Vuoden yritys takana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Guest
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

Guest

Vieras
Moi!

Miten te vuoden yrittäneet vähän alle kolmekymppiset olette edenneet, siis oletteko olleet jo tutkimuksissa jne.? Mitä kautta pääsee julkiselle puolella tutkimuksiin ja minkä hintaista on, kauanko pitää jonottaa? Mites Väestöliitto? Mua alkaa jotenkin jo todella huolestuttaa tämä, voisko tätä sitten jo sanoa lapsettomuudeksi... Jotain pitäis tehdä, itse kyllä kävin yksityisellä ja omat paikat ainakin näennäisesti kunnossa ja oviskin näkyi olevan tapahtumassa silloin. Voiko mies ihan suoraan vaan varata ajan jostain spermatestiin? Todella masentavaa tämä, enpä olis uskonut. Mitä jos spermassa onkin vikaa, mitä silloin tehdään? Kiitän kaikkia vastauksista!

Heippa!

Kannattaa ihan ekana testata miehen simpat. Se onnistuu yksityiselläkin ilman lähetettä. Toinen vaihtoehto on varata aika omalle terveyskeskuslääkärille, joka antaa sitten lähetteen jatkotutkimuksiin. Silloinkin tuo eka asia on simppatesti. Jos lääkäri ei meinaa antaa lähetettä jatkotutkimuksiin vaan kehoittaa vielä vaan yrittämään niin vaatikaa sitä viimeiseen asti. Näissä asioissa ei pidä heti luovuttaa. Usein olen kuullut, että tk lääkärit suhtautuvat asiaan vähätellen. Teillä on oikeus päästä jatkotutkimuksiin. Tietty suora reitti on varata aika yksityiselle ja aloittaa tutkimukset siellä mutta vaatii aika paljon euroja.

Älkää jääkö pidemmäksi aikaa kotiin pohtimaan asiaa vaan lähtekää hakemaan tarvittavaa apua ja hoitoa. Itse sorruimme liian pitkää odotteluun kun lääkäri aina vaan kehoitti yrittämään kotikeinoin. Lopulta simppatesti osoitti ettei meillä ole mahdollista saada lasta ihan kotikonstein.

Tää hoitorumba on usein yhtä odottelua ja vaatii kärsivällisyyttä. Voimia teille.

PS: Varaa se lääkäriaika jo tänään, älä jätä huomiseksi!!!! :)

Kyllähän sitä vuoden jälkeen kannattaa jo edetä, varsinkin jos asia mietityttää itseään.
Etenemistapoja on monia. Yksi on pyytää lähete tk:sta jatkotutkimuksiin julkiselle puolelle. Se, miten asiat etenevät sitten, on kiinni paikkakunnasta. Esim. Helsingissä on pitkät jonot ja perustutkimuksiin saattaa kulua useampi kierto.
Toinen vaihtoehto on valita yksityinen klinikka, jossa tehdään tutkimukset ja jos tulosten perusteella tarvitsee, voidaan tehdä myös hoitoja. Tietysti sieltäkin saa sitten lähetteen hoitoihin julkiselle, jos osoittautuisi että tarvitaan kalliimpia hoitoja, eikä niitä halua/ole mahdollista toteuttaa yksityisellä. Väestöliitto on yksityisen ja julkisen välimaastosta, ja riippuu ihan paikkakunnasta, mitä yksityisiä klinikoita on tarjolla.

Naiselle tehdään usein papa, ultra, munatorvien aukiolotutkimus, sekä otetaan verikokeita (prolaktiini, progesteroni, kilpirauhanen, ehkä fsh ja lh, sekä mahdollisesti myös klamydia ja hiv). Miehelle tehdään simppatarkastus. Simpat voi toki tutkituttaa yksityisellä myös ilman lähetettä, mutta silloin siitä ei saa kela-korvausta. Tk:sta voi siis saada lähetteen eteenpäin, joka koskee teitä parina ja teitä tutkitaan yhdessä. Samon väestöliitossa tai yksityisellä klinkalla teitä tutkitaan parina, eli ensikäynnillä molemmat mukana, haastatellaan ja laitetaan lähetteet eteenpäin. Näin ollen kaikista saa kela-korvaukset.

