Vuorotyö ja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hoitopaikka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hoitopaikka

Vieras
Hei,
Onko täällä kenelläkään kokemusta vanhempainvapaan jälkeen töihin palaamisesta ja vauvan hoitoon laittamisesta?

Olen kolmivuorotyötä tekevä äiti ja samoin isi tekee samassa vuorossa. Vauvamme olisi n. 10 kk, kun vanhempainlomani loppuu. Mitä mahdollisuuksia on vauvan hoidossa?

Onko yleensä olemassa vuorohoitoa perhepäivähoito-tyyppisenä vai onko ainoa mahdollisuus päiväkoti, joka ottaa myös yöksi? Tuntuu julmalta ajatus viedä noin pieni yöksi vieraaseen paikkaan. Ja onko kenelläkään tietoa ""säännöistä"" vuorokodeissa, eli milloin vietävä, jos yövuoro,aamuvuoro jne...

työajat on säännölliset aamu 06-14, ilta 14-22, yö 22-06
(tehtaan 37)

pakko miettiä myös kotihoidontuelle jäämistä!

Itsekin kolmivuorotyötä tekevänä (lapsi vasta 5½kk) oon ottanu selvää seuraavanlaista: Eivät ota alle 1 vuotiaita (tästä en tiedä onko paikkakohtaista...). Ja tietyn kellonajan jälkeen (oisko klo 21 ) illalla ei voi enää lasta hakea kotiin, ellei ole sovittu erityisjärjestelyistä, siks ettei mene lapsella rytmit ihan sekasin (tää tietty varmaan päiväkoti- ja sopimuskohtaista). Noin periaatteessa lapsen voi viedä ja hakea omien vuorojen mukaan, mutta vuorot ja lapsen päiväkodissa olemiset pitää olla henkilökunnalla hyvissä ajoin tiedossa. Tietty siis just iltavuoron jälkeen hakeminen ja se miten aikaisin aamulla voi lapsen hakea riippuu paikasta. Ja nopeastihan lapsi tottuu päiväkotiin, ei se kauaa ole ""vieras"" paikka ja lapsilla on siellä omat sängyt jne ja kaikkiin vuorokauden aikoihin käsittääkseni totutellaan rauhassa ja lapsen oma rytmi ja omat rutiinit pyritään ottamaan huomioon, tietysti päiväkodin resurssien puitteissa... Näin on siis mulle kerrottu, henkilökohtaista kokemusta ei vielä ole, eikä lapsen päiväkotiinmeno oo mitenkään ajankohtaista vielä ainakaan vuoteen-kahteen.

Oon kuullut, että joillain paikkakunnilla on myös ympärivuorokautisia perhepäivähoitajia ja jtn muita semmosia. Kannattaa selvittää oman kunnan paikat ja systeemit.

Toivottavasti oli edes jotain hyötyä tästä :)

Meillä molemmat tekee 2-vuorotyötä (tosin miehen ""aamuvuoro"" on n.14-22 ja ilta 19-04). Lapsi meni hoitoon heti vanhempainloman jälkeen, ollessaan 9,5kk. Meillä oli sikäli onnellinen tilanne, että pystyttiin itse vaikuttamaan työvuoroihimme. Niinpä yleensä toinen oli aamut pojan kanssa kotona, sitten poika meni iltapäiväksi hoitoon ja illaksi jomman kumman kanssa kotiin. Näin mentiin ekat 3kk, kunnes mies vaihtoi työpaikkaa. Poika on edelleen yleensä sen 5t/pvä hoidossa (11.30-16.30), välillä koko päivän. Saimme paikan perhepäivähoitajalta. Virallisestihan heillä ei ole työaikaa, mutta käytännössä he eivät tee iltoja/öitä, kun ylitöitä tulee muutenkin niin paljon, että olisivat sitten jatkuvasti lomilla. Näin meille sanoi päivähoidon johtaja, kun etsimme vuorotyöläisen lapselle hoitopaikkaa. Kolmivuorotyö on varmasti hankalampi kuin kaksivuorotyö, mutta toivottavasti työnantajanne suostuu myös joustamaan!
Aika hurjalta kuullosti tuo, ettei lasta saa hakea 21 jälkeen kotiin... Ok, lapsen täytyy saada kunnon yöunet, mutta silti...

Kiitos vastauksista.

Tuon olen minäkin kuullut, ettei saisi lasta viedä eikä hakea ilta yhdeksän ja aamu kahdeksan välillä! Käytännössä se meillä tarkoittaisi sitä, että saisimme pojan muutamaski tunniksi päivällä kotiin.
Täytyneen ottaa vielä selvää kunnalta miten täällä vuorohoitoja jätjestetään.

Työnantajamme joustaisi varmasti, jos voisi, mutta olemme molemmat sellaisessa työssä, että sitä tehdään se kahdeksan tuntia tai sitten ei tehdä ollenkaan. Eli ei ole mahdollista muuttaa vuoroja eikä tehdä lyhempää päivää.

Lisää kommentteja kaivataa, jos teillä on kokemusta säännölllisestä kolmevuorotyöstä ja vauvan hoidosta.
Onhan meillä toki vapaata aina 6 pv työputken jälkeen, mutta tuntuu nuo vuorot aika rankalta, jos ei saa vauvaa hakea esim iltavuoron jälkeen kotiin yöksi, ja aamuvuoroonkin mennessä täytyis viedä hoitoon jo edellis iltana...voikohan olla näin?

