Vuosikausia jatkunut kutina ja kirvely!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nainen22w
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nainen22w

Vieras
kun ei enää edes huippu gynekologin neuvot auta niin en tiedä mitä tekisin! Eli olen nyt 22 vuotias nainen ja sain ensimmäisen emättimen bakteeritulehduksen 16 vuotiaana, ja silloin aloitin e-pilleirit. Sain silloin myös ensimmäisen hiivatulehduksen. Vuosia on mennyt ja tulehduskierre jatkunut niin, että kerrran kuussa on ollut jompi kumpi tai molemmat. Rahaa on palanut ja paljon! Oireita ovat kutina, kirvely ja HAJU. Olen kokeillut kaikki apteekin emättimeen laitettavat maitohappobakteerituotteet, myös suun kautta nautittavat olen testannut. Ei vaikutusta. Jogurttikylpyjäkin olen kokeillut, hetkellistä helpotusta vain. Olen lopettanut sokerin syönnin, eikä muutosta. Pesen alapään kerran päivässä viileällä vedellä ja kuivaan puhtaalla pyyhkeellä. En käytä siteitä tai tamponeja vaan kuukuppia. Poikaystävät ovat vaihtuneet vuosien varrella, mutta nyt viimeisimmän kanssa tulee vuosi yhteen. Lopetin kuitenkin e-pillereiden käytön, koska halusin kokeilla että johtuvatko vaivani siitä. noh hiivasta pääsin eroon mutta kutinasta en. Kävin TAAS gynekologilla ja tehtiin testit: ei ole sukupuolitauteja, ei tulehduksia?? ja PAPA oli normaali. sytolyysi kylläkin löytyi että siitä se kutina ja kirvely johtuu.. Lääkäri määräsi ovestenia ja öljyä alapäähän, ei toistaiseksi auttanut. Kuivat limakalvot siis ilmeisesti vaivaa.. mutta mistät haju on peräisin? Yhdyntöjä en ole harrastanut aikoihin, ja silloinkin kumin kanssa vain. Tämä joka päiväinen kutina alkaa käydä hermoille! Onko kellään muilla samallaisia kokemuksia ja vaivoja, ja mitä olette tehneet? Onko mitään poppakonsteja, mistä en ole vielä kuullut?

Käytä aina yhdynnässä liukastetta.
Katso, että miehn hygienia myös käsien suhteen on ok.
Vältä jonkin aikaa suuseksiä
Seurustele vain yhden miehen kanssa.
Tod. näk olet hoitanut ja pessyt bakteerifloorasi heikentyneensen tilaan.

Itselläni oli kutinaa ja kirvelyä eikä mitään tautia tai tulehdusta löytynyt. Kirvely alkoi Canestenin käytöstä (ilmeisesti liian kova paukku iholle), mutta kuukautisten myötä olo on helpottunut. Gyne sanoi että aika parantaa ja tod. näk. uudet kuukautiset vievät olon pois ja ehdotti Cicotridinan (?) kokeilemista kuivuuteen. Kannattaa tosiaan käyttää öljyä ja muistaa rasvailla säännöllisesti. Kannattaa kokeilla myös vaihtaa alkkarien pesuaineet mahdollisimman hellävaraisiin ja hajusteettomiin, jos vaikka olisi sillä vaikutusta sekä pestä 60 asteessa ettei ainakaan jää hiiva sinne elämään.

Joko PH-tasapaino on pielessä, peräaukon bakteereja kulkeutuu emättimeen tai hormonitasapaino reistailee. Hankalampi juttu! Oletko kokeillut emättimeen laitettavia PH-tasapainottavia emätinpuikkoja esim Lactal. Kun käyt wc:ssä pyyhithän aina edestä taaksepäin. Oletko allerginen partnerillesi. (Ei ole vitsi, koska ihminen voi olla allerginen toisen spermalle, hilseelle jne.) Oletko ajatellut gynekologin sijaan hakeutua hoitoon iho- ja allergiasairaalaan.

Pesen aina alusvaatteet 60 asteessa allergiatestatulla pesuaineella, en tod. käydä huuhteluaineita. Käytämme kondomia, koska en käydä e-pillereita. raskaus ei hakusessa... Jospa tämä tuska loppuis kuitenkin :)