Vuokra-asunnon varusteet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mitä teidän mielestä kuuluu hyvään ja nykyaikaiseen keittiön varustetasoon? Kyseessä on Saton vuokra-asunto jonka vuokrat ovat usein muita vuokranantajia korkeammat mutta silti asunnon kunto ja varusteet voivat olla heikommat. Mietin nyt että olisiko kohtuullista vai tyhmää ja noloa kysyä keittiöön pakastinta ja ehkä myös astianpesukonetta. Nyt meillä on vaan jääkaapin pikku pakastelokero. Vuokra on tosiaan melkein 16 euroa neliöltä eli eikö tuohon hintaan voisi jo jotain kuuluakin vai?

[QUOTE="vieras";23756608]Mitä teidän mielestä kuuluu hyvään ja nykyaikaiseen keittiön varustetasoon? Kyseessä on Saton vuokra-asunto jonka vuokrat ovat usein muita vuokranantajia korkeammat mutta silti asunnon kunto ja varusteet voivat olla heikommat. Mietin nyt että olisiko kohtuullista vai tyhmää ja noloa kysyä keittiöön pakastinta ja ehkä myös astianpesukonetta. Nyt meillä on vaan jääkaapin pikku pakastelokero. Vuokra on tosiaan melkein 16 euroa neliöltä eli eikö tuohon hintaan voisi jo jotain kuuluakin vai?[/QUOTE]

Tsikikoneesta en niinkään tiedä, mutta kyllähän jääkaappi-pakastin tms ois ihan perusteltu. Varsinkin jos edellinen on vanha ja syö sähköä tuhottomasti. Ja laminaattilattioita tinkaisin myös.

Tsikikoneesta en niinkään tiedä, mutta kyllähän jääkaappi-pakastin tms ois ihan perusteltu. Varsinkin jos edellinen on vanha ja syö sähköä tuhottomasti. Ja laminaattilattioita tinkaisin myös.

Niin minäkin mietin. Kysyn pakastinta mutta tiskikone saa olla. Laminaatit meillä on. En ole mitenkään vaativa asukas mutta en ole enää aikoihin törmännyt asuntoon, jossa ei olisi pakastinta ja huomasin myös miten tarpeellinen se tosiaan on.

Ettekö te pässit osaa lukea vuokrasopimuksia. Niissä määritellään mitä kuuluu ja mitä ei. Ei asuntoon normaalisti kuulu mitään kodinkoneita. Ostakaa omat jos ne haluatte.

[QUOTE="vieras";23756701]Ettekö te pässit osaa lukea vuokrasopimuksia. Niissä määritellään mitä kuuluu ja mitä ei. Ei asuntoon normaalisti kuulu mitään kodinkoneita. Ostakaa omat jos ne haluatte.[/QUOTE]

Siis ihanko totta olet nähnyt sopimuksen joissa nuo asiat tarkkaan määritelty... :D niin, no yksityisellä ehkä, pässi :D

[QUOTE="vieras";23756701]Ettekö te pässit osaa lukea vuokrasopimuksia. Niissä määritellään mitä kuuluu ja mitä ei. Ei asuntoon normaalisti kuulu mitään kodinkoneita. Ostakaa omat jos ne haluatte.[/QUOTE]

Me asutaan kaupungin vuokratalossa, jossa on kaikki laitettu viimeisen päälle ja tiskikone sekä jääkaappipakastin kuuluvat myös vuokraan. Meille on juuri tarjottu saton asuntoa joka olisi hinnaltaan lähes sama kuin nykyinen, mutta kunto oli todella todella heikko. Isännöitsijä yrittää tällä hetkellä selvittää saisiko keitiöön tiskikoneliitännän (pyysin tämän ja erään toisen asian korjausta kyseiseen asuntoon).

Saton nettisivuilla on määritelty aika selkeästi mitä minkäkin tasoisessa vuokra-asunnossa on tehty/ varustelutaso.