Itse olen ollut töissä vähän aikaa tällaisessa vuoropäiväkodissa. Meillä ainakin lapsen sai tuoda aamulla aikaisinkin esim 5.00 jos työt alkaa aikaisin. Tällöin lapsi monesti laitettiin vielä jatkamaan unia ja sitten herättiin muiden kanssa aamupuurolle. Illalla sai hakea myöhäänkin, mutta lapsi pyritään kuitenkin laittamaan nukkumaan muiden kanssa yhtäaikaa ja sitten herätellään kun tullaan hakemaan. Tietenkin aina tapauskohtaisesti. Aina pyritään hahmottamaan kokonaistilannetta ja otetaan vanhempien tulevat työvuorotkin huomioon. Myös vanhempien jaksamista puntaroidaan. Ei voi olettaa vaikka vanhemmalta joka tekee aina yövuoroa, että hakee lapsen aamulla hoidosta töiden jälkeen, eikä saa ikinä nukkua kunnon unia. LApset saivat tietenkin päiväkodissakin nukkua jonkun verran omaan tahtiinsa, ettei väkissä pyritä samaan rytmiin muiden kanssa. Esim lasta joka tuodaan myöhään illalla hoitoon ei herätellä seitsemältä, mutta tietenkään ei voi antaa puolillepäivinkään nukkua. Pointti tässä kaikessa kuitenkin oli se, että siellä on ammattilaiset töissä, jotka aina ajattelevat lapsen parasta ja ottavat huomioon kokonaistilanteen. Kuullostaa kyllä minunkin korvaan hullulta nuo rajoitukset ja tuntuu, että ne lähinnä ovat suosituksia. Jos olisivat tarkkoja niin ns. hoitovuoroja tulisi liikaa, jos lapsi olisi kerralla vuorokaudenkin hoidossa.

kyllä se vaan niin on, että iltayhdeksän jälkeen ei lasta enää voi hakea, ainankaan jatkuvasti, eli varmaan joissain tilanteissa se on ihan ok.. ja eipä siinä paljoa lapsen kanssa ehdi aikaansa viettää jos iltavuorosta tultuaan hakisikin hoidosta ja seuraavana päivänä aamuun mennessään vie takaisin hoitoon - siinähän vain nukutaan.. itse en aio työsuhdettani jatkaa juuri sen vuoksi, että teemme molemmat vuorotyötä ja pieni lapsi joutuisi olemaan niin paljon pois kotoa, myös öitä.. :(

Meillä lapsi oli 10kk kun vietiin vuorohoitoon. Minä tein 2- vuoroa ja mies 3- vuoroa. Jos kummatkin olimme iltavuorossa (minä 15-23 ja mies 14-22), mies haki töiden jälkeen. Täällä saa lapsen hakea 22.30 asti. Ja kun mies oli yövuorossa (22-06) ja minä iltavuorossa, mies vei lapsen hoitoon 19.30 eli iltapalalle, ja minä hain lapsen seuraavana aamuna 9.00. Kun minulla oli aamuvuoro (7.00-15.00) vein lapsen 6.00 hoitoon. Toisia lapsia oli viety jo 4.30-5.00. Tämä oli siis päiväkoti. Olihan se aika inhottavaa viedä hoitoon, mutta pakko kun oli taloudellisesti. Ei ollut mahdollisuutta jäädä hoitovapaalle. Mutta äkkiä ne lapset tottuu..

Kiitos taas vastauksista! Varmasti lapset tottuu tuohonkin ""rytmiin"", jos vuorohoitoon päädytään. Tuntuu vaan jotenkin julmalta näin esikoisen kohdalla ajatella, että vauva on noinkin pitkiä aikoja vieraassa paikassa.
Hui, onneksi tässä on vielä aikaa hieman mietiskellä asiaa...

Onkos teillä kenelläkään kokemusta sellaisesta, jos palkkaisi hoitajan kotiin? Silloin ei tarviisi vauvaa herätellä omien vuorojen mukaan. Suostuisikohan kukaan noin hulluihin työaikoihin????

Työskentelin kymmenen vuotta vuorokodissa. Tein siis itsekin kolmivuorotyötä. Silloin minulla ei ollut lapsia.

Aikasemmat hoitolapset tulivat hoitoon viiden jälkeen. Lapsia tuli päivän mittaan lisää esim. iltavuorolaisten lapset tulivat ennen kahta ja haettiin kymmenen maissa.

Yöhoitoon tulijat tulivat muistaakseni ennen iltapalaa ja heidät haettiin seuraavan päivänä puolenpäivän aikaan.

Tosi rankkaa tuollainen hoito lapsilel on, tosin lapset sopeutuivat ja viihtyivät. Mutta kyllä me hoitajat oltiin niitä lasten vanhempia, eipä omat montaa tuntia päivässä ehtineet heidän kanssa olla, paitsi pitkillä vapailla.

Itse en lastani vuorohoitoon veisi kuin tosi tarpeessa. Kaikilla paikkakunnilla ei ole edes ympärivuorokautista hoitoa.

Yhteistyössä