Vuorokausirytmi päin seiniä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Peppiino
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Peppiino

Uusi jäsen
26.05.2007
7
0
1
Meidän 10-viikkoinen on nyt löytänyt vuorokausirytmin.. Nukkuu päivät ja kukkuu yöt! Yöllä neljän-viiden aikoihin nukahtaa, nukkuu kymmeneen, syöttö, vaipan ja vaatteiden vaihto, nukahtaa ja nukkuu kahteen-kolmeen. Sen jälkeen taas syöttö ja parin-kolmen tunnin tirsat. N.klo:19 alkaa iltatoimet. Vauva on hereillä 22-23, nukahtaa, ottaa parinkymmenen minuutin powernapsit ja on hereillä vähintään aamuneljään. Siinä välissä tissutellaan, kannetaan, lauletaan tuutulauluja.. koko ajan, muuten huutaisi vaikka läpi yön. Koliikkia on ollut aikaisemmin ja nytkin on välillä (ei kuitenkaan joka yö) ilmaa masussa, mutta ei enää koliikin omaisia väänteitä. Kakkahommatkin ajoittuu monesti juuri tuohon puolen yön jälkeen.

Vauvalla on todella vaikea nukahtaa iltaisin ja kun nukahtaa, niin herää vähintään puolen tunnin päästä. Nukkuu omassa sängyssään. Joskus nukahtaa sänkyyn itse kun sen sinne väsyneenä laittaa ja toisinaan laitetaan puoliunessa sänkyyn, mikään ei toimi iltaisin. Päivisin taas ei tarvitse muuta kun ensimmäisen haukotuksen jälkeen laittaa sänkyyn jokeltelemaan, niin sinne nukahtaa, ei minkäänlaista ongelmaa.

Ollaan yritetty pitää päivisin hereillä kauemmin ja herätellä unilta, mutta pikkumies nukkuu kuin tukki.

Auttaakohan tässä mikään muu kuin totaalisesti vaihtaa oma rytmi vai kuinka vauvan rytmin saa kääntymään. Onhan 10 viikkoinen vasta tosi pieni ja pitäisi tietenkin antaa nukkua miten haluaa, mutta äiti ja isi alkaa olla ihan loppu kun vauvan nukuttaminen kestää joka yö vähintään kuusi tuntia :( <br><br>

kaikki ajallaan lapsi on vielä niin pieni ettei kyllä ymmärrä että onko päivä vai yö.Meillä oli aikoinaan samanlaista mutta kyllä siinä 4-5 kuukauden iässä alkaa nukkua öitäkin.Aloitat uddestaan iltarutiinit ja päivät samanlaisia.

tuttu juttu ;)

millä oli samanlaista kun poika oli vajaa 2kk ikäinen. valvoi kolmisen viikkoa yöt ja nukkui päivät. yritimme kaikella tavalla saada rytmiä muutettua mutta ei onnistunut. poitsu kun nukahti niin mikään ei häntä herättänyt vaikka olisi maanjäristys tullut :laugh:
vaihdoin itse rytmin vauvan rytmiin sopivaksi ja mies autteli viikonloppuöinä kun arkena oli töissä. rankkaa tuo aika oli mutta onneksi se on ohimenevää. meillä poika muutti lopulta itse rytmin ja alkoi nukkua yöt.

voimia ja auringon paistetta =)

Eilen sain pojan pidettyä hereillä 15-21 ilman mitään väsymysitkuja, haukotteli vain välillä makeasti. Meidän vauveli on välillä pitkiä aikoja valveilla. Olin varma että nyt nukkuu kuin tukki aamuun asti, tietenkin syöttö välissä ja hyvässä lykyssä rytmi kääntyisi. Mutta vauva heräsikin jo tunnin päästä ja oli valveilla 03.30 asti! Nukahtaminen oli lähellä ainakin kymmenen kertaa, mutta sitten unen rajamaalla säpsähti ja heräsi. Tämä toistui monta kertaa. Mistähän tuo säpsähdys johtuu? Syliin nukahti pariin otteeseen, mutta kun laitoin sänkyyn, niin huuto alkoi. Loppujen lopuksi nukahti viereeni, mutta sekin tuntui hankalalta, eikä uni meinannut tulla millään. Siis sama homma kun kaikkina muinakin iltoina.