[QUOTE="vieras";23756991]Itse ollaan hommattu astianpesukone ja arkkupakastin. Viimesimmässä vuokrakämpässä oli jää/viileäkaappi ja kaksosainen pakastin.[/QUOTE]

Hankkisin muuten itse, että mun mielestä jotain pitää kyllä tulla suhteessa vuokraan eli jos keskitasoa kalliimpi vuokra niin kyllä asunnon on oltava myös sen mukainen! Eihän kai kukaan ole niinkään pässi että ostaa ylihintaisen asunnon vai? Tai mitään muutakaan eli tottakai sen on koskettava myös vuokra-asuntoja ja sitä tässä mietinkin että mikä olisi _kohtuullista_ tässä tapauksessa.

[QUOTE="aloittaja";23757077]Hankkisin muuten itse, että mun mielestä jotain pitää kyllä tulla suhteessa vuokraan eli jos keskitasoa kalliimpi vuokra niin kyllä asunnon on oltava myös sen mukainen! Eihän kai kukaan ole niinkään pässi että ostaa ylihintaisen asunnon vai? Tai mitään muutakaan eli tottakai sen on koskettava myös vuokra-asuntoja ja sitä tässä mietinkin että mikä olisi _kohtuullista_ tässä tapauksessa.[/QUOTE]

Aika monikin on pässi asuntoa ostettaessa. Yleensähän asunnon hinta on vain arvio mitä siitä voisi mahdollisesti saada. Eli ylihinnoiteltu.
Meilläpäin saton kämppä oli edullisempi kuin kaupungin, 700e kolmiosta satolla ja 50e oli kaupungin kämpää kalliimpi.
Mut luulen, et tiskikonetta on turha rueta vaatimaan, se pakastin voi olla mahdollista. Tosin kumpaa tarttette enemmän, jos hintaluokka on suunnilleen sama. Säästäähän siinä vedenkäytössä tosi paljon jos on astianpesukone.

Meillä Saton asunto. Vuokraa noin 10 euroa neliö. Muovimatot. Ei edes pakastelokeroa. Tiskikone omasta takaa (valmius oli). Parvekelaseja toivottiin, mutta ei saatu (ei edes niin, että vuokrassa sitten maksettaisiin).

Ei ole oikein hyvä kuva Satosta. VVO vaikuttaa paremmalta. Pitäisi muuttaa.

Meillä Saton asunto. Vuokraa noin 10 euroa neliö. Muovimatot. Ei edes pakastelokeroa. Tiskikone omasta takaa (valmius oli). Parvekelaseja toivottiin, mutta ei saatu (ei edes niin, että vuokrassa sitten maksettaisiin).

Mun kokemus Satosta on kans alkanut tuntua aika huonolta, tuntuu, että yrittävät ainakin nykyisin maksimoida oman voiton jopa niin, että se on oikeasti täysin kohtuutonta vuokralaisille. Olen koko aikuisikäni asunut vuokralla (eli about 15 vuotta) niin Hoasin opiskelija-asunnoissa, yksityisellä, VVO:lla kuin nyt reilun vuoden Satolla ja täytyy sanoa, että Sato on kyllä ollut ehdottomasti surkein vuokranantaja. Sato on ainakin meidän tapauksessa osoittautunut nyt kalleimmaksi ja huonoimmaksi!

no tottakai voitto pyritään maksimoimaan, haloo... astianpesukone EI KUULU kyllä asuntoon, hanki oma ja vie pois mennessäsi. Samoin pakastelokero on täysin riittävä eikä sekään pakollinen.

no tottakai voitto pyritään maksimoimaan, haloo... astianpesukone EI KUULU kyllä asuntoon, hanki oma ja vie pois mennessäsi. Samoin pakastelokero on täysin riittävä eikä sekään pakollinen.

