Vuokralle lapsen isän asuntoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mammahemma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mammahemma

Vieras
Kuinkakohan kela ottaa tällaisen tilanteen:

Olen yh.

Lapsen isällä vapautui kuun alusta vuokra-asunto kotipaikkakunnaltani.

Saisin vuokrattua kyseisen asunnon huomattavasti edullisemmin kuin keneltäkään muulta vuokranantajalta.

Olen tällä hetkellä vielä vanhempainvapaalla ja saan siis myös hieman asumistukea. Tuohon uuteenkin asuntoon saisin asumistukea hieman ja tietenkin saisin edelleen yh-korotuksen lapsilisään. Ja jos en töihin heti mene, niin ilmeisesti saisin myös kotihoidontukeen hoitolisän jäädessäni hoitovapaalle.

En ole koskaan asunut lapsen isän kanssa yhdessä. Kyseessä yhden yön suhteesta syntynyt lapsi.
Isä näkee lastaan silloin tällöin. Olemme isän kanssa väleissä, muttemme ystäviä.

Hyväksyykö kela tällaisen järjestelyn, vai laskevatko he tuon avoliitoksi ja menetän kaikki tukeni?

Asunto olisi kyllä juuri passeli meille. Ja mikä parasta, saisin hieman "hyväntutun" alennusta vuokrassakin. Tukien aikana alennuksesta ei hyötyä, mutta kun palaan työelämään, se halpa asunto on paras vaihtoehto.
Kyseessä olisi siis pitkäaikainen asunto meille.

kannattaa melkeinpä soittaa kelalle. saattavat koittaa jotain syytteitä tulla että huijaatte kelaa ja kutsu kuulusteluihin joissa voisitte asian selvitellä pahimmassa tapauksessa..

Täytyy siis varmaan käydä Kelassa varmuuden vuoksi kysymässä ennen kuin teen minkäänlaisia vuokrasopimuksia.

Hankala tilanne jos lukisivat sen avoliitoksi.

Niin ja lapsen isä ei ole kirjoilla kyseisessä asunnossa. Sitä en tiedä missä kirjojansa pitää, mutta eipä se kai minulle kuulukaan.

Mikä on isän rooli? Onko hän kirjoilla asunnossa? Kuka on vuokranantaja?

Isän rooli?
Lapsen siittäjä ja etäisä.
Vuokranantaja on lapsen biologinen isä.
Isä ja vuokranantaja on siis sama henkilö.
Eikä olisi kirjoilla asunnossa (ei ilmeisesti ollut edellisenkään vuokralaisen kohdalla kirjoilla omistamassaan asunnossa).

Selvennykseksi, jos meni ohi:
Olen lapsen isän tuttu, mutten ystävä.
Lapsen isä ottaa lapsen silloin tällöin luokseen.
Maksaa elatusmaksuja säännöllisesti.
Ei asu tai ole koskaan asunut meidän luona.
Lapsen isä omistaa asunnon jossa ei itse asu. On pitänyt siinä aiemminkin vuokralaista.
Nyt tämä vuokra-asunto vapautui ja minulla olisi tilaisuus muuttaa siihen lapseni kanssa yhdessä.
Lapseni biologinen isä ei muuttaisi meidän kanssa kyseiseen asuntoon.

Kysymys kuului siis: Vaikuttaako lapsen biologisen isän omistamassa asunnossa asuminen kelan maksamiin tukiin, kuten: Lapsilisän yh-korotus, asumistuki, ja tulevaisuudessa kotihoidontuen hoitolisä?

Kysymys kuului siis: Vaikuttaako lapsen biologisen isän omistamassa asunnossa asuminen kelan maksamiin tukiin, kuten: Lapsilisän yh-korotus, asumistuki, ja tulevaisuudessa kotihoidontuen hoitolisä?

Maalaisjärjellä ajateltuna sen että satut asumaan lapsen isältä vuokratussa asunnossa, ei pitäisi vaikuttaa mitenkään sinun raha-asioihin. Etenkin jos isä ei tosiaan ole kirjoilla asunnossa jossa sinä asut. Silloinhan sinä olet statukseltasi yh. Mutta kela ei ole tunnettu siitä maalaisjärjen käytöstä. Uskoisin että viimeistään valitettuasi valituksen perään (voi mennä vuosiakin, ja jopa sos.turvalautakunnan tms kautta) sinä voittaisit jutun.

Mutta helpommalla varmaan pääset jos menet kelasta kysymään asiaa. Toisaalta suosittelen mailamaan oma kela sivujen kautta, niin sulla on sitten jotain mustavalkosta näyttää jos tulisikin ongelmia.

Itse väänsin aikanaan 2kk (siis kahden kuukauden) asumistuesta ja lapsilisän yh-korotuksesta pari vuotta, mutta voitinpas. Summa ei päätä himannut mutta kyseessä oli periaate. Musta tuntuu että ne vaan tekee virheellisiä päättöksiä, jos ihmiset ei vaiks jaksais valittaakaan ja ne jäis ns. voitolle.

Muokkasin selventääkseni :D

Viimeksi muokattu:
Lähetin kelalle kysymyksen tästä asiasta jo tuolloin tammikuussa sähköisesti internetsivujen kautta.

Vastauksen sain heiltä puhelimitse.

Vastaus oli:
Jos isä ei asu kyseisessä asunnossa meidän kanssamme, saamme vuokrata asunnon itsellemme ja tällöin sillä ei ole mitään vaikutusta asumistukeeni.

Me asutaan juuri noin. Eli äiti ja lapsetolemme vuokralla isän omistamassa asunnossa. Isä siis kirjoilla muualla. Yhteishuoltajuus, mutta saan lapsilisä yhkorotuksen ja asumistukea. Kukaan ei ole mitään kysellyt yhtään mitään

Me asutaan juuri noin. Eli äiti ja lapsetolemme vuokralla isän omistamassa asunnossa. Isä siis kirjoilla muualla. Yhteishuoltajuus, mutta saan lapsilisä yhkorotuksen ja asumistukea. Kukaan ei ole mitään kysellyt yhtään mitään

Onko isä vaan kirjoilla muualla vai asuu oikeastikin teistä erossa? Siis: huijaatteko? (Ihan kiinnostuksesta kysyn, en oo moralisoimassa.)

Yhteistyössä