Onkohan omassa sängyssä joku vika iltaisin vai voiko vauvat pelätä pimeää hämärässä makuuhuoneessa? Istun kyllä sängynvieresssä, välillä käsi poskea vasten, että tuntuisi olonsa turvalliseksi.<br><br>

Oletko koittanut kapaloa? Jos sitä koittaisit yöunille?

Meillä poika myös säpsi itsensä aina hereille ja ainoa mikä siihen
auttoi, oli kapalo.
4 kk vanhaks kapaloitiin yöks, viimenen kuukausi avattiin kapaloa aamuyöstä. Nyt nukkuu nätisti itekseen.<br><br>

Mulla on kaikkien kolmen kanssa sama juttu eli mentävä yhtä aikaa nukkumaan samaan petiin lapsen kanssa. Kahden ekan kanssa nukuttiin lattialla ja lapsella oli oma patja, ei siis niin pelkoa päälle menosta. Nyt nukuttaan levitetyllä sohvalla. Eka oli noin 5 kk, kun huomasin, että nukahtaa kanssani ja voin poistua eikä hän enää herää heti tai pian. Tokasta en muista, kuinka kauan menin yhtä aikaa nukkumaan illalla. Mulla on taas päiväuniongelmat, nukkuu jos mennään rattailla, nukkuu joskus sitterissä, vähän parvekkella, odotankin aikaa jolloin päiväunia on selkeästi vain 2-3. Kapalointi auttoi toka lasta, mutta nyt on aika lämmin jo, että sen kanssa voi tulla liian kuumakin. Ohut liina käsien ympärille.

En ole kokeillut kapalointia, mutta kokeilen kyllä varmasti jos se vähänkään auttaa! Auttakkee! Kuinka sitä sitten kapaloidaan ja minkälaiseen kankaaseen? Tiukka vai löysä ja onko vauvelilla siellä varmasti hyvä olla?

Tänään simahti kymmeneltä omaan sänkyynsä. Olin jo tehnyt sille isin ja äidin sänkyyn oman paikan ja ajattelin, että tästä päivästä lähtien aletaan nukkumaan vierekkäin, jos se auttaisi. Nyt on hyvä kun isi on kaksi viikkoa reissuhommissa työnsä puolesta niin meillä on tilaa. Ei kuitenkaan vielä tarvinnut. Katsotaan nyt herääkö taas tunnin päästä.

Mulla poika nyt 3,5 kk ja on nukkunyt täydet yöt ilman heräilyjä jo 2 kk iästä lähtien. Se mikä kiinnitti huomiota oli että jos poikasi valvoo esim 15-21 välisen ajan, niin on tosi pitkä aika. Meillä tämä tapaus nukkuu koko ajan päivälläkin pikku-unia sisärattaissa. Esim illalla nukutan vauvan noin seitsemän ja kahdeksan välillä ja nukkuuu noin tunnin esim sisällä tai sitten rattaissa kun itse lenkkeilemme. Silti nukahtaa ihan sovinnolla klo 22 yöunille. Meillä alkaa ensimmäiset merkit väsymisestä viimeistään 2 h hereillä olon jälkeen ja silloin lyönkin vauvan rattaisiin unille heti kun eka älähdys tulee. Välillä nukkuu alle tunnin mutta on sitten taas virkeä ja hyväntuulinen. Kun unirytmi on tällainen "monet unet" niin nukahtaminen on helppoa. Tämä lapsi ei ole järjestänyt mitään huutokonsertteja - eli on siis ns helppo vauva. Minun edellinen lapseni oli todellinen uniongelmainen, ja olenkin nyt ajatellut että ehkä oli aina aivan yliväsynyt kun jotenkin ajattelin että vauva olisi ainakin 4 h putkeen hereillä tai nukkuu yhdet tai kahdet pitkät päiväunet. Olin silloin sellaisessa kierteessä että jotenkin kammosin edes yrittää laittaa lasta nukkumaan.