No tietenkin, mutta kyse onkin kohtuudesta urpå :D
On se kumma, ettei täysin asiallinen ketju onnistu täällä, ei sitten millään. Äh, antaa olla. Kiitos asiallisille vastaajille.

Meidän ensiasunto oli SATOlla.
Samaan aikaan oli kaksi asuntoa heillä tarjolla,toinen oli parvekelasitettu ja toinen ei, lasitettu oli 50e kuussa kalliimpi :) Lasitettu parveke asunnossa meille myös luvattiin että on tiskikoneliitännät jos itse hankitaan joskus konekin :)
Otimme siis kalliimman.

Kun olimme jonkin aikaa asuneet ostimme sen tiskarin, vaan liitännät löytyi mutta eipä pistokepaikkaa :(
Soitimme SATOlle ja sieltä hoitivat meille hienosti sähkömiehen ja sanoivat että sähkömiehen kanssa on sovittu että lasku laitetaan suoraan SATOlle.
Sähkömies asenti pistokkeen ja koetti meille antaa laskua ja maksattaa meillä tuon laiton,
kuulemma näin on aina toimittu ym. En suostunut ottamaan laskua vastaan vaan pyysin lähettämään SATOlle, josta sähköäri sitten tuhisten lähtikin meiltä :D
Ja kai se lasku on SATOlta hoidettukin kun meille ei koskaan karhulaskua ole tullut, eli sopimus piti hyvin SATOn puoletakin :)
Tiedä sitten koettikohan vain säkömies saada kahdet rahat kerran tehdystä työstä kun laskua väkisin oli meille antamassa ja kehtasi vielä jankuttaa vastaan ettei me muka mitään tiedetä :D
Koko tuon ajan kunnes oma koti valmistui minkä SATOlla asuimme hoiti joka ikinen asia hyvin nopeasti ja kunnolla, ehkäpä se sitten riippuu niin paikkakunnasta kuin talon sijainnistakin ;)
Naapuritalommekin oli SATOn talo ja siinä asui ns huonomaineista porukkaa,
siellä sitten muutamat valittikin kun ei edes alaoven laseja saada korjattua ja milloin mitäkin oli tehtynä pahaa,
no siinä talossa asui tosiaan ihme tyyppejä ja ymmärrän hyvin jos jokapäivä hajotetaan paikat ei se motivoi ketään korjaamaan kun kokoajan on lisäkustannuksia.
Tosin tuon toisen talon takia meidänkin vuokramme nousi 3vuoden aikana ihan kivasti sen reilun 200e, vedoten hankintoihin, hankinnat oli juuri näitä naapuritalon ulko-oven laseja.

Alkuperäinen kirjoittaja tykkäsin asua SATOlla;23757632:
Meidän ensiasunto oli SATOlla.
Samaan aikaan oli kaksi asuntoa heillä tarjolla,toinen oli parvekelasitettu ja toinen ei, lasitettu oli 50e kuussa kalliimpi :) Lasitettu parveke asunnossa meille myös luvattiin että on tiskikoneliitännät jos itse hankitaan joskus konekin :)
Otimme siis kalliimman.

Tiedä sitten koettikohan vain säkömies saada kahdet rahat kerran tehdystä työstä kun laskua väkisin oli meille antamassa ja kehtasi vielä jankuttaa vastaan ettei me muka mitään tiedetä :D

Koko tuon ajan kunnes oma koti valmistui minkä SATOlla asuimme hoiti joka ikinen asia hyvin nopeasti ja kunnolla, ehkäpä se sitten riippuu niin paikkakunnasta kuin talon sijainnistakin ;)
Naapuritalommekin oli SATOn talo ja siinä asui ns huonomaineista porukkaa,
siellä sitten muutamat valittikin kun ei edes alaoven laseja saada korjattua ja milloin mitäkin oli tehtynä pahaa,
no siinä talossa asui tosiaan ihme tyyppejä ja ymmärrän hyvin jos jokapäivä hajotetaan paikat ei se motivoi ketään korjaamaan kun kokoajan on lisäkustannuksia.
Tosin tuon toisen talon takia meidänkin vuokramme nousi 3vuoden aikana ihan kivasti sen reilun 200e, vedoten hankintoihin, hankinnat oli juuri näitä naapuritalon ulko-oven laseja.