Kysyit, että mitä tehdään, jos spermassa on vikaa. Jos vika on lievää, voidaan aloittaa inseminaatioilla (sperma pestään ja vain parhaat yksilöt ruiskutetaan oviksen läheisyydessä kohtuun). Jos taas vikaa on enemmän, on edessä ivf/icsi-hoidot. Näistä hoidoista saa tietoa esim. www.lapsettomuus.com

Ja Väestöliittoon voi ottaa itse suoraan yhteyttä, mitään lähetettä sinne ei tarvita, voi varata ajan (yleensä juuri molemmat yhdessä ekalla kerralla) lääkärin haastatteluun. Suosittelen! Itse en edes harkinnut tk:en kautta tutkimuksiin hakeutumista, jotenkin oli juuri se epäilys, ettei siellä oikein oteta tosissaan. Väestöliitossa oli mukava vastaanotto, ja huumoriakin piisasi lekurin kanssa jutellessa.

Joo, Väestöliittoon ja kaikkiin yksityisiin voi varata ajan suoraan. Julkiselle puolelle ei, vaan sinne tarvitaan lähete (joko tk:sta tai omalta, yksityiseltä gyneltä).

Yhdyn täysin edellisiin vastauksiin, ja vinkkinä, että käypä lukemassa keskustelua tuosta Viittä vaille vuosi -ketjusta. Meilläkin tuli juuri vuosi täyteen ja tutkimukset on jo aloitettu. Osa on nyt menossa. Tervetuloa mukaan juttelemaan!

Netissä pystyy tekemään yksityisistä klinikoista näppärästi hintavertailuja, hinnastot kun on netissä saatavilla. Väestöliiton hinnat ei näytä pahoilta...

Kiitos vastauksistanne! :) Taitaa siis olla tuo Väestöliitto meille oikea osoite, Hgissä asutaan ja jos jonot tosiaan julkiselle on niin kauheat... Ei ne hinnat pahoilta näyttäneet.

Mites teillä muilla, onko teillä takana jo raskauksia/lapsia? Onko sillä mitään vaikutusta asiaan, siis voiko siitä päätellä mitään positiivista? Meillä on 1 yhteinen raskaus vuosia sitten, meni kesken, mutta ainakin silloin onnistui... Yksityinen gyne tosiaan käski vaan jatkamaan yrittämistä, mutta mua todella jo turhauttaa. Ei huvita pian edes seksi, kun mitään ei tapahdu. Mulla on pitkät kierrot, joten varmaan mahdollista ettei ovis aina tapahdu ja ajoitus on muutenkin tosi vaikea asia näillä kierroilla... Ei sitä kuitenkaan moni jaksa/ehdi harrastaa seksiä joka toinen päivä koko kierron ajan, niin kuin lääkärit aina neuvoo. ""Silloin ei tarvitse ovulaatiotestejäkään"", joo-o.

Voiko miehen sperman laatu huonontua vuosien varrella, jos kuitenkin on terveet elämäntavat, ei polta jne? Ja ollaan molemmat tosiaan hilkun alle kolmekymppisiä. Mies ei ole kovin innoissaan spermatestistä, pelkää kai tulosta.

Niin, Terolutia pitäs alkaa nyt syödä 3 kk ajan, jospa se vähän auttais noihin pitkiin kiertoihin. Nekin sain pummata puolväkisin, gynen mielestä ei ole haittaa pitkistä kierroista..? Vaikka sanoohan sen järkikin, että ajoitus on vaikeaa ja oviksia vähemmän, siis pitkittyy koko homma :(

Liian pitkissä kierroissa (yli 40 pv) on hyvin mahdollista, että ovulaatiota ei tapahdu lainkaan tai se tapahtuu vain osassa kiertoja. Eräs tavallinen syy on PCO (polykystiset munasarjat). Syytä kannattaa selvitellä verikokein, varsinkin FSH- ja LH-arvot antavat viitteitä PCO:sta.

Samoin simppakokeet kannattaa tehdä, sillä on turhaa tuhlata aikaa luomuyrittämiseen, jos ovulaatio/simpat eivät ole kunnossa. Vaikka yksi raskaus on alkanut vuosia sitten, uuden luomuraskauden alkaminen ei ole varmaa, sillä tilanteenne on voinut sen jälkeen muuttua.

