Vuokraa maksamatta-lisää maksuaikaa, onko kellään kokemusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaana syystäkin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaana syystäkin

Vieras
Olen odotellut kelan päätöstä työttömyysrahasta nyt 2kk. Vuokrat on tietty maksamatta, ja äsken tuli päätös aloittaa oikeudellinen perintä ja häätö jos ei ole maksettu 20.8 mennessä.
Olen hakenut toimeentulotukea, myöhässä koska en uskonut että tässä menee näin kauan kelalla...

Onko kellään kokemusta, lähetin s.postia vuokranantajalle, selitin tilanteen, saisinko lykkäystä pari viikkoa jolloin pystyisin asian ehkä jotenkin hoitamaan.

Maksaako sosiaalitoimi rästivuokraa lapsiperheelle kuinka helposti?

Etkö oo aiemmin ottanut yhteyttä vuokranantajaan?? Olisi kannattanut.
Mun kokemus on se että kun vuokranantajalle hyvissä ajoin ilmoittaa että nyt on tälläinen tilanne, vuokranmaksu luultavasti hieman myöhästyy niin ymmärtävät kyllä eikä siitä sen enempää tule ongelmia, korkeintaan viivästyskorkoa jonkinverran.

Sosiaalitoimi voi maksaa rästivuokrat pois jos häätö uhkaa, sitä kutsutaan ennaltaehkäiseväksi toimeentulotueksi. Mutta olehan kiireesti yhteydesä sossuun. Vuokranantajakin (jos isompi firma) yleensä joustaa asioissa, mutta meillä kun oli joskus vastaava tilanne, niin siihen määrättyyn päivään mennessä piti asiat hoitaa, eli sun tapauksessa tuohon 20.8. mennessä. voisit kysyä apua myös seurakuntasi diakoniatyöntekijältä, he saattavat myös avustaa rästivuokrissa. Mutta ota yhteyttä niihin heti huomenna, olethan jo tarpeeksi vetkutellut yhteydenottoa eri tahoihin, koska tilanne on tuollainen (kuten myös itse aikanani vetkuttelin...).

Noloa myöntää, mutta oletin todella että kelassa ei mene näin pitkään. Periaatteessa olisi ollut 200e toimeentulotukea laittaa siihen rästiin, mutta olin ottanut edellisen kerran samassa tilanteessa lainan, jonka lyhennys oli nyt, siksi siis en pystynyt maksamaan vuokraa kokonaan sitäkään vähää.
Tästä pistin kyllä sossuun tositteet, kuten kaikesta muustakin, mutta kun käsittelyajat on yli 2 viikkoa, niin ei auta vaikka tämänkin sieltä saisin, en pysty ennen tuota päivää maksamaan.

Jos he tätä viikkoa lisää maksuaikaa eivät vuokranantajan puolelta myönnä, niin oikeudellisen perinnän aikana ennen häätöpäätöstä maksettu vuokra estä tämän perinnän ja häädön?
Siinä aikaa kuitenkin menee ja jos joka kk kaiken ylimääräisen pistän vuokraan (ts jätän muut laskut maksamatta) pystyn tämän ehkä kk sisällä itsekin hoitamaan..

Alkuperäinen kirjoittaja :
Sosiaalitoimi voi maksaa rästivuokrat pois jos häätö uhkaa, sitä kutsutaan ennaltaehkäiseväksi toimeentulotueksi. Mutta olehan kiireesti yhteydesä sossuun. Vuokranantajakin (jos isompi firma) yleensä joustaa asioissa, mutta meillä kun oli joskus vastaava tilanne, niin siihen määrättyyn päivään mennessä piti asiat hoitaa, eli sun tapauksessa tuohon 20.8. mennessä. voisit kysyä apua myös seurakuntasi diakoniatyöntekijältä, he saattavat myös avustaa rästivuokrissa. Mutta ota yhteyttä niihin heti huomenna, olethan jo tarpeeksi vetkutellut yhteydenottoa eri tahoihin, koska tilanne on tuollainen (kuten myös itse aikanani vetkuttelin...).

En kuulu kirkkoon :( Auttaako seurakunnan diakonia silti? Maksettavaa olisi n.300e yli sen mitä itse pystyn hoitamaan, jättämällä kaikki muut laskut maksamatta.

Alkuperäinen kirjoittaja ..:

En kuulu kirkkoon :( Auttaako seurakunnan diakonia silti? Maksettavaa olisi n.300e yli sen mitä itse pystyn hoitamaan, jättämällä kaikki muut laskut maksamatta.

Luultavasti auttaa juu. Mutta kaikki ei tosiaan oikeasti rahallisesti :/

Varauduthan sit myös lastensuojeluilmoitukseen...