No sepä hyvä että teillä homma toimi. Olisi kiinnostavaa tietää milloin asuitte ko. asunnossa? Tilanne nimittäin voinut muuttua radikaalistikin lyhyessäkin ajassa. Esim. ennen asunnonvaihtajan (jos siis vaihtoi toiseen Saton asuntoon) ei tarvinnut maksaa mahd. päällekäisiä vuokria edellisen irtisanomisen takia, nyt täytyy jne.

Onneksi minäkään en ole tyhmä eli se ei tässä tilanteessa ole se ongelma :) Ja taloyhtiö ja muutkin lähitalot ovat tosi rauhallisia eikä täällä asu mitenkään omituisia tyyppejä, edes minä en ole sellainen usko tai älä ;) (itse vaikutat sen sijaan aika typerältä kun pitää korostaa ilmeisesti omaa paremmuutta, muttet osaa tehdä sitä edes mitenkään fiksusti ja peitellysti...)

Mutta siis oman kokemukseni mukaan Satolla on ollut kauttalinjan kalliimmat ja huonommat asunnot.

[QUOTE="aloittaja";23757891]No sepä hyvä että teillä homma toimi. Olisi kiinnostavaa tietää milloin asuitte ko. asunnossa? Tilanne nimittäin voinut muuttua radikaalistikin lyhyessäkin ajassa. Esim. ennen asunnonvaihtajan (jos siis vaihtoi toiseen Saton asuntoon) ei tarvinnut maksaa mahd. päällekäisiä vuokria edellisen irtisanomisen takia, nyt täytyy jne.

Onneksi minäkään en ole tyhmä eli se ei tässä tilanteessa ole se ongelma :) Ja taloyhtiö ja muutkin lähitalot ovat tosi rauhallisia eikä täällä asu mitenkään omituisia tyyppejä, edes minä en ole sellainen usko tai älä ;) (itse vaikutat sen sijaan aika typerältä kun pitää korostaa ilmeisesti omaa paremmuutta, muttet osaa tehdä sitä edes mitenkään fiksusti ja peitellysti...)

Mutta siis oman kokemukseni mukaan Satolla on ollut kauttalinjan kalliimmat ja huonommat asunnot.[/QUOTE]

Harmi ettei vastaukseni miellyttänyt kun kerroin vain oman kokemukseni,
joka perustuu 4vuotta sitten olevaan tietoon.
(Toki voihan se olla että tilanteet on muuttuneet noina vuosina mutta kuten kerroin meillä toimi todella hienosti kaikki ja kaikki oli hyvin asiallisia)
En tiennyt että tänne piti vain niiden kirjoittaa jotka haukkuu kyseistä firmaa :( Mutta tokihan kun olet niin "fiksu" olisit sinäkin voinut asian mainita ettei tarvi kenekään tulla tänne puhumaan mitään positiivista tuosta firmasta ja tämä on vaan niille katkeroituneille ihmisille kenellä ongelmia SATOn kanssa ;)

Alkuperäinen kirjoittaja tykkäsin asua SATOlla;23757934:
Harmi ettei vastaukseni miellyttänyt kun kerroin vain oman kokemukseni,
joka perustuu 4vuotta sitten olevaan tietoon.
(Toki voihan se olla että tilanteet on muuttuneet noina vuosina mutta kuten kerroin meillä toimi todella hienosti kaikki ja kaikki oli hyvin asiallisia)
En tiennyt että tänne piti vain niiden kirjoittaa jotka haukkuu kyseistä firmaa :( Mutta tokihan kun olet niin "fiksu" olisit sinäkin voinut asian mainita ettei tarvi kenekään tulla tänne puhumaan mitään positiivista tuosta firmasta ja tämä on vaan niille katkeroituneille ihmisille kenellä ongelmia SATOn kanssa ;)