Eli voisit koittaa laittaa vauvaa päivällä aina parin tunnin hereillä olon jälkeen pikku-unille rattaisiin, mutta ei ikinä päivällä pinnasänkyyn tai makuuhuoneeseen. Pidä yönukkuminen ihan erilaisena, voit hankkia makuuhuoneeseen tarvittaessa pimennysverhon ja älä missään tapauksessa sytytä yöllä valoja tai vie vauvaa vessaan jossa valot. Älä myöskään itse lue mitään yöllä tai katsele telkkaria. Vauva voisi nukahtaa helpommin jos nukahtaminen ei veny äärimmäiseen väsymykseen saakka. Yritä saada nukahtamisesta helppo tapahtuma, jota vastaan ei tarvitse taistella.

lisäystä vielä edellineen

Koita kapalon sijaan ruskovillan unipussia (löydät netistäkin ruskovillan sivuilta maksaa n 40 eur), sinne vauva body päällä jalat paljaana. Mutta käytä sitä vaan yöllä, ei päivällä. PÄivällä anna vauvalle rattaisiin esim joku virkattu unipeitto aina kun haluat että nukahtaa. Anna vauvalle päivällä myös rattaisiin tutti ja soittorasia. Laita lapsi rattaisiin unipeitto päällä, tutti suussa ja vedä soittorasia, vedä soittorasia niin monta kertaa että nukahtaa ja voit vähän heijata rattaita, mutta mieluiten älä opeta rattaiden heijaamiseen. Jos heijaat rattaita niin pidä liike tosi pienenä.

vieläkin lisäystä

Älä anna vauvalle päivällä liian rauhallista nukkumispaikkaa, mulla vauva nukkuu pikkunokosiaan päivällä yleensä tiskikoneen vieressä. Teen kaikenlaista ja annan kolista, sillä varmistuu että pikkuinen ei nuku tuntikausia päiväsaikaan. Rattaissa se hyvä sisällä että otan rattaat aina mukaan sinne missä itse olen.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 09:26 vieras kirjoitti:
Mulla poika nyt 3,5 kk ja on nukkunyt täydet yöt ilman heräilyjä jo 2 kk iästä lähtien. Se mikä kiinnitti huomiota oli että jos poikasi valvoo esim 15-21 välisen ajan, niin on tosi pitkä aika. Meillä tämä tapaus nukkuu koko ajan päivälläkin pikku-unia sisärattaissa. Esim illalla nukutan vauvan noin seitsemän ja kahdeksan välillä ja nukkuuu noin tunnin esim sisällä tai sitten rattaissa kun itse lenkkeilemme. Silti nukahtaa ihan sovinnolla klo 22 yöunille. Meillä alkaa ensimmäiset merkit väsymisestä viimeistään 2 h hereillä olon jälkeen ja silloin lyönkin vauvan rattaisiin unille heti kun eka älähdys tulee. Välillä nukkuu alle tunnin mutta on sitten taas virkeä ja hyväntuulinen. Kun unirytmi on tällainen "monet unet" niin nukahtaminen on helppoa. Tämä lapsi ei ole järjestänyt mitään huutokonsertteja - eli on siis ns helppo vauva. Minun edellinen lapseni oli todellinen uniongelmainen, ja olenkin nyt ajatellut että ehkä oli aina aivan yliväsynyt kun jotenkin ajattelin että vauva olisi ainakin 4 h putkeen hereillä tai nukkuu yhdet tai kahdet pitkät päiväunet. Olin silloin sellaisessa kierteessä että jotenkin kammosin edes yrittää laittaa lasta nukkumaan.

Eli voisit koittaa laittaa vauvaa päivällä aina parin tunnin hereillä olon jälkeen pikku-unille rattaisiin, mutta ei ikinä päivällä pinnasänkyyn tai makuuhuoneeseen. Pidä yönukkuminen ihan erilaisena, voit hankkia makuuhuoneeseen tarvittaessa pimennysverhon ja älä missään tapauksessa sytytä yöllä valoja tai vie vauvaa vessaan jossa valot. Älä myöskään itse lue mitään yöllä tai katsele telkkaria. Vauva voisi nukahtaa helpommin jos nukahtaminen ei veny äärimmäiseen väsymykseen saakka. Yritä saada nukahtamisesta helppo tapahtuma, jota vastaan ei tarvitse taistella.

