vuokran maksaminen vanhemmille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miniä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja miniä:
Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
mutta jos me ei maksettais kun yhtiövastike ja omat kulumme, niin silloin he eivät saisi mitään tuottoa, muutakun sitten kun asunto myydään. he nimenomaan halusivat itselleen vähän ekstraa. lainahan se kumminkin on

Mutta silloin tuon extran pitäisi lyhentää sitä koko ajan teille itselle.
Eli olisi kuin korotonta lainaa eikä niin että he vain saisivat siitä jotain mutta teidän maksamalla osuudella ei mitään merkitystä.

mutta kun he haluavat korkoa "lainalleen" tai sijoitukselleen. me siellä asunnossa kuitenkin saadaan asua, puoli-ilmaiseksi. mitä tarkoitat, ettei meidän maksamalla osuudella olisi mitään merkitystä?

Jos maksat korkoa lainalle niin silloin laina lyhenee teidän hyväksi.
Ihan kuten pankista lainan otat maksat korot,mutta lyhenee teille laina.
Mitä ei tuon kirjoituksesi perusteella tapahdu.

aivan, näin olen itekin miettiny. en haluis todellakaan maksaa mitään vuokraa niille, mut onko se sit parempi maksaa vuokraa vieraallekaan? siihen voi mennä parikin vuotta ennen kun me ollaan valmistuttu ja meillä on niin hyvät työpaikat et voidaan ite ostaa.

toisaalta mun mielestä on todella törkeetä niiltä edes ehdottaa mitään vuokranmaksua. varsinkaan, kun ne ei joudu ottamaan edes lainaa. jos niillä on niin paljon säästöjä, niin miksi pitää meiltä vielä kiskoo viimesetkin pennoset. ihan kun siinä lainassa ei olis tarpeeksi maksamista!

mä vaan yritän ymmärtää, että ne vaan haluu auttaa meitä..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
olis vaan niin ihana päästä jo omaan asuntoon. eikä se vuokran maksaminen vieraallekaan tällä hetkellä järkevää ole. eikös ne myyntitulot sitten mene ihan samalla lailla 1:2, kun ostettaessakin? ostaahan avopuolisotkin asuntoja yhdessä ja samanlaiset sopimukset niilläkin on, mitä kukin omistaa. oisko se omistussuhde oikeasti jotenkin hankala toteuttaa?

sit jos tulee ero, niin eikös silloin asunto myydä tai joku osapuoli saa sen itselleen lunastaa, jos haluaa?

Miksi ette lainaa sitä rahaa appivanhemmilta ja maksa heille lainasta korkoa? Näin omistussuhde olisi selvä, ja appivanhemmatkin saisivat koron muodossa säästöistään tuottoa.

´?

Ei tuo kuulosta ihan toimivalta... Joko niin et he maksaa kokonaan tai te maksatte sillä lainalla kokonaan. Eikö he vois tulla takaajiksi teille, jotta saisitte lainaa ehkä juuri tuon summan tai vähän vähemmän? Pystyttekö lyhentämään?

olis vaan niin ihana päästä jo omaan asuntoon. eikä se vuokran maksaminen vieraallekaan tällä hetkellä järkevää ole. eikös ne myyntitulot sitten mene ihan samalla lailla 1:2, kun ostettaessakin? ostaahan avopuolisotkin asuntoja yhdessä ja samanlaiset sopimukset niilläkin on, mitä kukin omistaa. oisko se omistussuhde oikeasti jotenkin hankala toteuttaa?

sit jos tulee ero, niin eikös silloin asunto myydä tai joku osapuoli saa sen itselleen lunastaa, jos haluaa?

Miksi ette lainaa sitä rahaa appivanhemmilta ja maksa heille lainasta korkoa? Näin omistussuhde olisi selvä, ja appivanhemmatkin saisivat koron muodossa säästöistään tuottoa.

