Vuokranantajat, nyt neuvoja keltanokalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja E
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

E

Vieras
Vihdoinkin päästään muuttamaan tästä meidän kerrostalokämpästä maan pinnalle. Kerrostalokämppä menee vuokralle. Mitä erityistä kannattaa uuden vuokranantajan tietää?

Luottotiedot kannattaa tarkastaa ennen kuin ottaa vuokralaisen, ja varmaan erillinen tili avata kämpän asioiden hoitamiseen, mutta onko jotain muita hyviä vinkkejä? Kiitos jo etukäteen!

Tuohon luottotieto asiaan lisäystä vaikka ihmisellä ei olisi luottotietoja niin se ei suinkaan tarkoita,että vuokrat jää maksamatta! Kun otat vuokralaisen niin käykää yhdessä läpi asunto ikkunoita myöten! Eli asunnon kunto tarkastus! Näin pysyt kärryillä missä kunnossa asunto oli ennen vuokralaista ja takaa näin ollen myös turvaa vuokralaiselle!

Vuokralainen avatkoon vuokratakuurahoille siihen tarkoitukseen tarkoitetun pankkitilin, jonne tallettavat tuon vuokratakuurahan. Se ei ole siis teidän rahaa.

Tämä jäi nyt vähän epäselväksi. Siis miten minä voin tietää, että ne rahat on tallella sielä tilillä, jos se ei ole mun tili? Itse olisin toki avannut ylimääräisen tilin sitä takuurahaa varten, mutta kuitenkin omalla nimelläni, enkä luonnollisestikaan olisi koskenut siihen rahaan.

[QUOTE="Maria";22021511]Tänä päivänä valitettavasti ei ne luottotiedot takaa,että vuokra tulee ajallaan niinkuin on sovittu![/QUOTE]

Juu, ei takaakkaan, enkä ole väittänytkään, että takaisi, mutta kyllä minä silti olen sitä mieltä, että vuokranantajan kannalta on turvallisempi ratkaisu ottaa vuokralainen, jolla on luottotiedot kunnossa ja muutenkin fiksun oloinen.

En ustko, että olet ikinä toiminut vuokranantajana, joten tuskin sulla on mitään kovin hyvää vinkkiä antaa tähän tilanteeseen. Kiitos kuitenkin.

[QUOTE="mie";22021591]Otat kriittisimmistä paikoista valokuvat, printtaat ne paperille ja allekirjoitatte vuokralaisen kanssa paperin, missä kunnossa asunto oli kun sai sen.[/QUOTE]

Tätä en olisikaan itse tajunnut. Mutta mitkä ovat ne kriittisimmät paikat? Jostain lattian naarmuuntumisesta on mun mielestäni turha mitään kuvia alkaa ottamaan, se on asunnon luonnollista kulumista. Mitkä osat asunnossa siis voisivat olla sellaisia, mistä kannattaa ottaa kuvia?

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22021872:
Tämä jäi nyt vähän epäselväksi. Siis miten minä voin tietää, että ne rahat on tallella sielä tilillä, jos se ei ole mun tili? Itse olisin toki avannut ylimääräisen tilin sitä takuurahaa varten, mutta kuitenkin omalla nimelläni, enkä luonnollisestikaan olisi koskenut siihen rahaan.

Tätä varten siis avataan pankissa tili, jossa tarvitaan molempien suostumus, sekä vuokranantajan että vuokralaisen, rahojen nostamiseen.

Sama ongelma on nimittäin vuokralaisillakin: Ei hän tiedä näkeekö ikinä takuurahojaan vuokrasuhteen päätyttyä, jos vuokranantajalla on yksin käyttöoikeus. Joillakin vuokranantajilla on tapa keksiä mielivaltaisia syitä, jolla velottavat vuokralaiselta ties mitä ja ottavat näin vakuusrahat itselleen.

Kysy pankista, siellä niiden pitäisi tietää.

Minä olen vuokranantaja ja minulla ollut useita TODELLA huonoja vuokralaisia. Kannattaa tehdä sellainen vuokrasopimus, että kaikki on kirjattu eli tupakoiti kilto, jos ei halua lemmikkejä jne. jne. Selkeä päivä, että milloin rahat tilille ja ILMOITUS välittömästi jos ei pysty maksamaan tai jotain muuta ihmeellistä. Samoin kannattaa tehdä heti selväksi jos rahoja ei kuulu, että sinä et odottele ja ole KILTTI. Sillä ei saa kuin erittäin hankalia vuokralaisia. Yritin aikani ymmärtää ja ymmärtää, olin kiltti ja lepsuilin. Nyt ainakin 5000 euroa vuokria maksamatta ja asuntoja korjattu varmaan samalla rahalla. ÄLÄ missään tapauksessa ole KILTTI!!!!Onneksi olen saanut kaikki ulos asunnoista, mutta sekään ei käy kovin helposti! Sen sanon, että kannattaa välttää yksinäisiä naisia ja miehiä sekä opiskelija poikia ja hyvin nuoria tyttöjä. Parhaita ovat korkeakoulussa opiskelevat tytöt/naiset ja urheilevat nuoret. Kokemus siis melkein 10v vuokranantaja kokemuksella. Minulla kolme vuokra-asuntoa. Toiottavasti asuntonne on ns. isommassa kaupungissa. Minun Turun asunnossa ei ole ollut pienintäkään ongelmaa vuokralaisien suhteen. Pienemmällä paikkakunnalla ongelmaa on jatkuvasti.

Se vuokratakuu on vain siellä erillisellä tilillä minkä vuokralainen avaa ja sinä saat siitä todistuksen eikä sinne voi kumpikaan koskea. Osaksi näissä kannattaisi käyttää välittää vaikka se maksaa. Tulevat vuokrarahat kannattaa suunnatta tietylle tilille mistä hoidat vastikkeet sun muut.
Pankki kyllä neuvoo siinä takuuvuokra tiliasiassa.

[QUOTE="vieras";22021930]Tätä varten siis avataan pankissa tili, jossa tarvitaan molempien suostumus, sekä vuokranantajan että vuokralaisen, rahojen nostamiseen.

Sama ongelma on nimittäin vuokralaisillakin: Ei hän tiedä näkeekö ikinä takuurahojaan vuokrasuhteen päätyttyä, jos vuokranantajalla on yksin käyttöoikeus. Joillakin vuokranantajilla on tapa keksiä mielivaltaisia syitä, jolla velottavat vuokralaiselta ties mitä ja ottavat näin vakuusrahat itselleen.

Kysy pankista, siellä niiden pitäisi tietää.[/QUOTE]

OK, kiitos kun jaksoit vääntää rautalangasta! En siis itse ole ikinä asunut vuokralla yksityisellä, niin en olisi tätä tajunnut. Ilman muuta kuulostaa reilulta toimia juurikin tuolla tavalla. Silloinhan korkokin menee automaattisesti suoraan vuokralaiselle, niinkuin kuuluukin, koska ne ovat hänen rahojaan.

Yhteistyössä