Saa tulla ja anteeksi. Ymmärsin viestisi sitten kai väärin. Joissakin viesteissä on vaan ollut vähän ikävä sävy eikä sitä aina jaksaisi. Mutta siis anteeksi. Niin ja ei mulla ole Saton kanssa mitään ongelmia ollut vaan mietin vaan, että voisiko pyytää pakastinta vedoten esim. vuokran suuruuteen suhteessa muihin vastaaviin vuokra-asuntoihin (paikkakunta, talon ikä, olleet/tulevat remontit, neliöhinta jne.).

Kaverilla saton vuokra-asunnossa keittiön kaapinovista puolet irti eikä pysy paikallaan, ruuvin paikat huomattavasti kookkaammat kuin itse ruuvit (varaan repimisestä sun muusta lähtenyt paloja irti tmv) ja jääkaappikin on ollut rikki (jäädyttää välillä tavarat kuin pakastin etc) monta kuukautta. Huoltomiehen kommentti kaapinoviin oli, että "sun pitää vaan kattoa että ne pysyy paikallaan" 0.o Uutta jääkaappia ei ole kuulunut.. kämpän kunto muuten ok, mitä nyt seiniä joutui maalaamaan muuttaessa mutta nekin sato maksoi ja vuokra kohtuullinen, näin siis vantaalla.

Meillä helsingin vuokrakämpässä oli tehty "remontti" ennenkuin muutettiin tähän nykyiseen, laminaatit oli laitettu <3, mutta seinät on tapetoitu jollain vuosikymmeniä vanhalla tapetilla (ainakin näyttää siltä..) ja tapetointi ei todellakaan ole ollut mitään laadukasta, katot on maalattu, mikä on ihan jees, mutta seinissä tapettien reunoissa n. 1cm väliä kattoon ja muutenkin joissain nurkissa kaappien vieressä tmv paistaa keltainen seinä ja huolimaton maalausjälki, ilmeisesti entiset asukkaat on tupakoineet sisällä tmv. Muutenkin oli aika kondiksessa ja vikalistasta tuli pitkähkö.. huoltomies kävi kyllä äkkiä korjaamassa suurimman osan asioista, siitä kiitos :) Kylppäri vähän epäilyttää kun oli seinäkaakeleiden saumoissa tummia täpliä, lähtivät kloriitti+vesi-sekoitteella pesten suurimmaksi osaksi.. loppusiivousta ei olleet ed. asukkaat tehneet (löytyi jotain meikkivoideputeleita ymv. kaapeista etc.) ja raksamiehetkin olivat jättäneet jokaikiseen oveen ja seinäpintaan tummia käden/sormenjälkiään, jotka ei kaikki edes lähteneet.. Edellisessä kaupungin vuokrakämpässä oli keittiö ihan limainen jne eikä sielläkään loppusiivousta oltu tehty, eikö kukaan siivoa lähtiessään? Me käytiin ihan muuton jälkeen siivoamassa se kämppä että on seuraavien mukavampi muuttaa! Onneksi tässä oli kuitenkin uuni ja jääkaappi-pakastin vaihdettu uusiin :)

Ihan kohtuuhyvään kuntoon tämän sai siivoamalla, kyllähän tässä asuu ei valittamista :)

Itse asiaan:

16 euroa neliö!!! Tosi kallis vuokra!

