Vuorotyön ja perhe-elämän yhdistäminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja stressaantunut strutsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

stressaantunut strutsi

Vieras
Onko täällä muita, joilla molemmilla vanhemmilla vuorotyö? Kuinka saatte arjen pyörimään ja missä välissä ehditte viettää perheaikaa tai parisuhdeaikaa?

Esimerkki meidän päivästä:

Mies tulee yövuorosta kuudelta aamulla ja käy nukkumaan. Minulla kello soimassa puoli kahdeksan, jolloin noustaan 3-vuotiaan kanssa ylös. Aamupala, Pikku Kakkonen, lapsi leikkii hetken aikaa ja minä meikkaan nopeasti. Sitten puoli yhdeksän jälkeen aletaan pukea päälle ja yhdeksältä lähdetään kotoa. Lapsi hoitoon, itse töihin puoli kymmeneksi. Mies herää kahden-kolmen jälkeen ja hakee lapsen hoidosta. Itse pääsen töistä kuuden jälkeen ja olen kotona puoli seitsemältä. Hetki lapsen kanssa olemista, ja ehditään pikaisesti vaihtaa miehen kanssa kuulumiset. Iltapala klo 19-19.30 (mies lähtee hetkeksi lepäämään ennen seuraavaa yövuoroa) jonka jälkeen pikkuhiljaa korjaillaan lelut ja käydään iltapuuhiin. Lapsi käy nukkumaan kahdeksan maissa. Mies nousee ylös puoli yhdeksältä-yhdeksältä, syö, juo kahvit ja lähtee puoli kymmeneltä taas töihin.

Miehellä on siis säännölliset työvuorot niin, että viikko yövuoroa, viikko iltavuoroa ja viikko aamuvuoroa. La ja su hänellä on aina vapaat. Minä olen töissä kaupan alalla, työajat vaihtelevat päivittäin 9.30-19.30 välillä ja myös viikonloppuisin on töitä. Myös vapaapäivät ovat miten sattuu.

Miehen iltavuoroissa lapsi viedään hoitoon puoli kahdeltatoista (päiväunille) ja minä haen kun pääsen töistä. Miehen aamuvuoroissa minä taas vien ennen kuin itse lähden töihin, ja mies hakee töistä päästyään.

Välillä ehdin nähdä lasta vain aamulla hetken aikaa ja illalla kun pääsen töistä taas hetken ennenkuin hän käy nukkumaan. Toki välillä saatan mennä töihin vasta kahteentoista tai päästä jo neljältä ja silloin aikaa on enemmän. Emme oikeastaan ehdi tehdä mitään yhdessä perheenä, koska vuoromme menevät niin paljon ristiin. Lisäksi meistä molemmista tuntuu ettei omaa aikaa juuri ole, koska olemme aina joko töissä tai kotona hoitamassa lasta toisen ollessa töissä. Minusta olisi kiva käydä lapsen kanssa yhdessä vaikka lapsi-vanhempi jumpassa, mutta epäsäännöllisten työaikojen takia sekin on hankalaa.

Kadehdin perheitä joissa molemmilla vanhemmilla on päivätyö ja illat yhteistä aikaa. Toinen vanhempi voi olla lapsen kanssa ja toinen hoitaa kotityöt tai harrastaa. Meillä lapsi joutuu jakamaan vanhemman ajan kotitöiden kanssa, kun se toinen vanhempi on siellä töissä.

Olen yrittänyt etsiä päivätyötä, mutta kaupan alalla sellaisia ei juurikaan ole. Olen myös miettinyt uuden ammatin opiskelua työn ohessa, mutten tiedä missä välissä ehtisin opiskella ilman että se olisi taas lapsen kanssa vietetystä ajasta pois. Koen syyllisyyttä siitä että lapsen elämäkin on epäsäännöllistä, vaikka toisaalta hän saa viettää enemmän aikaa kotona kuin jos olisimme molemmat päivätyössä.

Koen tämän epäsäännöllisyyden välillä tosi raskaaksi, tuntuu että koko elämä vaatii kauheasti suunnittelua ja järjestelemistä. Miten muiden vuorotyöläisten arki pyörii? Onko se oikeasti näin rankkaa vai kuvittelenko vaan?

Nii, no minä sanoisin sinulle et vaihtaisin ilomielin kanssasi.

Meillon nyt vuoden ikäinen. Mies tekee täysin epäsäännöllistä matkatyötä. Eli saattaa päivän varotusajalla lähteä ulkomaille ja olla sielä päivän - kolmekin viikkoa. Kun tulee takaisin on niin väsynyt, ett nukkuu yleensä koo viikonlopun, ja lähtee sut taas reissuun.. Toimistopäiviäkin on, mutta niitäkin voi oll yks, tai sit useempi peräkkäin.
Ja itsehän olen, mutenkäs muutenkaan kuin kolmivuoroa tekevä sairaanhoitaja.
Meillä ei myöskään ole täällä sukulaisia, eikä niin läheisiä ystäviä..
Kunnalla on yksi vuoropäiväkoti, mutta eipä innostais..varsinkaan siis sillon kun olen "yh:na yövuoroissa"..
Ja kunnan kaikki päiväkotien pienten ryhmät on tääääääyyynnnä.
Olen samaa mieltä että alan vaihto houkuttelis..