Mä olen huomannut meidän pojalla (vähän vajaa 3kk) ihan saman: jos valvoo päivällä liikaa, homma menee yliväsymyksen puolelle ja iltaisin on tosi vaikea saada nukkumaan! Jos taas nukkuu päivällä hyvät unet aina silloin kuin väsyttää, iltakin menee paremmin.

Eli suosittelen samaa kuin edellinen kirjoittaja. Koita laittaa vauva nukkumaan aina kun osoittaa väsymyksen merkkejä (meillä alkaa ilmetä niitä kun vauva on ollut hereillä n. 2-3h). Meillä parhaiten toimivat vaunut ja ulkona nukkuminen. Ei siis koskaan nuku päiväunia sisällä, paitsi joskus harvoin illalla pienet tirsat sitterissä (herää siitä kuitenkin melko pian). Yöunille meidän poitsu nukahtaa hyvin, kun pääsee omaan sänkyynsä, pimeään ja VIILEÄÄN huoneeseen. Huomasimme tosiaan joskus pari kk sitten, että vauva nukkuu huomattavasti paremmin huoneessa, missä ikkuna on koko yön auki.

Toivottavasti pian helpottaa! Tiedän millaista tuo on, sillä meillä ensimmäiset 6 viikkoa olivat juuri samanlaista kuin teilläkin. Mutta meillä siis nuo yllä mainitut seikat auttoivat.

t. Lehmikki ja pojat 2v 7kk ja pian 3kk

Meillä oli sama kun poika oli 2kk:n...mutta yöllä kun kannat älä puhu, älä laula kannat vain. Päivällä pidä esim. radio päällä ja valoja joten pikku hiljaa vauva alkaa ymmärtämään että päivällä on ääntä ja valoa, yöllä on hiljaista ja pimeää :)

toimi ainakin meillä ja sitten meillä annettiin jo tuolloin korviketta ja korvikkeen vaihto auttoi asiaa eli tuttelista nanniin.

Meillä se oli yksi yö ja poika alkoi nukkua kuin tukki! Rankkaahan tuo on mutta enemmän tai vähemmän jokaisen vauva valvoo.... siitä ei vain kukaan puhuta!!!

Jaksamista teille!!
:hug:

Voi kun te olette ihania kun jaksatte auttaa :heart:

Tänään neuvolan täti neuvoi ensimmäiseksi herättämään vauvan klo:6-7 aamulla, tissutella ja jos vauva nukahtaa niin antaa nukkua pikkutirsat ja jatkaa samaa koko päivä. Se sopi hyvin, koska aamuyöllä taas uni tuli n.3.30 ja heräsi itse seitsemän aikoihin syömään. Normaalisti siis heräilee n. kymmeneltä. Tämän jälkeen ei enää laitettu takaisin "yöunille", vaan lähdettiin neuvolaan ja koko päivän on ottanut niitä pikkutorkkuja.

No, neuvolan täti neuvoi myös viiden minuutin metodia jo nyt, joka mielestäni on aivan liian aikaista kymmenviikkoiselle. Ja myöskin hän sanoi, että vauvaa ei saa ottaa pois sängystä.
Nyt nukkumaan mennessä tällaisesta hektisestä päivästä huolimatta, uni ei tullut millään. Laitoin sitten hänet omaan sänkyyn ja pehmensin metodia. Kävin muutaman minuutin välein silittelemässä poskea ja juttelemassa. Tätä kesti n.40 min kunnes rauhoittui. Sitten alkoi säpsähtely, ja aikani silitettyä poskea sekin loppui. Vauva jokelteli sängyssä aikansa ja nyt alkoi kuulumaan itkua ja pieruttelua. Ilmeisesti vielä vatsavaivojakin.

Tuo kolmesta kymmeneen hereilläoloaika on tosi pitkä, mutta kaikkea täytyy epätoivoissaan koittaa. Normaalia arkipäivää se ei missään nimessä ole.

Teiltä tuli paljon tosi hyviä neuvoja. Kiitos niistä, aion noudattaa niitä, ne varmasti auttaa. Luen ne huomenna vielä ajatuksen kanssa uudestaan. Tässä on nyt vähän hermostuksissaan kun huutokonsertti soi taustalla.

Yhteistyössä