Mulla on viimesen vuoden aikana ollut vain 1 yli 40 pv kierto, muuten 29-36 tms. Sen vuoksi varmaan lääkäri ajatteli, että ovis yleensä tapahtuu. Samoin kun ultrattiin, niin nähtiin kypsyvä munasolu :) Miten tuo pco ilmenee, onko oireita, näkyykö ultrassa?

Simpat on tarkoitus tutkia, kunhan aletaan tutkimusrumbaan. Gyne piti vaan hyvänä tuota vuosien takaista raskautta, että kuulemma nytkin olis ajan kysymys ja kun ollaan vielä yhdessä saatu raskaus aikaiseksi. En sitten tiedä... ja minkä ajan? En haluaisi vuosikausia odotella.

Itse kävin juuri lääkärissä. Se teki vaan 15 sekunnin sisätutkimuksen (tai mitä siihen nyt sisältyy, kurkkas kai jollakin ja tunnusteli sormilla). Kuulemma ihan kunnossa kaikki päällisin puolin. Halusin ultraan, jotta näkyy jos on PCO tai jotain muuta häikkää tuolla. Siihen sain kuukauden päähän ajan. No sit vielä papaan ja samalla otetaan joku s-prog. (verikokeena kait), se pitää olla kierron 21. päivä kun toi tehdään. Eli menee sit lokakuun lopulle... :/

Noiden tulosten tulon jälkeen se lääkäri sitten EHKÄ kirjoittaa lähetteen lapsettomuustutkimuksiin. Ei vaikuttanut kovin innokkaalta tähän kyllä. Mä voin sanoa ihan suoraan, että en mä mihinkään hoitoihin lähtis tällä hetkellä, mutta haluan tietää mikä on vikana tai onko mikään! Jotta tietää mitä on odotettavissa!

En ole varma ovuloinko nyt ollenkaan, jos en ja kierto venyy, niin aion soittaa sille lääkärille, että laittaa sen lähetteen vaan sinne tutkimuksiin enkä käy missään hormonikokeissa sit TK:ssa enää. En mä ala kekkuloimaan vuosikausia tän homman kanssa, kun vuoden jälkeen mun kuuluu niihin tutkimuksiin päästä kerran.

Joissakin kunnissa kai toimii vähän ripeämmin tää homma, mutta täällä näin... Jos on rahaa, niin kannattaa mennä väestöliittoon tai yksityiselle. Mä en raaski kun ei nyt kuitenkaan NIIN kiire tän asian kanssa ole. Ja tosiaan, ei mulla nyt niin kiire sitä lasta ole saada, vaan se tieto jos on jokin vialla.

Piukille: se s-prog-koe on tosiaankin verikoe, josta mitataan veren progesteroniarvo. Se kertoo, onko ovulaatiota ollut vai ei. Ja se pitäisi siis ottaa luteaalivaiheen (aika ovulaatiosta seuraaviin kuukautisiin) puolivälissä (eli viikko ennen menkkoja), jolloin progesteroniarvon pitäisi olla korkeimmillaan. Eli jos kierto on pitkä, niin kp 21 saattaa olla liian aikaisin. Itse kävin kp 21 kokeessa, mutta kierto olikin tuolloin 32 päivää, joten näyte tuli annettua 2 päivää liian aikaisin. Silloin minun arvoni oli 25. Eli alarajoilla, mutta lääkärin mukaan ovulaatio olisi kuitenkin tapahtunut. Noista viitearvoista voi lukea esim. sivulta

http://huslab.fi/ohjekirja/2502.html

Tuolta Huslabin sivuilta näkee kaikkien muidenkin verikokeiden arvot. Lapsettomuustutkimuksissa hyödyllisiä ovat myös prolaktiinikoe (s-prl) sekä kilpirauhaskokeet (jonka numeroa en nyt muista). Prolaktiinikoe otetaan kierron alkupäivinä (kp 3-5). Se on siis sama hormoni, jota elimistö tuottaa paljon silloin, kun imettää ja siksi ovulaatio estyy. Se voi kuitenkin nousta esim. stressin vuoksi. Viitearvo tuolle oli muistaakseni alle 500. Minulla luku oli 348, eli sekin oli kunnossa.

Ja rohkeasti kokeisiin. Minulle ainakin tuli niiden jälkeen jo osittain helpottava olo, että nyt aletaan tutkimaan ja että syy varmaan löytyy pian, johon voi saada apua.

Yhteistyössä