Noloa myöntää, mutta oletin todella että kelassa ei mene näin pitkään. Periaatteessa olisi ollut 200e toimeentulotukea laittaa siihen rästiin, mutta olin ottanut edellisen kerran samassa tilanteessa lainan, jonka lyhennys oli nyt, siksi siis en pystynyt maksamaan vuokraa kokonaan sitäkään vähää.
Tästä pistin kyllä sossuun tositteet, kuten kaikesta muustakin, mutta kun käsittelyajat on yli 2 viikkoa, niin ei auta vaikka tämänkin sieltä saisin, en pysty ennen tuota päivää maksamaan.

Jos he tätä viikkoa lisää maksuaikaa eivät vuokranantajan puolelta myönnä, niin oikeudellisen perinnän aikana ennen häätöpäätöstä maksettu vuokra estä tämän perinnän ja häädön?
Siinä aikaa kuitenkin menee ja jos joka kk kaiken ylimääräisen pistän vuokraan (ts jätän muut laskut maksamatta) pystyn tämän ehkä kk sisällä itsekin hoitamaan..

meidän vuokrayhtiössä (VTS) ei ainakaan auta, jos juttu menee oikeuteen ja lähdetään häätöpäätöstä hakemaan, niin vuokrat pitää maksaa niiltäkin kuukausilta kun juttua käsitellään ja asunnossa asutaan, mutta häätöä se ei sitten enää siinä vaiheessa estä. Eli rästit pitää maksaa ennenkun juttu lähtee oikeuteen.

Alkuperäinen kirjoittaja juu ...:

Luultavasti auttaa juu. Mutta kaikki ei tosiaan oikeasti rahallisesti :/

Varauduthan sit myös lastensuojeluilmoitukseen...

Ei tarvitse kuulua kirkkoon, auttavat silti, jos vain paikallisella seurakunnalla rahaa on, valtavasti ihmiset sieltäkin hakevat kun monella on paljon taloudellisia ongelmia.

Alkuperäinen kirjoittaja Pajukko:
Eikö sosiaalitoimella ole se sosiaalinen luotto eli antavat lainaa koroitta? Maksaisit takaisin, kun päivärahat tulee.

Kaikissa kunnissa ei ole käytössä sosiaalista luottoa, esim Tampereella ei ole. Mutta tosiaan myöntävät kyllä useimmiten ennaltaehkäisevää toimeentulotukea vuokrarästitilanteessa (silloin kun häätö jo kolkuttelee ovella), etenkin lapsiperheille. Tosin ehtona se, ettei vuokranmaksukykyä todella ole ollut, eli tulot jäävät vajeelle normilaskelmissa. jos taas lopputilirahat ym rahat hassattu mihin sattuu, ja vuokrat vain jätetty maksamatta, niin silloin eivät ehkä autakaan. Mutta silloinkin kannattaa sitten vielä kysyä seurakunnalta, heitä kun eivät sido niin tiukat kriteerit ja laskelmat kuin sossua.

kaikista eniten tässä rassa se että minulla on vain viikko aikaa maksaa. saisin rahat (600e) kyllä, mutta en viikossa! Edellisestä lainasta on kuitit ym tositteet siellä sossussa, toimeentulotukipäätös ei ehdi tulla ennen tätä eräpäivää, ja sitä toista lainaa ehkä voisin nostaa sen 600e, mutta en ilman alkuperäisiä lainapapereita, jotka on siellä sossulla. Mitä mä nyt teen?!!!!!

kaikista eniten tässä rassa se että minulla on vain viikko aikaa maksaa. saisin rahat (600e) kyllä, mutta en viikossa! Edellisestä lainasta on kuitit ym tositteet siellä sossussa, toimeentulotukipäätös ei ehdi tulla ennen tätä eräpäivää, ja sitä toista lainaa ehkä voisin nostaa sen 600e, mutta en ilman alkuperäisiä lainapapereita, jotka on siellä sossulla. Mitä mä nyt teen?!!!!!

Soitappa sossuun huomenna, niillä on lakisääteinen velvollisuus käsitellä asia yhdessä päivässä, jos perheen tilanne vaatii kiireellistä käsittelyä. älä nyt enää odottele ja jahkaa, olethan odotellut jo, ja jättänyt ottamatta yhteyttä vuokranantajaan ajoissa! Silloin kun päätös häädön hakemisesta tulee, ei todellakaan ole enää viikkoja aikaa alkaa hoitamaan asiaa, eikä vuokranantajalla ole mitään velvollisuuttakaan enempää odotella. Onko kyseessä yksityinen vaiko jokin iso vuokranantaja?

