Voittekste kiltit pitää minulle kokkikoulua tai perhe hajoaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
kun en vaan osaa laittaa ruokaa, kaikki on maustettu väärin tai liian kuivaa tai jotain on vialla. Kenellekään ei maistu ruoka, ei puhettakaan yhteisistä syömähetkistä ja tää asia repii mut hajalle. Kertoisitte helppoja reseptejä vaikka parikymmentä joita voisin vaihdella, niin kokeilen niitä ja tulen kertomaan perheen reaktioista.

Mites nyt tolleen? Eikä ne muut vois välillä itse laittaa ruokaa, jos on noin nirsoja. Ja jos kerran ovat itse taitavia ni varmaan osaavat sinuakin neuvoa, jotta saavat mieleistään ruokaa. Sitä paitsi, vaihtelu virkistää ja uusia makuja on hyvä kokeilla. :)

kuinka vaikeaa oot sitten yrittäny? Ihan perusruokaa minäkin vaan laitan ko en osaa eikä kiinnosta harjotella eli esim. keitot, laatikot, peruskastikkeet on ihan helppoja juttuja, jopa mulle. Sillonko syödään hienommin niin mies kokkaa.

Jos keität makaroonia ja laitat keittoveteen teelusikallisen suolaa etkä muuta, niin onko siinäkin heti jotain vikaa? Jos on, niin mene lakkoon ja anna perheenjäsenten tehdä itse parempaa.

No tässä jotakin:

Tonnikala-riisivuoka

Keitettyä riisiä reilusti
2 prk tonnikalaa
1 dl majoneesia
0,5 dl ruokakermaa
juustoraastetta

Sekoita keitetty riisi ja tonnikalat voideltuun uunivuokaan. Sekoita majoneesi ja kerma keskenään ja mausta esim. paprikajauheella, mustapippurilla ja suolalla. Sekoita kastike riisiseoksen sekaan. Päälle juustoraastetta ja uuniin noin 20 min. 200 astetta.

Kinkkukiusaus

1 kg peruna-sipulisekoitusta
1 ps kinkkusuikaleita
1 prk ruokakermaa

Sekoita keskenään ja mausta esim. suolalla ja mustapippurilla. uuniin 200 astetta ja tunti. Voit vaihdella kinkun vaikka kanaan.

Spagettilaatikko

1 ps rakettispagettia
1 pkt jauhelihaa
1 prk tomaattimurskaa
1 prk ruokakermaa
juustoraastetta

Keitä spagetit lihaliemellä maustetussa vedessä. Paista ja mausta jauheliha maun mukaan. Sekoita jauhelihan sekaan ensin tomaattimurska ja sitten kerma. Hauduta hetki. Sekoita kastike kypsien makaronien kanssa uunivuokaan ja juustoraastetta päälle. Uuniin 200 astetta ja noin 20 min. HYvää on!

ap? huhuu?

Eiks tässä nyt oikeesti ollut kyse vähän muusta kuin reseptien haalimisesta. Tolla meiningillä oikeesti menet ekana lakkoon. Jos ei ketään kiinnosta tulla syömään niin laita vain itsellesi ja juuri sen verran, ettei jää yli. Ehkä pian alkaa maistumaan.

Minä olen itse kasvissyöjä, mutta muu perheeni syö lihaa. Ruuanlaitto on välillä tuntunut haastavalta...Teen monia liharuokia suoraan ohjeen mukaan ja mies maistaa mausteet myös useimmiten valmistuksen loppuvaiheessa.
Olen "keksinyt" perheelleni helppoja uusia ruokia lehdistä, netistä ja kavereilta kyselemällä. Esim. karjalanpaisti on maailman helpoin tehdä ja yllättäin meidän poikien (1 ja 2.5v) ja miehen lemppari.
Lisäksi keitot: kana-, kala- ja siskonmakkarakeitto on meidän miesten suosikki. Ja helppoja.
Kiusaukset ovat helppoja. Vaihdellen kinkku-, kasvis- ja lohikiusausta.
Peruslihamurekkeet ja kastikkeet (vaihtelua esim. jauhelihakastikkeeseen saat lisäämällä välillä vaikka vähän kinkkusuikaleita tai herkkusieniä), sosekeitot (meillä lemppari bataatti-vuohenjuustokeitto).
Selailepa vaan lehtiä/nettiä. Ja perhehän voi maustaa ruokaa sitten oman melen mukaan. Tsemppiä!
Tässä muutama tosi helppo ruoka, joihin varmasti löydät ohjeetkin netistä (jos tarvitset).

