Vuorotyö, perhe-elämä ja harrastukset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mitäs nyt?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mitäs nyt?

Vieras
Miten teillä toteutuu otsikon yhtälö?

Meillä mies vuorotöissä tai paremminkin sanottuna erittäin epäsäännöllisessä työssä. Pääasiallisesti työ on ilta/yöpainotteista. Saa aina edellisenä päivänä tietää mihin aikaan suunnilleen työt alkavat. Työpäivän pituus vaihtelee sitten seitsemästä viiteentoista tuntiin.

Mikäli vapaa-aikaa iltaisin on käy mies noin kahtena iltana harrastuksissaan, jotka kestää noin klo 18-24.

Itse olen raskaana ja kärsin jäätävästä pahoinvoinnista, joten en edes pysty ulko-oven kynnystä ylittämään, jos ei ole pakko (töihin on mentävä). Meillä riitaa aiheutuu lähinnä yöllisistä kotiin tulemisista. Jotenkin tämä raskaus on saanut mut herkkäuniseksi ja herään joka kerta kun mies yöllä tulee kotiin. Siis ihan perushommia, käy suihkussa, syö, katselee telkkaria ja toki yrittää olla hiljaa. Mua ei hirveästi naurata aamulla lähteä töihin kun öisin valvon tuon vuoksi ja aamulla sit taas väsyttää, pahastaolosta puhumattakaan. Meillä on tällä hetkellä melko pieni asunto joka varmasti vaikuttaa asiaan. Mies on tilanteesta aivan raivona, ei kuulemma ala minun sääntöjeni mukaan elämään (oon esim ehdottanut et syö jossain ennen ku tulee kotiin)!

Mietin, et onko tää raskaus jotenkin sekoittanut mun pääni? Mua siis huolestuttaa et kun vauva syntyy niin, että sekin sitten heräilee tämän vuoksi?

Kyllä miehesi pitää oppia tulemaan ihmisten aikaan kotiin. Jos harrastaa klo.24 asti, niin moneenko sitten nukkuu aamuisin? Ei pieni vauva herää pieniin ääniin, mutta heräähän se yöllä kuitenkin monta kertaa, jos huonosti käy. Eli käytännössä voi olla: saat vauvan nukkumaan, menet itse nukkumaan, vauva herää, sinä heräät, saat vauvan nukkumaan, nukahdat, heräät miehesi kolisteluihin, valvot vähän aikaa, nukahdat, vauva herää, sinä heräät, vauva nukahtaa, sinä nukahdat ja sitten onkin aamu.

Niin, hyvä pointti. Tosin sieltä töissäkin tullaan usein klo 23-4, joten ei kyse ole siitä et pelkän harrastuksen piikkiin voisi koko homman laittaa... Ja töissä on kuitenkin käytävä, siksi onkin hankalaa.

No kai teidän täytyy valmiiksi keskustella siitäkin että vauvan tullessa ei voi enää olla kaikkia iltoja pois kotoa, ei työssä eikä harrastuksessa. Tai toivottavasti olisitte miettineet tätä jo ennen lapsen hankintaa.
Kai sää voit tehdä eväät ukolle mukaan voi syödä ne vaikka autossa ennenku tulee sisään? Jos mies on lasta halunnut niin kyllä hänenkin täytyy raskauden aikana pystyä joustamaan.
meillä esim mulla oli eka raskaudessa aivan helvetillinen pahoinvointi, en kerta kaikkiaan pystynyt laittamaan ruokaa kun kaikki raaka liha ällötti, pelkkä jääkaapilla käynti saatto johtaa oksennukseen jos siellä oli kanapaketti näkösällä. Mies sitten laitto ruoat ensimmäiset 6kk raskaudesta..

Ollaankin puhuttu ennen raskautta harrastuksen laittamisessa jäihin joksikin aikaa. Itse en tajunnut ehdottaa että josko jo raskauden aikaan...
Töistä vaikea olla pois sillä perusteella ettei akka saa nukutuksi :) eikä mua häiritse se että töissä on, vaan se ainoastaan että herään yöllä heti kun avain käy ulko-oveen, enkä saa uudelleen unta.

Kyllä mieskin lasta halusi (enemmän kuin minä), mutta kuitenkin on nyt yllättänyt että vaikuttaa nyt jo meidän elämään.

Miehes kuulostaa aika kypsymättömältä. Meillä minä olen tehnyt vuosia vuorotyötä. Iltavuoro tarkoittaa perheelliselle sitä, että herää muksujen kanssa normaalisti klo 6.30. Siistii kodin päiväkuntoon, käy kaupassa ja laittaa ruoan lasten kanssa kotiin klo 17 tulevalle. Sit vien lapset hoitoon klo 12 ja menen iltaan. Kotiin sit klo 22. Ei ainakaan meillä toimis noin. Joskus vies muksut hoitoon klo 11 ja käyn uimassa ennen iltavuoroa. Hyvä olis jo raskausaikana valmistautua siihen, että on muitakin napoja kuin oma.

Oisko siitä apua, jos nukkuisit korvatulpat korvissa? Ku eipä se auttais vaikka mies ois kuin hiljaa ja syömättä, jos kerran heräät jo siihen kun avaa oven?
Ois kyllä tosi tärkee, että saisit nyt kunnolla nukuttua ja levättyä jos vauva on sit semmosta valvottavaa sorttia. Ettet ois jo raskaus aikana kerryttänyt itelle univelkaa.

[QUOTE="sun";29229784]Miehes kuulostaa aika kypsymättömältä. Meillä minä olen tehnyt vuosia vuorotyötä. Iltavuoro tarkoittaa perheelliselle sitä, että herää muksujen kanssa normaalisti klo 6.30. Siistii kodin päiväkuntoon, käy kaupassa ja laittaa ruoan lasten kanssa kotiin klo 17 tulevalle. Sit vien lapset hoitoon klo 12 ja menen iltaan. Kotiin sit klo 22. Ei ainakaan meillä toimis noin. Joskus vies muksut hoitoon klo 11 ja käyn uimassa ennen iltavuoroa. Hyvä olis jo raskausaikana valmistautua siihen, että on muitakin napoja kuin oma.[/QUOTE]

Näin menee meilläkin

Yhteistyössä