Me olemme milemmat epäsäännöllisessä kolmivuorotöissä (jaksotyö), ja en pois vaihtaisi!
Lapsen tarvitsee olla todella vähän päiväkodissa 6-25h viikossa, vaikka olemme miolemmat täydellä työajalla.
Meillä on työaikaautonomia, eli suunnttielen itse vuoroni, kunha tarvittavat tunnit tulee täytettyä niin ei niihin kauheasti puututa. Suunnittelen usein 12,5h tai 12h vuoroja, niin jää vastaavasti paljon vapaapäiviä, mikä on loistavaa.
Miehen kanssa on välillä haastavaa, vapaat kortilla, mutta joskus natsaa ja on 3 yhteistä vapaata.
Eli meill vuorotyö on lapsille parempi vaihtoehto, enemmän sellaista aikaa että jompikumpi vanhemmista on kotona.

Meillä kummallakin vuorotyö hoitoalalla.miehellä 2vuorotyö ja mulla 3vuorotyö. Meillä homma toimii hyvin ja yhteistä vapaata on yhtä paljon kuin päivätyöläisillä,se vaan jakaantuu hieman eri aikoihin kuin normisti. Meillä yksikään viikko ei oo samanlainen mutta tässä esimerkki:
Ma molemmilla vapaa
Ti mies ilta mulla vapaa(yhteinen aika siis aamupäivällä)
Ke mulla vapaa, mies aamu (yhteistä aikaa ilta)
To kumpiki aamussa (yhteistä aikaa ilta)
Pe kummallakin aamu (yhteistä aikaa illalla)
La mies vapaa mulla ilta (yhteistä aikaa aamupäivä)
Su mies vapaa mä aamussa(yhteistä aikaa iltapäivällä)
Ma mies ilta mulla aamu
Ti mies aamu mulla ilta
Ke mies aamu,mulla yö joka alkaa klo20.45 (yhteistä aikaa jää silloin klo15-20.30)
To mulla nukkumapäivä,mies ilta(herättää mut ennen töijhin lähtöä)
Pe molemmilla vapaa
La mies aamu mulla vapaa(yht.aikaa iltapäivä ja ilta)
Su molemmilla aamu (yht.aikaa iltap ja ilta).

Lasten ei tarvi olla paljon hoidossa ja koululaisella ei oo juurikaan yksinoloa.

Perseestä oli perhe-elämän kannalta vuorotyö. Nyt päivätyössä ja vaikka paljon pienempi palkka, niin ikinä en palaa vuorotyöhön. Se vie säännöllisen elämän, harrastukset ja normaalin arjen. 12 vuotta riitti mulle.

minulla päivätyö n. 8.-16.
esim. miehen työviikoista
ma vapaapv
ti vapaapv
ke vapaapv
to töissä 5.00-10.00 ja 15.00-19.00 ja vielä 20.30-21.00
pe töissä 5.00-10.00 ja 15.00-19.00
la töissä 5.30-10.30 ja 16.00-20.30
ja samaa vuoroa näkyy olevan su, ma, ti, ke, to, pe
la vapaa
su vapaa

Meillä tehdään ilta- ja aamuvuoroja, varsinaisia yövuoroja ei kummallakaan ole vaikka miehen työvuoroista osa päättyykin vasta klo 1 yöllä. Mies on viikonloput vapaalla, itsellä suunnilleen joka 3. tai joka 4. viikonloppu vapaa. Lapset ovat vuorohoidossa, mutta melko vähän. Jos minulla on ilta, niin mies vie lapset hoitoon mennessään töihin ja minä haen kun pääsen töistä (yleensä pääsen aiemmin kuin mies). Entisenä 3-vuorotyön tekijänä tämäkin on jo paljon parempi, kun ei ole niitä yövuoroja. Välillä on kyllä raskasta, ja saattaa mennä useampia päiviä, etten edes näe miestäni (silloin kun itsellä aamuvuoroja). Mutta jotenkin tähän kuintenkin tottuu ja odottaa niitä lomia sitten sitäkin enemmän. :)

Alkuperäinen kirjoittaja äshoo;29586839:
Perseestä oli perhe-elämän kannalta vuorotyö. Nyt päivätyössä ja vaikka paljon pienempi palkka, niin ikinä en palaa vuorotyöhön. Se vie säännöllisen elämän, harrastukset ja normaalin arjen. 12 vuotta riitti mulle.

Samaa mieltä. Minulla on säännöllinen päivätyö, mutta miehen 3-vuorotyö sekoittaa kyllä perheen arjen aivan täysin. Samoin 2-vuoruotyössä olen käytännössä puolet ajasta yksinhuoltajana.

Pikkulasten vanhemmilla pitäisi olla lakisääteinen oikeus päivätyöhön, jos niin haluavat.

Yhteistyössä