Soitappa sossuun huomenna, niillä on lakisääteinen velvollisuus käsitellä asia yhdessä päivässä, jos perheen tilanne vaatii kiireellistä käsittelyä. älä nyt enää odottele ja jahkaa, olethan odotellut jo, ja jättänyt ottamatta yhteyttä vuokranantajaan ajoissa! Silloin kun päätös häädön hakemisesta tulee, ei todellakaan ole enää viikkoja aikaa alkaa hoitamaan asiaa, eikä vuokranantajalla ole mitään velvollisuuttakaan enempää odotella. Onko kyseessä yksityinen vaiko jokin iso vuokranantaja?

Niin ja lisään vielä, että tietenkin sossuun soittaessasi nyt mainitset häätöuhasta joka on sinulle tullut. sekin nopeuttaa käsittelyä. pyytävät varmaankin häätöuhkalapun sinne, ja käsittelevät sen pohjalta sitten mahdollisesti sitä ennaltaehkäisevää tukea, jos olet oikeutettu sitä saamaan.

Niin ja lisään vielä, että tietenkin sossuun soittaessasi nyt mainitset häätöuhasta joka on sinulle tullut. sekin nopeuttaa käsittelyä. pyytävät varmaankin häätöuhkalapun sinne, ja käsittelevät sen pohjalta sitten mahdollisesti sitä ennaltaehkäisevää tukea, jos olet oikeutettu sitä saamaan.

Yh-länsi on vuokranantaja. Vituttaa kun viikossa pitäisi työttömänä repiä 600e, työssäkäyvältäkin vaikeaa. Mulla on vain 1kk vuokra rästissä. Soitan siis huomenna sossuun, ja seurakuntaan. Kiitos avusta!!

haloo!! eikö sulla ole ollut se 2kk aikaa maksaa??

joo, mutta sen 2kk olen odotellut sosiaalitoimen ja kelan päätöksiä. En ole saanut rahaa mistään, ja lähdin liian myöhään hakemaan toimeentulotukea, vaikka olisin sitä saanut aikaisemminkin. Ei olisi pitänyt olla niin ylpeä, vaan suoraan sossun luukulle.

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Etkö maininnut, et sulla on 2kk rästiä? Eihän vuokrayhtiö voi edes häätöä lähteä hakemaan, ennenkuin rästiä on 2 kuukautta...

Tällä hetkellä mulla on 622,98e maksamatta ja kuukausi vuokra on 508e. Oikeudellisella perinnällä tossa uhataan, ja häätöhän siitä seuraa?
Kyllä mä pystyn vaikka huomenna n. puolet tosta maksamaan jolloin jää vaan 300e. Sittenkö ne ei voi hakea häätöä?
Mistäs tähän saa apua jos yrittävät?

joo, mutta sen 2kk olen odotellut sosiaalitoimen ja kelan päätöksiä. En ole saanut rahaa mistään, ja lähdin liian myöhään hakemaan toimeentulotukea, vaikka olisin sitä saanut aikaisemminkin. Ei olisi pitänyt olla niin ylpeä, vaan suoraan sossun luukulle.

ylpeä ja hölmö! juuri itse kehotin omaa vuokralaistani pakkaamaan kimpsut ja kampsut ja muuttamaan muualle, kun ei kerran osaa vuokria maksaa. itse olen omaan elämääni vuokrat laskenut tuloksi, tarvitsen ne rahat, en pidä pääomaa kiinni hyvää hyvyyttäni.

Ongelma on tässä se että en saa koko summaa viikossa maksettua, ja haluaisin odotella sen toimeentulotukipäätöksen elokuulle ennekuin lähden lainaamaan mistään. Mutta se ei ehdi tulla ennen tuota eräpäivää (20.8) vaan vasta seuraavan viikon alussa. Eli myöhästyy muutamalla päivällä, kun saisin koko velan maksettua.

Alkuperäinen kirjoittaja jissa:

ylpeä ja hölmö! juuri itse kehotin omaa vuokralaistani pakkaamaan kimpsut ja kampsut ja muuttamaan muualle, kun ei kerran osaa vuokria maksaa. itse olen omaan elämääni vuokrat laskenut tuloksi, tarvitsen ne rahat, en pidä pääomaa kiinni hyvää hyvyyttäni.

Sitten ymmärrät varmaan tilanteeni. En voinut tietää että kelalla kestää näin kauan käsitellä päätöstä. Eritoten kun työkaveri (asuu samassa kaupungissa) ja laitettiin hakemukset samaan aikaan, sai päätöksen + rahat 2 viikossa.

Yhteistyössä