Lisää....

Uunimakkara ja perunasose

1 lenkkimakkara
perunoita
juustoa
maitoa
rasvaa
suolaa

Kuori ja keitä perunat. Soseuta perunat ja lisää reilusti esim. margariinia ja loraus maitoa. Vatkaa kuohkeaksi.

Laita uuniin 200 asteeseen kuorittu makkara, johon leikkaat viiltoja ja laitat juustoa sisään. Ja eikun syömään.

Kana-juustopasta

1 pkt kanasuikaleita (marinoituja)
1 prk paksua ruokakermaa
juustoraastetta
tagliatellea

Keitä tagliatelle kypsäksi. Paista kanasuikaleet ja lisää kerma pannulle. Sekaan kourallinen juustoraastetta ja anna hautua hetki. Ja valmista on.

no kun minä oikeesti haluan laittaa lapsille maistuvaa ruokaa ja tekee pahaa kun kaikki näykkvät vaan surkeana. Tuossa tulikin jo muutama mukavan kuuloinen resepti joita aion kokeilla.

Alkuperäinen kirjoittaja ap tässä taas:
no kun minä oikeesti haluan laittaa lapsille maistuvaa ruokaa ja tekee pahaa kun kaikki näykkvät vaan surkeana. Tuossa tulikin jo muutama mukavan kuuloinen resepti joita aion kokeilla.

Okei :) Minusta vaan kuulosti siltä, ettei sua arvosteta. Minkä ikäisiä lapsia? Meillä on vielä päiväkoti-iässä, niin ne makuasiat vaihtelee aika tiuhaan. Yhtenä päivänä on nälkä ja mikä vaan menee. Välillä ei maistu yks ja toisena päivänä toinen. Aina tarttee maistaa, kuten päiväkodissakin.

Osta einesruokia ja tarjoile neomista kattiloistasi, jos joku taas valittaa niin käske hänen seuraavalla kerralla kokata itse! Ja miksi muuten sinä kokkaat teillä eikä esim. se nirsoileva miehesi....

meillä maustetaan usein tyyliin purkki kermaa, lihaliemikuutio, currymaustetta ja ehkä chiliä oikein roimasti. Sillä menee kana, makkarawokki, yms.

Moneen ruokaan riittää ihan mustapippuri myllystä.

Jauhelihakeittoon pistän yrittejä, pippuria, lihaliemikuution. Mies iskee usein ketsuppia omaansa ja minä tykkään pehmentää juustolla tai ranskankermalla jos meni pippuria liikaa.

Makaroni-jauhelihapaistos

keietteyä makaronia
1 pkt jauhelihaa
1 punainen paprika
1 prk ranskankermaa

Keitä makaronit. Paista jauheliha ja mausta. Paistamisen loppuvaiheessa sekaan pilkottu paprika ja lopuksi ranskankerma. Sekoita kastike makaronien kanssa ja syömään.

Peruna-makkaravuoka

Perunoita
lenkkimakkara (puolikas)
1 prk 3 juuston kermaa
suolaa

Kuoriperunat ja viipaloi ne ohuiksi viipaleiksi. Viipaloi myös makkara. Laita uunivuokaan limittäin perunaa ja makkaraa ja mausta suolalla. Sekaan nakkaa kerma. Uuniin noin tunniksi 200 asteeseen.

Yhteistyössä