´?

juu, tätä olen ehdottanuki miehelle. se vaan ei saanut vastausta asiaan, vanhemmat sanoivat että mietitään ja sitten kun tavattiin seuraavan kerran, niin vuokrasta oli taas puhe. en tiedä sitten lopullista päätöstä, niitten kanssa on niin vaikeeta kommunikoida. yritän patistaa miestä soitteleen niille, mutta kun tuntuu, ettei asia etene mihinkään eikä mihinkään saa vastausta. nyt viimeksi oltiin sitten kaikki yhdessä kattomassa asuntoa ja tuli tää ehdotus näistä summista ja vuokrasta.

sitä takaamistakin vois kysyä. mä pystyn maksamaan noin 400 ? ja mies ainakin saman verran nyt sen aikaa kun töitä riittää.. en tiedä sitten, onko sekään heille sopiva ratkaisu. takaamista kun niin pelätään..

Siis appivanhempien nimiinkö asunto tulisi? Yksinkertasempaa tehdä niin, että lainaatte muuten vaan sen 30 niiltä ja asunto teidän nimiin. Teette lainapaperin jollain ulkopuolisella ni ei tuu ongelmia, jos keskenään tekisitte.
Eipä ne appivanhemmat rikastumaan pääse parilla sadalla kuussa, 29% menee veroa. Itse otin juuri pankista "muun lainan" ja korko 2,8, joten ei niillä koroillakaan pääse kovin rikkaaksi.

eihän sitä rikastumaan pääse näillä koroilla ei :) kunnon vuokralaisella oikeestaan ainoastaan.

minä olen käsittänyt, että asunto tulisi meidän kaikkien 4 nimiin.

onko mitään järkeä maksaa ensin tuota 29 % veroa ja sitten samasta rahasta takaisin päin perintöveroa? miksi jotkut vanhemmat edes perivät lapseltaan vuokraa?

Miksi ette ota omaa lainaa ja osta sitä asuntoa itsellenne kokonaan? Ilmeisesti teillä ei ole lapsia vielä? Meidän kuukausitulot vain muutaman satasen suuremmat, ja meillä on omakotitalo (lainaa 130000) ja vielä 2 lasta, eikä tee yhtään tiukkaa lainanmaksujen ja muiden kulujen jälkeen. Toinen vaihtoehto olisi että appivanhempasi ostaisivat kokonaan asunnon itse, ja te menisitte siihen vuokralle.

´?

juu, tätä olen ehdottanuki miehelle. se vaan ei saanut vastausta asiaan, vanhemmat sanoivat että mietitään ja sitten kun tavattiin seuraavan kerran, niin vuokrasta oli taas puhe. en tiedä sitten lopullista päätöstä, niitten kanssa on niin vaikeeta kommunikoida. yritän patistaa miestä soitteleen niille, mutta kun tuntuu, ettei asia etene mihinkään eikä mihinkään saa vastausta. nyt viimeksi oltiin sitten kaikki yhdessä kattomassa asuntoa ja tuli tää ehdotus näistä summista ja vuokrasta.

sitä takaamistakin vois kysyä. mä pystyn maksamaan noin 400 ? ja mies ainakin saman verran nyt sen aikaa kun töitä riittää.. en tiedä sitten, onko sekään heille sopiva ratkaisu. takaamista kun niin pelätään..

Jos oikeasti jo sinä pystyisit lyhentämään lainaa 400 euroa ja mies saman verran, niin kyllä 800 euroa on jo hyvä lyhennys ns. normaalikokoisesta lainasta. Siis jos oikeasti maksukykyä löytyy. Meille sanottiin pankista, tai siis kauhisteltiin kun haluttiin 600 lyhentää... Eli siis pankkiin vain ihan omaa lainaa kysymään

kysyin pankista ja lupasivat mulle vain 30 000 ?. mies ei saa lainaa, kun ei ole vakituista työtä. se oli just työttömänäkin.. ja mistäs me vakuudet saadaan jos ei kummankaan vanhemmat halua tulla takaajiksi?

lapsia ei ole.

kiitos muuten jo tässä vaiheessa kaikille vastanneille! oli suuri apu kuulla muittenkin mielipiteitä asiasta :)

Yhteistyössä