen hoitoLISÄ on myönnetty *piip* alkaen tulojenne mukaisesti...jne...jne..jne..

Ok. Oli kyllä ihan uutta tietoa mulle.

Ja tässä minulle tänään saapunut kirje:

Lastenhoidon tukenne on tarkistettu *piip ajalta* alkaen seuraavasti:

Lastenhoidon tuki on myönnetty lapsesta

*piip piip*

Kotihoidontuki:

HoitoRAHA *piip ajalle* 0,00e/kk
HoitoLISÄ *piip ajalle* 160,59e/kk

Lasten kotihoidon tuen hoitoLISÄ on myönnetty *piip* alkaen tulojenne mukaisesti...jne...jne..jne..

Pyydän anteeksi :snotty:

Nyt en kyllä osaa vastata alkuperäiseen kysymykseen.

No elä nyt anteeksi pyytele, kun ei ole mitään pyytämistä :hug:
Hassu :D

Kiitos =) No onhan se vähän tyhmää sekaantua asiaan, josta ei tiedä yhtään mitään. Mutta luulin kyllä tietäväni :ashamed: Kaikkitietävä minä :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Kiittää:
Olen nyt kotihoidontuella ja siirryn äitiysrahalle maaliskuussa.

Hoitolisää mulle maksetaan 160e, verotetaanko se erikseen vai kattaako äp rahan veroitus hoitolisänkin?

Minimillä siis olen. Kiitos vastauksista, huomenna pitää soittaa kelalle ja laskettaa verokortti etuuksia varten, niin riittääkö kummallekkin sama verokortti vai pitääkö laskea kummallekkin oma?

Mulla lukee tuossa vanhassa päätöksessä
Ennakonpidätys

Etuudesta toimitetaan ennakonpidätys teille palkkaa varten annetun henkilökohtaisen SIVUTULON pidätysprosentin mukaisesti.Halutessanne voitte esittää muutosverokortin ennakonpidätyksen toimittamiseksi.

No elä nyt anteeksi pyytele, kun ei ole mitään pyytämistä :hug:
Hassu :D

Kiitos =) No onhan se vähän tyhmää sekaantua asiaan, josta ei tiedä yhtään mitään. Mutta luulin kyllä tietäväni :ashamed: Kaikkitietävä minä :headwall:

Mutta nyt tiedät!Opit taas uutta palstalta:)

Mutta luulin kyllä tietäväni :ashamed:

Mutta tämähän se on "pääasia", kyllä itsekkin tuppaan ketjuihin mennä kaikkitietävänä kun luulen tietäväni asioista vaikka lopuksi huomaan ettenhän mä tietänytkään.Mutta sitä viisastuu siinä samalla ;)

Yhteistyössä