Jääkaappi-pakastin on aika usein vakiovaruste, samoin se uuni/hella. Astianpesukone pitää yleensä hankkia itse, paikka sille on usein valmiiksi (meillä esim. tosin joutui ottamaan yhden alakaapin "pois"). Periaatteessa jos esim. lattiat hyvässä kunnossa ei vuokranantaja välttämättä anna niitä laminaatteja tmv. kun ei ole tarvetta. Olen kyllä kuullut, että sato on joillekin maksanut maalit ja laminaatit kunhan itse hoitaa sen laittamisen/laitatuksen..? Itse en ole satolla asunut vaan aina kaupungilla..

Alkuperäinen kirjoittaja suurenmoinenelämä;23758043:
Kaverilla saton vuokra-asunnossa keittiön kaapinovista puolet irti eikä pysy paikallaan, ruuvin paikat huomattavasti kookkaammat kuin itse ruuvit (varaan repimisestä sun muusta lähtenyt paloja irti tmv) ja jääkaappikin on ollut rikki (jäädyttää välillä tavarat kuin pakastin etc) monta kuukautta. näin siis vantaalla.

Itse asiaan:

16 euroa neliö!!! Tosi kallis vuokra!

Jääkaappi-pakastin on aika usein vakiovaruste, samoin se uuni/hella. Astianpesukone pitää yleensä hankkia itse, paikka sille on usein valmiiksi (meillä esim. tosin joutui ottamaan yhden alakaapin "pois"). Periaatteessa jos esim. lattiat hyvässä kunnossa ei vuokranantaja välttämättä anna niitä laminaatteja tmv. kun ei ole tarvetta. Olen kyllä kuullut, että sato on joillekin maksanut maalit ja laminaatit kunhan itse hoitaa sen laittamisen/laitatuksen..? Itse en ole satolla asunut vaan aina kaupungilla..

Vuokra on tosi kallis munkin mielestä vaikka asunto sijaitseekin läntisessä Helsingissä. Alue on rauhallinen ja hyvä, mutta sillä pelkästään ei voi musta hinnoitella noin korkealle, sillä talo on rakennettu 1964 eikä tähän ole tehty mitään peruskorjauksia tai -parannuksia, ainoastaan pinnat on uusittu asunnoista muttei ulkoa, rappukäytävistä tai muistakaan sisätiloista (varastot jne.). Palveluitakaan ei ole kävelymatkan päässä eikä julkiset kulkuyhteydet ole kovin kummoiset.

Mietinkin tässä siis kohtuutta ja mikä se tässä tapauksessa olisi. Kyselen tätä täällä siksi että suku ja tuttavapiiri asuu enimmäkseen omistusasunnoissa niin ei ole oikein vertailukohtaa. Olen siis vertaillut lähinnä muihin vuokra-asuntoihin ja tullut siihen tulokseen, että Sato on usein ollut huonompi vaihtoehto kuin muut (kalliimpi ja kuitenkin huonommat asunnot). Pitäähän mulla olla jotkut perusteet jos aion pakastinta kysyä. Ja sitähän sanotaan, että ei se ole tyhmä joka pyytää vaan joka maksaa. No aina ei maksajakaan ole tyhmä vaan ehkä vaihtoehdot ovat joskus vähäiset mutta nurkumatta en halua maksaa kuitenkaan...

[QUOTE="aloittaja";23758232]Ja sitähän sanotaan, että ei se ole tyhmä joka pyytää vaan joka maksaa. No aina ei maksajakaan ole tyhmä vaan ehkä vaihtoehdot ovat joskus vähäiset mutta nurkumatta en halua maksaa kuitenkaan...[/QUOTE]

Itse sinä sen sanoit ;)
Miksi muutit koko asuntoon, tuskin sinä sinne muutit näkemättä asuntoa. Mistä nyt moinen vimma saada kaikki,olisit miettinyt silloin tai laita uusia hakemuksia sisään jossa vaadit sinulla olla kaikki hienoudet muuta yksityiselle jos muuten et saa sitä mitä kaipaat

• Tykkää
Reactions: Minuli

Yhteistyössä