Vuokralta omaan - help

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Asunnoton?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Asunnoton?

Vieras
Olemme pitkään haaveilleet omasta asunnosta, joko rivi- tai paritalosta tai omakotitalosta. Nyt asumme vuokralla rivitaloneliössä. Nyt sitten ostaa pätkäytimme tai siis teimme tarjouksen. joka hyväksyttiin.

Minulla tietenkin iski paniikki, joka on vienyt ruokahaluni ja kohta yöunenikin:

- olisiko pitänyt tutustua taloon tarkemmin (päätös tuli eka käynnillä)?
- onkohan talo liian iso meille (tilaa tulee runsaasti lisää mutta niin myös lämmittämistä)?
- onkohan talo liian kaukana (5 km lisää työmatkaa, maalla, tarha ja koulu vaihtuu)?
- onkohan lapsilla liian pelottava koulumatka (ei katuvaloja / pyörätietä koko matkalla, koulumatka kokonaisuudessaan 1 km)?
- kannattaako ottaa välittäjän suosittelemaa kuntotarkastajaa?
- onko liian tiukka aikataulu, jos aiomme muuttaa 1.4.?
- onko vuokratontti virhe?
- onkohan piha ihan karmea, kun sitä ei näe lumen alta?
- tuleekohan se talojen hinnanromahdus?
- sopeutuukohan lapset muutokseen (tarhaa ja koulua ei tarvi heti vaihtaa, vaan vasta kesän jälkeen)?
- saakohan lapset uusia kavereita (rivitalo vs. omakotitalo)
- pärjätäänköhän me omakotitalon työmäärän kanssa?
- onkohan lainalupaus varmasti varma, voiko pankki vielä olla myöntämättä lainaa (tarjousta ei tehty rahoitusehdolla)?
- halutaankohan me varmasti just tämä talo, vai tuleeko kohta myyntiin meidän unelma?
- saadaankohan me tätä koskaan myytyä ja omiamme pois?
- kuinkahan kauan siinä kuntotarkastuksen tuloksissa kestää, uskaltaako irtisanoa nykyistä kämppää?
- ollaankohan arvioitu kulut alakanttiin, riittääkö meillä rahat?
- miten turvata tulevaisuus, henkivakuutus jne.
- jäädäänköhän me työttömiksi heti kun talokaupat on tehty?

Talo vaikuttaa/vaikutti ihan hyväkuntoiselta. Rakennettu 1999. Sijainti 30 km ison kaupungin keskustasta, työmatka molemmilla samaan suuntaan 35 / 15 km.

Onko tämä ihan normaalia ostokrapulaa vai pitäisikö olla huolissaan? Onko muilla ollut yhtään vastaavanlaisia tuntemuksia.... Mies ei menetä yöuniaan, kun se ei ole ensiasunnon ostaja. Minua pelottaa kaikki! Tiedän, että olen hassu, mutta näin se vain on. Helpotti ihan pikkuisen jo kun sai kirjoittaa. :) Nyt jotain rohkaisevaa niin pääsen jatkamaan yöunia. :)

Turha murehtia liikaa, kaikki menee ihan omalla painollaan. Jos asiat kunnossa tuskin lainansaannissakaan mitään ongelmaa. Kuntotarkastus kannattaa kyllä teettä, halpa "vakuutus" talon hintaan verrattuna. Lapset ovat sopetuvaisia eikä yksi koulun tai tarhan vaihto maailmaa kaada, varmasti saavat uusia kavereita. Kyllä ne asiat siitä sutviintuu, joskus asiat ja ratkaisut pitää tehdä nopesti. Ja siitä pihasta, vaikka siitä minkälainen kammotus ilmestysi lumien sulaessa niin saahan siitä kivan laittamalla ja pikkuhiljaa. Kaikkiin kysymuksiin en muista nyt vastata, itse ollaan oltu saman tilateen edessä ja alkupaniikissa lohduttauduin ajatuksella että aibahan sen voi sitten myydä jos tuntuu ettei tykkää. Harva asunto kaupatta jää, Onnea talokauppoihin :)

Kiva :) Tuntuu että itse löydän netistä vain kauhujuttuja..

Talon hinta on kyllä mitoitettu maksukykyymme (ainakin pitäisi olla), olisimme lainaa saaneet enemmänkin. Ensiasunnon ostajaa vain tuppaa jännittämään kovasti...

Muusta en tiedä, mutta ottakaan vaan ne henkivakuutukset, niin ei jää toinen pulaan lainan kanssa (ellei sitten oo jotain erillistä lainaturvaa olemassa).

Toinen on että EI sille kuntotarkastajalle, jonka asunnonvälittäjä on valinnut. Etsikää ihan itse kuntotarkastaja, josta ei oo kuultu mitään pahaa ja jolla ei ois sidoksia tuohon välittäjään saati myyjiin. Miksi? Koska tuttu tarkastaja (eihän noilta mitään vaadita) saattaa pelata myyjän tai välittäjän pussiin, ei ostajan ja jättää räikeimmätkin virheet tutkimatta. Vielä parempi jos itse rakenteet tarkastetaan, ettei siellä ole pahempia kosteusvaurioita tai muuta ikävää yllätystä.

Kuulostaa ensiasunnon ostajan paniikilta. En edes jaksanut lukea kaikkia kohtia kunnolla. Itse en ostaisi vuokratontilla olevaa taloa, mutta toivon mukaan teillä on ainakin muutaman vuosikymmenen vuokrasopimus, ettei tule ikäviä yllätyksiä vuokran suuruuden kanssa. Toivottavasti huomioitte myös sen, että vuokratontti vaikuttaa paljon asunnon arvoon eli jos aiotte joskus myydä sen, se menee huonommin kaupaksi.

Joka tapauksessa ihan hyvin kaikki varmaan menee:)

Asuntoasiat on isoja päätöksiä, ei ihme että mieleen tulee kaikenlaista. Sanoisin myös, että ei kannata stressata turhia. Asiat menee omalla painollaan. Lapset kyllä sopeutuvat, pihaa voi aina laittaa kuntoon. Kuvaamasi työ- ja koulumatkat eivät kuulosta minusta pahalle. Jos olette pankista lainalupauksen saaneet, niin ei pankki sitä enää peru. Ja oman asunnon/talon maksaminen on aina taloudellisesti kannattavampaa kuin vuokralla asuminen.
Onnea oman talon johdosta!

Kaikenlaisia kysymyksiähän tulee mieleen kun noin ison ratkaisun tekee, mutta ettekö miettineet noita asioita jo etukäteen ennen tarjouksen tekemistä? Voi tulla hätiköity kauppa jota katuu jos noin monet asiat vielä askarruttavat. Lasten koulunvaihdot ja muut ovat todella suuria ratkaisuja. Ja vaikka talo olisi kuinka uusi tahansa, kannattaa huolella tarkastaa vintit, katot, materiaalit, kellarit jne. Ja kysellä mahdollisimman paljon rakenteista ym.

Nostanpa vielä, kun on nyt enemmän porukkaa paikalla kuin keskiyöllä. ;)

Vähän on jo helpottanut kun aamu koitti, yön pimeinä tunteina sitä miettii kaikkea. Silti vieläkin jännittää tosi paljon.

Yhteistyössä